Solceller ökar husets värde med i genomsnitt 135 000 kr vilket ungefär motsvarar investeringskostnaden enligt en färsk undersökning från Booli och SBAB. Undersökningen baserar sig på statistik från 348 hus med solceller som sålts i Sverige mellan 1/1 2018 och 8/4 2022.

Du kan läsa blogginlägget här: Ökar solceller husets värde? Troligtvis, men …
 
Humm. Har trådskaparen någon erfarenhet av solceller en mulen dag. Visst ger de mindre effekt men att säga att de inte ger något är väldigt magstarkt.
 
  • Gilla
Joakim Fors och 1 till
  • Laddar…
J Johan Hallbeck skrev:
Humm. Har trådskaparen någon erfarenhet av solceller en mulen dag. Visst ger de mindre effekt men att säga att de inte ger något är väldigt magstarkt.
Nu var det iofs inte det som man skrev:
- är det molnigt och solen skiner med sin frånvaro, då ger de liten effekt"

Och detta kan ju stämma, är det riktigt tungt mulet på hösten så kommer de att ge liten effekt. Frågan är istället hur många dagar per år som det är sådant väder och hur många dagar det är bra solcellsväder.

Jag är personligen tveksam till solcellerna ur ett principiellt perspektiv (Är de bra för Sverige och miljön? Eller inte?), men det har vi redan diskuterat i en annan tråd.
 
  • Gilla
karlbrutal och 4 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Solceller ökar husets värde med i genomsnitt 135 000 kr vilket ungefär motsvarar investeringskostnaden enligt en färsk undersökning från Booli och SBAB. Undersökningen baserar sig på statistik från 348 hus med solceller som sålts i Sverige mellan 1/1 2018 och 8/4 2022.

Du kan läsa blogginlägget här: Ökar solceller husets värde? Troligtvis, men …
Undra vad resultatet blir efter den 8/4 2022?
 
135000kr? Det finns ju knappt anläggningar under 200k efter grönt avdrag numera.
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
Grillen Grillen skrev:
135000kr? Det finns ju knappt anläggningar under 200k efter grönt avdrag numera.
Japp, den undersökningen bygger på ett lägre prisläge mellan 2018-01-01 och 2022-04-08 så nästan all data är från före 2022, kanske hälften från 2018-2020 då kostnadsläget var betydligt lägre.
En anläggning vi tog in offerter på kostade 220 kkr för ett år sedan och när vi nu tog in ett par offerter igen med exakt samma konfiguration kostade det 310 - 320 kkr. Efter grönt avdrag.
 
Redigerat:
  • Arg
Hullefar
  • Laddar…
Eriksgatan
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Japp, den undersökningen bygger på ett lägre prisläge mellan 2018-01-01 och 2022-04-08 så nästan all data är från före 2022, kanske hälften från 2018-2020 då kostnadsläget var betydligt lägre.
En anläggning vi tog in offerter på kostade 220 kkr för ett år sedan och när vi nu tog in ett par offerter igen med exakt samma konfiguration kostade det 310 - 320 kkr. Efter grönt avdrag.
Redaktionen Redaktionen skrev:
Solceller ökar husets värde med i genomsnitt 135 000 kr vilket ungefär motsvarar investeringskostnaden enligt en färsk undersökning från Booli och SBAB. Undersökningen baserar sig på statistik från 348 hus med solceller som sålts i Sverige mellan 1/1 2018 och 8/4 2022.

Du kan läsa blogginlägget här: Ökar solceller husets värde? Troligtvis, men …
Man måste jämföra installerad effekt också. Detta har ökat betydligt de senaste 12 månaderna säger installatörerna. Så 135 000 räcker inte långt idag. En större anläggning som med rätt produktionsavtal ger en nettonollkostnad för energin över hela året är förstås attraktiv och ökar värdet mer än en som täcker 10 % av årsförbrukningen.
 
  • Gilla
Almedals
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu var det iofs inte det som man skrev:
- är det molnigt och solen skiner med sin frånvaro, då ger de liten effekt"

Och detta kan ju stämma, är det riktigt tungt mulet på hösten så kommer de att ge liten effekt. Frågan är istället hur många dagar per år som det är sådant väder och hur många dagar det är bra solcellsväder.

Jag är personligen tveksam till solcellerna ur ett principiellt perspektiv (Är de bra för Sverige och miljön? Eller inte?), men det har vi redan diskuterat i en annan tråd.
Hej Pacman

Man har justerat i texten efter jag la upp detta.
Tidigare stod det att de inte gav någonting, vilket jag starkt motsätter mig.

Givetvis har alla rätt tills sin åsikt ang solceller och på några ställen är det inte bra, men på de flesta platser och anläggningar så gör de stor nytta lokalt. Men detta en annan diskussion
 
  • Gilla
Anders23094
  • Laddar…
K
Grillen Grillen skrev:
135000kr? Det finns ju knappt anläggningar under 200k efter grönt avdrag numera.
Jag får inte ihop hur det kan bli då dyrt. En privatperson kan lätt köpa en panel i sverige för 2000 kr, en vanlig installation är på typ 20 paneler -> 40 000 kr. Växelriktare ca 20 000 -> 60 000. Elektrikers sjuka påslag, ställning mm ca 50 000 --> 110 000 kr borde omöjligt kunna bli mer än 135 000 kr..
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
K
J Johan Hallbeck skrev:
Humm. Har trådskaparen någon erfarenhet av solceller en mulen dag. Visst ger de mindre effekt men att säga att de inte ger något är väldigt magstarkt.
Hur mycket skulle du säga att man kan räkna med att de ger? Min erfarenhet från solceller på båt är att de på vintern inte ens täcker upp för att driva MPPTn utan snarare blir en belastning som laddar ur och förstör batteriet.

Har sett grannars grafer över producerad el och nu har de kanske lite för platt tak och liten anläggning ca 8 kwp men vi snackar 20-30 kwh en hel månad i december.

Om man vill ha minst 200 w kontinuerligt ca 5kWh över året med mulna dagar och få soltimmar under vintern -> hur stor anläggning måste man ha då?
 
Det är svårt att producera när panelerna är täckta med snö eller solen knappt går över trädtopparna, så hur mycket ens paneler producerar över vinterhalvåret är ju något högst lokalt.
Grannarna fick totalt 7 kWh under hela december 2021 och 25 kWh januari 2022.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Det är svårt att producera när panelerna är täckta med snö eller solen knappt går över trädtopparna, så hur mycket ens paneler producerar över vinterhalvåret är ju något högst lokalt.
Grannarna fick totalt 7 kWh under hela december 2021 och 25 kWh januari 2022.
precis - under de mörka vintermånaderna ger solcellerna knappt något alls. Vi är inne på tredje året nu med solceller. Bästa månaden för oss är maj. Sen ligger det rätt lika juni, juli, augusti. September ger halva utdelningen jämfört med augusti. Oktober ger halva jämfört med september. Sen osäkert/låg effekt fram till tidig vår igen.

jag tror absolut att solceller KAN öka värdet på en fastighet. Det beror ju på flera faktorer. För de med pool tex så handlar det ju om (med dagens elpriser) om att ha råd att driva poolen (uppvärmningen) eller inte. Och en pool utan uppvärmning i Sverige är ju rätt oanvändbar för de flesta :D
 
Som det ser ut nu, jag är inte gammal i gamet, så säljer man dagtid dyrt och köper billigt på nätterna samtidigt som man laddar elbil och värmer spabadet på nätterna, det verkar inte som att folk fattar den ekvationen som också naturligtvis ger ökat ekonomiskt incitament. Skillnaden natt/dag kan ju vara upp mot 8:- eller ännu mer.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Med dagens elpriser ökar solceller definitivt värdet på huset skulle jag säga.
Detta för att dels sänker du mängden el du behöver köpa in och dels säljer en hel del.
Och tittar man på två lika dana objekt där den ena har solceller (10kWp) och en förbrukning på 7000kWh per år får betalt för den el som säljs och den andra inte har solceller och en förbrukning på 11000kWh per år , gissa vilken som kommer att värderas högre???

Sen hur mycket ... det är betydligt svårare att svara på, men gissningsvis ca 10tusen / installerad 1kWp , men jag är ingen mäklare så det är bara en gissning.
 
sunnis
Solceller, hög energiklassning, modern VP, återvinning av energi från ventilation, energifönster, tilläggsisolering osv är med största sannolikhet egenskaper som köparna kommer värdera högre i framtiden.

Ett dåligt isolerat hus med direktverkande el i SE4 kommer i alla fall inte stå högt i kurs…
 
  • Gilla
Tamazin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.