F fsn skrev:
huvudbrytaren drar dom avsett om det sitter solpaneler på huset eller inte. Men separat brytare hjälper dig inte mycket. Solpanelerna producerar fortfarande el. Set är dock en myt att nåt av det är ett större problem för räddningstjänsten.
Jobbar du på räddningstjänsten? För det kan vara ett problem. Vi får inte röra solceller på ett tak. Det måste finnas en yta utan solceller, och oftast fins det det. Men med mer platta tak så täcks mer å mer av taket med solceller.

Ett ex.
En garagebyggnad ihopbyggt med bostadshuset. Garaget med platt tak och helt täkt med solceller. Då är vinden uppdelat i 2 sektionen så släckningsarbetet kan inte ske från den andra delen av taket. Då är det ett stort problem.

Husvärdet ökar säkert. Personligen skulle jag kolla extra noga hur dom sitter och hur vinden är uppbyggd under dom.
 
Redigerat:
  • Gilla
Takfönster och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du kan vrida på det hur du vill, man räknar avkastning i %. Bara för Augusti i år fick jag intäkter som motsvarade 6,36% av min totala investering på solceller… alltså utbetalt i reda pengar. Räknar jag in egengörbrukning i Augusti så skall det på ytterligare 1,03%. Då är inte 60öre skatterabatt medräknad. Och det är inte tom Augusti utan det är bara för Augusti.

Räknar jag på året hittills så är jag nog nära 20% eller kanske tom över. Det är få som kan nåt om avkastning och risk mitigation som inte skulle ta den avkastningen.
Som sagt... Funkar så länge priserna är som de är och i år har man verkligen fått betalt. För stor risk för mig att köpa mer än vad jag redan har.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Du missar det viktigaste ordet i alla de rapporterna:
KAN
inte
GÖR

dvs det KAN orsaka fuktproblematik.
Det beror helt på hur tak & vind är konstruerade.
Och som med allt annat så bör kan ha lite koll innan man gör nått annars är det lätt att man får problem.
Det spelar ingen roll om det är solceller på ett tak , eller om det är att simma eller köra motorcykel eller dyka med tuber ... har du ingen aning om vad du håller på med är det lätt att det blir fel och dålig stämmning.

Åter till detta med ev fuktproblem på tak pga solceller.
Tar du en 1.5 plans villa är sannolikheten att solcellerna orsakar fuktproblem väldigt liten.
Har du som min kåk en kallvid med öppen takfot och kutterspån är sannolikheten högre. Notera högre, inte garanterad som du vill påskina.
Har du ett nytt funkishus med snetak är sannolikheten att solcellerna orsakar fuktproblem väldigt liten.
har du ett nytt passiv hus är sannolikheten att solcellerna orsakar fuktproblem väldigt liten.
har du ett hus byggt med ångspärrar och mineralull på vinden är sannolikheten att solcellerna orsakar fuktproblem väldigt liten.

Så det är i vissa fall man bör tänka till lite extra.
Ta igen min kåk som byggdes med självdrag, oljepana , öppenspis, kallvind , öppentakfot och kutterspån.
Sätter du bara dit solceller kör med oljepannan och i övrigt inte ändrar nått... risken ökar så nu bör man hålla koll på den relativa fukten på vinden.
Installerar man FTX istället för självdrag ... nu försvann den extra risken som tillkom
Plockar bort oljepannan ... nu ökas risken MARKANT och då bör man som mig ha nån typ av vindsavfuktning.
Jag har en fläkt som styrs av absolut fuktighet på vind och ute. Är det fuktigare i g / kubik meter luft på vinden än det är ute, startar fläkten och suger ut den fuktiga luften.
Tilllägs isolerar du ... då ökar risken och man bör ha koll på fukthalten.

men att säga
"Du kommer garanterat att få fuktproblem"
nej, bara nej.
Det beror helt på takkonstruktion och övriga åtgärder vilket du totalt missar.
Tack för att du tog dig tid att skriva ett detaljerat svar!

Jag tror tyvärr att många kommer att få fuktproblem i sitt tak även om de har "bra" förutsättningar, t.ex. 1,5 plan, pga
1. de tar trots allt upp fler och onödiga hål i taket
2. jag tror det finns många av installatörerna som slarvar, nu när trycket är så högt på att sätta upp solceller

Men vi får se hur det går.

Men kan du och ni inte hålla med om att det är konstigt att sätta solceller på tak i Sverige? Hur stor del av Sveriges yta är tak? Jag förstår idén med egna solceller om det blir kristider. Men inte annars.

Se här:
"I genomsnitt har varje person i Sverige 42 kvadratmeters boyta."
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/boende-i-sverige/
10 miljoner invånare, antag att allt är enplan med platt tak, ger
420 000 000 m2
Antag sedan att samma yta finns för alla andra hus icke bostad, ger ungefär
1 000 000 000 = 1*10^+9 m2 takyta

Sveriges yta, land (ej vatten)
407×10^+9 m2
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_geografi

Dvs taken är två tusendelar av Sveriges yta. Varför man då måste sätta solceller på taken kan jag verkligen inte förstå! El går utmärkt att överföra över långa avstånd!
 
H Husbuggy skrev:
Tack för att du tog dig tid att skriva ett detaljerat svar!

Jag tror tyvärr att många kommer att få fuktproblem i sitt tak även om de har "bra" förutsättningar, t.ex. 1,5 plan, pga
1. de tar trots allt upp fler och onödiga hål i taket
2. jag tror det finns många av installatörerna som slarvar, nu när trycket är så högt på att sätta upp solceller

Men vi får se hur det går.

Men kan du och ni inte hålla med om att det är konstigt att sätta solceller på tak i Sverige? Hur stor del av Sveriges yta är tak? Jag förstår idén med egna solceller om det blir kristider. Men inte annars.

Se här:
"I genomsnitt har varje person i Sverige 42 kvadratmeters boyta."
[länk]
10 miljoner invånare, antag att allt är enplan med platt tak, ger
420 000 000 m2
Antag sedan att samma yta finns för alla andra hus icke bostad, ger ungefär
1 000 000 000 = 1*10^+9 m2 takyta

Sveriges yta, land (ej vatten)
407×10^+9 m2
[länk]

Dvs taken är två tusendelar av Sveriges yta. Varför man då måste sätta solceller på taken kan jag verkligen inte förstå! El går utmärkt att överföra över långa avstånd!
För att man inte har annan yta att tillgå?
För att man kan göra något nyttigt med en annars ”död” yta?
För att mycket av Sveriges övriga landyta används till annat vettigt (skogsjordbruk, odling, vägar etc)?
 
tveksamt tveksamt skrev:
För att man inte har annan yta att tillgå?
För att man kan göra något nyttigt med en annars ”död” yta?
För att mycket av Sveriges övriga landyta används till annat vettigt (skogsjordbruk, odling, vägar etc)?
Märkte du att jag hela tiden överdrev takytan, troligtvis är rätt siffra kanske en tusendel eller mindre. Du tror inte att man kan hitta mark lämplig för solceller som motsvarar 1/1000 av Sveriges yta? Tag en flygresa! :)

Personligen tror jag fler skulle acceptera solcellsparker än vindkraftsparker, då de är marknära, inte syns på långa avstånd, är tysta och inte rör sig.
 
  • Gilla
nameloser
  • Laddar…
F
Bjor Bjor skrev:
Jobbar du på räddningstjänsten? För det kan vara ett problem. Vi får inte röra solceller på ett tak. Det måste finnas en yta utan solceller, och oftast fins det det. Men med mer platta tak så täcks mer å mer av taket med solceller.

Ett ex.
En garagebyggnad ihopbyggt med bostadshuset. Garaget med platt tak och helt täkt med solceller. Då är vinden uppdelat i 2 sektionen så släckningsarbetet kan inte ske från den andra delen av taket. Då är det ett stort problem.

Husvärdet ökar säkert. Personligen skulle jag kolla extra noga hur dom sitter och hur vinden är uppbyggd under dom.
Nej, jag jobbar inte på räddningstjänsten men jag har kontakt med dom, har bekanta som jobbar där och har pratat solceller med dom mer än en gång. Dom ser det generellt som hanterbara problem på villor.
 
H Husbuggy skrev:
Märkte du att jag hela tiden överdrev takytan, troligtvis är rätt siffra kanske en tusendel eller mindre. Du tror inte att man kan hitta mark lämplig för solceller som motsvarar 1/1000 av Sveriges yta? Tag en flygresa! :)
Vilken del av ytan ska jag annektera? Får jag installera mina solceller på din fastighet?
Inte? Nej, då håller jag mig väl till mitt tak då…
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag skulle räkna på kostnaden och återställa taket och dra av detta från vad jag är villig att buda
klart du skulle, ingen är förvånad.
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
F
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Som sagt... Funkar så länge priserna är som de är och i år har man verkligen fått betalt. För stor risk för mig att köpa mer än vad jag redan har.
har haft mina solceller i 3 år och 2 månader nu. Blir 2023 motsvarande 2021 så är investeringen betald i Oktober 23 eller Mars 24. Priserna på el går förhoppningsvis ner men det kommer inte bli ”billigt” som vi är vana vid på många, många år.
 
F
I Ironside skrev:
Detta låter intressant, vad är det för anläggning? Hur stor är den och vad kostade den när?

Alla de offerter jag fått in har legat på runt 200 000 kr för en anläggning som ger ca 13 000- 14 000 kWh/år. Ska Aug månad stå för 6.36% av investeringen så ska aug ge mig 12 700 kr. Visst har det varit höga priser men det låter ändå ofattbart?
16800Wp för 3 år och 2 månader sen. Kostade 110’
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
F fsn skrev:
16800Wp för 3 år och 2 månader sen. Kostade 110’

Fusk att du fick dina 1år och 6 månder innan mig och till lägre pris.! :rofl::rofl::rofl:
Du hade mao ännu bättre "time"ing än mig! Grattis! (y)
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej, jag jobbar inte på räddningstjänsten men jag har kontakt med dom, har bekanta som jobbar där och har pratat solceller med dom mer än en gång. Dom ser det generellt som hanterbara problem på villor.
Vi ser det här som ett problem som kommer. Men det är mycket ny tecknink som ställer till med svårigheter.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Vilken del av ytan ska jag annektera? Får jag installera mina solceller på din fastighet?
Inte? Nej, då håller jag mig väl till mitt tak då…
Var odlar du din mat? På taket?
 
F
Bjor Bjor skrev:
Vi ser det här som ett problem som kommer. Men det är mycket ny tecknink som ställer till med svårigheter.
starkt överdrivet skulle jag säga.
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
F fsn skrev:
har haft mina solceller i 3 år och 2 månader nu. Blir 2023 motsvarande 2021 så är investeringen betald i Oktober 23 eller Mars 24. Priserna på el går förhoppningsvis ner men det kommer inte bli ”billigt” som vi är vana vid på många, många år.
Nä, du som haft dem länge har ett klart bättre läge än de som köper just nu. Fast jag tror nog det lugnar sig relativt fort. Inget land vill ha det som nu men vi får se var det landar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.