T trasker skrev:
Äntligen någon med typ samma förbrukning som vi. Jag förstår inte hur man kommer ner under 10 kWh per dygn. Tycker vi lever ganska elsnålt men kommer sällan under 25 kWh/dygn
Blir en stor skillnad om du för ex bor själv eller kanske 2 vuxna i ett "enkelt" 40-50-60-70-tals hus och kan elda.
Dom blir effektivare som enbart 1-2 vuxna med mindre tv, laptops, varmvatten slöseri, tvättar, diskmaskin, lampanvändning & mindre "stand-by" produkter o.s.v.

Men har du ett nyare hus med fler i familjen & med krav på FTX med återvinning & kanske högt till tak som flera byggt & har kylar & frysar som öppnas 30 ggr om dagen, barn som slösar varmvatten, 3-4 laptops 24/7, routrar & Mesh-system för wifi, lagar riktig mat på elspisen varje dag, tvättmaskin oftare, kanske flera tv som går flera timmar på kvällen & ett 10-tal stand by produkter.

Då är det riktigt hopplöst att komma under 10-15 kWh per dag UTAN värme, trotts du försöker vara snål.
Och enklare äldre hus med 1-2 vuxna & möjligheten att elda ligger på ca hälften.

Personligen blir jag typ arg på elkostnaden nu i Sverige område 3 & 4, men jag kommer inte under 9-10 kWh/dygn fast jag knappt gör någonting förutom lite dator samt tv, även när inte barnen är här.

Och ett följdproblem som jag tidigare enbart har njutit av är att jag har 5,8 meter i takhöjd överallt & varm luft stiger ju som bekant, så fast jag byggt ett lågenergihus 2012 så måste jag dra på värmen lite extra för att det ska bli bra temp vid golvnivå.

Inte satt på värmen ännu men dagarna är räknade från nu, och man bävrar ju för det då det trotts mitt hus kommer bli en kostnad på säkert 5-10.000 kr extra/mån denna vinter som ensamstående.

Bara sommarräkningarna nu har ju varit 4-5 ggr högre än "vanliga" normala vinterräkningen

/Jawen
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Denna villan måste ha en rejäl pool!
 
  • Skärmdump av en nyhetsartikel på en webbsida med text om elproduktion och fjärrvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D diddelboos skrev:
Denna villan måste ha en rejäl pool!
Vadå? 13k kWh är inte så farligt. Mindre än mig utan pool.
 
Nu läser jag manuellt av förbrukning via Eon-appen och om den stämmer:
Bastu inkl varmvattensdusch går på 3 extra kWh.
Diskmaskin 70°, dvs inte ECOprogram, drar skrämmande 5 kWh extra.

Detta innebär att jag drar ner bastandet till 2 ggr/veckan och försöker köra diskmaskinen mer sällan dvs sköljer tex kaffekoppen efter frukosten. Enpersonshushåll så det är lättare för mig att snåla. Ligger i ögonblicket 55% av förra årets förbrukning.
 
Redigerat:
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
De som studerar dessa svar kanske förstår varför vi har fyra zoner.I norr förbrukar vi betydligt mer el, vilket är nödvändigt för att hålla oss vid liv, vi kör bensin och dieselbil för vi har urusel kollektivtrafik och inte elbil, för då kommer vi inte många mil om vi slår på värmen i bilen.
 
  • Gilla
trasker och 1 till
  • Laddar…
T trasker skrev:
Samtidigt har vi två frysboxar och en kylfrys. Har inte mätt dessa över längre period ännu men de verkar dra ungefär 2,5 kWh/dygn per styck, så bara där har vi 7,5 kWh.

Sen har vi mekaniskt ventilerar golv i sutterängplan, har inte kollat specen på fläkten men den torde ju dra nån liten kWh. Utöver det så får cirkpumpen på fjärrvärmen gå året runt även om vi inte värmer eller kör LLVP. Men den kanske inte är så farlig.
Det var slösaktiga maskiner! Jag har en 300L frysbox som snittar på 0,7kWh/dygn
 
yonna yonna skrev:
:crysmile:
Här kommer en lista på vår förbrukning som finns hela tiden, innan vi börjar leva:
Alltid på:

Dammpump
⁃ Sommar 50+18 =68W
2 Frysar+kyl drygt 100W
Frånluftsventilation ca 60W
Värmeautomatik >10W?
2 cirkpumpar:
⁃ Element 45-90W
⁃ Golvvärme 20-45W
NAS + WiFi 30W
2:a WiFi 6,7W
Bredbandsmodem 4W
Larmcentral 3,3W
Luftrenare 4-30W
Växtlampa 50% av 18W (klockstyrd)
Utebelysning 50% av 15W (ljusstyrd)
Standby:
Div Laddare ?
TV+dator 17W
Dator + printer 5-27W

Ovanstående stämmer väl med uppmätt förbrukning när vi inte är hemma: ~400W !!! Kontinuerligt.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Man ser tydligt var vi slog av golvvärmen för att spara el (11:e) och vilken dag vi hade stor tvättdag (18:e, elen var ”billig” just då):
Stapelgraf som visar daglig energiförbrukning med lägre förbrukning den 11:e och hög den 18:e.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
A Anaii skrev:
Vadå? 13k kWh är inte så farligt. Mindre än mig utan pool.
Dom skriver 13MW!
 
Nus73
D diddelboos skrev:
Dom skriver 13MW!
13 MWh = 13000 kWh vilket nog får anses som en normal årsförbrukning.
 
var på sem 1 vecka i sep. huset drog 4-5 kwh per dag då
tycker det är mycket
har dessa på när vi var borta. kyl o frys, avfuktare under huset, 2 st växelriktare i garaget..har solpaneler som gav en del kwh på dagen
är det avfuktaren som drar mest ? ny kyl o frys borde dra under 1 kwh om dygnet
tror inte växelriktarna dra mycket..men osäker
vi har 50l vvb. räcker bra till oss 2. hade 300l innan den drog mycket el
vad tror ni om timer på vvb .kyl o frys .avfuktaren under huset?
bara ha på dessa under dagtid..
 
M Matte60 skrev:
var på sem 1 vecka i sep. huset drog 4-5 kwh per dag då
tycker det är mycket
har dessa på när vi var borta. kyl o frys, avfuktare under huset, 2 st växelriktare i garaget..har solpaneler som gav en del kwh på dagen
är det avfuktaren som drar mest ? ny kyl o frys borde dra under 1 kwh om dygnet
tror inte växelriktarna dra mycket..men osäker
vi har 50l vvb. räcker bra till oss 2. hade 300l innan den drog mycket el
vad tror ni om timer på vvb .kyl o frys .avfuktaren under huset?
bara ha på dessa under dagtid..
Vet inte vad det är för avfuktare du har men själv hade jag en extra avfuktare i tvättstugan som stod ständigt inkopplad. Den mätte jag till 3 kWh/dygn med sommarfuktig källarluft och lite tvätt hängandes. Den har jag dragit ur nu, har ändå en paxfläkt som går. Så visst drar avfuktare en hel del!
 
Avfuktare drar en del är min uppfattning. De jag har är på 200 W och går de hela tiden blir det ju nästan 5 kWh per dag.
 
F fiskarn87 skrev:
Avfuktare drar en del är min uppfattning. De jag har är på 200 W och går de hela tiden blir det ju nästan 5 kWh per dag.
Kom bara ihåg att den bidrar till huset värme så det är inte ren förlust
 
M Matte60 skrev:
var på sem 1 vecka i sep. huset drog 4-5 kwh per dag då
tycker det är mycket
har dessa på när vi var borta. kyl o frys, avfuktare under huset, 2 st växelriktare i garaget..har solpaneler som gav en del kwh på dagen
är det avfuktaren som drar mest ? ny kyl o frys borde dra under 1 kwh om dygnet
tror inte växelriktarna dra mycket..men osäker
vi har 50l vvb. räcker bra till oss 2. hade 300l innan den drog mycket el
vad tror ni om timer på vvb .kyl o frys .avfuktaren under huset?
bara ha på dessa under dagtid..
Håller med tidigare svar att avfuktare drar ganska mycket och går ofta kontonuerligt. Har ni vattenburen värme? Cirkulationspumpen är ofta >30W och går kontinuerligt. Handdukstork, elgolv i badrummet, WiFi, dator, printer o TV på standby, utebelysning på klocka är andra bovar i dramat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.