R Rebeller skrev:
otroligt tacksam för hjälpen!

målet är att få ner förbrukningen så mycket som möjligt utan att tumma för mycket på komforten.

hellre lite kallare och sen elda samt höja kurvan allteftersom…

se nedan:
[bild] [bild]
Jag skulle göra följande:
Sänka elpanna till 45
Sänka elpanna max till 0(eller 1,5kw för att få värma varmvatten vid extra varmvatten)
Höja nedre panna till 50. Nedre värms av pumpen och kommer indirekt även värma övre pannan
 
  • Gilla
Rebeller
  • Laddar…
P perka99 skrev:
Jag skulle göra följande:
Sänka elpanna till 45
Sänka elpanna max till 0(eller 1,5kw för att få värma varmvatten vid extra varmvatten)
Höja nedre panna till 50. Nedre värms av pumpen och kommer indirekt även värma övre pannan
enligt såhär: Digital värmepumpspanel som visar olika energiförbrukningsinställningar, som EcoEl och max elpanna kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tror du även att det kommer att dra ner min förbrukning 00-08 (som idag ligger på typ 12kWh)….?
 
R Rebeller skrev:
enligt såhär:[bild]

tror du även att det kommer att dra ner min förbrukning 00-08 (som idag ligger på typ 12kWh)….?
Det borde det iom att du inte håller lika hög temperatur i övre pannan.
Du skulle ju kunna sätta elpatron till 0 och se hur förbrukningen är inatt för att bekräfta om det är den som drar el
 
  • Gilla
Rebeller
  • Laddar…
@Rebeller
Ser att din högsta framledningstemperatur i historiken varit 60 grader. Jämförde med hur det ser ut hos mig och den är 51 grader. Hur hög högsta framledningstemp blir beror naturligtvis på vilken huskurva man har inställd och vart i landet man bor samt hur mycket radiatoreffekt man har i huset.

Det verkar finnas ett problem eller "ett hål i styrlogiken" som kan uppstå ifall man har för liten radiatoreffekt med denna panna/värmepumpskombination, framförallt om man har den övre elpatronen ställd "för högt", detta utöver att man med för liten radiatoreffekt behöver köra onödigt brant huskurva för att få önskad temp i huset.
Ska försöka förklara (och följande gäller när pannan inte är i sommarläge och husvärme är på, dvs när temperaturen är under 16 grader ute som standard):
  • Värmepumpen börjar värma nedre pannan när temperaturen understiger framledningens börvärde (dvs den temperatur som pannan tycker behövs skickas ut till radiatorerna för att huset ska få den önskade värmen) och kör till temperaturen höjts 5 grader över detta börvärde. Exempel: Pannan tycker att det behövs en framledningstemperatur på 30 grader, så värmepumpen startar och värmer tills nedre pannan är 35 grader.
  • Om övre elpatronen är inställd på 55 grader så håller den övre elpatronen temperaturen mellan 55 och 58 grader.
  • Om man då har för liten radiatoreffekt tillgänglig så kan det finnas en risk för att returvattnet från radiatorslingan har så pass hög temperatur att avkylningen av den nedre pannan går långsammare än vad den värms upp av "värmeläckaget" från den övre pannan. Detta gör att värmepumpen inte slår till, utan i stället värms nedre delen av pannan upp tillräckligt mycket av den övre delen av pannan. Effekten blir alltså att man hamnar i någon form av mellanläge där värmepumpen inte kör speciellt ofta medan elpatronen i stället går helt för mycket.
För liten radiatoreffekt kan exempelvis bero på att radiatorerna man har är dimensionerade för ett högtemperatursystem (exempelvis att man ersatt en oljepanna) eller att man har stängt av radiatorer i vissa rum.

Vi drabbades av ovanstående problem under en renovering för något år sedan där vi hade plockat bort ett antal radiatorer och radiatorerna dessutom från början var anpassade för ett högtemperatursystem. Som tur var observerade en granne som har samma värmesystem som oss att vår värmepump aldrig gick när han passerade vårt hus.

Så mina tips är:
1. Kolla så att du har alla radiatorventiler fullt öppna. Om du har termostater på ventilerna så kan ventilerna ha fastnat i stängt läge under sommaren. Montera av termostaten och motionera ventilen så att den kan röra sig som den ska.
2. Kolla hur din huskurva är inställd. Vi bor i ett dåligt isolerat 1800-talshus i Skåne och behövde inte köra högre än huskurva 50 trots underdimensionerade radiatorer. Huskurva 50 innebär att framledningen är 50 grader när det är -15 grader ute. Att din högsta framledning har varit 60 grader tyder på att du antingen haft betydligt kallare än -15 ute eller att du kanske har huskurva 60 inställt (eller har ett hus som är ännu sämre isolerat än vårt).
3. Och givetvis - sänk temperaturen på den övre elpatronen så mycket du kan utan att du får problem med varmvatten.
 
Redigerat:
S Stoffy skrev:
@Rebeller
Ser att din högsta framledningstemperatur i historiken varit 60 grader.
Vilken hjälte du är!
Kort svar: Ja, alla radiatorer är på fullt blås.
Ska även alla (två) golvvärme slingor vara på fullt blås också? Badrum och i en utbyggnad?
 
Har nu ändrat till samma värde som du.
Huskurvan/lutningen är 47 grader med 4 graders justering. Vet inte varför, det låg där sen innan.
Jag bor i Blekinge (Karlskrona) så det är ju snarlika väderförhållanden som Skåne. Värmepumpens kontrollpanel som visar inställningar med huskurvan på 47 grader och justering på 4 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vågar inte uttala mig om golvvärme då vi inte har någon sådan utan endast radiatorer. Gissar att man kan få oönskade effekter (för hög temperatur lär ju kunna skada vissa golvbeläggningar om jag förstått det rätt) om man petar på det utan att vara säker på vad man gör.

När det gäller huskurva och justering: Om du är nöjd med värmen som den är så hade jag inte rört den för den är ju inte "onödigt hög" såvida du inte bor i ett modernt och välisolerat hus. Såg även att du har innegivare inställt som Nej. Är du säker på att du inte har en sådan för jag har för mig att den brukade levereras med pannan som standard. Innegivaren kan justera framledningstemperaturen upp och ned några grader om "onormala förutsättningar" råder, såsom mycket solinstrålning eller om det blåser en massa ute, men nu är vi inne på ett sidospår som inte direkt har med din elförbrukning att göra.

En annan grej: Jag ser att du har EcoEl inställd som Produkt. Hos mig står det EcoAir,
Manualen säger följande: "Om din EcoEl kompletteras med EcoPart eller EcoAir måste produkttypen ändras". Detta tolkar jag som att det ska stå EcoAir hos dig för att det ska fungera korrekt.
 
När jag är inne och fipplar på inställningarna så måste jag ändra mellan EcoEl och ECOair. Jag ändrar alltid tillbaka till EcoAir när jag är färdig med inställningarna.

hade inte gjort något om innertemperaturen sänks en grad. Har 21 idag. Tämligen jämnt över dagen.

om jag trycker in ”ja” på innetemp så varnar den. Likaså om jag väljer ecoPart. Så jag antar att det inte är inkopplat…
 
Du ska ha tillgång till samtliga inställningar som spelar nån roll utan att behöva ändra från EcoAir så du ska inte behöva ändra fram och tillbaka.
Innetemp: Ok, då verkar det ju som att du inte har någon sådan (du borde ju även ha sett den nånstans inomhus, en vit liten låda med en lysdiod på - lysdioden tänds om pannan börjar visa nån felkod).
EcoPart är en bergvärmepump om jag minns rätt.
 
  • Gilla
Hobbykalle
  • Laddar…
S Stoffy skrev:
Du ska ha tillgång till samtliga inställningar som spelar nån roll utan att behöva ändra från EcoAir så du ska inte behöva ändra fram och tillbaka.
Innetemp: Ok, då verkar det ju som att du inte har någon sådan (du borde ju även ha sett den nånstans inomhus, en vit liten låda med en lysdiod på - lysdioden tänds om pannan börjar visa nån felkod).
EcoPart är en bergvärmepump om jag minns rätt.
S Stoffy skrev:
Du ska ha tillgång till samtliga inställningar som spelar nån roll utan att behöva ändra från EcoAir så du ska inte behöva ändra fram och tillbaka.
Innetemp: Ok, då verkar det ju som att du inte har någon sådan (du borde ju även ha sett den nånstans inomhus, en vit liten låda med en lysdiod på - lysdioden tänds om pannan börjar visa nån felkod).
EcoPart är en bergvärmepump om jag minns rätt.
hahahaha, ja. Men det var enda sättet att kolla…Mitt hus är begagnat, så gubben kanske murade in givaren… ‍♂️

men nej, det är ingen givare eller ecoPart kopplad….

blir spännande att se förbrukningen 00-08.

nu har jag även satt igång en brasa som ser till att vardagsrummet blir ordentligt varmt, har även installerat en värmeflyttare till de kallare rummen…
 
Nä, jag måste byta mellan EcoEl och EcoAir för att få tillgång till det fulla spektrumen av submenyer….
 
Uppdatering.

21/9-22: 00-08 = 11,40kWh (24,7 på dygnet)
22/9-22: 00-08 = 11,12kWh (23,94 på dygnet)
23/9-22: 00-08 = 8,95kWh
Börjar bli nöjd. Körde tumlaren och diskmaskinen efter midnatt. Vilket förbrukade ~2kWh så egentligen ~7kWh.

Fortfarande för varmt i huset (23 grader vid 08:15), ska ställa ner tempen i eftermiddag. Ska jag justera kurvan eller ska jag ställa ner temperaturen på något annat sätt?

Igen, tusen tack för all hjälp!
 
  • Gilla
Stoffy
  • Laddar…
Jag har inte innegivare och justerar innetemperaturen med kurvjusteringen. Kurvlutningen trimmade jag in förra vintern vilket tog flera veckor.
 
  • Gilla
Rebeller
  • Laddar…
Jag har inte heller någon innegivare..
Har idag 47°C på lutning och 4°C på justering.
Ska jag ändra på lutning eller på justering?
 
R Rebeller skrev:
Jag har inte heller någon innegivare..
Har idag 47°C på lutning och 4°C på justering.
Ska jag ändra på lutning eller på justering?
Justeringen. Senare i vinter kan du kolla om lutningen är okej. När lutningen är rätt ska innetemperaturen inte påverkas av utedito.
 
  • Gilla
Rebeller och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.