Blir lite förundrad över hur flera verkar ha extremt låg förbrukning.

Bor i villa, 2 vuxna + tonåringar, ingen värme på ännu på bvp, endast varmvatten produceras.

Förbrukar i snitt per dag nu i september 21kwh. Matlagning, tvätt, dusch, kyl/frys etc. drar sin el och vet inte hur jag skulle kunna minska förbrukningen?

Visst kollar vi på tv, kör datorspel/konsolspel men det drar inte så mkt tänker jag.
 
M m@nge skrev:
Blir lite förundrad över hur flera verkar ha extremt låg förbrukning.

Bor i villa, 2 vuxna + tonåringar, ingen värme på ännu på bvp, endast varmvatten produceras.

Förbrukar i snitt per dag nu i september 21kwh. Matlagning, tvätt, dusch, kyl/frys etc. drar sin el och vet inte hur jag skulle kunna minska förbrukningen?

Visst kollar vi på tv, kör datorspel/konsolspel men det drar inte så mkt tänker jag.
Ja, kollar man i den här tråden så verkar varken min eller din förbrukning vara så hemskt extrem
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-manga-kwh-om-dagen.468432/
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Håller på (som så många andra inför denna bistra vinter) att försöka se över vår elförbrukning hemma som ökat rejält senaste åren. Vår årsförbrukning 2021 landade på precis över 30.000 kWh (upp från 13.000 kWh 2017 och tidigare) vilket inte gjorde speciellt mycket då vi hade bundet lågt elpris, men denna vinter kommer det svida mycket mer då vårt bundna avtal går ut nu i oktober, även om årets förbrukning ser något bättre ut än förra årets.
...
Har elbil sedan juli 2020 som vi kör drygt 2000 mil / år med
...
Har även ett Attefallshus som jag misstänkt är en stor elbov. Innan vi byggde Attefallshuset låg vår årsförbrukning på 13.000 kWh/år. Har haft den som gästhus men sedan 2021 bor två vänner där permanent till självkostnadspris.
...
Upp från 13000 kwh -> 30 000 kWh låter inte extremt med tanke på att du nu har ett hus till plus elbilar att ta hänsyn till.
Bilen har du ju beräknat till ca 5000 - 6000 kWh/år (inklusive förluster)

Även om Attefallaren är mindre än boningshuset så är det troligen sämre isolerat (har LLVP +golvvärme + el-VVB). Golvvärme kan ju dra en hel del (finns en annan tråd om det), särskilt om det är på en större golvyta än bara badrummet. Hur är det med tvätt (två personer till som skall tvätta/diska gör ju sitt), så en lika stor förbrukning som boningsdhuset är kanske inte helt orimligt då?

Då har vi hus + hus + bil, typ 13 000 + 13 000 + 6000 = 32 000 kWh
Ni har 30 000, så säg att attefallaren drar 11 000 kWh då - inte helt orimligt med två st permanentboende ?

Men sen kan man säkert optimera lite för att få ned förbrukningen lite
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Upp från 13000 kwh -> 30 000 kWh låter inte extremt med tanke på att du nu har ett hus till plus elbilar att ta hänsyn till.
Bilen har du ju beräknat till ca 5000 - 6000 kWh/år (inklusive förluster)

Även om Attefallaren är mindre än boningshuset så är det troligen sämre isolerat (har LLVP +golvvärme + el-VVB). Golvvärme kan ju dra en hel del (finns en annan tråd om det), särskilt om det är på en större golvyta än bara badrummet. Hur är det med tvätt (två personer till som skall tvätta/diska gör ju sitt), så en lika stor förbrukning som boningsdhuset är kanske inte helt orimligt då?

Då har vi hus + hus + bil, typ 13 000 + 13 000 + 6000 = 32 000 kWh
Ni har 30 000, så säg att attefallaren drar 11 000 kWh då - inte helt orimligt med två st permanentboende ?

Men sen kan man säkert optimera lite för att få ned förbrukningen lite
När du skriver det så, så låter det ganska rimligt. Det är golvvärme i hela Attefallshuset (badrum + vardagsrum). Samt tvättmaskin men ingen diskmaskin.

Varmvattenberedaren verkar dra ca 5 kWh / dygn, är det en rimlig siffra eller är det en väldigt ineffektiv VVB som är installerad? Det kostar väl den energi det kostar att värma upp vatten iofs?
 
M m@nge skrev:
Blir lite förundrad över hur flera verkar ha extremt låg förbrukning.

Bor i villa, 2 vuxna + tonåringar, ingen värme på ännu på bvp, endast varmvatten produceras.

Förbrukar i snitt per dag nu i september 21kwh. Matlagning, tvätt, dusch, kyl/frys etc. drar sin el och vet inte hur jag skulle kunna minska förbrukningen?

Visst kollar vi på tv, kör datorspel/konsolspel men det drar inte så mkt tänker jag.
jag och en annan angav ju våran basalförbrukning för huset när vi inte är hemma. Vi ligger kring 20-25 kWh när vi är hemma och lagar mat och kör tvätt och disk
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Skumpe
M m@nge skrev:
Blir lite förundrad över hur flera verkar ha extremt låg förbrukning.

Bor i villa, 2 vuxna + tonåringar, ingen värme på ännu på bvp, endast varmvatten produceras.

Förbrukar i snitt per dag nu i september 21kwh. Matlagning, tvätt, dusch, kyl/frys etc. drar sin el och vet inte hur jag skulle kunna minska förbrukningen?

Visst kollar vi på tv, kör datorspel/konsolspel men det drar inte så mkt tänker jag.
Det finns en grupp husägare som verkar bli närmast sexuellt upphetsade av låga elräkningar och då i synnerhet när de får jämföra med grannen som har högre.

De siffror du ser i forumet är antingen felaktiga, folk ljuger, eller så kommer de från en familjefar som ständigt går runt och skruvar ner termostater, knackar argt på dörren när det duschas och tvångsmässigt stirrar i appar som visar elförbrukningen i realtid.

De jag stött på som håller på så här har det faktiskt ganska gott ställt. Jag vet inte varför de håller på att terrorisera sina familjer men det är något med att spara pengar och att vara "bättre" än grannen som gör dem upphetsade.

Det är samma kategori som skryter om hur låg ränta de har på bolånet. Ständigt ska de i tråd efter tråd försöka överträffa varandra. Givetvis utan att nämna att de visserligen har låg ränta men också har ett lånebelopp motsvarande två månadslöner och gav bankmannen så kallat glatt avslut på förhandlingen.
 
  • Gilla
  • Haha
Jotjena och 7 till
  • Laddar…
Många av de som har låg elförbrukning har nog värme och varmvatten på något annat. Ved, pellets eller fjärrvärme. Då blir det helt andra förutsättningar. Äter man dessutom ute eller färdigmat så blir det inte mycket kvar. Men att jämföra den siffran med någon som har elberedare och faktiskt använder köket blir det tämligen ointressant.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Hus från 1914, tillbyggt på 80-talet plus vidstående garage/stall/uthyrningslägenhet.
CTC luft/vatten-VP installerad 2021.
130 kvm huvudbyggnad, ca 40+40 i sidobyggnad.
Ingen elbil eller spabad, fasadbelysning på skymningsrelä.
September hittills har vi förbrukat 831 kWh.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Det finns en grupp husägare som verkar bli närmast sexuellt upphetsade av låga elräkningar och då i synnerhet när de får jämföra med grannen som har högre.

De siffror du ser i forumet är antingen felaktiga, folk ljuger, eller så kommer de från en familjefar som ständigt går runt och skruvar ner termostater, knackar argt på dörren när det duschas och tvångsmässigt stirrar i appar som visar elförbrukningen i realtid.

De jag stött på som håller på så här har det faktiskt ganska gott ställt. Jag vet inte varför de håller på att terrorisera sina familjer men det är något med att spara pengar och att vara "bättre" än grannen som gör dem upphetsade.

Det är samma kategori som skryter om hur låg ränta de har på bolånet. Ständigt ska de i tråd efter tråd försöka överträffa varandra. Givetvis utan att nämna att de visserligen har låg ränta men också har ett lånebelopp motsvarande två månadslöner och gav bankmannen så kallat glatt avslut på förhandlingen.
Det är ju en tävling (för många):D
Jo, min personliga erfarenhet är att ju bättre ställt, desto mer ekonomiska/snåla är folk. (Många som har liknande erfarenhet). Vad som är hönan och ägget vet jag dock inte.

I detta fall så reagerar jag mest på den stora och kontinuerliga ökningen, det känns spontant som att det är nåt mystiskt. :thinking:

Till TS: en diskmaskin i attefallshuset kan ju spara el, speciellt beroende på hur folk diskar.
 
Du pratar en del om fukt, mätt RF i huset, det kostar mer att värma upp hus med mycket fukt tillskott. Dessutom känns det som om stor del av golvvärmen går neråt då isolering under antagligen är bristfällig.

Jag tänke att bygga en torpagrund, som du isolera och sätter in en absortionsavfuktare som även värmer upp luften. Kommer minska RF i huset, ökar golv komforten, dvs du kan stänga av golvvärmen. Bonus är att du får en säker grund.

Va de endast självdrag i attefallaren idag?
 
lnilsson lnilsson skrev:
Det är ju en tävling (för många):D
Jo, min personliga erfarenhet är att ju bättre ställt, desto mer ekonomiska/snåla är folk. (Många som har liknande erfarenhet). Vad som är hönan och ägget vet jag dock inte.

I detta fall så reagerar jag mest på den stora och kontinuerliga ökningen, det känns spontant som att det är nåt mystiskt. :thinking:

Till TS: en diskmaskin i attefallshuset kan ju spara el, speciellt beroende på hur folk diskar.
När vi hade 13.000 kWh i förbrukning hade vi inte byggt Attefallshuset och hade inte elbil. Eller tänker du på ökningen 20.000 - 30.000 kWh? Det var efter vi skaffade elbilen och gick från sporadiskt boende i Attefallshuset till permanent boende. Men visst, det är ändå en anmärkningsvärd ökning och därför jag startade tråden.

Tack, ska be dem tänka på hur de diskar och fundera på att sätta in en diskmaskin.

boihus123 boihus123 skrev:
Du pratar en del om fukt, mätt RF i huset, det kostar mer att värma upp hus med mycket fukt tillskott. Dessutom känns det som om stor del av golvvärmen går neråt då isolering under antagligen är bristfällig.

Jag tänke att bygga en torpagrund, som du isolera och sätter in en absortionsavfuktare som även värmer upp luften. Kommer minska RF i huset, ökar golv komforten, dvs du kan stänga av golvvärmen. Bonus är att du får en säker grund.

Va de endast självdrag i attefallaren idag?
Tack för bra synpunkter, ska absolut kolla på att förbättra grunden, har ärligt talat inte tänkt på möjligheten att förbättra den, har tänkt att det skulle vara svårt av någon anledning...

Det är endast självdrag i dagsläget ja, bortsett från en fläkt i badrummet som går när belysningen är på där.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
....men det är något byggtekniskt konstigt om det blir mögel bara för att du stänger av golvvärmen. Hur är egentligen bjälklaget byggt samt övergång till vägg? Det låter helt orimligt att det möglar i ett så litet hus om du har en värmepump som vispar runt luften hela tiden. Fläkten i köket som går periodvis borde vara mer än tillräckligt för att få luftombyte nog.

Att det möglar på golvsocklarna indikerar att det är extra kallt just där så att fukt kondenserar => förbättra isoleringen nedåt och åt sidorna i golvhöjd.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
....men det är något byggtekniskt konstigt om det blir mögel bara för att du stänger av golvvärmen. Hur är egentligen bjälklaget byggt samt övergång till vägg? Det låter helt orimligt att det möglar i ett så litet hus om du har en värmepump som vispar runt luften hela tiden. Fläkten i köket som går periodvis borde vara mer än tillräckligt för att få luftombyte nog.

Att det möglar på golvsocklarna indikerar att det är extra kallt just där så att fukt kondenserar => förbättra isoleringen nedåt och åt sidorna i golvhöjd.
Ja det är nog tyvärr inge vidare byggt har vi konstaterat efter vi fick huset (prefabricerat). Luften från fläkten i köket går dessutom ut inomhus igen (kolfilterfläkt) så den bidrar nog inte särskilt mycket.

Precis så var det, att det blev kallt på golvet och kondens mot golvsocklar / fönster som går till golvet.

Det är väl ingen som råkar ha ett bra tips på någon byggare i Stockholmsområdet som skulle kunna göra en kvalificerad bedömning av allt det här kring grunden, isolering och ventilation? Jag lär ju kunna räkna med att få samma problem igen i vinter om jag inte gör några åtgärder.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
På 90talet då jag studerade i Sundsvall tog polisen ca 1-2 hembrännare / år pga extremt höga elräkningar.
Nu pratar vi inte om lite husbehovsbränning här utan stora anläggningar.
Har en färskare historia från 2000-talet. Vattenfall var lite påpassliga då de nyligen hade varit med om en större haschodling. Så denna gång ringde man polisen direkt då en fastighet med tillhörande byggnader hade ovanligt hög elförbrukning.

Denna gång var det separation som var anledningen. Den försmäda kvinnan såg till att sätta på allt medans sambon var bortrest och hon skulle flytta därifrån. Bl.a. hade hon ställt på en brännugn för keramik och det drog rejält med ström.;)
 
T TobiasStockholm skrev:
Haha inga hönshus hos närmaste grannarna tyvärr

Pool finns men har varit nedstängd senaste två åren då pump / värmepump gick sönder.

Ingen TV i Attefallshuset men tre skärmar till de två datorerna som står på dagtid.

Det totala energitillskottet till FTX systemet är som sagt strax under 5000 kWh / år.

Inga elelement alls i något av husen. Dock golvvärme enligt inlägg ovan. Golvvärme i vårt hus är avstängt.



Tack för det perspektivet också
Jag misstänker att du förvirrar oss lite här.
Du började med att säga att du har en frånluftsvärmepump. När sedan boihus123 säger att hde har FTX och cirkulationsfläkt, då verkar det som att du tror att FTX == frånluftsvärmepump, framförallt som du sedan säger att din FTX-pump i princip bara kört varmvatten.

en FTX är en värmeväxlare som flyttar värmen från varm inneluft till kall uteluft som förs in i huset
en frånluftsvärmepump kallas FLVP, och den har en kompressor som återvinner värmen ur den varma inneluften och värmer vatten (ok, det finns såna som även värmer inkommande luft) i form av cirkulationsvatten och varmvatten.
 
  • Älska
TobiasStockholm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.