R Ro88an skrev:
Resterna av bränslet från en runda i ett kärnkraftverk borde inte kallas avfall. Det är fortfarande bränsle som OM vi beslutat fortsätta med kärnkraft kunde köra om igen efter behandling. Vi har bara inte kostat på oss detta pga ... nedläggning. Så vi får förvara i urberget. Värdefullt bränsle ... inte avfall.

Politikerna har inte debatterat HUR det ska förvaras, det har ingenjörer i internationellt samarbete löst sedan länge. Och det är en extremt överdrivet säker förvaring, just because. Politikerna tjafsar om processen.

Resterna kapslas in så att de kan i princip lagras på Sergels Torg. Men man säger att metoden i urberget ska klara 100 000 år. Men redan efter 500 år är det farligt bara om du äter upp det.

Då omröstningen gjordes var rädslan för KÄRNvapen så stor att KÄRNkraft kändes otäckt. Antalet som avlider pga de få olyckor som skett är ju en mycket liten bråkdel av vad som dör kontinuerligt pga fossila bränslen, t.o.m. pga olycksfall inom vindkraft.
Det är inte rationellt att vara rädd för kärnkraft eller dess förvaring av överblivet bränsle.
Själva utmaningen är att övertyga beslutsfattarna. Det kostsamma med just kärnkraft är att vela fram och tillbaka. Riskerna har vi egentligen redan löst ut här känner jag. Slutsatsen är ju helt naturligt att kärnkraft är totalt ofarlig tills man har statistik från en olycka som bevisar motsatsen. Tillsammans med många andra länder har vi därmed världens säkraste kärnkraft. Det gör också att de flesta länder i vårt närområde utan problem bör kunna femdubbla sin mängd kärnkraftverk. Kärnkraften blir endast (och alltid endast) farlig om något händer. Man kan revidera riskerna i efterhand.

När det gäller bränslet som vi kan utvinna mer energi från: instämmer helt. Jag har också hört att det är möjligt. Om det tog 20 år att komma till skott med slutförvaret (vi kan väl enas om att oavsett orsak tog det extremt lång tid) kan vi se fram mot kanske 30 år innan utvinningsfrågan är fastställd. Då har jag nått pensionsålder och eventuella risker försumbara.

Många år här fram och tillbaka verkar det som....

Så vad gör vi under tiden? Gnäller lite på vindkraft och vattenkraft?
 
Jag har samma elkostnadsångest som er andra här
Ägnade nästan hela söndagen åt att googla och kolla på youtube hur en vinterställer spabadet. Ju mer jag såg och läste på så verkade det vara en riskfylld manöver. Det är i princip omöjligt att säkerställa att ALLA slangar, rör och ventiler blir torrlagda. Mitt bad har totalt ca 60-70 utblås, 3 separata jetpumpar och 1 cirkulationspump. Det är med andra ord galet mycket slag, rör och ventiler som ska torrläggas. Till detta så är allt skummat (isolering) så att hitta ett eventuellt läckage skulle vara ett elände som jag inte vill vara med om. Även om jag skulle klara mig från frostskador så kan annat elände uppstå, axeltätningar till pumparna mår inte bra av att stå stilla/torra och i synnerhet i kyla. Vissa klarar det bra, andra inte, det senare resulterar i en kortsluten pumpmotor och kostsam reparation. Elektroniken (kretskort och display) mår inte bra av kallt/varmt och kondensen som blir. Slutligen alla packningar och tätningar gillar att vara fuktiga.
Om elen kommer kosta 5-6kr i vinter så blir förutsättningarna klart annorlunda än när vi köpte badet för 5 år sedan, så något måste i vilket fall göras. Badet drar vintertid 280-340 kv/mån vid 39 grader.
Jag har som de flesta andra inte timpris, så att koka upp det till 40 grader varje natt för 60 öre/kv hjälper mig föga.

Det här är min plan:
Jag har sänkt temperaturen till 10 grader (lägsta). Normal står det på 39 grader vintertid och lite svalare sommartid. Locket isolerar fortfarande bra (inte tungt). Kommer lägga 2 skivor cellplast på vattenytan för att minska avdunstning. För att minska ytterligare avdunstning och att varmluft pyser ut så kommer jag att lägga en lättviktspresenning tight spänd över badet men under locket. Troligtvis ytterligare en press över locket.
Bor i elområde SE3 och har mestadels grön vinter. Det kan smälla till och bli riktigt kallt men det brukar bara vara i några få dygn. Snitttemp ligger över 0 grader som tur är.
På det här sättet kan vi fortfarande använda vårt bad under den bästa badsäsongen, vintern. Det kräver lite planering givetvis men det lär knappast bli bad varje helg ändå.
När vi ska värma badet blir det med hjälp av huset. Vi har fjärrvärme med fortfarande ok pris. Jag kommer kasta i dränkpumpen och pumpa ur 150-200 l vatten och ersätta det med hett vatten från min utkastare. Det kanske inte ger badtemperatur men gör jag det på förmiddagen så hinner elpatronen ta hand om resten till kvällen.

Lite sent, men i vår monterar vi solcellspaneler på huset. De kommer inte att ge så mycket effekt i dec-jan, men vi kommer i och med det få timpris. Då kommer all förbrukning som kan styras mot de billiga timmarna 00-05. Då ska bilen laddas, 60 graders tvätten köras och sist men inte minst spabadet värmas. Men det får bli nästa vinter.
 
Jag ska prova plocka in elboxen, displayen och ev pumparna, den ena har jag haft ur tidigare men den andra satt trångt till.
Dammsuga och blåsa, vänta nån dag och upprepa
 
M Magnushåkansson skrev:
Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter endast kan sänka temperaturen.
Många har ju en funktion att ställa tempen på 5-10 grader och frågan är om ngn elkunnig/mattesnille här kan berätta om hur mkt man kan tänkas spara in?
Att blanda in ngn typ av antifrysmedel och stänga av allt utom cirkulationspumpen gissar jag är en omöjlighet så att sänka tempen så mkt man kan bör väl vara det enda som gäller…
Kul att man införskaffade badet och nu blir det en otrolig energitjuv eller ska man säga en oekonomisk/ej försvarbar tingest om nu alla experters farhågor kommer att stämma…
Input värdesätts stort!
Mvh elkonsument i SE3 området
Hej
Du vet ungefär vad det kostade att värma spadet innan elen blev dyrare och kolla upp hur mycket dyrare det är nu försök sen hitta ett svartjobb och dra in merkostnade och njut av spabadet
 
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Med timpris är billiga timmar i princip på natten mellan midnatt och kl sex. Lägst pris mellan 2 och 5.

Detta gäller i princip varje dygn. Jag gick igenom mer än hälften av alla dygn i år och hittade inget fall då det var dyrare på natten än på dagen.
Beror på vilket elprisområde du bor.

Jag har timpris och det varierar stort.
Genomsnitt har jag billigare mellan 23-00 sen när klockan blir 00-02 lite dyrare. Mobilskärm med elprisdiagram som visar timvariation i pris med en topp vid 02:00-03:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mitt spabad har två lägen för uppvärmning, Standard och Economy. Under standard värms badet konstant och under economy endast under filtercyclarna som är på 2h om dagen.

Om jag ska spara pengar under vintern - är det bättre att ha det på lägsta tempen (26°c) med standard eller economy?

Standard kommer ju hålla badet på 26 hela tiden och econony kommer att få "kämpa" upp till 26°c varje filtercykel morgon/kväll.
 
M martyyyyy skrev:
Mitt spabad har två lägen för uppvärmning, Standard och Economy. Under standard värms badet konstant och under economy endast under filtercyclarna som är på 2h om dagen.

Om jag ska spara pengar under vintern - är det bättre att ha det på lägsta tempen (26°c) med standard eller economy?

Standard kommer ju hålla badet på 26 hela tiden och econony kommer att få "kämpa" upp till 26°c varje filtercykel morgon/kväll.
Har du timtaxa? Kan du i så fall sätta filtercykeln på natten? Det lär ju spara pengar åt dig om du kan skippa höjningen på dagen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Har du timtaxa? Kan du i så fall sätta filtercykeln på natten? Det lär ju spara pengar åt dig om du kan skippa höjningen på dagen.
Tyvärr inte :/
 
M martyyyyy skrev:
Mitt spabad har två lägen för uppvärmning, Standard och Economy. Under standard värms badet konstant och under economy endast under filtercyclarna som är på 2h om dagen.

Om jag ska spara pengar under vintern - är det bättre att ha det på lägsta tempen (26°c) med standard eller economy?

Standard kommer ju hålla badet på 26 hela tiden och econony kommer att få "kämpa" upp till 26°c varje filtercykel morgon/kväll.
Economy borde ju vara bättre med tanke på namnet. Men det är direktverkande el. Jag skulle säga att det inte gör någon skillnad. Möjligen att cirk-pumpen går mindre.

En kWh värmer precis lika mycket oavsett. Det är inte som en värmepump som gillar lägre temp för att få upp effektivitet.
 
Hej!
Hur gör du när du tömmer badet på vintern? Hur kallt har ni? Vi har ner till -30, är rädd att det fryser sönder. Mvh Ann
 
  • Gilla
Osiv
  • Laddar…
A Annselunsan skrev:
Hej!
Hur gör du när du tömmer badet på vintern? Hur kallt har ni? Vi har ner till -30, är rädd att det fryser sönder. Mvh Ann
bor i Skåne och har ofta inte minus men tömmer ändå inte pga frysrisken. Kan kosta mer än man sparar. jag har köpt ett isolerande överdrag, satt badet i sleepmode så det håller 15c och så får det övervintra med den kostnaden det blir.
 
  • Gilla
nmeden
  • Laddar…
Har kört en dryg månad nu med värme främst nattetid. Har även mätt energiförbrukningen och blev ganska positivt överraskad, senaste 30 dagarna runt 85 kWh. Badet på ca 20° och utetemp ca 12° (Gbg-området).

Vi har även dragit upp det till 38° några gånger på kvällen för att bada dagen efter.

Så om det blir runt -10° som kallast i vinter borde det inte bli mer än ca 300 kWh per månad. (+ Cirk. pump och rening)
 
Karl.s Karl.s skrev:
Har kört en dryg månad nu med värme främst nattetid. Har även mätt energiförbrukningen och blev ganska positivt överraskad, senaste 30 dagarna runt 85 kWh. Badet på ca 20° och utetemp ca 12° (Gbg-området).

Vi har även dragit upp det till 38° några gånger på kvällen för att bada dagen efter.

Så om det blir runt -10° som kallast i vinter borde det inte bli mer än ca 300 kWh per månad. (+ Cirk. pump och rening)
Håller på med ett test nu. Jag kör filtercykler 1 gång per dygn, 2 timmar mellan 03:00-05:00. Det räcker för att dra upp poolen till 39. På kvällen dagen efter (eller rättare sagt på kvällen samma dag) har vi tappat ner till 37. Har en elmätare kopplad så jag kan kolla exakt hur många kWh det drar per uppvärmningscykel (det vill säga hur stor mängd av mina 120 minuter som används till uppvärmning och efter hur långt tid bara cirkulationen/filtreringen kör).

Jag börjar nästan tro att vi kan ha badet igång hela vintern, förutsatt att det iaf några nätter per vecka är relativt snälla elpriser.
 
  • Gilla
Karl.s
  • Laddar…
Vad tror ni om att klippa till ett flytande isolertäcke av detta och låta den flyta på ytan och redan där stoppa värmen att stiga upp mot locket. troligen är det väll uppåt som den största förlust görs.
https://www.amazon.se/DEWUFAFA-vatt...IjAuMDAifQ==&sprefix=b099fb7htj,aps,72&sr=8-1

Har haft i 2 år ett täcke från kanada som va 1.5 mm tjock, dyrt men tror den hjälpt att sänka kostnaderna.
Nu råkade jag slita upp den lite för hårt och då sprack den. Tänkte prova denna på Amazon istället.
 
L lasseboy skrev:
Vad tror ni om att klippa till ett flytande isolertäcke av detta och låta den flyta på ytan och redan där stoppa värmen att stiga upp mot locket. troligen är det väll uppåt som den största förlust görs.
[länk]

Har haft i 2 år ett täcke från kanada som va 1.5 mm tjock, dyrt men tror den hjälpt att sänka kostnaderna.
Nu råkade jag slita upp den lite för hårt och då sprack den. Tänkte prova denna på Amazon istället.
Jag har precis köpt denna, men inte hunnit installera än. Några kronor dyrare. Oklart om det är bättre.
https://www.kuben.se/product/varmeskydd-till-spabad/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.