Du behöver inga maskiner, det du behöver är två tankar och en pump.
Du sätter den tomma tanken på släpet (en man lyfter en tom tank utan större problem) och fyller upp den, sedan tömmer du den med pumpen till den andra tanken som i sin tur förser huset med vatten.
Jag har tre IBC-tankar som fylls av regnvatten för att vattna med så min brunn inte behöver nyttjas för det.

Ang vattentryck så har jag som lägst en bar och min diskmaskin har inga problem att fyllas med det trycket.
 
  • Gilla
tlundberg och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ang vattentryck så har jag som lägst en bar och min diskmaskin har inga problem att fyllas med det trycket.
En bar är tio meter vattenpelare. En dunk på diskbänken blir mindre än en tiondel av det trycket. Det är ju bara att prova om det fungerar. Men jag tror att man kommer att behöva en pump också.
 
A Avemo skrev:
En bar är tio meter vattenpelare. En dunk på diskbänken blir mindre än en tiondel av det trycket. Det är ju bara att prova om det fungerar. Men jag tror att man kommer att behöva en pump också.
Mitt inlägg var en kommentar till
electroluxaren skrev:
ja du måste ha tryck på minst 4bar för att det skall gå in vatten i maskinen
(kan gå med lägre, bara testa)
Mina en bar är i källaren i hydrofortanken ock köket med diskmaskinen ligger tre meter över.
 
D Dilato skrev:
Mitt inlägg var en kommentar till
Du och jag är helt eniga om att det inte behövs några fyra bar för att fylla maskinen. Men det TS frågade om var om man kunde ställa en dunk på diskbänken och låta maskinen fylla med självfall. Det må vara värt att prova. Men ditt vattentryck på en bar ger ingen indikation på om det går eftersom det är ett så mycket högre tryck.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Han inte iväg till affären idag, men jag hittade en tabell från Grundig

Tekniska specifikationer för en diskmaskin med information om strömförbrukning och vattentryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


0.3 bar är ca 3 meter. Så om jag går upp med dunken med vatten på taket kanske det kan funka att mata diskmaskinen med det

Blir en pump från Biltema i morgon!
 
T tlundberg skrev:
Så om jag går upp med dunken med vatten på taket kanske det kan funka att mata diskmaskinen med det
Man får fundera på vad som är enklast eller kanske roligast. Bära en dunk med 20 liter vatten uppför en stege eller diska för hand.
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
T tlundberg skrev:
Han inte iväg till affären idag, men jag hittade en tabell från Grundig

[bild]

0.3 bar är ca 3 meter. Så om jag går upp med dunken med vatten på taket kanske det kan funka att mata diskmaskinen med det

Blir en pump från Biltema i morgon!
Om diskmaskinen har aquastop så krävs i regel mer än 0.3 bar. Men om aquastop saknas så kan det räcka med så lågt som 0.1 bar dvs det räcker då med att ställa dunken på översta hyllan i köket. 0.2 bar är ungefär det tryck vattnet har i en vanlig kran när man häller upp vatten i ett glas (högre tryck gör att vattnet skvätter ut över hela köket..)
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.