Vår brunn har sinat, så fram tills det börjar regna lite mer och grundvattennivån stiger igen så kör vi med vatten på 20-litersdunk. Funkar över förväntan. Det som slösar mest vatten just nu är disken. Läste nånstans att en full diskmaskin kräver 10-15 liter vatten. Skulle man diska samma mängd disk för hand går det åt ca 100 liter vatten...

Så nu undrar jag om det går att koppla så maskinen tar vatten från en dunk i stället, tills vi har vatten i brunnen igen.

Så här ser det ut under diskbänken. Var skulle jag i så fall koppla in en slang från dunken? Går det ens att göra?

Rörsystem och avlopp under köksvask med synliga vattenledningar och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation under handfat med rör, slangar och vattenventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej? Det måste finnas tryck på vattnet
 
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
Om det går 100 liter så har du fel teknik vid hand diskningen. När du inte har rinnande vatten får du diska i tre baljor. Först grov diskar du allt, Börja med det renaste (glas) och sluta med det skitigaste. Sen tar du nytt vatten och diskar allt igen, avsluta med att skölja i en balja. Då klarar du dig på 15 liter även vid handdisk.
Att ställa en dunk med slangkoppling i botten på bänken ovanför borde också generera tillräckligt tryck. Eller så öppnar du luckan när du hör av att diskmaskinen fyller på vatten och fyller upp den med en kanna
 
Redigerat:
  • Gilla
Meta9 och 4 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Nej? Det måste finnas tryck på vattnet
Hur högt tryck behövs? Det räcker inte med det tryck som blir av sig själv om jag ställer en dunk med vatten på bänken ovanför diskmaskinen?
 
Borde räcka med att dela på det här va?

VVS-installation med en markerad mässingskoppling och en plastslang, potentiell G3/4" gänga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sen försöka få in vatten från dunken ner i den plastslangen.

Nån som vet på rak arm vad det är för storlek på den kopplingen? Vilken gänga alltså. Mäter jag på utsidan av gängan på mässingdelen så är den 26.5mm

Om det krävs skulle jag ju kunna köpa en pump på biltema och pumpa vatten från en dunk. https://www.biltema.se/bat/pumpar/pentrypumpar/tryckvattenpump-116-lmin-2000037332

Efter lite googling hittade jag denna tabell

DINISO228_standard.jpg

Det är alltså en G3/4" eller G20 koppling jag ska ha. (Jag trodde först den var större än en G3/4"-koppling, eftersom 3/4" bara är ca 19mm, men det var tydligen inte så de måtten fungerade...)
 
Redigerat:
Den gängan är ganska så standard för både diskmaskiner och tvättmaskiner och diverse vattenrör. Jag tror den kallas 3/4" rörgänga. Det finns en magnetventil i diskmaskinen för att släppa in vatten. Om du kan komma åt manöverspänningen till den så kan du även styra en vattenpump med den. Sedan kanske det är en överarbetad lösning om du inte tror att det blir återkommande med sinad brunn.
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag tror den kallas 3/4" rörgänga.
Tack :) Jag hittade svaret och la in det i mitt egna inlägg precis samtidigt som du skrev ditt svar :)

Jag hoppas inte det blir återkommande. Blir det allt för återkommande får vi väl borra en djupare brunn. Men efter att ha stått och handdiskat en timme både i förrgår och idag är jag rätt trött på det :) Diskberget fyller på snabbt när man är fem personer!
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
En slangnippel i slangen från diskmaskinen

Messingfärgad slangnippel med gängor för anslutning av diskmaskinsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och sen en plastbalja med en genomföring uppe på diskbänken

Genomföring 22 mm för anslutning mellan slang och behållare, vit och svart, på vit bakgrund.

Skulle det kunna funka? Eller blir det för dåligt tryck in i diskmaskinen?
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Finns verkstads maskiner som har den lösningen så det borde fungera. Glöm bara inte att ha öppning även uppe på dunken
 
A
T tlundberg skrev:
Vår brunn har sinat, så fram tills det börjar regna lite mer och grundvattennivån stiger igen så kör vi med vatten på 20-litersdunk. Funkar över förväntan. Det som slösar mest vatten just nu är disken. Läste nånstans att en full diskmaskin kräver 10-15 liter vatten. Skulle man diska samma mängd disk för hand går det åt ca 100 liter vatten...

Så nu undrar jag om det går att koppla så maskinen tar vatten från en dunk i stället, tills vi har vatten i brunnen igen.

Så här ser det ut under diskbänken. Var skulle jag i så fall koppla in en slang från dunken? Går det ens att göra?

[bild] [bild]
Dina förbrukningssiffror stämmer inte!
diskmaskiner tar beroende på modell mellan 7liter till 25liter
du kan diska utan rinnande vatten på mindre än 10liter

ja du måste ha tryck på minst 4bar för att det skall gå in vatten i maskinen
(kan gå med lägre, bara testa)
risken är att maskinen tycker att det inte kommer in något vatten eller det tar för lång tid och du får felkod när den vägrar gå vidare.
det finns maskiner med inbyggd tank för vatten om ca 3liter om du vill köra säkrare
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
A
T tlundberg skrev:
@topmount siffran 100l tog jag härifrån [länk] Jag har inte mätt exakt hur mycket vatten det går åt när jag själv diskar :)
lita aldrig på en säljare
 
Hittade lite info på Siemens hemsida https://www.siemens-home.bsh-group....t/felsokning/diskmaskin/fyller-inte-pa-vatten

Kontrollera vattentrycket direkt från kranen med hjälp av en hink. Cirka 10 liter vatten per minut måste rinna ut ur den helt öppna kranen. Kontakta din montör om vattentrycket är för lågt.
Ingen aning om vilket flöde man får ur en balja med ett hål i botten. Ska försöka kolla det innan jag åker iväg och köper delar
 
Kanske en dum fråga men om du har en brunn som sinat så har du egen pumpautomat osv? Du kanske kommer råka ut för detta igen? Då kanske det kan vara läge att bygga ihop en reserv-vatten-försörjning?

Jag tänker mig att man på sugsidan har en trevägsventil så du kan välja om pumpen ska suga i brunnen eller i en dunk/tank? Då får du ju vatten som vanligt överallt även om du förstås får snåla. Kanske investera i en större IBC-tank eller tunna som du fyller med vatten så du har lite marginal när diskmaskinen suger vatten?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Kanske en dum fråga men om du har en brunn som sinat så har du egen pumpautomat osv? Du kanske kommer råka ut för detta igen? Då kanske det kan vara läge att bygga ihop en reserv-vatten-försörjning?

Jag tänker mig att man på sugsidan har en trevägsventil så du kan välja om pumpen ska suga i brunnen eller i en dunk/tank? Då får du ju vatten som vanligt överallt även om du förstås får snåla. Kanske investera i en större IBC-tank eller tunna som du fyller med vatten så du har lite marginal när diskmaskinen suger vatten?
En IBC-tank eller två hade varit grejer det! Synd jag inte har maskiner att hantera dem med, annars kunde jag slängt upp en på släpet och åkt och hämtat en kubik vatten :) Då hade det definitivt varit lönt att kunna koppla brunnspumpen till dem :)

Nu får jag nog hålla mig till något på lite mindre skala.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.