C
H heimlaga skrev:
Det finns för oklara samband mellan boendekostnad och produktivitet för att det skall fungera. Där är samhällsnyttan större i att bromsa fastighetsprisutvecklingen.
Jo, det kan man ju tycka och det finns ju också ett antal undantagsregler där kapitalkostnader inte är avdragsgilla. Men i grund och botten är avdragsrätten principiellt logisk. Likaså är det en grundläggande princip att inom ett visst inkomstslag får alla kostnader kvittas mot alla inkomster utan krav på ett direkt samband. Sen kommer undantagsregler ovanpå detta.

Men det som egentligen är den stora grejen är undantagsregeln som gör att du får dra av räntekostnaden från inkomst av tjänst, trots att den är en kapitalkostnad.
 
Skulle ränteavdraget ”kopplas” mot bara kapitalinkomster och inte mot löneinkomst skulle jag tycka det vore mer ”rätt”
Tanken var nog god när det skapades men har tyvärr inte blivit så lyckat som det tänkts och är en av orsakerna till skenande fastighetspriser
 
  • Gilla
Skoog77 och 2 till
  • Laddar…
Mark Blyth är en ansedd ekonom som tidigare haft en väldigt bra känn på pulsen av vart saker o ting bär, han blev inbjuden av Varoufakis att diskutera EU och världen och EUs framtid. Man kan ju tycka vad man vill om Varoufakis men det är inte honom videon handlar om.


Han börjar hela vägen tillbaka innan tiden innan euron, där först den officiella versionen, sen vad som verkligen hände och varför euron var/är en katastrof. Sen hur vi hanterade den krisen inom EU (katastrofalt), sen en analys av världen som den ser ut idag och vart det är påväg, hur Kina och USAs interna politik kommer påverka oss samt Rysslands framtid och vad EU borde göra för att hantera denna värld som är på kommande. Det känns lite relevant till tråden för det ser ut som de förutsättningar EU är byggt kring inte längre kommer finnas om 10 år. Den tyska exportmodellen har nått sitt slut, och den var inte heller aldrig en fungerande modell för hälften av EUs länder.

Känns relevant till tråden för om vi fortsätter i samma stil kommer vi få se på pyspunka... Exportmodellen som tillväxtmodell kommer bli allt mindre fungerande i en värld som börjar istället tänka autarkiskt och mindre på fri handel. Eus enda chans är att använda de 440 miljoner invånare som finns här, som bas för vår ekonomi, Det betyder mera egen produktion och tillverkning för eget bruk, samt resursextrahering inom EU och mindre finansialisering och lekande med sifrror på en dataskärm.

EU är lika stort som USA, större och inom EU har vi danmark som har Grönland (massiva mineralreserver, finns även mycket inom EUs gränser men det har varit lönsamma att vara beroende av Kina/Ryssland) så vi har egentligen alla chanser att lyckas som ett eget ekonomiskt block som kan stå på samma nivå som USA och Kina. Men EUs ledare är fossiliserade , teknokratiska nyliberaler som inte kan hitta röven med båda händerna och en karta.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Skärmdump ur videon som visar två möjliga framtider för EU. Ganska bra kondenserat.

Skärmdump med text "Where do we go from here?" och två kolumner av framtida scenarier för EU.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ni som är för slopat ränteavdrag är förstås för slopad skatt på kapitalinkomster också?
Nä. Tvärtom. Blott mindre skatt på arbete.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Excel
Imorgon höjer riksbanken reporäntan. Jag hoppas på 1% men tror de drar till med 0,75.

I mitt område har jag sett prissänkningar från 6 miljoner till 5 miljoner. Trots det det går det inte att sälja alls, marknaden är STENDÖD.

Många i min bekantskapskrets är lite smått oroliga, vissa har lånat för mycket och sitter dessutom med privatleasad bil.
 
  • Wow
Roffe_riff
  • Laddar…
Det är nog en kombo av höga elpriser och nu räntehöjningar som sänker bopriserna. Vad är nackdelen med privatleasing mer än att räntekostnaden går upp något ?
 
Excel
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är nog en kombo av höga elpriser och nu räntehöjningar som sänker bopriserna. Vad är nackdelen med privatleasing mer än att räntekostnaden går upp något ?
Problemet är att man sitter fast i ett kontrakt på 36 månader som kostar 7k+ i månaden..
 
  • Ledsen
Roffe_riff
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Imorgon höjer riksbanken reporäntan. Jag hoppas på 1% men tror de drar till med 0,75.

I mitt område har jag sett prissänkningar från 6 miljoner till 5 miljoner. Trots det det går det inte att sälja alls, marknaden är STENDÖD.

Många i min bekantskapskrets är lite smått oroliga, vissa har lånat för mycket och sitter dessutom med privatleasad bil.
Förhoppningsvis kommer marknaden igång när räntehöjningarna är klara och vi får veta vad elpriset blir.
 
Excel
Ja det kommer vända, helt klart. Men vi har det värsta framför oss.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Ja det kommer vända, helt klart. Men vi har det värsta framför oss.
Jag tror det vänder till våren, folk kommer att anpassa sig till det nya prisläget. Folk har fortfarande jobb och det är det viktigaste för att marknaden skall hållas igång.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
En effekt till just nu är att lyxvaror, t ex dyr elektronik, dyker hårt i försäljningssiffrorna. Jag har en kontakt hos en av de större tillverkarna av sagda varor och de får inte in några order alls just nu och distributörerna sitter med fulla lager.

Jag tror att vi behöver se Putins fall och ett Kina som återupptar produktion och leveranser istället för att stänga ned hela städer så fort nån nyser för att det ska vända. Men då vänder det snabbt också.
 
Excel
A Anders_Nilsson skrev:
Jag tror det vänder till våren, folk kommer att anpassa sig till det nya prisläget. Folk har fortfarande jobb och det är det viktigaste för att marknaden skall hållas igång.
Skönt att någon är optimistisk, jag ser ett betydligt värre scenario framför mig
 
Det är väl just osäkerheten som gör att marknaden är död. Ett "lägre prisläge"/högre räntor etc. är nog i sig inget problem eller oroväckande för de flesta. Men just osäkerheten om man får 10% eller 30% mindre än på toppen när man själv säljer gör nog att de som inte måste avvaktar. Dvs. prisnivån är inte det avgörande, men en viss stabilitet vill man ju ha på marknaden för att göra affär.
 
Excel
Jag håller med, det är extremt stor osäkerhet.

Riksbanken prioriterar inflationsmålet före konjunkturen. Kommer bli dyrt en lång period framöver för svensken. Lönetakten kommer inte kompensera på kort sikt.

Det kommer bli djävligt tufft för fötetag som befinner sig i branscher som normalsvensken drar in på. Där väntar blodbad, och det är inte säkert att jobben heller återskapas utan är borta för all framtid.

Skulle tippa på möjlig vändning 2025-2026 som tidigast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.