P perka99 skrev:
Det stämmer men tror inte du ser så stor skillnad på värmen eftersom du höjer så få timmar åt gången.
Ett alternativ är att höja på kvällen runt 21-22 när elpriset har sjunkit och sedan sänka runt 6-7 på morgonen när elpriset stiger igen.
Jag testar just nu att köra på liknande sätt med följande schema där avsikten är att undvika förbrukning där det normalt sett är elpristoppar men samtidigt försöka bibehålla temp så jämn som möjligt.
Mån-fre ^0 v6 ^12 v16
Lör-sön ^0 v- ^- v-
Temp/kurva höjd en grad mot "normalt"
NS 3 grader

Kommer garanterat behöva justeras lite när det blir kallare ute.
 
  • Gilla
Rebeller
  • Laddar…
S Stoffy skrev:
Jag testar just nu att köra på liknande sätt med följande schema där avsikten är att undvika förbrukning där det normalt sett är elpristoppar men samtidigt försöka bibehålla temp så jämn som möjligt.
Mån-fre ^0 v6 ^12 v16
Lör-sön ^0 v- ^- v-
Temp/kurva höjd en grad mot "normalt"
NS 3 grader

Har du ingen sänkning på helgen?
Kommer garanterat behöva justeras lite när det blir kallare ute.
 
Nej, just nu testar jag utan sänkning på helgen då topparna i elpris oftast är mindre. Men det kan ju eventuellt behöva ändras
 
  • Gilla
Rebeller
  • Laddar…
S Stoffy skrev:
Ja, du har förstått det rätt.
Jag blir fasen inte klok på detta.
Vi har sjukt hög förbrukning på natten hur jag än vänder och vrider på det.
Har snittat 11kWh 00:00-08:00 den senaste tiden

Vi har överlag hög förbrukning, men jag har inte reflekterad närmare över det. 22000kWh hade vi förra året och vi är påväg mot samma siffror då förbrukningen inte skiljer sig så mycket åt.

Jag har:
EcoEl 1550 1800 v3
Eco Air 105 v3
Ventex 300 på vinden (som ska bytas ut i oktober/november).

Huset är 120kvm och innetemperaturen ligger på 21 grader.

Något måste vara fel. Min granne som har samma setup men UTAN Eco Air-delen ligger på 17000kWh per år.

Funderar på att aktivera semesterläget, som tydligen innebär konstant nattsänkning för att se om det hjälper. Börjar få slut på idéer...
 
R Rebeller skrev:
Jag blir fasen inte klok på detta.
Vi har sjukt hög förbrukning på natten hur jag än vänder och vrider på det.
Har snittat 11kWh 00:00-08:00 den senaste tiden

Vi har överlag hög förbrukning, men jag har inte reflekterad närmare över det. 22000kWh hade vi förra året och vi är påväg mot samma siffror då förbrukningen inte skiljer sig så mycket åt.

Jag har:
EcoEl 1550 1800 v3
Eco Air 105 v3
Ventex 300 på vinden (som ska bytas ut i oktober/november).

Huset är 120kvm och innetemperaturen ligger på 21 grader.

Något måste vara fel. Min granne som har samma setup men UTAN Eco Air-delen ligger på 17000kWh per år.

Funderar på att aktivera semesterläget, som tydligen innebär konstant nattsänkning för att se om det hjälper. Börjar få slut på idéer...
Kan du lägga upp dina inställningar samt driftinfon? Tips är att kolla i Värmepumpsforumet också https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=39.0
 
Redigerat:
  • Gilla
Rebeller
  • Laddar…
P perka99 skrev:
Kan du lägga upp dina inställningar samt driftinfon? Tips är att kolla i Värmepumpsforumet också [länk]
Dessa hade jag i mobilen. Kan komplettera med ytterligare info när jag kommer hem.

Har läst där, men får lusläsa, för jag blir mer och mer övertygad om att något är felkonfigurerat….
Display på en värmepump som visar int. husparametrar, inklusive grader och justeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Display visar historisk driftinfo, total drifttid och elförbrukning på en värmepump eller liknande enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rebeller skrev:
Jag blir fasen inte klok på detta.
Vi har sjukt hög förbrukning på natten hur jag än vänder och vrider på det.
Har snittat 11kWh 00:00-08:00 den senaste tiden

Vi har överlag hög förbrukning, men jag har inte reflekterad närmare över det. 22000kWh hade vi förra året och vi är påväg mot samma siffror då förbrukningen inte skiljer sig så mycket åt.

Jag har:
EcoEl 1550 1800 v3
Eco Air 105 v3
Ventex 300 på vinden (som ska bytas ut i oktober/november).

Huset är 120kvm och innetemperaturen ligger på 21 grader.

Något måste vara fel. Min granne som har samma setup men UTAN Eco Air-delen ligger på 17000kWh per år.

Funderar på att aktivera semesterläget, som tydligen innebär konstant nattsänkning för att se om det hjälper. Börjar få slut på idéer...
Är det bara för värme & varmvatten eller är det även med hushållselen?

Värmeslinga i garageuppfarten/gång?

((Grannens) hönshus?)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det bara för värme & varmvatten eller är det även med hushållselen?

Värmeslinga i garageuppfarten/gång?

((Grannens) hönshus?)
Förbrukningen som jag nämnde tidigare är totalen. Pannan och ecoair ligger på en egen säkring(/fas?!) i skåpet…

ingen värmeslinga. Börjar fasen undra om grannen har knyckt något! Hahahah
 
R Rebeller skrev:
Förbrukningen som jag nämnde tidigare är totalen. Pannan och ecoair ligger på en egen säkring(/fas?!) i skåpet…

ingen värmeslinga. Börjar fasen undra om grannen har knyckt något! Hahahah
Nästa gång ni åker hemifrån, ta då och slå ifrån alla säkringar förutom de som går till värmen, å läs av vad förbrukningen har varit undertiden ni varit borta.
 
  • Gilla
Rebeller
  • Laddar…
P perka99 skrev:
Kan du lägga upp dina inställningar samt driftinfon? Tips är att kolla i Värmepumpsforumet också [länk]
Har jag förstått rätt att jag måste göra inställningarna i både EcoEl OCH EcoAir?

Om det är så, då är mitt system helt uppfu*kat....
 
R Rebeller skrev:
Har jag förstått rätt att jag måste göra inställningarna i både EcoEl OCH EcoAir?

Om det är så, då är mitt system helt uppfu*kat....
Du ändrar enbart inställningar på inomhusdelen (EcoElen).
 
P perka99 skrev:
Du ändrar enbart inställningar på inomhusdelen (EcoElen).
Japp, men i menyn på innedelen så kan man välja EcoEl där man får upp olika submenyer, sen kan man välja EcoAir och få upp helt andra menyer. Allt via innedelen. Har läst manualen flera gånger och är av den uppfattningen....

Skärmdumpar av menyer för värmepumpsystemet CTC EcoAir med olika submenyalternativ och inställningar.
Skärmdump av menyer för CTC EcoEl-system som visar olika submenuer för inställningar som EcoAir och EcoEl.
 
P perka99 skrev:
Kan du lägga upp dina inställningar samt driftinfon? Tips är att kolla i Värmepumpsforumet också [länk]
Här kommer aktuell samt historisk driftinfo på EcoAir och EcoEl
LCD-display på en EcoAir/EcoEl värmepump som visar aktuell och historisk driftinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av värmepumpsdriftinfo visar aktuell driftstatus såsom kompressortemperatur och effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-display på en EcoAir/EcoEl-enhet som visar aktuell driftinformation och historiska data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-display visar driftinformation för EcoAir och EcoEl med temperaturvärden och status.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på en EcoAir som visar aktuell driftinformation: radiatorpump och elförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-display som visar driftinformation för en EcoAir värmepump, inklusive total drifttid och förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-display som visar driftinformation för en EcoAir/EcoEl-enhet, inklusive kompressor och drifttider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-display som visar historisk och total drifttid samt energiförbrukning på en EcoAir- eller EcoEl-enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-panel som visar aktuell driftinformation för uppvärmningssystem med fokus på strömuttag och shuntventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rebeller skrev:
Här kommer aktuell samt historisk driftinfo på EcoAir och EcoEl
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Du har övre panna på ganska hög temp, den skulle du kunna sänka till 40-45 grader. Nackdelen är att du får mindre varmvatten till dusch etc.
Kan du även posta dina inställningar så man ser vad du har för värden på elpatron etc?
 
P perka99 skrev:
Du har övre panna på ganska hög temp, den skulle du kunna sänka till 40-45 grader. Nackdelen är att du får mindre varmvatten till dusch etc.
Kan du även posta dina inställningar så man ser vad du har för värden på elpatron etc?
otroligt tacksam för hjälpen!

målet är att få ner förbrukningen så mycket som möjligt utan att tumma för mycket på komforten.

hellre lite kallare och sen elda samt höja kurvan allteftersom…

se nedan:
Finger justerar inställningar på en uppvärmningsanläggningens kontrollpanel med visad text på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-display på en värmepumps panel som visar inställningar för energiförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.