A Arnodt skrev:
Javisst, bekanten på landet säljer sin solström till elhandelsbolag för månads-medelspotpris. Elområde 4 han får per såld kWh för 2022 augusti månad 3,05 kr + 10 öre/kWh. Han fick alltså 3,15 kr/kWh såld solström. Utöver det får han från elnätsbolaget nätnyttoersättning på ca 0,05 kr/kWh, men är nästan ingenting.

Före feb 2022 sålda han solströmmen till ett fast pris på 0,60 kr/kWh. Men det vart ju dåligt när de kraftigt höjde elpriset i feb/mars 2022, och han bytte för att få bättre betalt.

Här visar Vattenfall tim-spotpriser och månadsmedelspotpriser.
[länk]

Jag tror Oskarshamns Energi fortfarande köper solström till fast pris på 0,60 kr/kWh. Om inte alla solcells-kunder hoppat av pga det är numer väldigt dåligt betalt.
Det tror jag är en dålig deal för din bekante. Jag (i SE3) hade ett beräknat medel-timspotpris på 3,17 kr/kWh exkl. bonusören och nätnytta mm. för min sålda el.
Jag köper också ännu på månadsmedel, men planerar för att gå över till timpris, jag håller på nu att sammanställa vad jag kan tänkas vinna på det.
Tyvärr har jag bara tim-historiken sedan början på dec. -21, men även utan solcellerna och utan att ha anpassat min förbrukning över huvud taget verkar det som att jag skulle gå plus på timspot gentemot rörligt. Förvisso bara någon/några hundralappar/månad, men det som sagt utan att anpassa något alls.
Lite smart styrning av värmen och att ladda hybriden på natten gör fort skillnad om nuvarande mönster för elpriserna fortsätter.

Jag har Skellefteå Kraft som elhandelsbolag just nu, första året bjöd de på den fasta månadskostnaden och ett påslag på min sålda el om 16 öre/kWh och gav en liten rabatt på köpt el om blygsamma 3 öre/kWh.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Nu i slutet av sept. är det ingen mening att byta elhandelsbolag, utan bättre att sitta still i båten, eftersom solcellsanläggningen nu producerar väldigt litet resten av året. Men i jan/feb nästa år kan man börja titta på lämpligt elhandelsbolag igen.
 
Ja, man har ju en period under vintern på sig att fundera över lämpligt bolag för att sälja elen till. Vilket bolag och till vilka villkor man köper elen kan ju dock vara nog så viktigt att göra inför vintern.
Jag tecknade mitt avtal med SkeKraft i dec. förra året, så jag planerar för att se utfallet för beräkningarna kring rörligt/timpris under hösten och fattar beslut efter det till månadsskiftet nov/dec.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Dagliga bad, rätt stort badkar, och vägrar fatta att det är billigare att bada när solen gått ner bakom grannen tall. :cool:
Omkring en en 50-lapp i snitt tror vi att ett bad kostar, betydligt mer om hon lyckas pricka fullt solsken och maximalt elpris, man säljer ju överskottet till spotpriser.

Men det visar sig väl rätt tydligt på både elräkning och vattenförbrukning när hon fått jobb och flyttat till egen lägenhet igen.
Om ni kan styra på värmepump när varmvatten skall produceras går det att undvika att uppvärmningen av vattnet görs när det är som dyrast. Med dyra timpriser på dagen har jag ställt om så att varmvattnet enbart värms upp nattetid. Det fungerar att duscha osv även på kvällen trots detta, temperaturen håller sig väl inom "duschtemperatur". Men går kanske inte att ta stora bad då, vi har bara en mindre "vuxenbadbalja" som badkar.
 
A Arnodt skrev:
Tack för tipset Falkenbergs Energi? Det kan nog vara så att många elhandelsbolag vaknat upp och erbjuder andra avtal nu jämfört med då ström var billigare.

Där lyckades ni bra i augusti, köpa till 0,30 kr/kWh, är billigt. Men tillkommer elnätsavgift, elenergiskatt och elhandlaren vinstpålägg, elcertifkatavgift, och moms på allt. Men lågt och bra ändå.

Har man en (eller två) elbilar, som är stora elförbrukande apparater kan man klart utnyttja lågt tim-spottpris på natten.
Absolut, det tillkommer en hel arsenal av tillägg. Men grundpriset är lätt att jämföra.
Dock tillkommer också 60 öre plus nätnyttan pp såld el. :)
 
Martin43,

Falkenbergs Energi svarar att de flesta hos dem säljer sin solström på tim-spotpris och köper nödvändig ström till månadsmedelspotpris. Det verkar ju bra!
Hos många elhandelsbolag måste man köpa till timspotpris om man ska få sälja sin solström till timspotpris.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Jag köper och säljer timdebiterat och krediterat. För min del lönar det sig att köpa per timme. Augusti slutade med medelspotpris för köpt el 260 öre och medelspotpris för såld 357 öre. Bor i SE4. Det enda jag gjort är att köra tunga förbrukare när det är billigt eller när solen lyser och då helst när det är billigt även då så jag "förlorar" mindre.

Tunga förbrukare är disk, tvätt, tork och dusch.
 
TRJBerg
Logad Logad skrev:
Jag köper och säljer timdebiterat och krediterat. För min del lönar det sig att köpa per timme. Augusti slutade med medelspotpris för köpt el 260 öre och medelspotpris för såld 357 öre. Bor i SE4. Det enda jag gjort är att köra tunga förbrukare när det är billigt eller när solen lyser och då helst när det är billigt även då så jag "förlorar" mindre.

Tunga förbrukare är disk, tvätt, tork och dusch.
Så uppvärmingen + varmvatten tar väldigt lite?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Så uppvärmingen + varmvatten tar väldigt lite?
Ja, i augusti gick pumpen i medel 2-3 timmar per dygn och då i stort sett enbart för varmvatten. Det förändras ju nu när vi går mot vinter och behovet av uppvärmning ökar. Differensen mellan köp och sälj kommer nog att minska och mitt i vintern blir det ju inte mycket sälj alls.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Magnus E K
Har inga solceller än, men om man har produktion på dagstid när elen är dyrare än genomsnittet betyder det ju även att man köper mindre/inget alls de timmarna, och därmed blir timpris på köpt el ännu mer fördelaktigt även om man inte medvetet anpassar förbrukningen (i alla fall om man har någon värme eller varmvatten som förbrukar el kontinuerligt).
 
Korrekt, dock är det ju i normalfallet inte så extrema skillnader som den här sommaren, och du köper in mer el på vintern (oftast) och då har du ingen produktion.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Magnus E K
tveksamt tveksamt skrev:
Korrekt, dock är det ju i normalfallet inte så extrema skillnader som den här sommaren, och du köper in mer el på vintern (oftast) och då har du ingen produktion.
Byt till månadsrörligt november till februari då, och kör timpris övrig tid. (Men då förlorar du möjligheten att kapa bort de sjukt höga tillfälliga pristimmar vi kommer få se i vinter om det blir normalkallt eller värre.)
 
Det kan man förstås göra, jag är själv inne på att ha timpris i vinter, just för att kunna kapa topparna lite.
Menade mer att man måste fundera över helheten, och att det en sommar med normal prisdifferens kanske inte lönar sig lika mycket med timpris.
Jag vet dock inte, jag har tittat närmare på någon "normal" sommar.
 
A Arnodt skrev:
Anna_H,
Menar du att ni säljer er överskottssolström till tim-spottpris? Alltså ni får olika betalt per kWh för varje timma?

Köper ni ström till månads-medelspottpris? Dvs ni betalar ett och samma pris för alla kWh ni köper en viss månad och priset baseras på den månadens 720 tim-spottpriser?
Det kallas elprisavtal med rörligt elpris.

Man måste numer vara noga vad man anger annars blir man lätt missuppfattad.

Månadsmedelspottpriset för Värmland Elområde 3 var i aug. 2022 ca 2,23 kr/kWh.
Den som sålde till månadsmedel.spottpris får då det.
Jag tycker att jag är tydlig och att du tramsar till det och dessutom förutsätter att jag har fel och inte har en aning om vad jag pratar om, när det är du som inte vet. Ja, inköpen är rörligt medelpris. Försäljningen när solen skiner är spotpriset, dvs priset per timme.
Och ja, jag vet också att medelpriset var 2,23 i augusti. Tillsammans med såld el per timme gav det en elräkning för augusti på ca 50 kr.
 
Jag har fått uppfattningen att Arnodt har gett upp att skriva härinne på forumet öht. Hen var flitig under sommaren när solen lös på solpanelerna
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.