Absolut, wattförbrukningen på datorerna är säkert hög.
Men vi vet ju inte vad de använder dem till.
Jag antog att har man tre skärmar så nyttjar man sin dator lite hårdare än man gör när man sitter vid en laptop.
Om datorerna även står på hela vakna dygnet så används de ju till mer än bara jobb i word/excel.
Kanske inte mining, men spel på kvällarna i alla fall?
Större spelriggar kan ju ha ett nätagg på upp till 1 000 W, så tog 500 bara ur luften.
Men då vet vi i alla fall att attefallaren bör ligga mellan 10-20 kWh per dygn i bara det som diskuterats här. Sen kanske de har en AC? Spisen lär ju nyttjas? En avfuktare?
Uppenbarligen verkar ju något dra el.
Tycker TS gör helt rätt i att installera elmätare.
Blir ju aktuellt särskilt om det är vänner som bor till självkostnadspris att kunna motivera varför självkostnadspriset sticker i höjden.
 
Min tanke också det är väldigt mycket. Sät upp mättning ASAP på de husen nu när du får rörligt.

En stationär dator med skärmar drar nog uppåt 200W om skärmarna är igång även i lätt idle, men i last är ju 6-700 watt inte orimligt. Har de datorn igång dygnet runt? I vilket syfte kan man då undra...

Golv värme i så låg temp borde inte vara gång på sommaren även om platan är dåligt isolerad. Jord temperaturen i juli är iaf i vårat hus 13-14 grader 0.5 meter ner.

Inget element i garaget eller något?...

Tycker du ska fråga dem, hörni vi drar en massa el, har ni märkt något som kan dra mycket el hoss er? Är de mycket varmt etc? OM de inte erkän så instalera elmätare utan att tala om det, så få de se om de har utnyttjat din godhet med gratis el...
 
Redigerat:
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Düsseldorff
T TobiasStockholm skrev:
Just fan glömde haschodlingen
Du skulle bli förvånad om du visste hur många gånger detta kom upp som anledning till sjuka fakturor.
 
  • Gilla
  • Haha
Flipbed och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du skulle bli förvånad om du visste hur många gånger detta kom upp som anledning till sjuka fakturor.
På 90talet då jag studerade i Sundsvall tog polisen ca 1-2 hembrännare / år pga extremt höga elräkningar.
Nu pratar vi inte om lite husbehovsbränning här utan stora anläggningar.
 
Düsseldorff
M MrDizzy skrev:
På 90talet då jag studerade i Sundsvall tog polisen ca 1-2 hembrännare / år pga extremt höga elräkningar.
Nu pratar vi inte om lite husbehovsbränning här utan stora anläggningar.
Samma grej med haschodlarna, värmelampor och anläggningar som försöker återskapa sydamerikanskt klimat i typ Gävle. Blir en del el...
 
Sådär nu har jag satt elmätare på allt jag kan sätta på. Varmvattenberedare, tvättmaskin och eluttag till datorer. Med en av två datorer igång med 2 skärmar är den momentana förbrukningen strax under 100W för datoruttaget.

Nästa steg blir att se över ventilationen så att luft-luftvärmepumpen kan värma huset utan att det blir för dålig ventilation/cirkulation. Samt att sätta en separat elmätare på huvudmatningen till Attefallshuset.

Fler idéer tas emot tacksamt.
 
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Sådär nu har jag satt elmätare på allt jag kan sätta på. Varmvattenberedare, tvättmaskin och eluttag till datorer. Med en av två datorer igång med 2 skärmar är den momentana förbrukningen strax under 100W för datoruttaget.

Nästa steg blir att se över ventilationen så att luft-luftvärmepumpen kan värma huset utan att det blir för dålig ventilation/cirkulation. Samt att sätta en separat elmätare på huvudmatningen till Attefallshuset.

Fler idéer tas emot tacksamt.
Glömt att skriva att Attefallshuset även har en egen avloppspump. Ska sätta en elmätare på den också men måste köpa en för utomhusbruk först.
 
boihus123 boihus123 skrev:
Min tanke också det är väldigt mycket. Sät upp mättning ASAP på de husen nu när du får rörligt.

En stationär dator med skärmar drar nog uppåt 200W om skärmarna är igång även i lätt idle, men i last är ju 6-700 watt inte orimligt. Har de datorn igång dygnet runt? I vilket syfte kan man då undra...

Golv värme i så låg temp borde inte vara gång på sommaren även om platan är dåligt isolerad. Jord temperaturen i juli är iaf i vårat hus 13-14 grader 0.5 meter ner.

Inget element i garaget eller något?...

Tycker du ska fråga dem, hörni vi drar en massa el, har ni märkt något som kan dra mycket el hoss er? Är de mycket varmt etc? OM de inte erkän så instalera elmätare utan att tala om det, så få de se om de har utnyttjat din godhet med gratis el...
Huset står på en öppen grund så det är ingen platta alls tyvärr. Därför jag har trott att det är uppvärmningen av det som dragit så mycket el. Kanske ändå är så?

Men om siffrorna stämmer så har uppvärmningen dragit knappa 200 kWh senaste månaden, är det så dåligt för halva augusti-september som ju ändå varit hyfsat kalla?
 
  • Gilla
Marianne Nilsson1
  • Laddar…
200kwh för värme låter rimligt tycker jag särskilt om grunden är öppen
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S
A Afterquake skrev:
Att sen ha två stationära datorer (säg 500 W per dator om det inte är monstergaming-datorer) .
Jag har en "monstergaming-dator" med ett 3080ti vilket är det tredje mest strömslukande grafikkortet i konsumentsegmentet. Slösurfande drar den 165 watt inkl. 2 skärmar. Spelande snittar den drygt 380 watt.
 
  • Gilla
  • Wow
Hullken och 4 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag har en "monstergaming-dator" med ett 3080ti vilket är det tredje mest strömslukande grafikkortet i konsumentsegmentet. Slösurfande drar den 165 watt inkl. 2 skärmar. Spelande snittar den drygt 380 watt.
Det var betydligt mindre än jag hade antagit! Kul att de inte är sådana elslukare som jag antagit =)
Men då känns ju alla nätagg på marknaden extremt överdimensionerade också kan jag tycka. Men det gör ju inte till denna diskussionen!
 
S
A Afterquake skrev:
Det var betydligt mindre än jag hade antagit! Kul att de inte är sådana elslukare som jag antagit =)
Men då känns ju alla nätagg på marknaden extremt överdimensionerade också kan jag tycka. Men det gör ju inte till denna diskussionen!
Det är ganska enkelt att förklara. Processorn och Grafikkortet är strömslukande enheter, men framförallt när de maxar. De maxar dock väldigt sällan. Under en spelsession kanske datorn spenderar 60% av tiden på 250Watt, 30% av tiden mellan 250Watt och 400Watt men under några extrema toppar kanske den maxar ur kring 7-800 Watt. Man måste dimensionera nätagget för topparna och sen lägga till marginal på detta, om nätagget inte pallar med topparna kraschar datorn och det är tråkigt.

Obs. jag tog siffrorna ur röven, endast för att förklara principen.
 
S SueCia skrev:
Jag har en "monstergaming-dator" med ett 3080ti vilket är det tredje mest strömslukande grafikkortet i konsumentsegmentet. Slösurfande drar den 165 watt inkl. 2 skärmar. Spelande snittar den drygt 380 watt.
A Afterquake skrev:
Det var betydligt mindre än jag hade antagit! Kul att de inte är sådana elslukare som jag antagit =)
Men då känns ju alla nätagg på marknaden extremt överdimensionerade också kan jag tycka. Men det gör ju inte till denna diskussionen!
S SueCia skrev:
Det är ganska enkelt att förklara. Processorn och Grafikkortet är strömslukande enheter, men framförallt när de maxar. De maxar dock väldigt sällan. Under en spelsession kanske datorn spenderar 60% av tiden på 250Watt, 30% av tiden mellan 250Watt och 400Watt men under några extrema toppar kanske den maxar ur kring 7-800 Watt. Man måste dimensionera nätagget för topparna och sen lägga till marginal på detta, om nätagget inte pallar med topparna kraschar datorn och det är tråkigt.

Obs. jag tog siffrorna ur röven, endast för att förklara principen.
Tacksam om vi släpper den diskussionen nu, den hör inte till den här tråden som sagt.
 
  • Gilla
Afterquake och 1 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Glömt att skriva att Attefallshuset även har en egen avloppspump. Ska sätta en elmätare på den också men måste köpa en för utomhusbruk först.
Det går möjligen inte en trefaskabel till attefallaren? Då borde det inte vara någon jättestor grej att fixa mätare i proppskåpet som kan mäta hela attefallarens förbrukning.

https://www.kjell.com/se/produkter/...trom/energimatare/elmatare-din-montage-p67050
271956_67050.tif

https://www.kjell.com/se/produkter/...trom/energimatare/elmatare-din-montage-p67049

271958_67049.tif
 
  • Gilla
Öckeröhus och 1 till
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Det går möjligen inte en trefaskabel till attefallaren? Då borde det inte vara någon jättestor grej att fixa mätare i proppskåpet som kan mäta hela attefallarens förbrukning.
Jo det gör det, som jag skrev i inlägg #21 så ska jag sätta en elmätare i huvudsäkringsskåpet till hela Attefallshuset men för det behöver jag hjälp av en elektriker medans elmätare på diverse eluttag kan jag enkelt sätta dit själv snabbt.

Slagit av säkringen till golvvärmen i Attefallshuset nu också så den inte kan dra något alls. Golvvärmen i badrummet hade dragit 20 kWh senaste månaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.