A Anderscurl skrev:
VVS firman drog upp brine slangar till vinden och kopplade på båda kylbatterierna i serie via en 3-vägs ventilen.
[länk]
Resten gjorde jag själv. Jag förberedde och tog upp hål för genomföring mellan källare och vind så de hade fri väg att dra sina slangar. Monterade kabelstege på vinden för slangarna. Priset är för totala FTX installationen. VVS biten var uppskattningsvis 10% av totala installations kostnaden. Ej kylbatterier inräknat. De köpte jag ihop med FTX paketet.
Tack för svaren, vad är det för kylbatteri? Fick du förslag av soliduct?
 
Jag plockade ihop paketet själv. Men man kan få hjälp av dem att om jag kommer ihåg rätt. Jag valde två st sådana.
https://soliduct.se/kanalkylare-200.htm
En till varsin gren av tilluften. Serie kopplade på brine sidan. Så batteri nr2 får lite varmare brine. Men vid mätning av tillufts temperaturen i somras så diffade det mindre än 1grad mellan de två grenarna.
 
A Anderscurl skrev:
Jag plockade ihop paketet själv. Men man kan få hjälp av dem att om jag kommer ihåg rätt. Jag valde två st sådana.
[länk]
En till varsin gren av tilluften. Serie kopplade på brine sidan. Så batteri nr2 får lite varmare brine. Men vid mätning av tillufts temperaturen i somras så diffade det mindre än 1grad mellan de två grenarna.
Så 2 st 250 i serie med motströmskoppling hade inte varit effektivare i samma kanal? Iofs ökar ju tryckfallet markant då så det kanske blir en sopig lösning. Vad har du för flöde i kanalerna, vilken temp på tilloppet och vilken tempdifferens utgick man ifrån?
 
Det kan säkert ha varit effektivare ur ren kyl effektivitet med det. Men ur ett monterings och pris perspektiv, då jag var inköpare och montör så kändes detta bäst just då. Framförallt för layoutens skull på vinden. Det blev en väldigt smidig installation och bra placerade tilluftsdon i rummen.
VSR 500 har dia 200mm anslutning. Så det blev det på alla stammar och don utom i sovrummen som fick dia 160mm.
Brine låg som varmast på ca 9 grader. Bra flöde på grundvattnet i hålet tydligen.
Vid max fläkt ska det flytta ca 600m3 med en lufthastigheten av 2.5m/s över varje kylbatteri.
Då låg temperaturen mellan 10-15 grader på tilluften i somras.
 
Läst ihjäl mig på ftx nu men några funderingar för att göra det så smidigt som möjligt.
Då vi har master bedroom i en tillbyggnad (gammalt garage) som blir svårt att nå med snygg rördragning (det är inglasad altan över) samt de vandra sovrummen i olika delar av huset funderar jag på om man för enkelhetens skull kan dra ett ftx på vinden för övervåningen med frikyla och typ pax eos på källarplan med gamla garaget.
 
A Anderscurl skrev:
Det kan säkert ha varit effektivare ur ren kyl effektivitet med det. Men ur ett monterings och pris perspektiv, då jag var inköpare och montör så kändes detta bäst just då. Framförallt för layoutens skull på vinden. Det blev en väldigt smidig installation och bra placerade tilluftsdon i rummen.
VSR 500 har dia 200mm anslutning. Så det blev det på alla stammar och don utom i sovrummen som fick dia 160mm.
Brine låg som varmast på ca 9 grader. Bra flöde på grundvattnet i hålet tydligen.
Vid max fläkt ska det flytta ca 600m3 med en lufthastigheten av 2.5m/s över varje kylbatteri.
Då låg temperaturen mellan 10-15 grader på tilluften i somras.
Var du tvången att kondensisolera alla dina tilluftskanaler?
 
K Kris1 skrev:
Var du tvången att kondensisolera alla dina tilluftskanaler?
Kör du kyla är det rätt listigt att ha kondensisolering. Även smart med värmeisolering så du inte får värme/kylförluster ut i anläggningen.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
K Kris1 skrev:
Var du tvången att kondensisolera alla dina tilluftskanaler?
Ja. Det är nog ett krav att kondens isolera alla tilluftskanaler om man kör kyla. Men då den ”strumpan” med 100mm isolering var så smidig att dra på vid installationen och inte skiljde speciellt mycket i pris mot annan isolering så kör jag den på alla rör i hela anläggningen. Det gick riktigt lätt att dra på röret med en kon/tratt i änden. Sen bara lyfta röret på plats och dubbel tejpa skarven på isoleringen.
 
I Installation skrev:
Kör du kyla är det rätt listigt att ha kondensisolering. Även smart med värmeisolering så du inte får värme/kylförluster ut i anläggningen.
Ok, en annan fråga. Är det möjligt att dra rör
A Anderscurl skrev:
Jag plockade ihop paketet själv. Men man kan få hjälp av dem att om jag kommer ihåg rätt. Jag valde två st sådana.
[länk]
En till varsin gren av tilluften. Serie kopplade på brine sidan. Så batteri nr2 får lite varmare brine. Men vid mätning av tillufts temperaturen i somras så diffade det mindre än 1grad mellan de två grenarna.
Om jag nu gör likadan kommer jag dock bara behöva kyla på övre plan då nedre plan är källare och svalt nog på sommaren, skulle det räcka med ett aggregat då eller beror det på hur förgreningen blir till övre plan?
 
Då räcker det nog att du sätter ett kylbatteri på grenen till övre plan. Alltså efter avgreningen till källaren. Sen beror det ju på hur mycket kyleffekt du vill ha och tror att du behöver.
 
K Kris1 skrev:
Ok, en annan fråga. Är det möjligt att dra rör

/QUOTE]
Frågan blir lite otydlig måste jag säga. Vad är det för rör du vill dra?
 
Haha det var nog nån tanke jag påbörjade men nu minns jag inte vad det var.
 
K Kris1 skrev:
Haha det var nog nån tanke jag påbörjade men nu minns jag inte vad det var.
Skönt när tanken kommer å nästa gör entré som man flyger på och den första ser man aldrig mer. I love it :crysmile:
 
T
A Anderscurl skrev:
Ja. Det är nog ett krav att kondens isolera alla tilluftskanaler om man kör kyla. Men då den ”strumpan” med 100mm isolering var så smidig att dra på vid installationen och inte skiljde speciellt mycket i pris mot annan isolering så kör jag den på alla rör i hela anläggningen. Det gick riktigt lätt att dra på röret med en kon/tratt i änden. Sen bara lyfta röret på plats och dubbel tejpa skarven på isoleringen.
Hej! Håller på med vår FTX-installation. Får jag fråga hur du gjorde med upphängning av spirorören efter att du isolerat? Får inte riktigt kläm på hur man ska kunna isolera med strumpa och samtidigt få en vettig upphängning med hålband.

Har tänkt att först hänga upp rören för att sedan isolera genom att skära upp strumpan längs med och sedan tejpa ihop igen. Skickar med en bild på min första dragning på frånluften.

Tack för svar!
 
  • Ventilationsrör på vind, stöd av träreglar, isoleringsmaterial runtomkring, bruna träbjälkar och takplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tobbe_G skrev:
Hej! Håller på med vår FTX-installation. Får jag fråga hur du gjorde med upphängning av spirorören efter att du isolerat? Får inte riktigt kläm på hur man ska kunna isolera med strumpa och samtidigt få en vettig upphängning med hålband.

Har tänkt att först hänga upp rören för att sedan isolera genom att skära upp strumpan längs med och sedan tejpa ihop igen. Skickar med en bild på min första dragning på frånluften.

Tack för svar!
Själv lät jag hålbandet hänga ner som ett U...
Hålbandet går dikt an på undersidan av röret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.