P
H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet
Ungefär 3-4 kWh i genomsnitt, ensam med 2 hundar. Bor i lägenhet.
 
Wow! blir imponerad över hur lite el folk förbrukat. Värme avstängd, duschar sparsamt, endast kyl/frys och någon enstaka tvätt per vecka, sparar in på så mycket det går och ligger ändå på ~22kwh/dag.
Normal villa på 150kvm.

verkar som det är varmvattenberedare som är den stora boven i vårt hem.

Hur många av er med låg förbrukning har en värmepump-varmvattenberedare?
 
E ERGEhuset skrev:
Wow! blir imponerad över hur lite el folk förbrukat. Värme avstängd, duschar sparsamt, endast kyl/frys och någon enstaka tvätt per vecka, sparar in på så mycket det går och ligger ändå på ~22kwh/dag.
Normal villa på 150kvm.

verkar som det är varmvattenberedare som är den stora boven i vårt hem.

Hur många av er med låg förbrukning har en värmepump-varmvattenberedare?
Vi lyckades halvera årsförbrukning när vi bytte pumpen och skrotade varmvattenberedare. Läs min tråd om geodan bergvärmepumpen
 
H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet
Beror väl på var man bor i vårt avlånga land. Även om man har el som värmer elementen.
 
A
zno zno skrev:
Håller med. Vårt 15 år gamla hus på 165 kvm drog 18 kWh/dygn under juli då vi var bortresta. Det är typ vad majoriteten i den här tråden gör av med nu i september med fullt hus…

Hur är det möjligt?
I juli gjorde vi av med 116 kWh på tomgång, vi var i sommarstugan hela tiden.
 
Vi snittar 30 kWh per dag. Två elbilar som står för ca 200-300 kWh i månaden Har pelletspanna med solfångare som värmt upp vårt varmvatten helt sen i maj. Slog på pannan i förra veckan.
 
H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet
Mellan 17-22kwh totalt per dag.
 
B Byggahus48 skrev:
SKRIV GÄRNA VART I SVERIGE NI BOR OCH HUR MÅNGA KVM

Ort: 35 km NO om Stockholm vid kusten
Byggår: 1921
Villa: 275 kvm ca (vind ej inräknad)
Antal rum: 8 rum, 3 badrum, kök, 2 hallar
Ouppvärmda utrymmen: glasveranda, vindsvåning
Antal våningar: 4 inkl källarvåning med pannrum/garderob, badrum/tvättstuga

Förbrukning: ca 22 kWh per dygn
Antal: Bundet avtal t o m 2024-12-05
Kostnad el: 56 öre, inga fasta avgifter
Kostnad nätavtal: ca 11 000 kr
Avtalstyp: 25 A
Prisområde: SE 3
Värmetyp: vattenburen golvvärme. Mindre badrum har elvärme i golvet.

• Bytte värmeanläggning pga brand i elpannan. Bästa investeringen ever! Gick fr 33 000 kWh till 18 000 kWh
• Tilläggas ska att jag inte satt igång all värme ännu. Endast golvvärme i kök, två (2) badrum
• Rumstemperatur är 22-23 grader i entrévåningen där jag vistas mest. Sovrummen omkring 20 grader
• Använder batteridrivna ljus för belysning (mysigt, vackert, billigt) laddas en gång i veckan
• Stänger av spisen tidigare och låter det sista bli klart på eftervärmen i glashällen
• Öppnar ugnsluckan och låter restvärmen gå ut i huset
• Tvättar max två (2) maskiner i veckan
• Kortat ner timertiden på trädgårdsbelysningen, ökas mer igen närmare jul
• Börjat använda tofflor och kofta
• Vädrar snabbt med korsdrag
• Unnar mig dock att duscha lika länge som tidigare (har ont i några leder)
• Nöjesåker med bilen färre gånger, försöker samordna mina affärsbesök

• Jag känner verkligen med alla er som sitter med usla avtal. Jag hade tur som fick mitt bolag att skriva om avtalet i augusti 2021, fast det inte började gälla förrän 2021-12-05. Hoppas innerligt att ni fixar den kalla årstiden och att läget snart ser annorlunda ut. Vet att det är att hoppas på för mycket, men det finns ju inget annat.
• Även om mitt avtal är grymt bra, försöker jag ändå göra vad jag kan för att hålla ner förbrukningen.
• Många av er har ju elbil, som också drar en del. När ni redogör för er förbrukning borde den riktiga siffran räkna bort laddning av bilarna. Annars blir det som om jag skulle räkna med dieselkostnaden på min bil.
• Ta hand om er och varandra :heart::heart::heart::heart:

[bild]
Varför 25A som huvudsäkring? Pröva med 16A och se vad som händer om den håller, En enkel test som sparar många hundralappar.
 
16 kWh /dag 285 kWh hittils 19 sept. 120kvm i E3. Nibe FLVP
 
H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet
Vi har en förbrukning på 15-20 kWh/dag. Bostad 200 m2 + garage 70 m2. BVP och vattenburen golvvärme. 2 personer. Huset byggt 2018
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
B
F Fdriver skrev:
Varför 25A som huvudsäkring? Pröva med 16A och se vad som händer om den håller, En enkel test som sparar många hundralappar.
• BRA IDÉ! Tusen tack! Jag ska nog titta över om jag verkligen behöver 25A. Detta ligger kvar sedan vi var en familj på två vuxna och två tonåringar. Då hade vi 16A och propparna gick hela tiden. ”Tonårs-duschar” á 20 minuter till hela varmvattenberedaren var tömd. Nu är det bara jag och katten i 275 kWm :cool:.
• Men kan man verkligen fixa en sådan sak själv? På EONs hemsida står det att det måste vara en elektriker som gör detta, eller menar du att jag bara ska testa med lägre proppar? Är inte så hemma på allt det där praktiska och tekniska, har inte levt själv i huset så länge. Tack så länge. Berättar kanske senare hur det går.
:heart::heart::heart::heart:
 
Sep 14 kWh per dag, 1 vuxen hemma 24/7 & 2 tonårstjejer varannan vecka elpanna till varmvatten ingen värme på än.

Område 3 & 256 kvm hus byggt 2012

Och jag har varit snål ,så svårt att komma lägre ( 9 kWh dygn när barnen inte är här)
Så det är väl FTX, varmvattenberedaren, kyl, frys, tvätt, tork, TV, stand-by maskiner och matlagning som är orsaken (framför allt varmvattenberedaren & 2 tonårsdöttrar hahaha)

/Jawen
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
• BRA IDÉ! Tusen tack! Jag ska nog titta över om jag verkligen behöver 25A. Detta ligger kvar sedan vi var en familj på två vuxna och två tonåringar. Då hade vi 16A och propparna gick hela tiden. ”Tonårs-duschar” á 20 minuter till hela varmvattenberedaren var tömd. Nu är det bara jag och katten i 275 kWm :cool:.
• Men kan man verkligen fixa en sådan sak själv? På EONs hemsida står det att det måste vara en elektriker som gör detta, eller menar du att jag bara ska testa med lägre proppar? Är inte så hemma på allt det där praktiska och tekniska, har inte levt själv i huset så länge. Tack så länge. Berättar kanske senare hur det går.
:heart::heart::heart::heart:
Är själv inte helt säker på hur du går tillväga, men antar att du gör en anmälan hos E.on, så kommer de efter avtalad tid och byter huvudsäkringar hos er. Tror det är gratis att höja/öka säkringens storlek, men ska man minska så får man nog betala timpenning mm till E.on. Man byter alltså inte proppar själv.
 
Bytet görs av elektriker som också anmäler till nätägaren.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
2 vuxna 2 små barn 120m2 enplan… 20-30kw om dagen, luft/vatten golvvärme som värmer när det är billigt med ngenic. 21 grader inomhus. Gammalt ”dåligt” isolerat hus.
 
  • Stapeldiagram som visar daglig energiförbrukning i kilowattimmar för ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.