Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
H Harpgear skrev:
Varför skulle den som har en avvikande uppfattning strunta i verkligheten? Kanske är den personen som kommer att ändra framtiden.
Då måste ju personen komma med en alternativ förklaring av vad man ser och hur virussjukdomar sprids. Man ändrar framtiden med ny kunskap men inte genom att ignorera befintlig kunskap. Det är ju därför som jag frågar om vad den läkaren har för ny kunskap.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då måste ju personen komma med en alternativ förklaring av vad man ser och hur virussjukdomar sprids. Man ändrar framtiden med ny kunskap men inte genom att ignorera befintlig kunskap. Det är ju därför som jag frågar om vad den läkaren har för ny kunskap.
Anbolut och det görs, men jag kan inte återge det, kommer tyvärr inte ihåg namnet på honom, men hittar jag det så återkommer jag.
 
H Harpgear skrev:
Förvisso, men han var åtminstone väldigt djup insatt, så jag tänker inte med mina obefintliga kunskaper ifrågasätta, om det skulle visa sig sant att virus är hittepå, så kommer det fram.
Hur kan du bedöma att han är djupt insatt med obefintliga kunskaper?
 
timmelstad timmelstad skrev:
Hur kan du bedöma att han är djupt insatt med obefintliga kunskaper?
Haha, ja du, det är väl inte så svårt, däremot om han har intentionen att blåsa sina hörare så är han säkert kapabel till det också.
Mitt problem är inte om han har rätt eller fel, mitt problem är inrutade människor som inte kan överväga om det som man fått lära möljligtvis inte stämmer.
 
BirgitS
H Harpgear skrev:
Mitt problem är inte om han har rätt eller fel, mitt problem är inrutade människor som inte kan överväga om det som man fått lära möljligtvis inte stämmer.
Jag hör inte till den gruppen eftersom jag väldigt många gånger under mitt liv har fått lära mig nya saker som därmed inte stämmer med min tidigare kunskap. Hela pandemin har ju medfört ett otroligt kunskapslyft, inte bara för mig utan för alla de som forskar och arbetar inom närliggande områden.

Men man får inte heller glömma bort att vara källkritisk.
 
H Harpgear skrev:
Haha, ja du, det är väl inte så svårt, däremot om han har intentionen att blåsa sina hörare så är han säkert kapabel till det också.
Mitt problem är inte om han har rätt eller fel, mitt problem är inrutade människor som inte kan överväga om det som man fått lära möljligtvis inte stämmer.
Det där är annars en utmärkt beskrivning av bias.
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
H Harpgear skrev:
Förvisso, men han var åtminstone väldigt djup insatt, så jag tänker inte med mina obefintliga kunskaper ifrågasätta, om det skulle visa sig sant att virus är hittepå, så kommer det fram.
ursäkta mig men är du allvarlig? Virus är inte hittepå, och om som du säger att om det skulle vara det så kommer det att komma fram, isåfall skulle det "kommit fram" för längesedan.
 
Blodsoppen
H Harpgear skrev:
Varför skulle den som har en avvikande uppfattning strunta i verkligheten? Kanske är den personen som kommer att ändra framtiden.
Haha jo, även jag reagerade med ett leende när jag skrev googla, för dom gömmer sådant noggrant.
Tycker du verkar vara en sund människa(y)
Men för merparten i denna tråd, och andra så vägrar dom tänka utanför boxen. Kan man inte googla något eller hitta det i en sedan urminnestider etablerad tidsskrift så kan det inte vara sant:sweat:
 
T Tommynorskens skrev:
ursäkta mig men är du allvarlig? Virus är inte hittepå, och om som du säger att om det skulle vara det så kommer det att komma fram, isåfall skulle det "kommit fram" för längesedan.
Har du sett någon? Jorden var platt en gång i tiden med.
Jag påstår inte någonting annat än att jag ser på vetenskap, ja allt numera med ödmjukhet.
 
H Harpgear skrev:
Har du sett någon? Jorden var platt en gång i tiden med.
Jag påstår inte någonting annat än att jag ser på vetenskap, ja allt numera med ödmjukhet.
Att idag påstå att virus inte finns, är som att påstå att jorden är platt, vilket den aldrig varit.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
R
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Tycker du verkar vara en sund människa(y)
Kaka söker maka ;)

Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Men för merparten i denna tråd, och andra så vägrar dom tänka utanför boxen. Kan man inte googla något eller hitta det i en sedan urminnestider etablerad tidsskrift så kan det inte vara sant:sweat:
Nej, så är det förstås inte. Vi anser bara att om något ska falsifieras så ska det göras enligt vetenskaplig metod. Inte genom att man "tänker fritt" (tm).

En av vetenskapens grundpelare är faktiskt att falsifiera andra vetenskapsmäns påståenden. Men det ska göras med forskning, inte hittepå.

H Harpgear skrev:
Jorden var platt en gång i tiden med.
Nej. Inte enligt någon vetenskapsman (med vetenskapsman menas förstås någon som använder den vetenskapliga metoden).

Däremot är det många av era vaccinskeptiska vänner som än idag tror att den är just platt. Go figure.

H Harpgear skrev:
Jag påstår inte någonting annat än att jag ser på vetenskap, ja allt numera med ödmjukhet
Nej, det verkar du verkligen inte göra. Du verkar anse att den är på samma nivå som en åsikt. Hade du varit ödmjuk hade du insett hur djävla mycket vetenskapen har gjort för mänskligheten och ödmjukt accepterat det den kommit fram till. Exempelvis att vaccin (även det mot covid) fungerar.
 
  • Bilden saknas eller är inte tillgänglig.
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Kaka söker maka ;)



Nej, så är det förstås inte. Vi anser bara att om något ska falsifieras så ska det göras enligt vetenskaplig metod. Inte genom att man "tänker fritt" (tm).

En av vetenskapens grundpelare är faktiskt att falsifiera andra vetenskapsmäns påståenden. Men det ska göras med forskning, inte hittepå.



Nej. Inte enligt någon vetenskapsman (med vetenskapsman menas förstås någon som använder den vetenskapliga metoden).

Däremot är det många av era vaccinskeptiska vänner som än idag tror att den är just platt. Go figure.



Nej, det verkar du verkligen inte göra. Du verkar anse att den är på samma nivå som en åsikt. Hade du varit ödmjuk hade du insett hur djävla mycket vetenskapen har gjort för mänskligheten och ödmjukt accepterat det den kommit fram till. Exempelvis att vaccin (även det mot covid) fungerar.
Det bär emot att skratta när det gälller vaccin, med alltför många sönderslagna liv bara i min omgivning, och då har jag uteslutit allt med dom äldre, utan räknar bara det som händer i 40-50års åldern
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
BirgitS
H Harpgear skrev:
Det bär emot att skratta när det gälller vaccin, med alltför många sönderslagna liv bara i min omgivning, och då har jag uteslutit allt med dom äldre, utan räknar bara det som händer i 40-50års åldern
Ja, covid är en svår sjukdom för många och 214 människor under 50 år har hittills avlidit av/i covid (alltså inte med covid). 486 i åldersgruppen 50-59 år.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/

Hur många har avlidit av vaccinet?

Tillägg:
Därtill har över 7000 under 70 år diagnosticerats med postcovid (diagnoskod U.09.9).

Det är väldigt många sönderslagna liv det.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, covid är en svår sjukdom för många och 214 människor under 50 år har hittills avlidit av/i covid (alltså inte med covid). 486 i åldersgruppen 50-59 år.
[länk]
Ingen i min omgivning är skadad av covid, men flera av vaccinet
Hur många har avlidit av vaccinet?

Tillägg:
Därtill har över 7000 under 70 år diagnosticerats med postcovid (diagnoskod U.09.9).

Det är väldigt många sönderslagna liv det.
 
BirgitS
H Harpgear skrev:
Ingen i min omgivning är skadad av covid, men flera av vaccinet
Ja, det är ju så med rätt slumpmässiga utfall. man kan få ovanliga lokala samlingar. Ibland när man kastar tärning får man vänta väldigt länge på att få en sexa och ibland kommer det flera på rad. Det är därför som man måste se på stora grupper av människor och inte tro att anekdoter avspeglar verkligheten, lika lite som att bara för en liten grupp av människor tror att jorden är platt så är den det.

Jag känner ingen som har haft något nämnvärt problem med vaccinet, oavsett vilken åldersgrupp det gäller.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.