V Tobj skrev:
Ett kön och dess kompetens värderas högre än ett annats. Det är tex brist på både hantverkare och sjuksköterskor, men den enas kompetens värderas och betalas betydligt högre än den andras.
Finns inget som hindrar sjuksköterskor att bli hantverkare. Finns ej heller något som hindrar hantverkare från att bli sjuksköterskor. Har ingeting med kön att göra.
 
A AkutLumbago skrev:
Varför far du med osanning hela tiden?
[länk]
Kanske du som ska vara mindre upprörd när du läser! Din länk är medellön för undersköterskor och jag skrev medellön för dem med lägst lön. Ingångslön för undersköterskor är ca 17500 kr.
https://www.jobted.se/lön/undersköterska
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Kanske du som ska vara mindre upprörd när du läser! Din länk är medellön för undersköterskor och jag jag skrev medellön för dem med lägst lön. Ingångslön för undersköterskor är ca 17500 kr.
[länk]
Är du på riktigt?
Du skrev medellön för låginkomsttagare.
Det betyder inte att man tar den som har lägst inkomst i en yrkesgrupp och säger att det är medelinkomst för den yrkesgruppen!
Nu är du ju bara löjlig. Eller så resonerar du bara som en tvättäkta kommunist. Välj själv.
Medelinkomsten är drygt 27000 för undersköterskor. Därutöver får de OB.
Vill du vara så vänlig att påvisa med en länk ditt helt horribla påstående att,
"Medelinkomsten för heltidsarbetande låginkomsttagare är 13000 netto".
Ge även upp lögnerna det börjar bli tröttsamt.
 
  • Gilla
  • Älska
Iggmo och 3 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
en googling bort… en undersköterska tjänar i värsta fall 17k innan skatt. Det blir strax under 13 ut.
Här är en lista där de skriver ut heltidslöner. Tyvärr är ju realiteten att de flesta av de här yrkena inte går att få som heltidsanställning så verkligenheten är ju 60-80% av detta.
[länk]
Nyheter 24 är ju en sida man inte riktigt ska dela. Som taxiförare "du kan bestämma hur du själv vill jobba" är en ren lögn i 95% av fallen. Möjligen om du är riktigt duktig på att slicka röv och bara kan glassa och får bästa bilarna.
när jag körde så far de med lögnen att de som hade det sämst var undersköterskor. Alla jag känner som jobbar inom hemtjänst och på vårdhem har alltid tjänat mer än en taxi =)

De lönerna de presenterade är ju ett snitt som involverar storstäder där de kan köra in bra.
Jag jobbade ett par pass från 20-04 för ca 70 kr innan skatt. Fett va ?
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
M maria01 skrev:
och vem ska ta hand om familjen då allt handlar inte om pengar problemet var stor på 90 talet när bruken las ner på små orter och staten sa att man skulle skola om sig
Min sambo hämtar hem sonen när hon är klar för dagen? De har mer tid ihop nu. Om hon skulle gå länge nån dag så finns ju jag som pappa???? Man är ju två, och vi har dagis i sverige.
 
P Pjer Polanski skrev:
Har jag förstått det rätt att om man gör följande:
  • Låter miljonärer betala sina höga elräkningar 100% själv.
  • Medelklass får delvis sina elräkningar betalda via bidrag/ersättning eller liknande statligt finansierat.
  • Fattiga hushåll/individer får sina elräkningar i princip helt betalda.
  • Parallellt med ovanstående gör vi om systemet så att ALLA som klassas som miljonärer (av icke miljonärer) blir delvis fråntagna allt så dom över en natt blir fattiga. (och även lär sig lite om hur det känns)
  • Ledning och tjänstemän behövs inte, dom gör ändå ingen nytta. Låt dom bli "arbetare" eller kanske rent av arbetslösa.
  • Fattiga får 43,7% av miljonärers beslagtagna pengar.
Blir alla medelklass då och energiproblematiken löser upp sig självt? Alla problem överlag i samhällen kanske löser sig då?

Raljerar väldigt mycket i det här inlägget, hoppas det märks.
Självklart finns det "förbannat grisiga miljonärer" som borde fråntas all rätt att ha sina pengar eller att ens rösta.
Finns också en hel del "fattiga" som är helt galna och som också borde få förlora sin rösträtt.
Likaså tvärtom. Som en känd möbeljättes grundare som säljer korv för 5kr. Mäktigt.

Men att påstå att fattiga är en belastning eller att rika är giriga jävlar är ett märkligt narrativ i en modern energikris. Jag repeterar: Vad har inkomsten med elen att göra?

För att få båten att gå framåt behövs både kapten, styrmän och maskinister.
Med bara kaptener åker båten runt i cirklar och med bara styrmän börjar alla ombord bråka om vägen.
Har vi endast maskinister, då vet vi inte vart vi ska.


Allt fel i denna elkris kan bara tillskrivas politik, politiska beslut och dåliga politiker i dåliga partier.
Som vi själva röstat fram oavsett inkomst.
Elsubvention är väl bidrag? Och det är väl det som diskuteras? Och för mig med många förstår inte varför miljonärer ska få bidrag!
Välfärden håller på att raseras och detta blir droppen.
Ge människor som arbetar i välfärden schysstare srbetsscheman, fler kollegor och högre lön så kanske fler vill stanna kvar. Det är detta skattepengarna ska gå till!
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
A AkutLumbago skrev:
Nu ljuger du igen.
[länk]
Grundlön och ingångslön är troligtvis inte samma sak skulle en undersköterska första lön vara 27000 kr?
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
A AkutLumbago skrev:
Nu ljuger du igen.
[länk]
Men artikel handlar om precis det jag vill belysa att låginkomsttagarna får ta den stora smällen!
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag håller med dig i sak, i landet lagom så har alltid den som misskött sig blivit premierad och den som skött sig blivit portad från hjälp! Den som arbetat hela livet och bidragit till välfärden får på sin höjd nån tusenlapp mera vid pensionen än den som aldrig bidragit till samhället. Att folk som sparat och snålat och haft råd att köpa diverse kapitalvaror ska bestraffas känns som ett märkligt resonemang. Räntebidrag, barnbidrag osv. slår lika oavsätt inkomst, detta upplever jag som mest rättvist att även ett elprisbidrag ska göra, upp till en viss nivå som räntebidraget gör. Allt över en "svennenivå" ska klassas som överkonsumtion och ska inte bli föremål för bidrag.

Jag håller med om att det ska vara ett tak om det blir tal om ersättning. 40,000kWh/år för en familj på 4 låter dock osannolikt högt! Snittet för en villa i Sverige ligger väl strax över 20,000kWh/år. Det var väl därför sossarna satte sin gräns vid 2000kWh/mån för elprisstödet föregående vinter.

Personligen är jag emot alla former av bidrag. Men när vi idag har en situation som är absurd och där man som privatperson står helt utom kontroll så kanske det är motiverat. El kan man ju liksom inte bara lägga åt sidan som en resa, entrecote eller annat. Man måste ha det för att överleva och när priset 10-dubblas pga. politiska beslut så blir det helt åt skogen.
Hsr du sökt försörjningsstöd / socialbidrag någon gång?
Upplägget att du måste först sälja allt du äger innan du får bidrag.
Varför ska det vara skillnad nu för höginkomattagare som söker bidrag?
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
A AkutLumbago skrev:
Nej.
Höga inkomster hör ihop med hur efterfrågad du är på arbetsmarknaden.
Och tradition. Vissa löner har tidigare förhandlats upp och sedan fått påökning varje år.
Och det här med efterfrågan och universitetsstudier är skumt, det bestäms varje år att bara ett visst antal ska bli antagna.
Varför denna bromskloss? Och det krävs extremt höga betyg. Bara för att en person har högsta betyg behöver det inte betyda att att hen blir en bra läkare till exempel.

Det gynnar läkarlönerna att få blir läkare och misstänker att det skulle bli dyrt för sjukvården om väldigt många fler fick sjukvård inom rimlig tid.
 
Redigerat:
L Lakritsianen skrev:
Elsubvention är väl bidrag? Och det är väl det som diskuteras? Och för mig med många förstår inte varför miljonärer ska få bidrag!
Välfärden håller på att raseras och detta blir droppen.
Ge människor som arbetar i välfärden schysstare srbetsscheman, fler kollegor och högre lön så kanske fler vill stanna kvar. Det är detta skattepengarna ska gå till!
I Sverige är det mycket som subventioneras med offentliga medel, tex. utbildning, kultur, sjukvård, läkemedel och kollektivtrafik. Vi subventionerar det som vi tycker hör till basbehoven och där tycker jag att även tillgång på el till rimligt pris borde ingå just nu.
Ska miljonärer fråntas även de andra statligt stödda delarna, var går gränsen och vad är en miljonär, är det årsinkomst, tillgångar eller vad?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
I Sverige är det mycket som subventioneras med offentliga medel, tex. utbildning, kultur, sjukvård, läkemedel och kollektivtrafik. Vi subventionerar det som vi tycker hör till basbehoven och där tycker jag att även tillgång på el till rimligt pris borde ingå just nu.
Ska miljonärer fråntas även de andra statligt stödda delarna, var går gränsen och vad är en miljonär, är det årsinkomst, tillgångar eller vad?
Om man bor i en 4 milj villa och är två vuxna med löner över 50 000kr/ mån får man använda semesterkassan
 
  • Haha
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Om man bor i en 4 milj villa och är två vuxna med löner över 50 000kr/ mån får man använda semesterkassan
Perfekt argument, tackar!
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
A AkutLumbago skrev:
Är du på riktigt?
Du skrev medellön för låginkomsttagare.
Det betyder inte att man tar den som har lägst inkomst i en yrkesgrupp och säger att det är medelinkomst för den yrkesgruppen!
Nu är du ju bara löjlig. Eller så resonerar du bara som en tvättäkta kommunist. Välj själv.
Medelinkomsten är drygt 27000 för undersköterskor. Därutöver får de OB.
Vill du vara så vänlig att påvisa med en länk ditt helt horribla påstående att,
"Medelinkomsten för heltidsarbetande låginkomsttagare är 13000 netto".
Ge även upp lögnerna det börjar bli tröttsamt.
Ja du kanske ska ta ett jobb som undersköterska utan tidigare erfarenhet i yrket och se vad du får i lön eller som diskare, parkeringsvakt, barnskötare, elevassistent m fl det tar 6 år innan du får en medellön och sedan står du nästan still i löneutvecklingen till du bkir pensionär och låg pension därefter.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Ja du kanske ska ta ett jobb som undersköterska utan tidigare erfarenhet i yrket och se vad du får i lön eller som diskare, parkeringsvakt, barnskötare, elevassistent m fl det tar 6 år innan du får en medellön och sedan står du nästan still i löneutvecklingen till du bkir pensionär och låg pension därefter.
Himla tur att vi i Sverige erbjuds samma möjligheter vad gäller utbildning och att vi är fria att välja yrke.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.