Attitudeswe
P Pjer Polanski skrev:
Att el kostar orimligt mycket drabbar oss alla. Även om du har "lyckan" att ha fast lågt pris så drabbas du av att industrier stänger, bageriets bröd ökar i pris och så vidare.

Kan någon förklara vad som skulle vara bra med högt elpris?
Frågar du mig så verkar skadliga utsläpp öka bland annat från våra vedspisar men även från min bensinbil då jag ville beställa en elbil men anser att det är ovärt på grund av elkostnaden.
Plötsligt kändes eldrivet omodernt.

Förstå alla företag som måste stänga ner, priser som måste höjas för att täcka kostnadsmassan, människor som inte kan betala sina räkningar, barn som fryser, och annat elände. Detta drabbar fattig som rik.

Vi ska inte minska användningen av el, vi ska öka den med el från rätt källa som ger el över tid.
Vindkraft när det blåser, vattenkraft när det regnar, solceller på sommaren och kärnkraft däremellan.
Inte olja, inte kol.

Vem vet, kanske kommer någon på något ännu vassare - Om vi investerar i det, inte slutar använda det.
Högt pris verkar funka fint på byggahus medlemmar som skaffar shyllys, ngenics, ved och solceller för glatta livet. Utan att folk agerar skulle priset vara än högre då det i europa råder brist på billig energi.

Elbilen kan du fortfarande ladda för 60öre/kwh i se3 om du har timpris. Inkl.moms: Mobilskärm som visar energikostnader för hushåll med fördelning på apparater och elbilsladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
S
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Högt pris verkar funka fint på byggahus medlemmar som skaffar shyllys, ngenics, ved och solceller för glatta livet. Utan att folk agerar skulle priset vara än högre då det i europa råder brist på billig energi.

Elbilen kan du fortfarande ladda för 60öre/kwh i se3 om du har timpris. Inkl.moms: [bild]
hur många elmätare har du? :O
 
HeineA HeineA skrev:
Jag har ingen diskmaskin, hyresrätter har tvättstugor, en 3a i Tallkrogen hyresrätt ligger på ca 6500kr, lön på 13 000 hade vi på 80 talet, seriöst är trådskaparen helt dement.
13000 hade jag för heltid (nåja, många gratistimmar) under perioden 2009-2015.
Jag jobbade inte heltid av förklarliga skäl. Jag jobbade 220 timmar i månaden som minimum istället till jag rök ihop med ledningen som inte tyckte jag ställde upp att köra 70 timmars veckor utan raster.
6-700 timmar mer än heltid per år funkade inte när jag bara med ett jobbbyte tjänade lika mycket på normaltid.
Men det var det snabbaste sättet att få ett jobb utan att gå hemma vid finanskrisen. Att man tyvärr höll sig kvar lite för länge är sorgligt.

Jag fick dock höra att det infördes "hög" lön. 125 kr timmen istället för dygnet runt :)
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Attitudeswe
S SueCia skrev:
hur många elmätare har du? :O
En som mäter så att mitt elhandelsbolag kan debitera per timme utifrån hur elpriset på elbörsen svänger.

Sen har elbilsladdaren och elbilen var sin inbyggd mätare, men dessa fyller egentligen ingen kostnadsmässig funktion.

Min elhandlare gör vissa gissningar vart min förbrukning används, men dessa skall tas med en nypa salt (förutom elbilen som faktiskt har en mätning i grunden)
 
Fairlane
Många inlägg om hur man kunde tjäna pengar på att bränna lite extra el om man låg aningen under gränsen och elen inte var för dyr, men ärligt talat, hur my key rörde det sig om? Kunde man tjäna 500 kronor extra en månad?

Systemet var uselt, men det finns inga rättvisa system. Det är ju bara att läsa här hur olika man ser på det, så inser man att det inte går att skapa ett helt rättvist system.

Ersättning efter förbrukning, efter uppvärmningsform, efter storlek på boendet, efter hur många som bor i huset etc. Jag förstår tanken med alla dessa, men kan lätt hitta problem också.

Mina barn bor hos mig varannan vecka. Ska min ekonomi påverkas av om barnen är skrivna hos mig eller hos deras mor?

Den som förbrukar mycket är en slösare som får skylla sig själv! Å andra sidan är det också en som betalar in mer i systemet och får kanske ännu svårare att byta uppvärmningssystem etc.

Vi kan bryta med EU och få billigare el, men andra varor kommer förstås kunna öka i pris och kanske Tyskarna blir så desperata så de viker ner sig för Putin etc

Det är bara att inse att det inte finns något rättvist system, för alla har olika syn på rättvisa.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Gillar inte dessa tramsinlägg, har både båt och sommarstuga, Detta gör mig inte till miljonär.
Hoppas admin raderar tråden!!!!!
Och villa på det? Och inte miljonär? I så fall lever vi i parallella världar?
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du ett exempel på en ockerhyra?

Jag känner ingen som är fattig "på riktigt". Men jag känner några som prioriterar konsumption framför sparande trots att det utrymme egentligen inte finns.

Med detta är väl inte en tråd om ekonomiska prioriteringar? Jag tycker bra energi ska vara billig, även för krösus med pool, fläskig suv och osköna värderingar i överlag.

Det man får ha i åtanke med komplicerade, riktade behovsprövade subventioner är att de kräver en armé av pappersvändare som administrerar den.
Finns många! Kolla denna sida Nya Boplats Göteborg några gånger i månaden för det dyker upp nya hela tiden!
https://nya.boplats.se/
 
L Lakritsianen skrev:
Finns många! Kolla denna sida Nya Boplats Göteborg några gånger i månaden för det dyker upp nya hela tiden!
[länk]
Och de lägenheter som har normalhyror kan du endast bli erbjuden om du har ställt dig i kön direkt när du blev 18 år och hunnit bli minst 28 år idag och sedan ska du ha en årsinkomst som är 4 ggr mer än årshyran!
 
MultiMan
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Alla villor som omsatts de senaste 15åren har ju en energideklaration som visar förbrukningen utan lyx såsom spabad /elbil. Subventionera 70% av kostnaden över 3kr/kwh från energideklarationen - subventionera alla med nordpools medelspotpris så att dom med fastpris inte blir allt för kränkta (de som som tecknat nya fastpris har ju också ett behov...).

Då behålls incitament att bpde spara el och flytta förbrukning till billigare tid. Dom som energioptimerat sedan senaste deklaration får också ett litet extra tack...

Hur många villor har inte energideklarerats alls ännu? Subventionera nya deklarationer med 50% av kostnaden för besiktningspersonen...
Varför ska jag betala en energideklaration, 50% rabatt eller inte? Jag har bott här i 24 år och kommer bo här tills jag trillar av pinnen. De förbättringar jag haft råd med är redan gjorda och nu finns absolut inte ett öre extra till ytterligare åtgärder. Jag skulle inte ens kunna betala 1000 kr för en besiktning, inflationen har redan tagit bort mina sista marginaler.
 
  • Gilla
Harpgear och 3 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Karolinska ligger iaf på plats 8 över världens bästa sjukhus och bäst i norden (2022) och generellt ligger vi på plats 10 enlig HAQ index. Dock finns det såklart massa att göra och får vi bort alla köer så lär vi klättra uppåt igen. Dessutom behöver man ingen försäkring a 5000 i månaden som i USA
Runt 40 % av patienterna får efter beslut om behandling vänta mer än 90 dagar på just behandling. Samtidigt ökar de privata vårdförsäkringarna markant. Ja, Karolinska är ett framstående sjukhus i internationell kontext, men problemet är inte att spetsen är trubbig. Problemet är att vården inte fungerar i sin helhet.

Du missar en viktig faktor: Alternativkostnad. Med lägre skattetryck möjliggörs en annan användning av den summa pengar som idag betalas in som skatt.
 
  • Gilla
dannej83 och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du ett exempel på en ockerhyra?

Jag känner ingen som är fattig "på riktigt". Men jag känner några som prioriterar konsumption framför sparande trots att det utrymme egentligen inte finns.

Med detta är väl inte en tråd om ekonomiska prioriteringar? Jag tycker bra energi ska vara billig, även för krösus med pool, fläskig suv och osköna värderingar i överlag.

Det man får ha i åtanke med komplicerade, riktade behovsprövade subventioner är att de kräver en armé av pappersvändare som administrerar den.
Just idag är det ingen extrem på Nya boplats
Men denna lägenhet i Angered (förort i Göteborg) är dyr. Sanningen är att för de flesta som kan betala den hyran köper istället en bostadsrätt i området. Alltså kommer de som flyttar antingen få bostadbidrag och komplettering med försörningsstöd om de har flera barn. https://nya.boplats.se/objekt/1hand/6329918F053E89BA881B639F
De är inte bara fattiga som drabbas av hyreshöningar utan alla skattebetalare. I många år har fastighetsägare tagit ut enorma vinster och när de renoverar har de inga undanlagda pengar/ fonder till det utan tar lån så de kan göra en massa avdrag hit och dit och höjer hyran med 20-40% renovräkningar för många.
Men vad ska folk ta vägen, det renoveras överallt och byggs nytt och dyrt. Många som aldrig har gått till sociala får släpa sig dit och be om bidrag för att klara hyran men sociala har ett hyrestak som vara skäligt men vad hjälper det när inte hyrorna är skäliga vilket leder till att den av hyra som är över taket för man klara själv på någon vänster och ta av matpengarna. Detta är en stor anledning till den växande fattigdomen och många lever under existensnormen.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
S
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
En som mäter så att mitt elhandelsbolag kan debitera per timme utifrån hur elpriset på elbörsen svänger.

Sen har elbilsladdaren och elbilen var sin inbyggd mätare, men dessa fyller egentligen ingen kostnadsmässig funktion.

Min elhandlare gör vissa gissningar vart min förbrukning används, men dessa skall tas med en nypa salt (förutom elbilen som faktiskt har en mätning i grunden)
Aha, trodde nästan du hade separata mätare på allt :D
Snyggt var det iallafall.
 
G Gräsand skrev:
Runt 40 % av patienterna får efter beslut om behandling vänta mer än 90 dagar på just behandling. Samtidigt ökar de privata vårdförsäkringarna markant. Ja, Karolinska är ett framstående sjukhus i internationell kontext, men problemet är inte att spetsen är trubbig. Problemet är att vården inte fungerar i sin helhet.

Du missar en viktig faktor: Alternativkostnad. Med lägre skattetryck möjliggörs en annan användning av den summa pengar som idag betalas in som skatt.
Precis vi har modern och fantastisk sjukvård men det är en flaskhals att få tillgång till den.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
R
Fy vilken trams tråd. Ta lite ansvar för ditt eget liv, istället för att klanka ner på någon annans.
En hög inkomst är inget du får gratis, du får jobba dig till det.

ALLA som växer upp i Sverige har gratis skolgång + möjlighet att plugga på högskola etc.

Dock så passar skolan inte alla (mig själv inkluderat) men vi alla erbjuds samma möjlighet att faktiskt utbilda sig till något.

Jag själv har alltid haft svårt för skolans fyrkantiga box samt sitta still:rofl:
Ingen högskola för min del.

Mitt val var att börja jobba extra när jag var 14 och därefter jobba och slita mig uppåt.
Och jag har fått slita stundtals, jobbat dubbla heltids jobb för att få det att gå runt tidigare i livet med småbarn och hus.

Jobbat mig uppåt till chefspositioner/tjänster i olika branscher och har idag en lön som jag bara kunde drömma om tidigare i livet.
Ingenting har kommit gratis utan det har varit blod, svett och tårar.

Lätt att gnälla, svårare med självinsikten att man faktiskt sitter där man sitter enbart pga dina egna val.
 
  • Gilla
Redibo och 11 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Just idag är det ingen extrem på Nya boplats
Men denna lägenhet i Angered (förort i Göteborg) är dyr. Sanningen är att för de flesta som kan betala den hyran köper istället en bostadsrätt i området. Alltså kommer de som flyttar antingen få bostadbidrag och komplettering med försörningsstöd om de har flera barn. [länk]
De är inte bara fattiga som drabbas av hyreshöningar utan alla skattebetalare. I många år har fastighetsägare tagit ut enorma vinster och när de renoverar har de inga undanlagda pengar/ fonder till det utan tar lån så de kan göra en massa avdrag hit och dit och höjer hyran med 20-40% renovräkningar för många.
Men vad ska folk ta vägen, det renoveras överallt och byggs nytt och dyrt. Många som aldrig har gått till sociala får släpa sig dit och be om bidrag för att klara hyran men sociala har ett hyrestak som vara skäligt men vad hjälper det när inte hyrorna är skäliga vilket leder till att den av hyra som är över taket för man klara själv på någon vänster och ta av matpengarna. Detta är en stor anledning till den växande fattigdomen och många lever under existensnormen.
Jag trodde Göteborg var dyrt att bo i. Men det var ju faktiskt ganska billigt. Majoriteten av 3or låg ju mellan 7-8000. De som du menar på är dyra är ju de flesta nybyggda hus.
Ligger i klass med småstad i Skåne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.