H Husbuggy skrev:
Var odlar du din mat? På taket?
Jag köper min mat, jag har inte ytan att odla den, således heller inte ytan att sätta upp solceller på marken, jag vill gärna kunna öppna min dörr utan att kunna slå sönder panelerna.

Så, hur var det nu med att montera på din fastighet..? Jag kanske får odla min mat där också.?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag köper min mat, jag har inte ytan att odla den, således heller inte ytan att sätta upp solceller på marken, jag vill gärna kunna öppna min dörr utan att kunna slå sönder panelerna.

Så, hur var det nu med att montera på din fastighet..? Jag kanske får odla min mat där också.?
Skall du inte komplettera dina solpaneler med en sån här:
https://yourwind.se/

själv tror jag på
https://en.wikipedia.org/wiki/Division_of_labour
och storskalighet
 
Nej, det ska jag inte. Jag har dock en bekant som har ett (iaf ett motsvarande) på sin stuga vid havet. Det kombinerat med solceller var/är för honom ett mycket bra alternativ, han är mycket nöjd.

Så inte aktuellt för mig att smacka upp solceller på din mark alltså? Konstigt det där, när det är annans mark lät det ju så bra tyckte du..
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ja, men det förusätter att det kommer vara lönsamt att sälja. Blir det regulerat ser jag det som svårare och återbatalning för en säljinriktad installation blir väldigt lång. Nu säger jag inte det händer omedelbart men jag tror att vinsterna för en solcellsanläggning kommer att gå tillbaka att vara mest lönsamma för egenförbrukning. Man kan också tänka sig att priset över dygnet jämnas ut så det skulle vara mer värt att ladda batterier med solel och använda på nätterna.

För övrigt saknas alternativa intäkter från inköpet i din kalkyl. Jag räknar att tjäna mer på dem än vad jag gör på solpanelerna. Jag la in 200k på paneler som skulle kunna vara värt det femdubbla om 25 år utan att röra pengarna. Dina 350k, knappt två miljoner.
Jag köpte mina solceller för att minska mina kostnader, Jag köpte el under 2021 för 96000 kr. och fram till 31 maj 2022 hade jag fakturor på 42879 kr.
Det spelar ingen roll om jag får betalt för elen som jag säljer bara jag inte behöver betala något för den el jag själv använder. Så min kalkyl går väldigt bra ihop i mitt lilla huvud som du ser så på 1 år och 5 månader så har jag betalat 138879 kr med det i åtanke så skulle min investering vara återbetald på 42 månader. Efter det så är mina kostnader 0 kr.
Som tur är så har jag inte behövt betala något mer men med de priser som har varit från den 1 juni 2022 så hade det varit ytterligare 15 - 20000 kr . och när detta år är slut så hade det varit ytterligare 30 - 40000 kr. men nu har jag istället fått betalt av elbolaget så mina fasta kostnader och energiskatt elöverföring moms har blivit 0 och jag har nu mera ett tillgodo hos elbolaget på 22000 kr.
Jag använder så lite el som möjligt på natten för då sover jag men på den ljusa tiden bryr jag mig inte om den är billig eller dyr. På dagen använder jag så mycket jag kan tyvärr så har jag inte möjlighet att använda upp allt jag producerar så den överproduktionen går till elbolaget, men har börjat fundera på om jag kan hjälpa någon granne att minska sina kostnader.
Så för mig så är avkastningen bra och det är nu jag behöver mina pengar så jag kan äta och köpa bensin betala lite underhåll på mitt lilla hus på 300 kvm och verkstad på 400 kvm det är inte helt fel att underhålla husen så man får något betalt när man säljer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
F
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Nä, du som haft dem länge har ett klart bättre läge än de som köper just nu. Fast jag tror nog det lugnar sig relativt fort. Inget land vill ha det som nu men vi får se var det landar.
men faktum är att med 2018-2019 priser på är min anläggning fortfarande betald på 6,5-7år
 
Bjor Bjor skrev:
Sen ska man tänka på att om det skulle bli en brand på vinden och hela taket är täkt med solceller så kan räddningstjänsten få svårt att släcka elden. Sådana tak kan dom inte borra hål i eller bryta upp för att släcka elden. Solcellerna är strömförande fast dom är bortkopplad från nätet.

Så täck inte hela taket med celler och tänk på vart ni drar elkablar från dom så att ni inte försvårar för eventuell brand.
Har aldrig sett någon ha hela taket täckt med solceller, de brukar ju sitta på ena sidan.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
V Tobj skrev:
Har aldrig sett någon ha hela taket täckt med solceller, de brukar ju sitta på ena sidan.
Detta. Samt hur ofta brinner det på vinden till privata friliggande småhus? Jag tror den farhågan är överdriven. Staten uppmuntrar ju dessutom solcellsinstallation.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
T TWX skrev:
Jag köpte mina solceller för att minska mina kostnader, Jag köpte el under 2021 för 96000 kr. och fram till 31 maj 2022 hade jag fakturor på 42879 kr.
Det spelar ingen roll om jag får betalt för elen som jag säljer bara jag inte behöver betala något för den el jag själv använder. Så min kalkyl går väldigt bra ihop i mitt lilla huvud som du ser så på 1 år och 5 månader så har jag betalat 138879 kr med det i åtanke så skulle min investering vara återbetald på 42 månader. Efter det så är mina kostnader 0 kr.
Som tur är så har jag inte behövt betala något mer men med de priser som har varit från den 1 juni 2022 så hade det varit ytterligare 15 - 20000 kr . och när detta år är slut så hade det varit ytterligare 30 - 40000 kr. men nu har jag istället fått betalt av elbolaget så mina fasta kostnader och energiskatt elöverföring moms har blivit 0 och jag har nu mera ett tillgodo hos elbolaget på 22000 kr.
Jag använder så lite el som möjligt på natten för då sover jag men på den ljusa tiden bryr jag mig inte om den är billig eller dyr. På dagen använder jag så mycket jag kan tyvärr så har jag inte möjlighet att använda upp allt jag producerar så den överproduktionen går till elbolaget, men har börjat fundera på om jag kan hjälpa någon granne att minska sina kostnader.
Så för mig så är avkastningen bra och det är nu jag behöver mina pengar så jag kan äta och köpa bensin betala lite underhåll på mitt lilla hus på 300 kvm och verkstad på 400 kvm det är inte helt fel att underhålla husen så man får något betalt när man säljer.
Ja, första meningen är precis så jag tror det blir i framtiden igen. Vi skaffade våra av samma anledning. Vi har samma förbrukning på sommaren som vintern. Det är bara argumentet där man köper en anläggning, ofta alldeles för stor, i syfte att sälja jag inte tror på. Vi har sparat 15000 på solcellerna i år bara för poolernas uppvärmning. Om priserna blir någotsånär normala igen påverkar det bara hur mycket vi sparar. Inte antalet kWh. Det som nu köper liknande anläggning som du har betalar nog 250k efter avdrag istället så det ser inte lika bra ut för dem som det gör för dig.
 
V Tobj skrev:
Har aldrig sett någon ha hela taket täckt med solceller, de brukar ju sitta på ena sidan.
På ett sadeltak eller liknande är det de. Men nybyggda hus har ju ofta idag pulpettak eller platta tak. Jag har sett sådant helt täkt med solceller när jag var nedåt i Sverige förra året.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
I
F fsn skrev:
men faktum är att med 2018-2019 priser på är min anläggning fortfarande betald på 6,5-7år
Inte så konstigt om man bara betalat ca 100 000 för 16800 kWh anläggning. Hade du betalt dagens pris d.vs en bit över 200 000 kr för den aläggningen så hade återbetalningstiden varit minst dubbla.
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
F
I Ironside skrev:
Inte så konstigt om man bara betalat ca 100 000 för 16800 kWh anläggning. Hade du betalt dagens pris d.vs en bit över 200 000 kr för den aläggningen så hade återbetalningstiden varit minst dubbla.
no shit…. Du menar alltså att återbetalningstiden blir dubbelt så lång om investeringskostnaden fördubblas. Det här måste jag skriva upp så jag inte glömmer bort det.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
F
Bjor Bjor skrev:
På ett sadeltak eller liknande är det de. Men nybyggda hus har ju ofta idag pulpettak eller platta tak. Jag har sett sådant helt täkt med solceller när jag var nedåt i Sverige förra året.
intressant. Jag har pulpett och har 55 st paneler på ena sidan och exakt noll paneler på andra sidan.

det finns skorsten, fläkthuv, ventilationshuvar på alla hus och i anslutning till det så är det alltid luckor. Man skall väl ta brand och räddningsstjänst på allvar men det behöver kanske inte bli löjligt?
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
no shit…. Du menar alltså att återbetalningstiden blir dubbelt så lång om investeringskostnaden fördubblas. Det här måste jag skriva upp så jag inte glömmer bort det.
16kWp kostar 240-260k idag.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
I
F fsn skrev:
no shit…. Du menar alltså att återbetalningstiden blir dubbelt så lång om investeringskostnaden fördubblas. Det här måste jag skriva upp så jag inte glömmer bort det.
Onödigt låg nivå, lägga ner de där härskarteknikerna, de funkar varken här eller i verkligheten. Oavsett, min post handlade om att förtydliga för andra att din kalkyl inte gäller med dagens investeringspriser (vilket denna tråd handlar om). Att de som investerade i solceller för flera år sen har en WIN situation idag är ingen chock, de är som att skryta om att man är tungt investerad i den där aktien som just nu ligger på topp.

Idag är solceller en högst osäker investering, särskilt om man inte har elbil eller ex stor pool att värma.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
F
I Ironside skrev:
Onödigt låg nivå, lägga ner de där härskarteknikerna, de funkar varken här eller i verkligheten. Oavsett, min post handlade om att förtydliga för andra att din kalkyl inte gäller med dagens investeringspriser (vilket denna tråd handlar om). Att de som investerade i solceller för flera år sen har en WIN situation idag är ingen chock, de är som att skryta om att man är tungt investerad i den där aktien som just nu ligger på topp.

Idag är solceller en högst osäker investering, särskilt om man inte har elbil eller ex stor pool att värma.
absolut, så kan du lägga ner att kommentera det extremt uppenbara. Då gällde det inte 2018/2019 heller för 110000kr var inte på något sätt representativt för en installation på 16500-17000Wp. Nej, det är inte en osäker investering för elen kommer att kosta, däremot är den inte lika uppenbar men man kan väl hoppas att priserna stabiliseras fast det var inga drömpriser på nyckelfärdiga anläggningar för 3 år sen heller. De offerter jag fick in i September 2018 indikerade återbetalning på 9 år och det var optimistiska siffror då.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.