Ca 29 kWh/dygn i september. 200 kvm i 2 plan, bergvärme vattenburen golvvärme, ett tjugotal LED-spottar med astrorelä, ca 21 grader i huset, laddning av 2 elbilar. Nacka (SE3).
 
Saabgubben Saabgubben skrev:
Japp jag har sänkt den årliga förbrukning från 30000kwh per
J jocke31 skrev:
Ca 29 kWh/dygn i september. 200 kvm i 2 plan, bergvärme vattenburen golvvärme, ett tjugotal LED-spottar med astrorelä, ca 21 grader i huset, laddning av 2 elbilar. Nacka (SE3).
Det kan väl inte stämma,
J jocke31 skrev:
Ca 29 kWh/dygn i september. 200 kvm i 2 plan, bergvärme vattenburen golvvärme, ett tjugotal LED-spottar med astrorelä, ca 21 grader i huset, laddning av 2 elbilar. Nacka (SE3).
Det kan väl inte stämma och om du laddar två elbilar och ligger på 29kwh per dygn, helt omöjligt tycker jag.
 
11-18kwh per dag,264 tot tom 18e. LVP på 23grader o ca120kvm från 1976. LVP ska blåsas ur med tryckluft vartannat år(eller kanske varje…) så går den snålt o gött :cool: Under 10’ /år 4pers
 
210kvm timmerhus i småland. Ingen isolering. Bergvärme, men den får bara göra varmvatten nu, ingen värme på, väntar in i det sista. Eldat lite i en kamin för att komma från 17 till 20 grader ibland, men solen värmer oftast tillräckligt än. Vevar vi igång kakelugnarna kanske vi klarar oss en bit in i oktober utan att starta bergvärmen. Elgolvvärme i badrum är avstängt because crazy elpriser.

312kWh till huset hittils i september.
80kWh i elbilsladdning hittils i september.

Så ca15kWh per dygn exklusive elbil då. just igår gick ugnen mycket så då blev det 25.
 
Njingan Njingan skrev:
Vi har förbrukat 7-8kwh/dag om vi inte är hemma och med luftvärmepumparna avslagna.

De dagar vi varit hemma och haft luftvärmepumparna påslagna har vi förbrukat mellan 30-40kwh/dag.

Luftvärmepumparna är inställda på 20 grader och vi har en laddhybrid vi laddar vissa nätter.
Golvvärme samt handdukarork i badrum är avslaget.

I vårt 70tals dåligt isolerat hus innebär detta att det är svalt i sovrummen på nätterna då luftvärmepumparna inte når in dit.
Frun pratar redan om element:surprised:
kryp närmare :)
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
F Fdriver skrev:
Det kan väl inte stämma,


Det kan väl inte stämma och om du laddar två elbilar och ligger på 29kwh per dygn, helt omöjligt tycker jag.
Laddar ju inte båda bilarna varje dag. Och definitivt inte 0-100%. Kör totalt ca 3000 mil/år med bilarna, så vi laddar ca 6000 kWhår. Blir kanske 15-16 kWh/dag i snitt.
 
Till och med den 17:e har vi förbrukat 310 kWh. Men då är 112 kWh laddning av hybridbil. Så hushållet är 198 kWh. Alltså 11,65 kWh per dag utan billaddning. 18,24 kWh med billaddning. Ska även tilläggas att jag råkade dra igång legionellakörning på FLVP under den perioden, så kanske kan dra bort någon dyr kWh till :geek:
 
H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet
Mellan 10 och 15 kWh om dagen värme och hushållsel.
 
J jocke31 skrev:
Laddar ju inte båda bilarna varje dag. Och definitivt inte 0-100%. Kör totalt ca 3000 mil/år med bilarna, så vi laddar ca 6000 kWhår. Blir kanske 15-16 kWh/dag i snitt.
Ja då kan det stämma faktiskt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
B
SKRIV GÄRNA VART I SVERIGE NI BOR OCH HUR MÅNGA KVM

Ort: 35 km NO om Stockholm vid kusten
Byggår: 1921
Villa: 275 kvm ca (vind ej inräknad)
Antal rum: 8 rum, 3 badrum, kök, 2 hallar
Ouppvärmda utrymmen: glasveranda, vindsvåning
Antal våningar: 4 inkl källarvåning med pannrum/garderob, badrum/tvättstuga

Förbrukning: ca 22 kWh per dygn
Antal: Bundet avtal t o m 2024-12-05
Kostnad el: 56 öre, inga fasta avgifter
Kostnad nätavtal: ca 11 000 kr
Avtalstyp: 25 A
Prisområde: SE 3
Värmetyp: vattenburen golvvärme. Mindre badrum har elvärme i golvet.

• Bytte värmeanläggning pga brand i elpannan. Bästa investeringen ever! Gick fr 33 000 kWh till 18 000 kWh
• Tilläggas ska att jag inte satt igång all värme ännu. Endast golvvärme i kök, två (2) badrum
• Rumstemperatur är 22-23 grader i entrévåningen där jag vistas mest. Sovrummen omkring 20 grader
• Använder batteridrivna ljus för belysning (mysigt, vackert, billigt) laddas en gång i veckan
• Stänger av spisen tidigare och låter det sista bli klart på eftervärmen i glashällen
• Öppnar ugnsluckan och låter restvärmen gå ut i huset
• Tvättar max två (2) maskiner i veckan
• Kortat ner timertiden på trädgårdsbelysningen, ökas mer igen närmare jul
• Börjat använda tofflor och kofta
• Vädrar snabbt med korsdrag
• Unnar mig dock att duscha lika länge som tidigare (har ont i några leder)
• Nöjesåker med bilen färre gånger, försöker samordna mina affärsbesök

• Jag känner verkligen med alla er som sitter med usla avtal. Jag hade tur som fick mitt bolag att skriva om avtalet i augusti 2021, fast det inte började gälla förrän 2021-12-05. Hoppas innerligt att ni fixar den kalla årstiden och att läget snart ser annorlunda ut. Vet att det är att hoppas på för mycket, men det finns ju inget annat.
• Även om mitt avtal är grymt bra, försöker jag ändå göra vad jag kan för att hålla ner förbrukningen.
• Många av er har ju elbil, som också drar en del. När ni redogör för er förbrukning borde den riktiga siffran räkna bort laddning av bilarna. Annars blir det som om jag skulle räkna med dieselkostnaden på min bil.
• Ta hand om er och varandra :heart::heart::heart::heart:

Mysig inomhusmiljö med tända ljus på fönsterbrädan och dekorativa flaskor på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Quartto och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ca 25-30 om dagen, 538 hittills i september (låg på 40 i början av månaden innan vi slog av golvvärmen i källaren).
Akta dig för fukt och mögel problem istället
 
T TokOve skrev:
Akta dig för fukt och mögel problem istället
Bara oorganiska material i källaren förstås. Klinker och putsade väggar.
 
F Fdriver skrev:
Det kan väl inte stämma,


Det kan väl inte stämma och om du laddar två elbilar och ligger på 29kwh per dygn, helt omöjligt tycker jag.
Jag har inga elbilar :)
Årsförbrukning var över 30k per år när vi flyttade in. Vi fick slänga ut en bergvärmepump och en 300liter varmvattenberedare från 1970, in med en helt ny bergvärmepump (geodan) läs gärna min tråd om pumpen, skrev en heldel om förbrukningen där. bytte alla vitvaror 2019-2020 samt installerade led och smart belysning i hela huset (ut & in). Vi har halverat det årliga förbrukningen. Har 22-23 grader inne. Vi skulle kunna spara ytterligare en del kwh om vi sänker ner värme till 20-21.
 
  • Gilla
miccet och 1 till
  • Laddar…
Ok då, på förekommen anledning - utan elbilsladdning 14 000 kWh/år helt enkelt. Övrig info, se ovan. :D
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
SKRIV GÄRNA VART I SVERIGE NI BOR OCH HUR MÅNGA KVM

Ort: 35 km NO om Stockholm vid kusten
Byggår: 1921
Villa: 275 kvm ca (vind ej inräknad)
Antal rum: 8 rum, 3 badrum, kök, 2 hallar
Ouppvärmda utrymmen: glasveranda, vindsvåning
Antal våningar: 4 inkl källarvåning med pannrum/garderob, badrum/tvättstuga

Förbrukning: ca 22 kWh per dygn
Antal: Bundet avtal t o m 2024-12-05
Kostnad el: 56 öre, inga fasta avgifter
Kostnad nätavtal: ca 11 000 kr
Avtalstyp: 25 A
Prisområde: SE 3
Värmetyp: vattenburen golvvärme. Mindre badrum har elvärme i golvet.

• Bytte värmeanläggning pga brand i elpannan. Bästa investeringen ever! Gick fr 33 000 kWh till 18 000 kWh
• Tilläggas ska att jag inte satt igång all värme ännu. Endast golvvärme i kök, två (2) badrum
• Rumstemperatur är 22-23 grader i entrévåningen där jag vistas mest. Sovrummen omkring 20 grader
• Använder batteridrivna ljus för belysning (mysigt, vackert, billigt) laddas en gång i veckan
• Stänger av spisen tidigare och låter det sista bli klart på eftervärmen i glashällen
• Öppnar ugnsluckan och låter restvärmen gå ut i huset
• Tvättar max två (2) maskiner i veckan
• Kortat ner timertiden på trädgårdsbelysningen, ökas mer igen närmare jul
• Börjat använda tofflor och kofta
• Vädrar snabbt med korsdrag
• Unnar mig dock att duscha lika länge som tidigare (har ont i några leder)
• Nöjesåker med bilen färre gånger, försöker samordna mina affärsbesök

• Jag känner verkligen med alla er som sitter med usla avtal. Jag hade tur som fick mitt bolag att skriva om avtalet i augusti 2021, fast det inte började gälla förrän 2021-12-05. Hoppas innerligt att ni fixar den kalla årstiden och att läget snart ser annorlunda ut. Vet att det är att hoppas på för mycket, men det finns ju inget annat.
• Även om mitt avtal är grymt bra, försöker jag ändå göra vad jag kan för att hålla ner förbrukningen.
• Många av er har ju elbil, som också drar en del. När ni redogör för er förbrukning borde den riktiga siffran räkna bort laddning av bilarna. Annars blir det som om jag skulle räkna med dieselkostnaden på min bil.
• Ta hand om er och varandra :heart::heart::heart::heart:

[bild]
Tack för dina varma ord/bild. Bor i SE3 och det kostar 9kr per kwh här ibland. Har timpris så vi försöker använda el när det är lågt pris (oftast på kvällarna) hoppas det vänder snart. Vet folk som bor i SE4 som har det värre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.