Känner igen vädring som ganska ineffektivt. :cool:
Men poängen är ändå att större inflöde av varm luft utifrån minskar effekten av dina kylare. Men det kanske ändå upplevs fräschare och svalare. Har haft hus med ftx och luften upplevdes aldrig instängd.
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
FTX är bland det som gjort mest skillnad bland allt vi gjort i huset.
Gjorde det 2009 eller 2010 fortfarande nöjd.
 
  • Gilla
Hildor och 1 till
  • Laddar…
Har FTX i vårt hus från 1989, aggregatet är från samma år och det blir märkbart svalare på sommaren. Tar in luften från norrsidan och har ställt ned varvtalet till en lagom nivå.
Mätt upp elförbrukningen och ligger sommartid (utan stödvärme) på ungefär 55 watt. Vet ej vad det ligger på vintertid. Bra att veta är att nyare aggregat är mer effektiva.
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Vi kommer att byta fönster i hela huset så det kommer bli tätare. Även 3 altandörrar blir nya och ny dörr finns på 2 ställen i huset. Vi kommer även att tilläggsisolera nu i sommar för att spara värme, det finns bara det som ligger sen huset gjordes så det ska kompletteras med ca 20-30 cm till.
Det vi vill komma bort från är det varma bastuklimatet på sommaren samt lite fördelning av värmen på vintern. Sen är det ett plus att det blir renare/bättre luftkvalité, antar att det uppfattas som fräschare. Just nu som idag (då det bara är 20 grader ute o molnigt) så är det 26 grader inne och det känns sunkigt när man andas :p
Den sunkiga känslan blir ni säkert av med. Finns säker en möjlighet att skapa ett bra luftflöde i huset som kan hjälpa till att sprida kylan från era luftvärmepump lite. Men det är ju bara kök och badrum typ som har frånluft. Resten tilluft. Isolering kommer nog också göra skillnad för inneklimatet året runt.
Vi gav ca 55" för vårt FTX system. Installerade själv förutom brine rören.
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Den sunkiga känslan blir ni säkert av med. Finns säker en möjlighet att skapa ett bra luftflöde i huset som kan hjälpa till att sprida kylan från era luftvärmepump lite. Men det är ju bara kök och badrum typ som har frånluft. Resten tilluft. Isolering kommer nog också göra skillnad för inneklimatet året runt.
Vi gav ca 55" för vårt FTX system. Installerade själv förutom brine rören.
Kör ni frikyla från berg till FTX?
 
Ja, det stämmer. Brinevätska från bergvärmen cirkuleras på ett avstick upp till kylbatterier med egen cirkulationspump.
 
K
H Hildor skrev:
Ni som satt in FTX-installation i ert hus - är ni nöjda?
Vi funderar på att göra det eller om det är utslängda pengar. Har ett hus från -67 med självdrag. Blir varmt på sommaren, som en bastu..samt kallt på vintern om man inte bränner på.
Har uppfattat att det ska bli ett mer jämn klimat med en FTX. Möjligtvis kanske en liten besparing på det med.
Vi har idag vattenfyllda element/fjärrvärme samt 2 luftvärmepumpar. Det blir ju varmt/kallt där pumparna är och i den närmsta omgivningen, det tar tid för värme/kyla att sprida sig så tänker att en FTX kan hjälpa till med det.
Tankar/erfarenheter?
FTX agg är jättebra om man har dragna kanaler från början i huset. Annars måste du dra kanaler tilluft och från luft i hela husets rum. Tilluft i alla sovrum, vardagsrum, allrum. Frånluft från bad- dusch- wc rum. Detta blir komplicerat och dyrt. Sätt upp Mobair friskluftsfläktar( tilluft) frånlufts i wc, bad duschrum, tvättrum. Kolla videon jag sänder dig. Jag har dessa produkterna i hela norden. Frågor ring mig 0736-555434 gå in på MBC-Invest AB se filmen
 
K Krille 43 skrev:
FTX agg är jättebra om man har dragna kanaler från början i huset. Annars måste du dra kanaler tilluft och från luft i hela husets rum. Tilluft i alla sovrum, vardagsrum, allrum. Frånluft från bad- dusch- wc rum. Detta blir komplicerat och dyrt. Sätt upp Mobair friskluftsfläktar( tilluft) frånlufts i wc, bad duschrum, tvättrum. Kolla videon jag sänder dig. Jag har dessa produkterna i hela norden. Frågor ring mig 0736-555434 gå in på MBC-Invest AB se filmen
Är inte intresserad av nått halvdant :) det kommer kanske ge oss frisk luft men vi är även intresserade av att den drar runt lite värme från våra luftvärmepumpar så det fördelar sig lite mer jämnt.
Hade räknat med att man får dra rör, det är väl inget som är ”för-gjort” i nått hus, antingen installerar man direkt lr får göra i efterhand.
 
H Hildor skrev:
Är inte intresserad av nått halvdant :) det kommer kanske ge oss frisk luft men vi är även intresserade av att den drar runt lite värme från våra luftvärmepumpar så det fördelar sig lite mer jämnt.
Hade räknat med att man får dra rör, det är väl inget som är ”för-gjort” i nått hus, antingen installerar man direkt lr får göra i efterhand.
Ftx is the shit. Om man ändå sätter dit batterier för att kyla kan man om man vill slänga på 25 lax göra det till ett kombibatteri så du kan värma på vintern. Krävs lite trix men det går. En förhållandevis låg investering om man ända ska jaga luftkyla.
 
I Installation skrev:
Ftx is the shit. Om man ändå sätter dit batterier för att kyla kan man om man vill slänga på 25 lax göra det till ett kombibatteri så du kan värma på vintern. Krävs lite trix men det går. En förhållandevis låg investering om man ända ska jaga luftkyla.
Har luftvärmepump, 2 st som ger både kyla/värme. Problemet i vårt hus e självdrag o lite sunkig luft.
Tänkte en FTX skulle förbättra samt dra runt kyla/värme i alla rum, även om man har stängd dörr :)
 
H Hildor skrev:
Har luftvärmepump, 2 st som ger både kyla/värme. Problemet i vårt hus e självdrag o lite sunkig luft.
Tänkte en FTX skulle förbättra samt dra runt kyla/värme i alla rum, även om man har stängd dörr :)
Aggregatet drar inte runt det i alla rum. Du ökar luftväxlingen inget annat. Allt är iofs bättre än självdrag åtminstone ut luftväxlingssynpunkt.
för att skyffla värmen/kylan från LLVP så behövs en annan lösning. Cirkulationsaggregat av något slag och delvis blanda in uteluft. Går att lösa med ett överdimensionerat aggregat och 2 reglerande spjäll. Där du låter frånluft från wc/dusch dras till avluften. Resterande drar du till uteluftskanalen. Inte världens mest ekonomiska lösning kanske.
Man kan kanske med lite spjäll hänga på returluften tilluftskanalen med en kanalfläkt men då måste man säkerligen trixa lite grann så trycken i tilluftskanalen efter aggregatet och trycket efter kanalfläkten blir rätt.
 
A Anderscurl skrev:
Ja, det stämmer. Brinevätska från bergvärmen cirkuleras på ett avstick upp till kylbatterier med egen cirkulationspump.
A Anderscurl skrev:
Ja, det stämmer. Brinevätska från bergvärmen cirkuleras på ett avstick upp till kylbatterier med egen cirkulationspump.
Var köpte ni i från, vad gick installationen för frikylan på?
 
Det gick på knappt 60” på totalen. Inklusive VVS jobbet att få upp brinen till vinden. Det gjordes dock i samband med bergvärmepumps bytet.
Allt FTX relaterat beställde jag från soliduct.
https://soliduct.se/
 
A Anderscurl skrev:
Det gick på knappt 60” på totalen. Inklusive VVS jobbet att få upp brinen till vinden. Det gjordes dock i samband med bergvärmepumps bytet.
Allt FTX relaterat beställde jag från soliduct.
[länk]
Är det en konvektor för frikylan eller är det ventilerna för ftx?
Hur mycket fick ni riva för att dra kanaler för ftx eller byggde ni dem i lådor?
Jag är inne på att göra det mesta själv men just vvs jobbet för brinen vill jag inte ge mig på.
 
VVS firman drog upp brine slangar till vinden och kopplade på båda kylbatterierna i serie via en 3-vägs ventilen.
https://www.lksystems.se/sv/lk-pe-x-universalror-m-extraisolerade-tomror-rir-extra_77746901.aspx
Resten gjorde jag själv. Jag förberedde och tog upp hål för genomföring mellan källare och vind så de hade fri väg att dra sina slangar. Monterade kabelstege på vinden för slangarna. Priset är för totala FTX installationen. VVS biten var uppskattningsvis 10% av totala installations kostnaden. Ej kylbatterier inräknat. De köpte jag ihop med FTX paketet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.