Har du någon detaljbild på hur panelerna fästs mot läkten?
 
  • Gilla
ehrlind
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Har du någon detaljbild på hur panelerna fästs mot läkten?
Kan ta lite närbilder när jag kommer hem från jobbet. Något särskilt du vill se?

Så här ser skenorna ut. En packning mot varje panel, och aluminiumspån överallt.
Närbild av svarta takskensystem med synliga skruvhål och aluminiumspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av svarta takskensystem med packningar och synliga aluminiumspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På taket:
Närbild på tak med solpaneler, packningar mellan paneler, träreglar och flexslang nära skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan ta bättre närbilder ikväll som sagt.

(noterar att de lyckats få ett skruvhål precis över flexslangen. Hoppas de håller koll på det och inte drar skruv in i elkablaget...)
 
Redigerat:
  • Gilla
ulfpalm
  • Laddar…
Det här är nog en rätt bra principbild av hur skenorna är tänkt att klämma panelerna mot läkten.
Närbild på solpaneler som hålls på plats av klämskenor, inte fullt åtdragna, under montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den är inte fullt iskruvad ännu. Jag antar att de lämnar den lös i nederkant så att de kan lyfta panelen och skjuta in nästa. Frågade ifall det inte vore smartare att bygga nedifrån och upp så överlappet sker naturligt, men de menade att ergonomin då blir omöjlig.
 
  • Gilla
Winnie the Pooh och 3 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Det här är nog en rätt bra principbild av hur skenorna är tänkt att klämma panelerna mot läkten.
[bild]

Den är inte fullt iskruvad ännu. Jag antar att de lämnar den lös i nederkant så att de kan lyfta panelen och skjuta in nästa. Frågade ifall det inte vore smartare att bygga nedifrån och upp så överlappet sker naturligt, men de menade att ergonomin då blir omöjlig.

Man blir mörkrädd på alla dessa hantverkare!! Jag blir arg när jag läser ditt inlägg för vi har precis renoverat ett badrum med en av de mest framstående företagen och såklart så kostade det därefter. Nu står vi med ett icke godkänt badrum som inte har: Finn fem fel utan Finn ett j..a rätt. Ingen projektledning och personal som inte verkar veta vad de gör.

varför tar jag upp det här, jo för du verkar ha stött på samma inkompetens. Hur tänker de att de ska skruva i de där sista skruvarna? Jo de måste gå på panelerna och kanske tappar dragaren och då står du med paneler som inte levererar 100%

jag hoppas att allt löser sig för er
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Solpaneler skruvade i träreglar ovanpå ett papptak.
Själv underkände Eon installation utanpå ett singeltak. Brukar det inte vara stålreglar ovanpå ett tak med pannor eller plåt?
Jag tänker på riskerna med fukt i reglar, men framförallt på värmeutveckling och eventuell brandrisk?
Vad säger expertisen här om det?
 
  • Gilla
Daniel Eldstaden och 1 till
  • Laddar…
M Målarenfixar skrev:
Solpaneler skruvade i träreglar ovanpå ett papptak.
[...]
Vad säger expertisen här om det?
Läkten kommer inte vara mer fuktutsatt än i någon annan takkonstruktion. Panelerna är tätskiktet. Det är detta som är produkten - helintegrerat soltak.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Räcker att läsa på deras hemsida i två minuter för att inse att man inte ska ta i dem med tång.

Håll er ifrån sådana här skräpbolag eller betala den dyra läxan.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
måste det inte dit någon ytpapp eller annat ytmaterial ovanpå den där underlagspappen?
 
  • Gilla
Arp32 och 1 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Såg att den här tråden hamnat på framsidan, så jag passar på att sammanställa läget så här långt. Om det är fler Sunroof-kunder som ser detta så kan jag tipsa om den nya facebookgruppen "Sunroof - Vi som är intresserade av helintegrerade solceller

Sunroof försökte etablera sig på Gotland i slutet av 2021, då de besökte ön med ett säljteam + konstruktör för att möta villaägare och mäta in lite tak. Jag är ett av de ~5 hushåll som skrev avtal då, i oktober/november förra året.

Sunroof lovade att skicka över ett erfaret bygglag från Polen för alla Gotlandsbyggen, och att vi skulle påbörja installation i mars/april.

Den 17e augusti kommer det hit "gubbar" (inget företagsnamn, ingen bil) som smäller upp hyrställning och börjar riva vårt tak. Vi har då ännu inte fått någon aktuell konstruktionsritning (Sunroof har, trots veckovisa påtryckningar från mig, underlåtit att justera den felaktiga projekteringen sedan februari!). Vi har heller ingen stränglayout eller information om växelriktare, inget material, ingen föranmälan till nätägaren och noll information till oss i hushållet.

Jag var naturligtvis skeptisk till att de ska börja riva innan materialet är på plats, men vi blev lovade att material och dokumentation skulle komma snarast, och med vintern nära förestående så är det ju lika bra att låta "gubbarna" förbereda så mycket de kan med duk och läkt så att panelerna kommer upp snabbt sedan.

Det tog en månad för hälften av materialet att anlända från Sunroof. 70 solpaneler och en begagnad växelriktare av fel typ (vi har avtalat om hybrid-VR). Fortfarande ingen korrekt ritning, ingen elektrisk dokumentation, ingen föranmälan.

När panelerna äntligen dyker upp så har "gubbarna" alltså "jobbat" i fyra veckor med att trampa sönder duken, fylla gräsmattan med skräp, lämna taket oskyddat i regnväder (det har regnat in litervis med vatten MEN som tur va så höll jag på byta isolering och det mesta hamnade i tomma fack med ny ångbroms...) i väntan på instruktioner och material.
[bild]

[bild]

Jag pratar med gubbarna varje dag, och de svävar i precis samma ovisshet som jag gör. Sunroof hade lovat dem att skicka över en erfaren installatör från ett annat bygglag som kunde vägleda, men det har inte hänt. Vår projektledare, med fem byggen på ön just nu, har aldrig varit här, han är svår att nå och svarar inte på de flesta av mina frågor eller frågor från gubbarna.

[bild]
(att försöka täta hål i takduken med byggtejp är... infantilt. men den stora frågan är förstås; varför är det så mycket hål i duken? Jo för att duken måste läktas omgående, och Sunroof hade inte försett gubbarna med någon aktuell ritning. De sköt från höften och spikade fast temporär läkt. Därför har vi nu skotthål över precis hela taket.)

Än mer graverande är att projektledaren helt ignorerar kommunikation från vår entrepenadbesiktning. Projektledaren / Sunroof mottog ett besiktningsprotokoll den 1a september med flera fel, bristfälligheter, anmärkningar. Trots flera påminnelser så har vi fått noll respons på detta. De hade till och med mage att skicka faktura 2 och 3 efter detta. Alltså för materialet (som bara delvis levererats) och för "tätt tak" (som dokumenterat inte stämmer).

[bild]
(Flera försök att täta en skorsten, men inget som följer Matakis anvisningar. Notera byggtejpen mot teglet, från första försöket. Jag vet att detta är ett work-in-progress, men efter fem veckor bör man rimligen kunna fråga sig: när ska det slutföras, och hur exakt hade man tänkt att få det här rätt?)

[bild]
(Det här är andra försöket att täta kring avloppets avluft. Det känns iaf som ett ärligt försök att få det tätt, även om det kanske inte matchar Mataki’s regler. Men notera byggtejpen under läkten? Det är alltså tejpade hål som man nu byggt in.)


Vår säljare ringde och var uppjagad över att vi bestridit fakturorna men jag klargjorde varför och han lovade då att vi skulle få den information vi efterfrågat (sen februari). Detta var 7 dagar sedan och vi har ännu inte hört någonting från Sunroof. Gubbarna fortsätter med panelmontaget och får tricksa sig fram för att hitta lösningar och svar på frågor som Sunroof's projektledare borde kunna svara på.

[bild]

Vi är legitimt oroliga för att få ett felbyggt tak som är i sämre skick än det vi hade och för att få en kass installation som inte kan producera det vi blivit lovade. Vårt förtroende för Sunroof är just nu lågt vilket är synd för jag har verkligen sett fram emot ett tätt och snyggt Sunroof tak.

Skulle vara intressant att se hur de skall få tätt mellan den enorma fotplåten & panelen på ett rimligt sätt.
 
M Målarenfixar skrev:
Solpaneler skruvade i träreglar ovanpå ett papptak.
Själv underkände Eon installation utanpå ett singeltak. Brukar det inte vara stålreglar ovanpå ett tak med pannor eller plåt?
Jag tänker på riskerna med fukt i reglar, men framförallt på värmeutveckling och eventuell brandrisk?
Vad säger expertisen här om det?
Får ju inte sätta solpaneler på brännbar yta annars. Så varför man i detta fall kan sätta direkt på trä är en relevant fråga..
 
  • Gilla
Målarenfixar
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Kan ta lite närbilder när jag kommer hem från jobbet. Något särskilt du vill se?

Så här ser skenorna ut. En packning mot varje panel, och aluminiumspån överallt.
[bild]
[bild]

På taket:
[bild]

Kan ta bättre närbilder ikväll som sagt.

(noterar att de lyckats få ett skruvhål precis över flexslangen. Hoppas de håller koll på det och inte drar skruv in i elkablaget...)
Ok!

Men det är väl en aluskena under och den med tätningen ovan från?
 
  • Gilla
Micke5811
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Kan ta lite närbilder när jag kommer hem från jobbet. Något särskilt du vill se?

Så här ser skenorna ut. En packning mot varje panel, och aluminiumspån överallt.
[bild]
[bild]

På taket:
[bild]

Kan ta bättre närbilder ikväll som sagt.

(noterar att de lyckats få ett skruvhål precis över flexslangen. Hoppas de håller koll på det och inte drar skruv in i elkablaget...)
Du bör nog kolla med ditt försäkringsbolag ganska skyndsamt om deras uppfattning gällande den konstruktionen, främst ur brandsynpunkt.
 
ulfben ulfben skrev:
Såg att den här tråden hamnat på framsidan, så jag passar på att sammanställa läget så här långt. Om det är fler Sunroof-kunder som ser detta så kan jag tipsa om den nya facebookgruppen "Sunroof - Vi som är intresserade av helintegrerade solceller".
Har kollat facebookgruppen men vilket jävla skämt den är. Av dom inläggen som handlar om lyckade installationer så tillhör ju installationerna anställda på Sunroof :thinking:
 
  • Haha
Dodgen66
  • Laddar…
V vessen skrev:
Får ju inte sätta solpaneler på brännbar yta annars.
Du pratar nog om växelriktare. Det ligger mycket solpaneler över papptak och tryckt virke (markstativ) i Sverige.

R Robert-san01 skrev:
Ok!
Men det är väl en aluskena under och den med tätningen ovan från?
Nej. 45x45 regel, EPDM-list, panel, aluskena (med EPDM list).

Teknisk ritning som visar installation av solpaneler med 45x45mm reglar, EPDM-list och underlagspapp på ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Sverker Thorsson skrev:
Du bör nog kolla med ditt försäkringsbolag ganska skyndsamt om deras uppfattning gällande den konstruktionen, främst ur brandsynpunkt.
Jag behöver verkligen inte fler insinuationer. Vad är brandrisken som du försöker anspela på? Menar du att glaspanelerna skulle fatta eld?
 
Redigerat:
  • Gilla
mattiplutt
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Har kollat facebookgruppen men vilket jävla skämt den är. Av dom inläggen som handlar om lyckade installationer så tillhör ju installationerna anställda på Sunroof :thinking:
Nja... det är väl bara ett projekt hittils som varit sunroofs egna? Sellbergs i Värmland är väl en genuin kund och tycks nöjda med sitt bygge? De sprang på någon liten mina med att Sunroof kapat avluften och lagt den under duken, men det vart snabbt löst om jag läste rätt. Scrolla bak någon vecka i arkivet så hittar du deras husfoton:
Tvåvåningshus med rött tegel och byggnadsställningar runtom under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.