Håller på (som så många andra inför denna bistra vinter) att försöka se över vår elförbrukning hemma som ökat rejält senaste åren. Vår årsförbrukning 2021 landade på precis över 30.000 kWh (upp från 13.000 kWh 2017 och tidigare) vilket inte gjorde speciellt mycket då vi hade bundet lågt elpris, men denna vinter kommer det svida mycket mer då vårt bundna avtal går ut nu i oktober, även om årets förbrukning ser något bättre ut än förra årets.

Bor två personer i ett enplanshus om 110kvm med frånluftvärmepump för värme och varmvatten. Enligt värmepumpen har den förbrukat strax under 5000 kWh / år vilket känns snålt och bra. I övrigt hemma försöker vi snåla så mycket som möjligt med elförbrukningen. Stängt av direktverkande el-golvvärme, har nya vitvaror, stänger av allt när vi inte använder det m.m. Har en dator som står på dygnet runt och en stor nyare tv som används flitigt men stängs av när den inte används.

Har elbil sedan juli 2020 som vi kör drygt 2000 mil / år med och laddar uteslutande hemma. Laddar oftast bilen från kl 02 på natten med 6A trefas för att undvika att säkringar går. Bilen rapporterar en förbrukning om 2kWh/mil. Räknar man med lite förluster hamnar man väl på max 5000-6000 kWh / år för bilen.

Då återstår liksom 19.000 - 20.000 kWh utöver uppvärmning av huset, varmvatten och elbilen.

Har även ett Attefallshus som jag misstänkt är en stor elbov. Innan vi byggde Attefallshuset låg vår årsförbrukning på 13.000 kWh/år. Har haft den som gästhus men sedan 2021 bor två vänner där permanent till självkostnadspris. Ska sätta en separat elmätare till Attefallshuset har jag tänkt nu när elpriserna kommer dra iväg så att det blir lättare att reglera elkostnaden de ska betala. Det är direktverkande golvvärme i huset. Satte in en luft-luftvärmepump hösten 2020 och stängde då av golvvärmen helt men det uppstod problem med kallt golv och fuktig luft / bristfällig ventilation så det började komma lite mögel på golvlisterna. Satte därför på golvvärmen på lägsta temperaturen vilket är typ 6-7 grader. Vet inte hur mycket golvvärmen går på den inställningen men sedan dess inga problem med luften / mögel iaf. Funderar på att ta upp lite mer ventilationsventiler och sätta luft-luftvärmepumpen på "avfuktnings"-läge och prova stänga av golvvärmen helt igen.

Därtill har Attefallshuset en varmvattenberedare och fullt utrustat kök. Kylen/frysen har några år på nacken och bildas is i kylen så kan väl tyda på glappande dörr? Även en elvärmeslinga längs vattenrör till huset som är inställd med termostat på några plusgrader för att den inte ska frysa vid minusgrader.

Funderade även på om isoleringen i Attefallshuset är undermålig (då kvaliteten på denna husleverantör tyvärr varit väldigt dålig) men lånade en bra värmekamera och kunde inte se några större värmeläckage när jag gick runt huset och tittade nu i vintras.

Kollar jag för juli månad då vi var bortresta nästan hela månaden och vår frånluftsvärmepump inte gick något alls så låg dygnsförbrukningen runt 35 kWh / dygn, med minimal förbrukning i vårt hus så nästan uteslutande Attefallshuset som stod för den. (bifogar bild på förbrukningen juli-aug)

I övrigt kommer jag inte på några stora energikonsumenter hemma.

Är min förbrukning rimlig skulle ni säga? Bifogar några bilder på årsförbrukning, månadsförbrukning och timförbrukning en slumpmässig vecka mån-fre.
 
  • Stapeldiagram som jämför månatlig elförbrukning i kWh mellan 2021 och 2022 med minskning i förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Linjediagram som visar elförbrukning i kWh per timme mellan 22 och 26 augusti 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapeldiagram som visar årlig elförbrukning från 2018 till 2022.
  • Stapeldiagram som visar dagligt energiförbrukning i kWh från 1 juli till 31 augusti 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
30 kwh på sommaren om dagen är mycket, jag kan tänka mig ert hus drar en 5 kwh om dagen.
Tror du har boven där, förburkning är rätt stabil också.

Det skulle ju vara väldigt varmt där på sommaren, har de kanske en bitcoin minner på året om? Märkt de bruka vädra ofta även på hösten?

Som referens drog vårat hus på 150 kvm med FTX och cirkualtionsfläkt, 6 kwh om dagen när ej hemma.
Bredband, kyl/frys, utelampor (luftvärmepump i idle)
 
  • Gilla
Flipbed och 3 till
  • Laddar…
En värmepump avfuktar bara om den är i kylläge.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Tack för svar!

boihus123 boihus123 skrev:
30 kwh på sommaren om dagen är mycket, jag kan tänka mig ert hus drar en 5 kwh om dagen.
Tror du har boven där, förburkning är rätt stabil också.

Det skulle ju vara väldigt varmt där på sommaren, har de kanske en bitcoin minner på året om? Märkt de bruka vädra ofta även på hösten?

Som referens drog vårat hus på 150 kvm med FTX och cirkualtionsfläkt, 6 kwh om dagen när ej hemma.
Bredband, kyl/frys, utelampor (luftvärmepump i idle)
Ja för att vara sommaren känns det väldigt högt. FTX pumpen har ju knappt kört alls i sommar annat än varmvatten. Ok, om vi antar att det stämmer, vad är det som är boven då?

Kollade lite närmare på golvvärmen i Attefallshuset som är ställd på lägsta temp 5-6 grader och den hade dragit 90 kWh senaste 30 dagarna enligt termostaten. Satte en elmätare på varmvattenberedaren i Attefallshuset och den verkar dra mellan 3-5 kWh / dygn. Golvvärmen i badrummet där är avstängd. Luft-luftvärmepumpen i Attefallshuset drar 50-100 kWh / månad sedan mars (vet inte varför jag inte kan se längre tillbaka än så i appen). Tänkte som nästa steg bryta strömmen helt till golvvärmen och förbättra ventilationen i Attefallshuset.

De kör absolut ingen bitcoin mining haha men de har två station ära datorer som står på hela dagarna men avstängda på nätterna. Och ja nu när du säger det så brukar de vädra ibland på höst och vinter då det blir hög luftfuktighet i huset.

Vad kan värmeslingan längs vattenrören dra när den är inställd på några plusgrader?

D Daniel 109 skrev:
En värmepump avfuktar bara om den är i kylläge.
Ok, är det så alltså. Såg bara att den hade ett "Dry" läge. Funderar lite på om man skulle sätta in nån sån här ventil, kan det vara en bra idé för att förbättra ventilationen utan att förlora för mycket värme? https://www.e-byggstore.se/duka-one-pro-50-1-rums-varmeatervinning-o160-mm-vit.html
 
Redigerat:
Förbrukningen är hög, vårt hus 149+20 kvm ligger på 8-9 kWh som basdrift under sommaren. Två frys två kylskåp med rätt dålig ekonomi inräknat i det
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ok, även om man tänker på att det är två separata hus och två hushåll? Och elbil?
 
Det är mycket men kanske inte orimligt. Vi är två vuxa och två barn i 170m2 villa har legat på ca 800kwh nu under sommaren, då ingen uppvärming igång förutom lågt inställd elgolvvärme i huvudsakliga badrummet, varmvatten från markvärmepump.

Om det är två hushåll istället varav det ena har varmvattenberedare, och dessutum en elbil som laddes så är kanske 3-4 ggr högre förbrukning väntat.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Grannen har inte skaffat hönshus??
( inlägg #21 https://www.byggahus.se/forum/threads/2812kwh-pa-en-manad.134394/page-2 ) ;)

Hur är det med TV & TVspel i attefallshuset?
Min TV hörna drog 75W i standby innan jag kollade vilka delar som drog. Nu stänger jag av vissa saker helt och det gör att nu ligger det på 10W

Pool/spa bad du glömt på?

Extra värme på FTX systemet?
på min FTX är extra värmen på 800W -> ca 20kWh för ett dygn

Ett påslaget elelement som ligger och drar??
 
  • Gilla
  • Haha
Bragul och 4 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Grannen har inte skaffat hönshus??
( inlägg #21 [länk] ) ;)

Hur är det med TV & TVspel i attefallshuset?
Min TV hörna drog 75W i standby innan jag kollade vilka delar som drog. Nu stänger jag av vissa saker helt och det gör att nu ligger det på 10W

Pool/spa bad du glömt på?

Extra värme på FTX systemet?
på min FTX är extra värmen på 800W -> ca 20kWh för ett dygn

Ett påslaget elelement som ligger och drar??
M MrDizzy skrev:
Grannen har inte skaffat hönshus??
( inlägg #21 [länk] ) ;)

Hur är det med TV & TVspel i attefallshuset?
Min TV hörna drog 75W i standby innan jag kollade vilka delar som drog. Nu stänger jag av vissa saker helt och det gör att nu ligger det på 10W

Pool/spa bad du glömt på?

Extra värme på FTX systemet?
på min FTX är extra värmen på 800W -> ca 20kWh för ett dygn

Ett påslaget elelement som ligger och drar??
Haha inga hönshus hos närmaste grannarna tyvärr

Pool finns men har varit nedstängd senaste två åren då pump / värmepump gick sönder.

Ingen TV i Attefallshuset men tre skärmar till de två datorerna som står på dagtid.

Det totala energitillskottet till FTX systemet är som sagt strax under 5000 kWh / år.

Inga elelement alls i något av husen. Dock golvvärme enligt inlägg ovan. Golvvärme i vårt hus är avstängt.

H hapazard skrev:
Det är mycket men kanske inte orimligt. Vi är två vuxa och två barn i 170m2 villa har legat på ca 800kwh nu under sommaren, då ingen uppvärming igång förutom lågt inställd elgolvvärme i huvudsakliga badrummet, varmvatten från markvärmepump.

Om det är två hushåll istället varav det ena har varmvattenberedare, och dessutum en elbil som laddes så är kanske 3-4 ggr högre förbrukning väntat.
Tack för det perspektivet också
 
Düsseldorff
Hmm... När jag pluggade juridik för 100 år sen jobbade jag extra på Vattenfalls avdelning för omprövning av extrema elräkningar. Det hände nån gång på 10000 att Vattenfall hade fel. Men det vanligaste var att kunden glömt att de hade en serverfarm i vardagsrummet, en haschodling i växthuset eller en gigantisk pool utan tak som höll 34 grader i januari.

Min poäng är att energin inte går upp i rök, den används nånstans.
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 8 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Tack för svar!



Ja för att vara sommaren känns det väldigt högt. FTX pumpen har ju knappt kört alls i sommar annat än varmvatten. Ok, om vi antar att det stämmer, vad är det som är boven då?

Kollade lite närmare på golvvärmen i Attefallshuset som är ställd på lägsta temp 5-6 grader och den hade dragit 90 kWh senaste 30 dagarna enligt termostaten. Satte en elmätare på varmvattenberedaren i Attefallshuset och den verkar dra mellan 3-5 kWh / dygn. Golvvärmen i badrummet där är avstängd. Luft-luftvärmepumpen i Attefallshuset drar 50-100 kWh / månad sedan mars (vet inte varför jag inte kan se längre tillbaka än så i appen). Tänkte som nästa steg bryta strömmen helt till golvvärmen och förbättra ventilationen i Attefallshuset.

De kör absolut ingen bitcoin mining haha men de har två station ära datorer som står på hela dagarna men avstängda på nätterna. Och ja nu när du säger det så brukar de vädra ibland på höst och vinter då det blir hög luftfuktighet i huset.

Vad kan värmeslingan längs vattenrören dra när den är inställd på några plusgrader?



Ok, är det så alltså. Såg bara att den hade ett "Dry" läge. Funderar lite på om man skulle sätta in nån sån här ventil, kan det vara en bra idé för att förbättra ventilationen utan att förlora för mycket värme? [länk]
Tycker du har en del av ditt svar här.
Du säger att attefallaren i genomsnitt drar 3+4+2,5 kWh per dag, alltså 9,5 kWh dagligen under de varma månaderna. Att sen ha två stationära datorer (säg 500 W per dator om det inte är monstergaming-datorer) och 3 (ca 50 W styck) skärmar igång säg 10h om dagen ger 11,5 kWh.
Så attefallaren drar nog minst 20 kWh om dagen då, utan att räkna spis/micro och dylikt.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Hmm... När jag pluggade juridik för 100 år sen jobbade jag extra på Vattenfalls avdelning för omprövning av extrema elräkningar. Det hände nån gång på 10000 att Vattenfall hade fel. Men det vanligaste var att kunden glömt att de hade en serverfarm i vardagsrummet, en haschodling i växthuset eller en gigantisk pool utan tak som höll 34 grader i januari.

Min poäng är att energin inte går upp i rök, den används nånstans.
Just fan glömde haschodlingen
Nej men det är jag med på såklart, därav mina frågeställningar vad det är som kan förklara förbrukningen. Tror inte att mätaren visar fel heller liksom.

A Afterquake skrev:
Tycker du har en del av ditt svar här.
Du säger att attefallaren i genomsnitt drar 3+4+2,5 kWh per dag, alltså 9,5 kWh dagligen under de varma månaderna. Att sen ha två stationära datorer (säg 500 W per dator om det inte är monstergaming-datorer) och 3 (ca 50 W styck) skärmar igång säg 10h om dagen ger 11,5 kWh.
Så attefallaren drar nog minst 20 kWh om dagen då, utan att räkna spis/micro och dylikt.
Ok ja så kanske det är. En stationär dator drar dock knappast 500W i snitt om man inte spelar hela tiden, snarare 2-300W i snitt. Men blir ju ändå en del. Ska sätta en elmätare på dem nu tänkte jag så jag får svart på vitt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Tycker du har en del av ditt svar här.
Du säger att attefallaren i genomsnitt drar 3+4+2,5 kWh per dag, alltså 9,5 kWh dagligen under de varma månaderna. Att sen ha två stationära datorer (säg 500 W per dator om det inte är monstergaming-datorer) och 3 (ca 50 W styck) skärmar igång säg 10h om dagen ger 11,5 kWh.
Så attefallaren drar nog minst 20 kWh om dagen då, utan att räkna spis/micro och dylikt.
En dator drar inte 500 W dock. Min burk med "gaming"-komponenter drar ca 120-150 W i normal användning och typ 250 W vid spel. Att nätagget är på 500 W (eller 750 W som jag har) har inte mycket med verklig förbrukning att göra.
 
  • Gilla
Tobias_75 och 5 till
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Tycker du har en del av ditt svar här.
Du säger att attefallaren i genomsnitt drar 3+4+2,5 kWh per dag, alltså 9,5 kWh dagligen under de varma månaderna. Att sen ha två stationära datorer (säg 500 W per dator om det inte är monstergaming-datorer) och 3 (ca 50 W styck) skärmar igång säg 10h om dagen ger 11,5 kWh.
Så attefallaren drar nog minst 20 kWh om dagen då, utan att räkna spis/micro och dylikt.
Nu räknar du lite högt på datorerna här tycker jag
Min arbetslaptop ink extra skärm drar då de är på 40-50W.
Visst en stationär som faktiskt arbetar drar kanske 500W (bitcon anyone?? ) ... men inte då den står och Idle:ar
Mer rättvist borde vara 1-2kWh totalt för alla tre. (såtillvida de inte kör bitcoin/seti@home/liknande )
Fast spelas det på dem kanske det blir några kWh till ... säg 5kWh ... ytterst tveksamt till att datorerna drar mer än så.
 
H Hullken skrev:
En dator drar inte 500 W dock. Min burk med "gaming"-komponenter drar ca 120-150 W i normal användning och typ 250 W vid spel. Att nätagget är på 500 W (eller 750 W som jag har) har inte mycket med verklig förbrukning att göra.
Mjo har för mig att nätaggregaten måste vara en bit överdimensionerade för att ge stabil & ren ström vid högre belastningnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.