Mats-S Mats-S skrev:
Faktum är att det kan vara ganska effektivt att heja på grannar som beter sig om i det här fallet. För dom blir det bara extremt pinsamt när man hejar, och TS kan le i mjugg varenda gång han hejar ;)

Vi hade en liknande granne för många år sedan. Frugan var ofta på samma buss som honom när hon skulle till jobbet, så hon började heja varenda gång han klev på samma buss, Det slutade med att han började ta bilen till jobbet för att undvika "hejandet" :rofl::crysmile:
Problemet är att de kan hugga en mycket värre i framtiden. Min bror fick erfara det senaste året. De var ändå otroligt trevliga mot varandra emellanåt.
Men efter en del konflikter (kärringen i huset är extremist för klimat) där grannen huggt ner träd för brorsan, skällt ut hantverkare som parkerat på brorsans parkering och där droppen kom i julas där min brorsons kompis stod på tomgång i knappt en minut eller 2, då kom kärringen ut och skrek på killen.

Kärringen vågar inte prata med brorsan eller han sambo längre efter den julaftonen :)
De hälsar inte alls.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S stenolof skrev:
Kan bara inte låta bli.

Grannar är tydligen i en del fall det värsta som vår herre eller hans hornprydde konkurrent skapat till världen. Förstås näst svåra sjukdomar i familjekretsen, Pesten, kemiska eller kärnvapenanfall mot våra hemorter.

Vad är det som driver oss till:

1) Att inte kunna respektera varandra och samarbeta om t.ex. växtlighet i en tomtgräns?

2) Att utgjuta sig i ett nätforum i stället för att prata med "motparten"?

3) Att engagera sig med hundratals kommentarer, uppvisande av kunskap och förslag i trådarna om allt från "förgöring" till att bara backa i konflikter, fika etc . (Ja jag borde inte heller kommentera, jag vet)

4) Att engagera samhällsfunktioner ("överhet") för att huta åt en granne? Jfr barnens "Pappa, säg åt dem!")?

Jag förstår om det är "låst" men be varsin nära vän (inte partner!) att de hjälper Er. Några med rimliga kunskaper, respekt, hyfsat lika "nivå", bra attityder, rimlig humor, inga hetsporrar och ingen alkohol vid "mötet". Personer Ni på respektive håll känner förtroende för och som kan hålla distans till Er konflikt.

Ta bort inlägget om det känns förnumstigt eller att jag "faller admin i ämbetet". Jag är en enkel lagom fet pensionär, fd villaägare på landet utan grannfejder - iofs långt mellan gårdarna. Blir mest ledsen, och OK, jag vet att det är frivilligt att läsa - min k. hustru tycker jag ska göra något nyttigare...
Oftast fungerar ju det mycket bra, att prata med sina grannar och komma överens. Men ibland skiter det sig trots alla försök att prata, resonera, prata än mer och resonera än mer. Möter man en granne som bara hävdar sin rätt och vägrar all form av samarbete blir det svårt att fortsätta använda sig av diplomati och ambition att vara den goda grannen. Som min granne och pelartujan i en tomtgräns på 100kvm stora tomtplättar.

Eller för all del, min pappas änka som fortfarande efter 8 månader plockar ut pengar ur dödsboet via fakturor och överföringar! ("Jag måste ha pengar till räkningarna" säger hon efter att ha plundrar pappas sparkonto när han var döende)
Med henne har vi försökt med diplomati under hela tiden. Trots det har hon slängt precis allt som tillhörde pappa, vi får inte ens en minnessak. Nu efter denna tid har vi kommit fram till att diplomati och samarbete inte fungerar. Det blir polisanmälan för förskingring och urkundsförfalskning (fakturorna) samt ogiltigförklara bouppteckningen.

Som sagt, det du säger är bra och något som de allra flesta strävar efter. Men ibland möter man en galenpanna och då är diplomati och samarbete inte längre ett alternativ.
 
  • Gilla
stenolof och 1 till
  • Laddar…
Två ggr på ett år är väldigt lite. Avenbok växer inte så snabbt men en gång/månad är väl minimum, från april tom september. Jämför med spirea som behöver klippas minst varannan vecka, som jämförelse.
Låter du häcken vara sex meter hög så sänker den värdet på allt i närheten. Den signalerar dessutom ”där finns en galen granne från helvetet”.
Vad gäller ”de får klippa själva” så bör du sätta dig in i vad lagen säger. Jordabalken, tredje kapitlet, samtliga paragrafer men speciellt 1 § och 2 §.
Av det jag läst här har dina grannar hittills juridiken på sin sida. De har kommunicerat om dina grenar, du blockade dem och dumpar ditt problem hos dem.
Kapa din vanskötta monsterhäck till en mer normal nivå så blir allt säkert bättre. Grannens tuja har säkert tillkommit som ett sätt att slippa se den.
Ni borde kunna komma överens om en gemensam och rimlig höjd.
2,5 meter är rimligt.
Den skapelse du har sänker ju ditt eget fastighetsvärde också.
Gör omtag, be om ursäkt och börja om på nytt. Det är alltid trevligare att ha fred.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ttningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994


S Sweetme skrev:
Vi är alla olika men för att förtydliga:

1. Jag klippte häcken 2 gånger inom loppet av ett år.
2. Fick klagomål om att jag skulle vara försiktigare med deras rabatt.
3. De klagade även på att toppen blev ojämn.
4. Därefter fick jag vetskap om en tillsynsanmälan som gjorts av grannarna som gällde häcken och andra saker.

5. Först då meddelade jag grannen att jag inte kommer klippa avenboken i år och att de har tillåtelse att ta bort grenar som de stör sig på som kommer över tomtgränsen.
6. Fick nu meddelande om ytterligare en tillsynsanmälan av grannen gällande häcken.

Däremellan så har de försökt få mig att tro att det är mitt ansvar att ta han om vägen som ligger på min fastighet men som de har servitut på och använder. De ville även att jag ska se till att rensa en dagvattenbrunn som de fick anlägga av förra ägarna.

Nu när jag dessutom har lagen på min sida så känner jag inget större problem med att jag inte springer runt på deras tomt och klipper bort tunna avenboksgrenar som tränger emellan deras thuja. De får som sagt göra det själva.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Tjujan är yngre och har med stor sannolikhet planterats för att slippa se en risig och vanskött avenbokshäck på närmare sex meter…

yonna yonna skrev:
Håller grannen thujahäcken på 4-5m höjd stöttar jag TS.
 
Nej, man har inte rätt att göra precis som man vill.
Läs gärna jordabalken, speciellt 3 kap 1 och 2 paragrafen.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ttningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994

Utöver Jordabalken så regleras krav på skötsel av tomtmark aven av kommunen, som kan ha egna krav angående höjd, bredd mm.

Alfredo Alfredo skrev:
Det är TS fulla rätt om han så önskar.

Berättigade? Vad har grannen med TS växtlighet att göra? Störs de av den har de den rätt Jordabalken ger dem avseende "inträngande grenar/rötter". I övrigt har de inget att göra med vad som växer på TS fastighet eller hur det sköts.
 
Hur klipper man ens en sex meter hög häck?
Min enda erfarenhet av häckar är en hagtornshäck hos mina föräldrar. Om jag minns rätt klipptes den en gång per år och den var jättefin och lägre än två meter.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Som de där fastighetsägarna håll på...
 
S Sweetme skrev:
Ja det är min känsla också. Därför struntade jag i att beskära avenboken på höjden i år av ren trots och sen kommer jag strunta i deras sida för jag vill inte vara på deras tomt o leka obetald trädgårdsmästare, däremot kommer jag hålla min egen sida fin.

Angående att bli rätt ensam så finns det en granne till och de har också en hög avenbokshäck mot nämnda jobbiga grannar...
Tycker ni låter lika korkade båda 2 !
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Nej, man har inte rätt att göra precis som man vill.
Nej det har jag heller inte sagt. Dock får man strunta i att klippa sin häck.

OlssonX OlssonX skrev:
Läs gärna jordabalken, speciellt 3 kap 1 och 2
Ge gärna exempel på någon som har blivit ålagd att klippa sin häck med hänvisning till §1. §2 nämnde jag och den handlar om vad grannen får göra, inte om vad häckägaren måste göra.

OlssonX OlssonX skrev:
regleras krav på skötsel av tomtmark även av kommunen, som kan ha egna krav angående höjd, bredd mm.
Eventuella hittepåönskningar av en kommun är just rena önskningar om de ej har lagstöd. Och återigen, ge exempel på när någon tvingats att klippa sin häck eller straffats för att han inte klipper den. Och jag vill inte ha exempel där växtligheten reducerats av trafiksäkerhetsskäl, för det är vad jag förstår ej relevant här.
 
Redigerat:
  • Gilla
Falckman och 4 till
  • Laddar…
Känns som att både TS och hans granne beter sig som barn. Att plantera en häck på tomtgränsen är inte bra och att plantera en till bredvid är inte heller bra. Tycker TS borde ta bort sin häck och om han så gärna vill ha en speciell häck så kan TS plantera en ny någon meter in på sin tomt så att den kan underhållas helt på sin egen tomt.

Har själv en häck på tomtgränsen och varken jag eller grannen vet vilken av tidigare ägare som planterat den, jag brukar klipp den mest för att vara sjysst och slippa gnäll, men skulle grannen nån gång klaga så skulle jag med glädje ta bort den för allas och goda grannsämja.
 
  • Gilla
rolflidvall och 1 till
  • Laddar…
Stockholms kommun är en av dem som i slutändan tvångsklipper om man bedömer anmälan relevant och skickar sen räkning till den som inte sköter häck.
Som jag sa till en annan: läs jordabalken, speciellt 3:1 och 3:2.

Alfredo Alfredo skrev:
Nej det har jag heller inte sagt. Dock får man strunta i att klippa sin häck.

Ge gärna exempel på någon som har blivit ålagd att klippa sin häck med hänvisning till §1. §2 nämnde jag och den handlar om vad grannen får göra, inte om vad häckägaren måste göra.

Eventuella hittepåönskningar av en kommun är just rena önskningar om de ej har lagstöd. Och återigen, ge exempel på när någon tvingats att klippa sin häck eller straffats för att han inte klipper den. Och jag vill inte ha exempel där växtligheten reducerats av trafiksäkerhetsskäl, för det är vad jag förstår ej relevant här.
 
Unikt namn
OlssonX OlssonX skrev:
Stockholms kommun är en av dem som i slutändan tvångsklipper om man bedömer anmälan relevant och skickar sen räkning till den som inte sköter häck.
Som jag sa till en annan: läs jordabalken, speciellt 3:1 och 3:2.
Att ovårdad häck som väller ut mot gångväg/trottoar/väg klipps för att återställa sikt och trafiksäkerhet har jag förståelse för. Det ska även ha hänt i min kommun.

Men att kommunen likt en stilpolis skulle bry sig om en häck som dräller mellan två grannar låter mer osannolikt. Händer det verkligen?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men att kommunen likt en stilpolis skulle bry sig om en häck som dräller mellan två grannar låter mer osannolikt. Händer det verkligen?
Tills någon visar att det faktiskt hänt påstår jag att detta är lika verkligt som Loch Ness-odjuret.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 8 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Känns som att både TS och hans granne beter sig som barn. Att plantera en häck på tomtgränsen är inte bra och att plantera en till bredvid är inte heller bra. Tycker TS borde ta bort sin häck och om han så gärna vill ha en speciell häck så kan TS plantera en ny någon meter in på sin tomt så att den kan underhållas helt på sin egen tomt.

Har själv en häck på tomtgränsen och varken jag eller grannen vet vilken av tidigare ägare som planterat den, jag brukar klipp den mest för att vara sjysst och slippa gnäll, men skulle grannen nån gång klaga så skulle jag med glädje ta bort den för allas och goda grannsämja.
Det var i detta fallet tidigare tomtägare som planterade häcken på gränsen. I stället för att plantera en tuja-häck på sin sida så borde grannen och ni ha hjälpts åt med den gamla häcken och hållit den lagom hög, alltså max 3 meter. Du avskyr ju tuja-häckar så om grannen absolut inte ville ha kvar häcken av Avenbok så kunde ni kanske ha enats om någon annan sort eller de kunde ha satt sin tuja och du ett staket så högt som är tillåtet.
 
Claes Sörmland
OlssonX OlssonX skrev:
Stockholms kommun är en av dem som i slutändan tvångsklipper om man bedömer anmälan relevant och skickar sen räkning till den som inte sköter häck.
Som jag sa till en annan: läs jordabalken, speciellt 3:1 och 3:2.
Låter som fria fantasier från din sida.

Kommunen agerar inte utifrån jordabalken, den reglerar relationen mellan grannar och ger inte kommunen något lagrum att agera.
 
  • Gilla
Falckman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.