S SonnyListon skrev:
Men jag antar att detta just bidrar till att fördela mer jämnt över dygnet? Om batterier inte laddar under natten, så får det väl motsatt effekt?
Ja, som tanken var från början. Att kapa toppar.

Det var svårt att räkna hem ett batteri innan de stora prisskillnaderna men efterhand som effekttariffer läggs på när använder mycket effekt, vilket ju nu blir nätterna, och priserna mellan lågt och högt närmar sig blir det som tidigare igen. Om vi sen får jämnare spridning av förbrukningen kommer det också bli färre billiga timmar och färre dyra. Vi får väl se hur lång tid det tar om det händer. Jag gissar mest...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
E El oso skrev:
Jag har en anläggning på 18,2 kW +växelriktare på 17 kW). Den ger 15000 kWh)år.
I samband med att vi skulle hjälpa vår dotter med lån till en ny lägenhet var vi tvungna att hjälpa henne med lån då hon fick nej av banken (det fattades 12:--/mån i kalkylen) så ville banken värdera vårt hus och mäklaten som var här kikade upp på taket ich sa:
Du, det där du har på taket höjer nog värdet på huset ned 300- 350 tusen...och så mycket kostade ju inte anläggning, efter avdrag ca 200.000:-
Det här var 2018 och bu har anläggningen sedan 2017 dragit in 76000 kWh.
Den var inte fullbyggd ftån början utan byggdes ut i två omgångar, 2018 och 2019.
Sen ska man inte glömma att man får dra av kostnaden när man säljer huset.. .
Jag har inte ångrat mig en enda sekund att jag byggde (själv) och undrar varför folk fortfarande håller på och funderar om de ska göra det eller inte. Obegripligt!
Vad tror du kostnaden blir för dig med ett ruttet tak? Fuktskador som eventuellt sprider sig till resten av huset?

Att i ett så stort land som Sverige sätta solpaneler på taket är idioti! Möjligtvis något för Singapore!
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
H Husbuggy skrev:
Vad tror du kostnaden blir för dig med ett ruttet tak? Fuktskador som eventuellt sprider sig till resten av huset?

Att i ett så stort land som Sverige sätta solpaneler på taket är idioti! Möjligtvis något för Singapore!
Tror du har fått dålig information. Fästen svetsas fast under ny papp precis som våderna på taket gör normalt. Pappen under panelerna utsätts för mindre dåligt väder.

För övrigt är inte Singapore ett bra ställe med tanke på vädret. De har två monsuner per år och det är ingen som skulle få för sig att sätta.upp paneler på sina hus. Det skulle helt enkelt inte hålla.

Du är helt ute och snurrar...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Tror du har fått dålig information. Fästen svetsas fast under ny papp precis som våderna på taket gör normalt. Pappen under panelerna utsätts för mindre dåligt väder.

För övrigt är inte Singapore ett bra ställe med tanke på vädret. De har två monsuner per år och det är ingen som skulle få för sig att sätta.upp paneler på sina hus. Det skulle helt enkelt inte hålla.

Du är helt ute och snurrar...
För det första, oavsett om installatörerna gör ett bra jobb eller ett fuskjobb, så introducerar man en ökad risk på taket vad gäller att leda ner fukt från regn och kondens ner mot taket förbi t.ex. takpannor.

För det andra, och här hjälper det inte hur bra installatör du har, de flesta svenska hustak är dimensionerade och konstruerade för att få solinstrålning för att hålla fukten borta. Detta är inget jag "snurrar om". Då du sätter upp solpaneler utsätter du taket för något det inte är konstruerat för.

Solpaneler är för 20-talet vad enstegstätade fasader var för 00- och 10-talet.

Se länkar nedan. Lycka till med era tak, som dessutom blir riktigt fula!

https://www.lfs-web.se/solpanel-mogel-vind.htm

https://forvaltarforum.se/2019/11/01/fuktproblem-kan-oka-med-solpaneler/

https://www.energi-miljo.se/solpaneler-pa-tak-ger-problem-med-fukt-pa-vind/
 
.
H Husbuggy skrev:
För det första, oavsett om installatörerna gör ett bra jobb eller ett fuskjobb, så introducerar man en ökad risk på taket vad gäller att leda ner fukt från regn och kondens ner mot taket förbi t.ex. takpannor.

För det andra, och här hjälper det inte hur bra installatör du har, de flesta svenska hustak är dimensionerade och konstruerade för att få solinstrålning för att hålla fukten borta. Detta är inget jag "snurrar om". Då du sätter upp solpaneler utsätter du taket för något det inte är konstruerat för.

Solpaneler är för 20-talet vad enstegstätade fasader var för 00- och 10-talet.

Se länkar nedan. Lycka till med era tak, som dessutom blir riktigt fula!

[länk]

[länk]

[länk]
Japp... en hel hop pålitliga gamla källor som kör Wordpress och så. "Det menar Jerker Andersson"... "
Fuktproblem kan öka med solpaneler på taket"
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
.


Japp... en hel hop pålitliga gamla källor som kör Wordpress och så. "Det menar Jerker Andersson"... "
Fuktproblem kan öka med solpaneler på taket"
Tre länkar och du orkade inte klicka på alla?

https://forvaltarforum.se/

https://forvaltarforum.se/2019/11/01/fuktproblem-kan-oka-med-solpaneler/

Verkar vara seriös så det räcker. Det är du som är enögd och oseriös! Men lycka till med fukten! Varför inte konvertera dina fasader till enstegstätat när du ändå håller på? :)
 
H Husbuggy skrev:
Tre länkar och du orkade inte klicka på alla?

[länk]

[länk]

Verkar vara seriös så det räcker. Det är du som är enögd och oseriös! Men lycka till med fukten! Varför inte konvertera dina fasader till enstegstätat när du ändå håller på? :)
Verkar vara seriös så det räcker? Nu låter du bara dåligt påläst. Sök på "solceller" på den siten och se vad som kommer upp.
 
Ingen vet vad elpriserna blir framöver men troligtvis inte billigare, skall man bygga kärnkraftverk så tar det väldigt lång tid med den svenska byråkratin och då är förmodligen anläggningen betald.
Jag har solceller och under juni - dags datum så har jag producerat 19 MW sålt 15 MW och under dessa 4 månader har jag köpt 1,6 MW så denna investering som var på 350' betalar sig på mindre än 6 år men om den inte gör det så gör det inget för livslängden är 3-4 gånger den tiden. Själv gör jag som jag alltid har gjort när jag köpte lastbilar räknade på en avskrivningstid på 7 år men i detta fallet så tog jag till 3 år så en avskrivningstid på 10 år sen är investeringen värd 0 kr, och allt den producerar efter det är plus. Dessutom under de första 10 åren behöver jag inte betala mycket för den el jag behöver köpa, just nu så har alla elfakturor varit 0 att betala och pengar tillgodo just nu efter augusti 22' tillgodo blir nog 2-3' till under september.
Detta betyder för mig att en avskrivningen på 3' per månad är betald då intäkterna överstiger detta med råge, sen om man räknar bort nov - jan som mindre bra månader så är feb - okt så mycket bättre så den produktionen under de månaderna betalar för de 3 som producerar mindre.
Har man en tomt på 1000 - 1500 Kvm så kan man placera solcellerna på marken så blir inte fuktskadorna så stora på huset om man nu är rädd för detta, brandkåren kan släcka branden på huset och solcellerna producerar ström efter branden.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
H Husbuggy skrev:
Tre länkar och du orkade inte klicka på alla?

[länk]

[länk]

Verkar vara seriös så det räcker. Det är du som är enögd och oseriös! Men lycka till med fukten! Varför inte konvertera dina fasader till enstegstätat när du ändå håller på? :)

Du missar det viktigaste ordet i alla de rapporterna:
KAN
inte
GÖR

dvs det KAN orsaka fuktproblematik.
Det beror helt på hur tak & vind är konstruerade.
Och som med allt annat så bör kan ha lite koll innan man gör nått annars är det lätt att man får problem.
Det spelar ingen roll om det är solceller på ett tak , eller om det är att simma eller köra motorcykel eller dyka med tuber ... har du ingen aning om vad du håller på med är det lätt att det blir fel och dålig stämmning.

Åter till detta med ev fuktproblem på tak pga solceller.
Tar du en 1.5 plans villa är sannolikheten att solcellerna orsakar fuktproblem väldigt liten.
Har du som min kåk en kallvid med öppen takfot och kutterspån är sannolikheten högre. Notera högre, inte garanterad som du vill påskina.
Har du ett nytt funkishus med snetak är sannolikheten att solcellerna orsakar fuktproblem väldigt liten.
har du ett nytt passiv hus är sannolikheten att solcellerna orsakar fuktproblem väldigt liten.
har du ett hus byggt med ångspärrar och mineralull på vinden är sannolikheten att solcellerna orsakar fuktproblem väldigt liten.

Så det är i vissa fall man bör tänka till lite extra.
Ta igen min kåk som byggdes med självdrag, oljepana , öppenspis, kallvind , öppentakfot och kutterspån.
Sätter du bara dit solceller kör med oljepannan och i övrigt inte ändrar nått... risken ökar så nu bör man hålla koll på den relativa fukten på vinden.
Installerar man FTX istället för självdrag ... nu försvann den extra risken som tillkom
Plockar bort oljepannan ... nu ökas risken MARKANT och då bör man som mig ha nån typ av vindsavfuktning.
Jag har en fläkt som styrs av absolut fuktighet på vind och ute. Är det fuktigare i g / kubik meter luft på vinden än det är ute, startar fläkten och suger ut den fuktiga luften.
Tilllägs isolerar du ... då ökar risken och man bör ha koll på fukthalten.

men att säga
"Du kommer garanterat att få fuktproblem"
nej, bara nej.
Det beror helt på takkonstruktion och övriga åtgärder vilket du totalt missar.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T TWX skrev:
Ingen vet vad elpriserna blir framöver men troligtvis inte billigare, skall man bygga kärnkraftverk så tar det väldigt lång tid med den svenska byråkratin och då är förmodligen anläggningen betald.
Jag har solceller och under juni - dags datum så har jag producerat 19 MW sålt 15 MW och under dessa 4 månader har jag köpt 1,6 MW så denna investering som var på 350' betalar sig på mindre än 6 år men om den inte gör det så gör det inget för livslängden är 3-4 gånger den tiden. Själv gör jag som jag alltid har gjort när jag köpte lastbilar räknade på en avskrivningstid på 7 år men i detta fallet så tog jag till 3 år så en avskrivningstid på 10 år sen är investeringen värd 0 kr, och allt den producerar efter det är plus. Dessutom under de första 10 åren behöver jag inte betala mycket för den el jag behöver köpa, just nu så har alla elfakturor varit 0 att betala och pengar tillgodo just nu efter augusti 22' tillgodo blir nog 2-3' till under september.
Detta betyder för mig att en avskrivningen på 3' per månad är betald då intäkterna överstiger detta med råge, sen om man räknar bort nov - jan som mindre bra månader så är feb - okt så mycket bättre så den produktionen under de månaderna betalar för de 3 som producerar mindre.
Har man en tomt på 1000 - 1500 Kvm så kan man placera solcellerna på marken så blir inte fuktskadorna så stora på huset om man nu är rädd för detta, brandkåren kan släcka branden på huset och solcellerna producerar ström efter branden.
Ja, men det förusätter att det kommer vara lönsamt att sälja. Blir det regulerat ser jag det som svårare och återbatalning för en säljinriktad installation blir väldigt lång. Nu säger jag inte det händer omedelbart men jag tror att vinsterna för en solcellsanläggning kommer att gå tillbaka att vara mest lönsamma för egenförbrukning. Man kan också tänka sig att priset över dygnet jämnas ut så det skulle vara mer värt att ladda batterier med solel och använda på nätterna.

För övrigt saknas alternativa intäkter från inköpet i din kalkyl. Jag räknar att tjäna mer på dem än vad jag gör på solpanelerna. Jag la in 200k på paneler som skulle kunna vara värt det femdubbla om 25 år utan att röra pengarna. Dina 350k, knappt två miljoner.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
F
S Sir Duke skrev:
Det är lagkrav på separat brytare för solelsanläggningen. Så brandkåren kommer bryta strömmen.

Vad gäller access till vinden så är det sällsynt att täcka båda eller alla sidor med paneler.
huvudbrytaren drar dom avsett om det sitter solpaneler på huset eller inte. Men separat brytare hjälper dig inte mycket. Solpanelerna producerar fortfarande el. Set är dock en myt att nåt av det är ett större problem för räddningstjänsten.
 
F
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ja, men det förusätter att det kommer vara lönsamt att sälja. Blir det regulerat ser jag det som svårare och återbatalning för en säljinriktad installation blir väldigt lång. Nu säger jag inte det händer omedelbart men jag tror att vinsterna för en solcellsanläggning kommer att gå tillbaka att vara mest lönsamma för egenförbrukning. Man kan också tänka sig att priset över dygnet jämnas ut så det skulle vara mer värt att ladda batterier med solel och använda på nätterna.

För övrigt saknas alternativa intäkter från inköpet i din kalkyl. Jag räknar att tjäna mer på dem än vad jag gör på solpanelerna. Jag la in 200k på paneler som skulle kunna vara värt det femdubbla om 25 år utan att röra pengarna. Dina 350k, knappt två miljoner.
Du kan vrida på det hur du vill, man räknar avkastning i %. Bara för Augusti i år fick jag intäkter som motsvarade 6,36% av min totala investering på solceller… alltså utbetalt i reda pengar. Räknar jag in egengörbrukning i Augusti så skall det på ytterligare 1,03%. Då är inte 60öre skatterabatt medräknad. Och det är inte tom Augusti utan det är bara för Augusti.

Räknar jag på året hittills så är jag nog nära 20% eller kanske tom över. Det är få som kan nåt om avkastning och risk mitigation som inte skulle ta den avkastningen.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
I
F fsn skrev:
Du kan vrida på det hur du vill, man räknar avkastning i %. Bara för Augusti i år fick jag intäkter som motsvarade 6,36% av min totala investering på solceller… alltså utbetalt i reda pengar. Räknar jag in egengörbrukning i Augusti så skall det på ytterligare 1,03%. Då är inte 60öre skatterabatt medräknad. Och det är inte tom Augusti utan det är bara för Augusti.

Räknar jag på året hittills så är jag nog nära 20% eller kanske tom över. Det är få som kan nåt om avkastning och risk mitigation som inte skulle ta den avkastningen.
Detta låter intressant, vad är det för anläggning? Hur stor är den och vad kostade den när?

Alla de offerter jag fått in har legat på runt 200 000 kr för en anläggning som ger ca 13 000- 14 000 kWh/år. Ska Aug månad stå för 6.36% av investeringen så ska aug ge mig 12 700 kr. Visst har det varit höga priser men det låter ändå ofattbart?
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jag skulle räkna på kostnaden och återställa taket och dra av detta från vad jag är villig att buda
 
I Ironside skrev:
Detta låter intressant, vad är det för anläggning? Hur stor är den och vad kostade den när?

Alla de offerter jag fått in har legat på runt 200 000 kr för en anläggning som ger ca 13 000- 14 000 kWh/år. Ska Aug månad stå för 6.36% av investeringen så ska aug ge mig 12 700 kr. Visst har det varit höga priser men det låter ändå ofattbart?
En bekant drog in 10 000 i juli, så galna är elpriserna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.