Här är förbrukningen för december - januari om det ger ytterligare information.
 
  • Stapeldiagram som visar daglig elförbrukning i kWh under december 2021 med totalt 3613 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapeldiagram som visar daglig elförbrukning i kWh för perioden 1 januari - 31 januari 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sunqan skrev:
Jag misstänker att du förvirrar oss lite här.
Du började med att säga att du har en frånluftsvärmepump. När sedan boihus123 säger att hde har FTX och cirkulationsfläkt, då verkar det som att du tror att FTX == frånluftsvärmepump, framförallt som du sedan säger att din FTX-pump i princip bara kört varmvatten.

en FTX är en värmeväxlare som flyttar värmen från varm inneluft till kall uteluft som förs in i huset
en frånluftsvärmepump kallas FLVP, och den har en kompressor som återvinner värmen ur den varma inneluften och värmer vatten (ok, det finns såna som även värmer inkommande luft) i form av cirkulationsvatten och varmvatten.
Sorry jag blandade ihop förkortningarna, det är en FLVP jag har. Närmare bestämt en tre år gammal IVT Vent 302. Tack för påpekandet, ska lägga förkortningarna på minnet nu!
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...

Att det möglar på golvsocklarna indikerar att det är extra kallt just där så att fukt kondenserar => förbättra isoleringen nedåt och åt sidorna i golvhöjd.
Precis min tanke, det är inte byggt för åretrunt, kollfläkt ger dålig inomhusluft, ingen kostnad direkt att fixa ordentligt
 
Vi ligger på en förbrukning på 33 000 kWh men har då:
  • Pool (dock utan värme men med poolpump)
  • SPA bad
  • Elbil som körs typ 4000 mil per år varav mer än hälften laddas hemma
  • Totalt 245 kvm varav 170 är vattenburen värme med luftåtervinning, knappt 50 med LLVP och 25 med direktverkande el.
Så nog verkar det som ni har något hål någonstans...
 
Redigerat:
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Hur tuff vintern är spelar stor roll också, vårt hus drar tex mellan 12500-16000kWh/år under de år vi bott beroende på varm eller kall vinter. Så om du tex jämförde ett snålår tidigare med ett kallt år nu så ger det ju en faktor också.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Då återstår liksom 19.000 - 20.000 kWh utöver uppvärmning av huset, varmvatten och elbilen.

Har även ett Attefallshus som jag misstänkt är en stor elbov. Innan vi byggde Attefallshuset låg vår årsförbrukning på 13.000 kWh/år. Har haft den som gästhus men sedan 2021 bor två vänner där permanent till självkostnadspris.
Skrattade lite när jag läste det där. Dina inneboende luffare/parasiter odlar knark eller minar bitcoin och du står för fiolerna. Det är dags att äta upp hela skålen med morgongröt nu och kavla upp ärmarna och kasta ut parasiterna omgående.
 
  • Haha
TobiasStockholm
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Tack för svar!

Där har du nog en orsak, två stationära datorer!

Vi hade onormalt hög elräkning ett år och när grabben flyttade med sin stationära dator sjönk elförbrukningen med ca 4000kWh/år. (Elen för värme och varmvatten påverkades inte)

Elmätare på attefallshuset är en bra ide!



Ja för att vara sommaren känns det väldigt högt. FTX pumpen har ju knappt kört alls i sommar annat än varmvatten. Ok, om vi antar att det stämmer, vad är det som är boven då?

Kollade lite närmare på golvvärmen i Attefallshuset som är ställd på lägsta temp 5-6 grader och den hade dragit 90 kWh senaste 30 dagarna enligt termostaten. Satte en elmätare på varmvattenberedaren i Attefallshuset och den verkar dra mellan 3-5 kWh / dygn. Golvvärmen i badrummet där är avstängd. Luft-luftvärmepumpen i Attefallshuset drar 50-100 kWh / månad sedan mars (vet inte varför jag inte kan se längre tillbaka än så i appen). Tänkte som nästa steg bryta strömmen helt till golvvärmen och förbättra ventilationen i Attefallshuset.

De kör absolut ingen bitcoin mining haha men de har två station ära datorer som står på hela dagarna men avstängda på nätterna. Och ja nu när du säger det så brukar de vädra ibland på höst och vinter då det blir hög luftfuktighet i huset.

Vad kan värmeslingan längs vattenrören dra när den är inställd på några plusgrader?



Ok, är det så alltså. Såg bara att den hade ett "Dry" läge. Funderar lite på om man skulle sätta in nån sån här ventil, kan det vara en bra idé för att förbättra ventilationen utan att förlora för mycket värme? [länk]
 
T
Oj, helt enorm förbrukning! Mycket god tanke att sätta en mätare på gästhuset på gården för att klargöra var boven finns, för något slösar ORDENTLIGT och det bör så klart åtgärdas omgående. Läckande varmvattenkran eller nåt sånt heltokigt? Är det stughusörerna som går i t-shirt vintertid får du förklara energikrisen o be dom skaffa sig ett underställ och vrida ner från 23 till 18° osv. Är det isoleringen i stugan så kan du ju ha en extremt kort payoff på att tilläggsisolera taket på den . Angående fukt i stugan så behöver den så klart ha en fungerande ventilation och torr o fin plintgrund där det ventilerar, oavsett vad energin kostar, men det är en annan fråga. Skriv gärna vad boven va här sen när du hittat den/dom.
 
Tycker med att förbrukningen ligger snäppet över det man kan förvänta sig. Bra ide att sätta in mätare till Attefallsstugan som helt klart är misstänkt utifrån vad du anger som dygnsförbrukning när ni har varit bortresta.

För att få en snabb bild hur förbrukningen är fördelad i hushållet så hade jag köpt en elmätare (realtid) typ Tibber Pulse (kostar runt tusenlappen) för att mäta förbrukningen på huvudledningen där du därefter kopplar bort en säkringsgrupp i taget för att se hur det slår på förbrukningen.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Jag var borta förra helgen och titta då på Vattenfall vad vårt hus drog när vi inte har hemma och inte mycket igång. Alla apparater som tv osv var på standby. Gjorde inget märkvärdigt mer än släcka överallt. Vi har inte element igång eller golvvärme. På lördagen drog huset 5kw.

Vi har enplansvilla från 1963 på ca 110kvm.

Vad händer om ni stänger av allt och är borta en dag? På Vattenfall som vi har kan vi lita in och se förbrukning på daglig basis
 
S SueCia skrev:
Jag har en "monstergaming-dator" med ett 3080ti vilket är det tredje mest strömslukande grafikkortet i konsumentsegmentet. Slösurfande drar den 165 watt inkl. 2 skärmar. Spelande snittar den drygt 380 watt.
Det är väl ok om den används för spel kortare stunder.

Som jämförelse drar min jobb-laptop - MacBook pro med M1 cpu - ca 5-10 W vid normalt jobbande. Med extra skärm ansluten ca 30 W ytterligare, ljudanläggning subbas mikrofonprocessor etc 20 W till. Summa ca 60 W för hela riggen aktiv.
 
Redigerat:
P pixellegolas skrev:
… På lördagen drog huset 5kw.
Vad menar du när du skriver så? Drog huset 5 kW effekt konstant, eller menar du att huset förbrukade 5 kWh under detta dygn?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vad menar du när du skriver så? Drog huset 5 kW effekt konstant, eller menar du att huset förbrukade 5 kWh under detta dygn?
Det var totalt förbrukningen efter ett dygn enligt elmätare
 
Detta är vårt hus under September. enplansvilla, 100kvm. Ingen uppvärmning just nu. Gör inget annorlunda just nu. Tvättar som vanligt och kör disk varje kväll. Tv:n på från att vi kommer hem tills vi lägger oss.

La nyss upp en tråd i kalkyl om vad saker faktiskt kostar att ha igång. Tycker det är intressant att se och om jag tolkar saker rätt. Det verkar till exempel som att en LED-glödlampa tar ca 3.5 dygn för att komma upp i 1kwh som då blir ca 2-3kr. Men jag vet inte om jag räknar rätt :)
 
  • Stapeldiagram som visar daglig elanvändning i kWh från 1 till 23 september för en enplansvilla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.