D Daniel 109 skrev:
Ja, det kommer det att bli. Men åtgärderna syftar ju till att det ska vända….
Riksbankens har satt oss på pottan med sin senfärdighet och av politiska skäl överreagerat utan hänsyn till de bakomliggande faktorerna, precis på samma sätt som det inte ingår i deras uppdrag att hålla kolla på hushållens betalningsförmåga annat än belåningsgraden.

Vad får dig att tror att Riksbankens ska ha bättre koll den här gången?

 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Riksbankens har satt oss på pottan med sin senfärdighet och av politiska skäl överreagerat utan hänsyn till de bakomliggande faktorerna, precis på samma sätt som det inte ingår i deras uppdrag att hålla kolla på hushållens betalningsförmåga annat än belåningsgraden.

Vad får dig att tror att Riksbankens ska ha bättre koll den här gången?

  • Riksbankens uppdrag
Tycker du att räntan är hög? Historiskt hög eller bara för hög för tillfället ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tycker du att räntan är hög? Historiskt hög eller bara för hög för tillfället ?
Jag har inte berört själva räntenivån tidigare men menar du styrräntan (repo), stibor, rörlig eller fast osv?

Dagens höjningen är i alla fall historisk. Vi kommer med största sannolikhet råka ut för ett antal till höjningar till och enligt uppgift landa på runt 2,2-2.4 någon gång till sommaren. Det finns gott om prognoser på nätet som pekar på likande nivåer.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksbanken-hojer-styrrantan-1.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag har inte berört själva räntenivån tidigare men menar du styrräntan (repo), stibor, rörlig eller fast osv?

Dagens höjningen är i alla fall historisk. Vi kommer med största sannolikhet råka ut för ett antal till höjningar till och enligt uppgift landar vi på runt 2,2-2.4 någon gång till sommaren. Det finns gott om prognoser på nätet som pekar på likande nivåer.

[länk].
Menar styrräntan.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Menar styrräntan.
Om något är högt är ju högst relativt! ;- )

Jämfört med minusräntan vi hade 2016-2018 är den relativt hög men jämfört med hösten -95 där den låg på 8,9% eller hösten 1992 då Riksbanken höjde räntan till 500% så är ju 1,75% en fjärt i den binära världsrymden.

Linjediagram som visar utvecklingen av styrräntan i Sverige från juni 1994 till september 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Ett pristak på el kommer ge inflationssänkning i alla fall, och det med besked då övriga EU-medlemmar gör likadant. Kritikerna som tror pristak är inflationshöjande är nämligen helt ute och cyklar då höga elpriser gör så att företagen behöver höja sina priser ordentligt. Och även om pristak införs kommer elpriserna vara historiskt höga ändå.

Boilerplate, jag vet inte om du är orolig för räntorna men vad gäller inflationen är min analys att det kan vända ner otroligt snabbt också. Det blir en fördröjning dock eftersom energipriserna kommer inte vända nedåt förrän till jul och sen laggar inflationsrapporterna i tid dessutom.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Ett pristak på el kommer ge inflationssänkning i alla fall, och det med besked då övriga EU-medlemmar gör likadant. Kritikerna som tror pristak är inflationshöjande är nämligen helt ute och cyklar då höga elpriser gör så att företagen behöver höja sina priser ordentligt. Och även om pristak införs kommer elpriserna vara historiskt höga ändå.

Boilerplate, jag vet inte om du är orolig för räntorna men vad gäller inflationen är min analys att det kan vända ner otroligt snabbt också. Det blir en fördröjning dock eftersom energipriserna kommer inte vända nedåt förrän till jul och sen laggar inflationsrapporterna i tid dessutom.
Vems el stänger du av när det inte räcker till alla? Om du sätter ett pristak måste du ordna fördelningen på något annat sätt.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Jag vet vems el jag skulle stänga...:rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
tergo och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vems el stänger du av när det inte räcker till alla? Om du sätter ett pristak måste du ordna fördelningen på något annat sätt.
Pristak betyder inte nödvändigtvis lågt pris. Sannolikt blir det en norsk modell nu när M sitter i regeringen, dvs 1kr + 75% av spotpriset eller liknande.

Det kommer fortsatt finnas incitament till att spara med en sådan modell. Problemet är nog snarare de som sitter med bundna elavtal till lågt pris.

Och så måste det förstås till en ransoneringskampanj. Eller ”efterfrågeflexibilitet” som MP kallar det…
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jag vet vems el jag skulle stänga...:rolleyes:
Verkligheten ger nog snabbt att det inte räcker att skjuta budbäraren.
 
  • Gilla
  • Haha
Freddedan och 3 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Det är uppenbart att du är upprörd. Men ärligt talat litar jag väldigt mycket mer på Yngves än dina analyser. Det var helt rätt att höja nu. Men som han själv sa, det borde ha gjorts tidigare. Men det är lätt att säga i efterhand, det var inte särskilt hård kritik när det inte höjdes.

Dina ekonomiska teorier ger jag inte mycket för.
Hahaha, ja "Yngves"(sic!) Är ju att lita på i dessa sammanhang. Dessutom efter att han sagt att han haft fel. Du får väl pudla om ett halvår igen, med samma argument du har nu.
Linjediagram som visar Riksbankens reporänteprognoser från 2011 till 2019 med markeringar för september och oktober 2015.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Boilerplate, jag vet inte om du är orolig för räntorna men vad gäller inflationen är min analys att det kan vända ner otroligt snabbt också. Det blir en fördröjning dock eftersom energipriserna kommer inte vända nedåt förrän till jul och sen laggar inflationsrapporterna i tid dessutom.
Personligen är jag mer orolig för energipriserna som har större påverkan på allt och alla jämfört med räntan.

Om man tittar futures på naturgaspriserna (TTF) vänder de inte ner ordentlig förrän efter sommaren. Men om EU fixar till en frikoppling och en allmän cap på gaspriserna samt att nya regeringen sätter ett nationellt maxpris på elen, snabbstoppar reduktionsplikten samt hindra nätägarna att påföra ytterligare prishöjningar kan det nog börja hända saker. Den psykologiska faktorn av det hela ska man inte heller förringa
 
J JockeHX skrev:
Pristak betyder inte nödvändigtvis lågt pris. Sannolikt blir det en norsk modell nu när M sitter i regeringen, dvs 1kr + 75% av spotpriset eller liknande.

Det kommer fortsatt finnas incitament till att spara med en sådan modell. Problemet är nog snarare de som sitter med bundna elavtal till lågt pris.

Och så måste det förstås till en ransoneringskampanj. Eller ”efterfrågeflexibilitet” som MP kallar det…
Det är ju en subvention, inte riktigt ett pristak. Det fungerar ju om man hela tiden exporterar och kan låta exportmarknaden ta problemet. Men om hela EU gör på liknande sätt så går det inte.

Dessutom kommer elpriserna att stiga rejält, så kraftverken kommer att tjäna pengar som gräs.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Verkligheten ger nog snabbt att det inte räcker att skjuta budbäraren.
Det har du helt rätt i men jag är bara en människa med fel och brister.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju en subvention, inte riktigt ett pristak. Det fungerar ju om man hela tiden exporterar och kan låta exportmarknaden ta problemet. Men om hela EU gör på liknande sätt så går det inte.

Dessutom kommer elpriserna att stiga rejält, så kraftverken kommer att tjäna pengar som gräs.
I fallet Sverige kan nog de lärde tvista om det är en subvention, då flaskhalsavgifterna som inte var ämnade att bli så här höga kommer sannolikt täcka hela pristaket. Övervinsterna som tas från alla konsumenter återförs helt enkelt.

I fallet EU-länder som är beroende av gas är det en annan fråga, där lär det snarare bli så att staten helt enkelt tar över alla bolagen som får problem. Varken du eller jag är helt insatta i hur det kommer slå.

Men slutresultatet är i alla fall att det snart betyder lägre elpriser för konsumenterna och den extrema inflation som det blir av de chockpriser vi ser nu kommer tryckas tillbaka rejält.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.