sunnis sunnis skrev:
Solceller, hög energiklassning, modern VP, återvinning av energi från ventilation, energifönster, tilläggsisolering osv är med största sannolikhet egenskaper som köparna kommer värdera högre i framtiden.

Ett dåligt isolerat hus med direktverkande el i SE4 kommer i alla fall inte stå högt i kurs…
Plus att man inte förstår språket...
 
  • Haha
  • Gilla
Cambudgie och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Plus att man inte förstår språket...
Det är väl därför kravet på att fastighetsaffärer ska vara skriftliga finns?
 
  • Haha
  • Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
M
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Sen ska man tänka på att om det skulle bli en brand på vinden och hela taket är täkt med solceller så kan räddningstjänsten få svårt att släcka elden. Sådana tak kan dom inte borra hål i eller bryta upp för att släcka elden. Solcellerna är strömförande fast dom är bortkopplad från nätet.

Så täck inte hela taket med celler och tänk på vart ni drar elkablar från dom så att ni inte försvårar för eventuell brand.
 
  • Gilla
Takfönster
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Japp, den undersökningen bygger på ett lägre prisläge mellan 2018-01-01 och 2022-04-08 så nästan all data är från före 2022, kanske hälften från 2018-2020 då kostnadsläget var betydligt lägre.
En anläggning vi tog in offerter på kostade 220 kkr för ett år sedan och när vi nu tog in ett par offerter igen med exakt samma konfiguration kostade det 310 - 320 kkr. Efter grönt avdrag.
Vet du vad det är som motiverar prisökningen? Är det bara ökad efterfrågan som gör att de tar ut högre priser, eller brist på någon komponent?
 
Bjor Bjor skrev:
[...] Sådana tak kan dom inte borra hål i eller bryta upp för att släcka elden. [...]
Så täck inte hela taket med celler och tänk på vart ni drar elkablar från dom så att ni inte försvårar för eventuell brand.
Om brandkåren överväger att öppna ett tak för en släckningsinsats så kan de väl precis lika gärna öppna gaveln?
 
  • Gilla
  • Wow
Magnus E K och 5 till
  • Laddar…
Eriksgatan
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vet du vad det är som motiverar prisökningen? Är det bara ökad efterfrågan som gör att de tar ut högre priser, eller brist på någon komponent?
Tack, @Marlen Eskilsson för frågan. Det lägre priset jag angav var satt före att "alla" upptäckte att elen kommer att bli dyr till vintern. Vi skrev det avtalet i oktober 2021. Sedan hände ingenting med den leverantören. De skyllde på Covid, containerbrist, stopp i Suez, och både väder och vind (faktiskt!) och säger bara att vi får vänta på vår tur. Sedan håller de sig otillgängliga och blockerar samtal in, såvida man inte ringer från någon kompis telefon.
Så vi väntar och väntar på att alla stjärnor ska stå exakt rätt på himlavalvet så att installationsföretaget skall våga krypa fram under stenen där de gömmer sig.
(Kanske en tråd om detta så småningom om du tror intresse finns (?). Eller ett inslag på SVT ifall de är fortsatt omöjliga. Deras branschförening är också intresserade, eftersom dessa tjommar har lämnat den. Det finns mycket att säga kring avtalsrätt och skadeståndsanspråk man som konsument kan tänka på, men vill inte riskera störa processen nu).
Så, för att se vad det skulle kosta oss att bryta avtalet med dessa, skaffade jag konton för mitt företag hos de grossister de lokala installatörerna, inkl. denna, använder sig av för att kunna se ifall där nu sker stora prishöjningar som kanske t.o.m. gör det olönsamt för installatören, att nu mycket senare, fullfölja avtalet. Detta gjordes i maj 2022 och därefter har jag koll på deras listpriser (på vilka de säkert har ytterligare storkundsrabatter).
Jag tog också in två offerter från andra leverantörer på samma anläggning, men då får vi ju ställa oss sist i kön och vänta minst 7-9 månader ytterligare, och det har vi ju inte någon vidare lust med när vi beslutade oss i juli 2021 och har tagit lån för detta som tickar ränta varje dag utan att ge någon elproduktion.
Min erfarenhet är att de komponenter de offererade oftast har funnits att tillgå under hela perioden, med undantag för någon period på 2-3 veckor mitt under industrisemestern. Men då fanns de istället hos en annan grossist till någon tusenlapp högre inköpspris, så inget egentligt hinder för dem. Det handlar om världens nu vanligaste växelriktare och batterier, så inget speciellt alls. Bara plug-och play. Solpanelerna, sade vi direkt att vi vid brist kan tänka oss att byta ut till något motsvarande eftersom både utveckling och tillgång på dessa snabbt förändras där offererade modeller ersätts med senare modeller.
Summerat, så vet jag inte vilka grossistpriser man hade för ett år sedan, men baserat på tiden mars-september 2022, så har priserna på komponenter inte stigit jättemycket. Max 5-7 % på växelriktare, batterier och fästmaterial. För paneler kan jag anekdotiskt säga att den tidigare ökande prisvärdheteten (sjunkande kr/Wp) kanske har avstannat, men inte gått upp sett till inköpspriser för paneler.
Slutsatsen måste då bli att det är säljföretagen, och deras installerande underentreprenörer som från i somras kraftigt har ökat sina marginaler och skär guld just nu.
De skummar marknaden för att finna de mest desperata kunderna först genom att skicka ut saltade offerter. Någon erbjuder även snabbare installation än t.ex. 9 månader, dvs. förtur, ifall man är villig att betala ännu lite mer. Först när dessa säljare inte lyckas fylla orderstocken, och riskerar tappa provisioner, så kommer de att höra av sig igen till de som inte sagt ja till de högsta priserna. Antagligen med någon lögn om att det blivit en ledig "lucka" p.g.a. någon kund som ska flytta/avlidit, och fråga om man fortfarande är intresserad. Svarar man då att det är man, men att man inte har råd med det höga offererade priset kan man säkert få en bra rabatt mot att man skriver kontrakt direkt.
Typiskt skummande av marknaden för att maximera sina marginaler när efterfrågan överstiger utbudet.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dilato och 3 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Om brandkåren överväger att öppna ett tak för en släckningsinsats så kan de väl precis lika gärna öppna gaveln?
Man kan slå ner dimspikar genom taket för att snabbare få kontroll över elden. Ska man enbart släcka genom gaveln tar det längre tid om der är en större brand på vinden.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Man kan slå ner dimspikar genom taket för att snabbare få kontroll över elden. Ska man enbart släcka genom gaveln tar det längre tid om der är en större brand på vinden.
Today I learned! :strong:
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Att dom höjer värdet på huset med ungefär lika mycket (något mindre troligen) som motsvarande solceller kostar (idag) är väl inte så svårt att gissa ?

Dock finns det ju ett antal användare här (och på andra forum) som envist hävdar att solceller höjer värdet på huset mångdubbelt mer än vad det kostar att montera solceller, vilket jag i flera trådar har ifrågasatt.

Det faller liksom på sin egen rimlighet att husets värde går upp en halv miljon eller mer bara för att det sitter flera år gamla solceller och en begagnad inverter monterat, om du kan få NYA grejer med garanti uppmonterade för 200k..
 
  • Gilla
Fario och 8 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Att dom höjer värdet på huset med ungefär lika mycket (något mindre troligen) som motsvarande solceller kostar (idag) är väl inte så svårt att gissa ?

Dock finns det ju ett antal användare här (och på andra forum) som envist hävdar att solceller höjer värdet på huset mångdubbelt mer än vad det kostar att montera solceller, vilket jag i flera trådar har ifrågasatt.

Det faller liksom på sin egen rimlighet att husets värde går upp en halv miljon eller mer bara för att det sitter flera år gamla solceller och en begagnad inverter monterat, om du kan få NYA grejer med garanti uppmonterade för 200k..
Ja man kan ju köpa hus idag utan bergvärme, solceller och allt möjligt och beställa NYA såna och vänta runt ett år på dem. ELLER så kan man köpa ett hus med de funktioner man vill ha och är beredd att betala den bekvämligheten "nyckelfärdigt" innebär. Fler än du anar har ett annat synsätt än du. Herregud, det säljs ju begagnade bilar idag DYRARE än nya, hur får du det att gå ihop? Leveranstider stavas det.

Jag ogillar egentligen missbruk av versaler men man får försöka tala på samma nivå
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Sen ska man tänka på att om det skulle bli en brand på vinden och hela taket är täkt med solceller så kan räddningstjänsten få svårt att släcka elden. Sådana tak kan dom inte borra hål i eller bryta upp för att släcka elden. Solcellerna är strömförande fast dom är bortkopplad från nätet.

Så täck inte hela taket med celler och tänk på vart ni drar elkablar från dom så att ni inte försvårar för eventuell brand.
Det är lagkrav på separat brytare för solelsanläggningen. Så brandkåren kommer bryta strömmen.

Vad gäller access till vinden så är det sällsynt att täcka båda eller alla sidor med paneler.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
Som det ser ut nu, jag är inte gammal i gamet, så säljer man dagtid dyrt och köper billigt på nätterna samtidigt som man laddar elbil och värmer spabadet på nätterna, det verkar inte som att folk fattar den ekvationen som också naturligtvis ger ökat ekonomiskt incitament. Skillnaden natt/dag kan ju vara upp mot 8:- eller ännu mer.
Hälsade på en kompis i somras och han sålde el för 300 kronor OM DAGEN ut på nätet. Självklart bara på sommaren och de galna elpriserna är ju förklaringen. Men det talar för solceller. Finns ingen anledning att tro att vi kommer få tillbaka de gamla elpriserna på 40 öre.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
Ja man kan ju köpa hus idag utan bergvärme, solceller och allt möjligt och beställa NYA såna och vänta runt ett år på dem. ELLER så kan man köpa ett hus med de funktioner man vill ha och är beredd att betala den bekvämligheten "nyckelfärdigt" innebär. Fler än du anar har ett annat synsätt än du. Herregud, det säljs ju begagnade bilar idag DYRARE än nya, hur får du det att gå ihop? Leveranstider stavas det.
Just exakt NU är det möjligen så med (vissa) bilar, men det är strängt taget det enda tillfället under min livstid (och längre än så) det varit så, det är lite svårt att ta en extrem situation och tro att det ska fortsätta vara så.

Samma sak med solcellerna, just exakt NU är det kanske lite kö på montage av solceller, men det var et inte då dessa diskussioner fördes, snarare tvärt om, månglarna letade verkligen kunder.
Och det finns säkerligen idioter som tycker det är bra att få begagnade utdaterade solceller istället för nya (om man nu vill ha solceller), samma sorts människor som bjuder mer för att det står en skål med apelsiner på köksbänken på visningen.

Men jag vill nog hävda att det är ett fåtal, de flesta gör nog en mer nykter bedömning på läget.


..Men du kanske är en av dom som tror att ditt hus dubblades i värde pga solcellerna för några 100k ? Tro det om det gör att du sover bättre.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Låter smart att göra en massa hål i taket och minska solstrålningen ner på taket, det kommer aldrig att leda till fuktproblem, skönt!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.