H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet
7 kWh/dygn 2 vuxna 3 katter 1hund och solfångare som ser till att vi har varmvatten och en viss värme. 22-24 grader varmt. Tvättar dagtid.
 
Förstår mig inte helt på el-appen (Mitt Fortum) och hittar inte för september i år. Men samma månad ifjol gjorde jag av med 81kWh. Känns inte som det skulle vara någon större förändring i år?
Bor själv med hund på 52kvm + källare. Hyr kommunalt, så värme (inte påslagen än) ingår+tvättstuga. Och vatten. Bor vid södra Norrlands kust.

Men små lägenheter kanske inte är av intresse?
 
  • Gilla
LaoLars
  • Laddar…
369 kW på 21 dagar, ca 17 kW/dygn. Fjärrvärme och elbil. Kör 8mil t/r till jobb och laddar alltid hemma.
 
13,5 i medel än så länge denna månad!
Hushållsel, varmvatten. Vi eldar om det behövs lite mer värme! Är 6st på 32kwh med loft, tinyhouse med andra ord, välplanerade kvadrat.
När solcellerna är uppe här i höst "dom ligger i garaget än" förväntas vi sjunka till 4-5 kWh istället per dag. är mest hemma dagtid så det gör störst skillnad å ha solceller för oss då!

Känns skönt nu när elen skenar å räntorna går upp
 
H Hammarspik skrev:
jag hade också en höjning just igår. 6 kwh mer än vad jag legat på dom senaste veckorna
Hänger inte riktigt med på vad du menar.
Höjning på 6 kwh skriver du (per dag antar jag att du menar)
Samtidigt skrev du
"låter väldigt mycket. Jag ligger på 6-8 kwh om dagen. Då är vi 3 som duschar, lagar mat, diskar, tvättar och tittar på tv"

Får inte ihop dina siffror.
Förbrukning på 6-8 kwh om dagen och precis en höjning på 6 kwh (om dagen antar jag).
Har du nu med rådande nattemperatur på runt 5 grader fått höjd förbrukning till 12-14 kwh?
 
15-20kWh/dag. Fjärrvärme, elvärme i badrum 20 grader. Ingen laddbil. Ledlampor överallt, konstant frånlufts- och radonfläkt.
Högt eller lågt? Skärmdump av elförbrukning med stapeldiagram och statistik, visar 18,7 kWh för dagen och totalt 141 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Villa med luftvatten.
Snittade på 30kWh per dygn tills för någon dag sedan då det blev kallare på natten så nu hoppade vi upp till 40-45kWh per dygn.

Har dragit ner på elektrisk golvvärme och justerat lite på värmen. Experimenterat med luftvärmepump i en tillbyggnad on/off. Ingen märkbar skillnad i förbrukning.
Lever annars ungefär som vanligt, duschar, badar och försöker använda jeans mer än en gång.

Har ca 20-21 grader inomhus.
 
  • Gilla
LaoLars
  • Laddar…
P Pjer Polanski skrev:
Villa med luftvatten.
Snittade på 30kWh per dygn tills för någon dag sedan då det blev kallare på natten så nu hoppade vi upp till 40-45kWh per dygn.

Har dragit ner på elektrisk golvvärme och justerat lite på värmen. Experimenterat med luftvärmepump i en tillbyggnad on/off. Ingen märkbar skillnad i förbrukning.
Lever annars ungefär som vanligt, duschar, badar och försöker använda jeans mer än en gång.

Har ca 20-21 grader inomhus.
Äntligen någon med typ samma förbrukning som vi. Jag förstår inte hur man kommer ner under 10 kWh per dygn. Tycker vi lever ganska elsnålt men kommer sällan under 25 kWh/dygn
 
  • Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
P
T trasker skrev:
Äntligen någon med typ samma förbrukning som vi. Jag förstår inte hur man kommer ner under 10 kWh per dygn. Tycker vi lever ganska elsnålt men kommer sällan under 25 kWh/dygn
Låg på 10kWh per dygn i augusti. Men jag förstår inte heller hur folk bär sig åt. Blir avundsjuk.
(Kan komma ner till 0 kWh per dygn om jag skruvar ut huvudsäkringarna, men det blir svårt för min familj att bland annat sköta sin personliga hygien på ett smidigt sätt samt så har vi inte raggsockor och ved så det räcker)
 
Excel
13.2 kwh per dag, september.
19C inne
Frånluft endast på när dusch och tvätt sker.
Bergvärme
235 kwm
Dalarna
 
  • Energianvändningsdiagram som visar en minskning till 278,53 kWh för september 2022 jämfört med 665,1 kWh 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
G
Ca 15kWh/dygn nu i September. 20 tals hus ca 135m2 + källare. Bergvärme. Två vuxna. Lite värme på i källaren annars avstängt, dax att snart sätta på lite värme men just idag blev det knappt 19 inne pga sol.
 
Enplansvilla med källare, 110+110 kvm, -69. 5 pers i hushållet. SE3. Bergvärme och mekanisk frånluft. Ingen elbil, spabad eller likn.

Ligger på 19,2 kWh om dagen i september. Det är 30% bättre än samma period förra året. Letat energitjuvar och hållit på. Värmen är igång men nedställd några grader.
 
199 kWh hittills (1-21 sept), 1 1/2-planshus byggt 2019, 155kvm (326kWh hela förra sept.). 2 vuxna, 4 barn, dock ingen tonåring ännu så inga dagliga tömningar av vvb. :cool: Nibe F730 med Smart Price Adaption igång, har väl dock inte börjat värma på allvar ännu. 10st solpaneler som hjälper en del på dagarna, men vet inte i dagsläget hur många kWh inköpt el som de kompenserar för.

Ståldiagram som visar daglig energiförbrukning i kWh under september 2022 för ett 1 1/2-planshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Samtidigt har vi två frysboxar och en kylfrys. Har inte mätt dessa över längre period ännu men de verkar dra ungefär 2,5 kWh/dygn per styck, så bara där har vi 7,5 kWh.

Sen har vi mekaniskt ventilerar golv i sutterängplan, har inte kollat specen på fläkten men den torde ju dra nån liten kWh. Utöver det så får cirkpumpen på fjärrvärmen gå året runt även om vi inte värmer eller kör LLVP. Men den kanske inte är så farlig.
 
P Pjer Polanski skrev:
Kan komma ner till 0 kWh per dygn om jag skruvar ut huvudsäkringarna, men...
:crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.