mexitegel mexitegel skrev:
För många kommer det sannolikt vara betydligt värre att betala elräkningen än att badrumsgolvet är kallt.
Exakt!!
En matta framför toaletten och en matta vid handfat
 
R Runnis skrev:
Exakt!!
En matta framför toaletten och en matta vid handfat
Man skaffar väl inneskor..
 
  • Gilla
Österlenskan
  • Laddar…
Jag lider av samma problem, lite mildare än dig dock. Jag tror min fläkt under huset drar en del mot fukt. Sen är isoleringen under ifrån generellt sämre om du har golvvärme i nedervåningen. Jag har stängt av allt. Jag gick ifrån 1700 till 744 om man jämför augusti 2021 och 2022.

Jag har gått från 27000 helår till 13000 genom att snåla och då har jag ändå spabad igång hela tiden året om. Men anledningen i huvudsak till sänkningen är såklart att jag bytte luftvärmepump från trasig till en hel. Stödvärmer ett rum. (Kanske något till kallaste dagarna).
 
  • Gilla
cirpan
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
luft"värme"pumpen på nästan hela tiden för att "kyla" ner
Var det något konstigt med det?
 
C cirpan skrev:
Var det något konstigt med det?
yes
 
Skulle säga golvvärmen i första hand men alla bäckar små gör otroligt mycket

Min TV bänk med stero, TV etc etc frog 75W i standby -> 54kWh / mån, kan vara värt att kolla om du har nått där som drar extra mycket, här kan man ju stänga av minst 16h / dygn

Min gamla diskmaskin drar 2kWh / disk en ny drar tydligen bra kring 1kWh

Hur länge och ofta duschas / badas det?
Varmvatten kostar massor att värma.
Dushas det 30min / person o dag ... då har ni hög elräkning
Se i såna fall om ni få ned det till kring 10min. 10min kostar nånstans i sängarna 3-4kWh ... så 4pers a 30min varje dag -> 3*4*3*30 = ca 1100 kWh .Men ta det lugnt med hur ni ska få ned era dusch tider, kan orsaka mycket slitningar i familjen. Sitta ned och visa på hur mycket det kostar för hela familjen kan ju vara bra ide.

Tvättmaskiner drar ju en del med och gamla mer än nya har jag för mig.

Har du nån avfuktare i krypgrund så drar dem med massor.
Dock om avfuktare behövs eller inte beror helt på hur grunden är gjord. Det är inte bara att stänga av, men kan behöva servas och ställas in så kan de dra mindre

FTX är alltid bättre än PAX fläktar.
FTX är ju med värmeåtervinning(om det behövs). PAX skickar varmluften alltid rakt ut. -> högre uppvärmingskostnader.
 
Magnus E K
HogeN HogeN skrev:
yes
En värmepump är en värmepump oavsett åt vilket håll den pumpar värmen.
 
kisumisu
M MrDizzy skrev:
Skulle säga golvvärmen i första hand men alla bäckar små gör otroligt mycket

Min TV bänk med stero, TV etc etc frog 75W i standby -> 54kWh / mån, kan vara värt att kolla om du har nått där som drar extra mycket, här kan man ju stänga av minst 16h / dygn

Min gamla diskmaskin drar 2kWh / disk en ny drar tydligen bra kring 1kWh.
Många bäckar små blir stort.
Jag testade våran diskmaskin som 1år gammal.

Drog
1.4kw intensiv 70°
0.88kw ekonomi
0.7kw snabb 60°
1kw 1.5h 60°

Så beror ju också lite vad man kör för program. Körde förut alltid intensiv men nu märkte jag att 1.5h programmet och ekonomi på 4h funkar lika bra. Däremot var kortprogrammet bara = skitig disk.
Men det som gjorde mig lite sur är att diskmaskinen drar konstant 11W. Så på 5 dygn har den bränt 1kw helt i onödan och utan nån funtion (jaja det är väl nån elektronik som övervakar inkommande vattnet?).

Samma sak märkte jag med våran tvättmaskin. Den är på nån slags standby.
 
Magnus E K
kWh

Korrekt standbyförbrukning är troligen betydligt lägre, blir ofta fel vid enkla mätningar.

Edit: Jag handdiskar en hel diskbänk full för max 0,6 kWh. (Eller 0,0 med kallvatten men det är obekvämt och tar längre tid.)
 
Vi har en NIBE ES300 3-fas VVB jag funderar på att köra nattens normalt billigare timmar. Nu är vi bara tre i familjen och duschningen är ca 3x4 minuter per dag totalt. I övrigt är det en del varmvatten för handdisk. Ingen är hemma dagtid så jag tror/hoppas att den inte tappar så mycket temperatur av att stå utan underhållsvärmning fram tills vi kommer hem efter jobbet.

Diskmaskin och tvättmaskin är ju normalt kopplade på kallvatten men kan väl kopplas på varmvatten också. Ifall det är skillnad rent ekonomiskt att ta varmvatten från VVB till dem eller låta dem värma upp från kallvatten själva vet jag inte.

Någon som gör liknande och kan dela med sig av erfarenheter?

//TMC
 
raveper raveper skrev:
Man skaffar väl inneskor..
Eller har på sig ett par strumpor.
Vi har klinker på köksgolvet och t2 golvvärme.ställer jag tempen på det så det är gosigt att stå barfota, då är parketten i vardagsrummet snorkall.

Med strumpor på, tänker vi inte på att golvvärmen är av.
 
  • Gilla
Österlenskan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.