OlssonX OlssonX skrev:
Jag tycker att det låter som du struntar i att sköta häcken
Det är TS fulla rätt om han så önskar.

OlssonX OlssonX skrev:
slår dövörat till när grannar verkar ha berättigade klagomål.
Berättigade? Vad har grannen med TS växtlighet att göra? Störs de av den har de den rätt Jordabalken ger dem avseende "inträngande grenar/rötter". I övrigt har de inget att göra med vad som växer på TS fastighet eller hur det sköts.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Al-Hamdani Al-Hamdani skrev:
Jag gjorde samma 1½ år sedan, min gamla granne flyttade från och vi var väldigt förstående och jag hjälpte honom för det mesta, den nya grannen tog ner alla häck och buskar i gränserna, jag planterade senare nya häck en meter inne, men sagan inte slut ! Han puttade alla stora stenar från sin trädgård i den här ½ meter och tog det som ett ny gräns..
Det är grannar på gång hos oss där det tidigare var obebyggt. Just för att förekomma sånt här har vi satt en häck en meter in på tomten och ett nätstängsel en decimeter in på tomten. Efter att ha läst alla skräckexempel här om hur grannar kan bete sig ville vi göra vad vi kan för att slippa starta ännu en sån tråd.
 
  • Gilla
Marcus_L och 15 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Jag tycker att det låter som du struntar i att sköta häcken och slår dövörat till...
Håller grannen thujahäcken på 4-5m höjd stöttar jag TS.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
S Sweetme skrev:
Ja ni har säkert läst varianter om det förut men tänkte ändå kolla vad andra tycker om min situation.

Mot en granne har vi en avenbokshäck som förra ägarna planterat. Denna står precis vid tomtgränsen. Precis vid avenbokshäcken så har grannen en thujahäck (lite fånigt men så är det). De står alltså precis bredvid varandra och det går inte att gå emellan. Deras thujahäck är ca 4,5-5 meter hög och våran avenbokshäck är ca 5-6 meter hög (avenbok växer ju mer så den kan variera en del).

När vi flyttade in så var grannen ganska snabbt på att de ville att vi skulle klippa ner häcken samt ta bort grenar som växer in på deras tomt mellan thujahäcken. Vid deras thujahäck har de en rabatt med rosor och annan blomsterplantering. När jag klippte häcken första gången så tyckte de att jag skulle vara försiktigare så rosorna inte kom till skada när grenar och toppar föll till marken. De klagade även på att häcken var ojämn klippt i toppen...
Jag har klippt häcken en gång till sen dess.

I år fick vi meddelande från kommunen om ett tillsynsärende där grannarna anonymt anmält bla häcken för nästan 10 år sedan. Kommunen var här och kikade och slutligen bedömde att häcken inte strider mot 8 kap. 15 § PBL samt att det heller inte finns andra bestämmelser i plan- och bygglagen om hur en häck ska skötas.
Bestämde mig då att jag inte kommer klippa häcken i år men har meddelat grannen att de har tillåtelse att kapa grenar som kommer över tomtgränsen. Därefter har jag blockerat deras nummer och kommer inte vilja tala mer med dem.

Nu fick jag precis meddelande från kommunen om ännu en tillsynsanmälan gällande häcken, denna gång ej anonymt. Grannens beskrivning av överträdelsen är att vi inte sköter häcken och att våran häck (som är marginellt högre än deras) har trängt in i deras thuja och stängt in dem som om det vore Berlinmuren och hindrar sikt och solljus och förstör deras plantage och skapat en generell deprimerande och instängd miljö sett från deras sida......

Nu är jag inte orolig över den här tillsynsanmälan men undrar hur andra tänker om situationen?
Hade ni skött om häcken tills grannen är nöjd eller hade ni ignorerat dem eller erbjudit dem att de själva har tillåtelse att kapa avenbokshäcken på höjden så att den håller samma höjd som thujahäcken samt att de kan ta bort överskjutande grenar själva..?

Till saken hör också att jag ogillar thuja och vill inte se thujatopparna sticka upp ovanför våran fina avenbok. Vi har även en stor tomt med andra växter som står högre i prioritet för oss att hålla efter.
Hade skött häcken som Jag vill och så att den ser fin ut mot mig. Skit i grannen!
 
  • Gilla
Sweetme
  • Laddar…
M
Jag hade inte pallat att bo så! Vilken hemsk grannsämja, måste vara fruktansvärt. Har man så ont av sina grannar att man måste ha 5-6m höga insynsskydd så kanske man ska bosätta sig i skogen utan grannar istället.
 
  • Gilla
Michael_P och 1 till
  • Laddar…
S Sweetme skrev:
Ja ni har säkert läst varianter om det förut men tänkte ändå kolla vad andra tycker om min situation.

Mot en granne har vi en avenbokshäck som förra ägarna planterat. Denna står precis vid tomtgränsen. Precis vid avenbokshäcken så har grannen en thujahäck (lite fånigt men så är det). De står alltså precis bredvid varandra och det går inte att gå emellan. Deras thujahäck är ca 4,5-5 meter hög och våran avenbokshäck är ca 5-6 meter hög (avenbok växer ju mer så den kan variera en del).

När vi flyttade in så var grannen ganska snabbt på att de ville att vi skulle klippa ner häcken samt ta bort grenar som växer in på deras tomt mellan thujahäcken. Vid deras thujahäck har de en rabatt med rosor och annan blomsterplantering. När jag klippte häcken första gången så tyckte de att jag skulle vara försiktigare så rosorna inte kom till skada när grenar och toppar föll till marken. De klagade även på att häcken var ojämn klippt i toppen...
Jag har klippt häcken en gång till sen dess.

I år fick vi meddelande från kommunen om ett tillsynsärende där grannarna anonymt anmält bla häcken för nästan 10 år sedan. Kommunen var här och kikade och slutligen bedömde att häcken inte strider mot 8 kap. 15 § PBL samt att det heller inte finns andra bestämmelser i plan- och bygglagen om hur en häck ska skötas.
Bestämde mig då att jag inte kommer klippa häcken i år men har meddelat grannen att de har tillåtelse att kapa grenar som kommer över tomtgränsen. Därefter har jag blockerat deras nummer och kommer inte vilja tala mer med dem.

Nu fick jag precis meddelande från kommunen om ännu en tillsynsanmälan gällande häcken, denna gång ej anonymt. Grannens beskrivning av överträdelsen är att vi inte sköter häcken och att våran häck (som är marginellt högre än deras) har trängt in i deras thuja och stängt in dem som om det vore Berlinmuren och hindrar sikt och solljus och förstör deras plantage och skapat en generell deprimerande och instängd miljö sett från deras sida......

Nu är jag inte orolig över den här tillsynsanmälan men undrar hur andra tänker om situationen?
Hade ni skött om häcken tills grannen är nöjd eller hade ni ignorerat dem eller erbjudit dem att de själva har tillåtelse att kapa avenbokshäcken på höjden så att den håller samma höjd som thujahäcken samt att de kan ta bort överskjutande grenar själva..?

Till saken hör också att jag ogillar thuja och vill inte se thujatopparna sticka upp ovanför våran fina avenbok. Vi har även en stor tomt med andra växter som står högre i prioritet för oss att hålla efter.
Anser att ni har skött detta helt korrekt och ni har lagen på er sida. Med tanke på att grannen även gjort en anmälan så visar det på att oavsett vad ni gör så kommer grannen alltid hitta på något nytt att klaga på, ni kan helt enkelt strunta i grannen.
Alternativt föreslå han att ta ned sin häck eller att ni gör en anmälan om deras häck så får kommunen fullt upp och struntar helt i detta tjafsärende
 
  • Gilla
Sweetme
  • Laddar…
Hade skött häcken som jag vill ha den, hade absolut inte satt min fot i närheten av grannarnas rosenrabatt, de får själva ta hand om grenar på deras sida. Kan sätta en slant på att det annars kommer anklagelser om att man haft ihjäl nåt i deras rabatt. Kommunen kommer till slut inte bry sig om deras anmälningar.
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
SamiHus SamiHus skrev:
För att vara ärlig så låter det mer som att du är den knäppa grannen. Så grannen plantera växter på sin egna tomt som du år efter år dödar? Tur att man inte har sådana grannar.
Det var inte på deras egna tomt utan på tomtgränsen och även om man planterar ett sådant träd eller många andra växter som blir stora 0,5 meter in så kommer växten att växa in över en grannes tomt.
 
  • Gilla
mimblewimble
  • Laddar…
halper halper skrev:
Det är bara du som är lat. Här på forumet ryggar vi inte tillbaka när vi utsätts för arbete!

(Inlägget tillför inget till debatten utan är blott ett så kallat skämt.)
Ta bort din häck helt och lev med deras tujahäck som är en gräns er emellan.
 
  • Gilla
  • Arg
Stenmärket och 2 till
  • Laddar…
S Sweetme skrev:
Ja ni har säkert läst varianter om det förut men tänkte ändå kolla vad andra tycker om min situation.

Mot en granne har vi en avenbokshäck som förra ägarna planterat. Denna står precis vid tomtgränsen. Precis vid avenbokshäcken så har grannen en thujahäck (lite fånigt men så är det). De står alltså precis bredvid varandra och det går inte att gå emellan. Deras thujahäck är ca 4,5-5 meter hög och våran avenbokshäck är ca 5-6 meter hög (avenbok växer ju mer så den kan variera en del).

När vi flyttade in så var grannen ganska snabbt på att de ville att vi skulle klippa ner häcken samt ta bort grenar som växer in på deras tomt mellan thujahäcken. Vid deras thujahäck har de en rabatt med rosor och annan blomsterplantering. När jag klippte häcken första gången så tyckte de att jag skulle vara försiktigare så rosorna inte kom till skada när grenar och toppar föll till marken. De klagade även på att häcken var ojämn klippt i toppen...
Jag har klippt häcken en gång till sen dess.

I år fick vi meddelande från kommunen om ett tillsynsärende där grannarna anonymt anmält bla häcken för nästan 10 år sedan. Kommunen var här och kikade och slutligen bedömde att häcken inte strider mot 8 kap. 15 § PBL samt att det heller inte finns andra bestämmelser i plan- och bygglagen om hur en häck ska skötas.
Bestämde mig då att jag inte kommer klippa häcken i år men har meddelat grannen att de har tillåtelse att kapa grenar som kommer över tomtgränsen. Därefter har jag blockerat deras nummer och kommer inte vilja tala mer med dem.

Nu fick jag precis meddelande från kommunen om ännu en tillsynsanmälan gällande häcken, denna gång ej anonymt. Grannens beskrivning av överträdelsen är att vi inte sköter häcken och att våran häck (som är marginellt högre än deras) har trängt in i deras thuja och stängt in dem som om det vore Berlinmuren och hindrar sikt och solljus och förstör deras plantage och skapat en generell deprimerande och instängd miljö sett från deras sida......

Nu är jag inte orolig över den här tillsynsanmälan men undrar hur andra tänker om situationen?
Hade ni skött om häcken tills grannen är nöjd eller hade ni ignorerat dem eller erbjudit dem att de själva har tillåtelse att kapa avenbokshäcken på höjden så att den håller samma höjd som thujahäcken samt att de kan ta bort överskjutande grenar själva..?

Till saken hör också att jag ogillar thuja och vill inte se thujatopparna sticka upp ovanför våran fina avenbok. Vi har även en stor tomt med andra växter som står högre i prioritet för oss att hålla efter.
Ta bort din häck helt och lev med deras tuja så slipper du klippa alls och deras häck blir ju gränsen.
 
  • Arg
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Jag tycker att det låter som du struntar i att sköta häcken och slår dövörat till när grannar verkar ha berättigade klagomål.
De får själva kapa grenar som växer över tomtgränsen (se jordabalken) men måste först ge dig möjlighet att åtgärda. Vilket de gjort.
Verkar alltså som de följt alla regler och underrättat dig. Du har blockat dem som tack, eftersom du inte vill ha kontakt. Inte optimalt precis.
Trodde du att de skulle ge sig när de har rätt?
De sköter ju sin trädgård och begär bara att du ska göra detsamma i de delar där fastigheten möts.
De har dessutom all rätt att kräva att ansandet av din vanskötta jättehäck inte påverkar negativt på deras sida tomtgränsen.
Du kanske skulle ta en funderare på hur din trädgård behöver skötas och ta in ett proffs för en ordentlig genomgång?
Vi är alla olika men för att förtydliga:

1. Jag klippte häcken 2 gånger inom loppet av ett år.
2. Fick klagomål om att jag skulle vara försiktigare med deras rabatt.
3. De klagade även på att toppen blev ojämn.
4. Därefter fick jag vetskap om en tillsynsanmälan som gjorts av grannarna som gällde häcken och andra saker.

5. Först då meddelade jag grannen att jag inte kommer klippa avenboken i år och att de har tillåtelse att ta bort grenar som de stör sig på som kommer över tomtgränsen.
6. Fick nu meddelande om ytterligare en tillsynsanmälan av grannen gällande häcken.

Däremellan så har de försökt få mig att tro att det är mitt ansvar att ta han om vägen som ligger på min fastighet men som de har servitut på och använder. De ville även att jag ska se till att rensa en dagvattenbrunn som de fick anlägga av förra ägarna.

Nu när jag dessutom har lagen på min sida så känner jag inget större problem med att jag inte springer runt på deras tomt och klipper bort tunna avenboksgrenar som tränger emellan deras thuja. De får som sagt göra det själva.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 10 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag hade inte pallat att bo så! Vilken hemsk grannsämja, måste vara fruktansvärt. Har man så ont av sina grannar att man måste ha 5-6m höga insynsskydd så kanske man ska bosätta sig i skogen utan grannar istället.
Det här blev en överraskning för oss när vi flyttade in. Häckarna och grannosämjan fanns redan. Som tur är är det för våran del på den mest avlägsna delen av tomten i nordlig riktning så inget vi direkt tänker på men visst hade det varit trevligare med trevliga grannar…
 
  • Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Vill ni själva ha fem meter häck för att täcka insyn från grannens övervåning eller är det bara för att blockera fem meter ful thuja? Fem meter häck är ju en h-vete att hålla koll på. Avenbok är ju i praktiken kanske den vackraste häck som finns, och thuja den fulaste. Vår är 2,2m och vi ansar den tre gånger per säsong. Det bästa vore ju om grannen slängde sin, ni klippte ned boken till hälften och så kan ni ta hand om bägge sidor. Det skulle alla tjäna på. Det jobbiga med avenbok är ju spaljerandet de första åren, vilket ju sedan länge är förbi.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S
R Rkarlsson skrev:
Sen hade jag inte sagt hej till de längre
Faktum är att det kan vara ganska effektivt att heja på grannar som beter sig om i det här fallet. För dom blir det bara extremt pinsamt när man hejar, och TS kan le i mjugg varenda gång han hejar ;)

Vi hade en liknande granne för många år sedan. Frugan var ofta på samma buss som honom när hon skulle till jobbet, så hon började heja varenda gång han klev på samma buss, Det slutade med att han började ta bilen till jobbet för att undvika "hejandet" :rofl::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 9 till
  • Laddar…
Mats-S
elpaco elpaco skrev:
Avenbok är ju i praktiken kanske den vackraste häck som finns
Håller absolut inte med, men smaken är ju olika ;)
Däremot instämmer jag med att 5 meter hög häck är helt sjukt, ser ju för djävligt ut på ren svenska :cool:
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.