Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den var bra. Nästan rätt , låntagarna har råd att betala räntan, annars får dom inte lån från banken som du vet.
Ja just det - helt rätt. Och ändå får de bidrag...;)
 
Ja helt sjukt vad det gödslas med bidrag.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Räntebidrag är att SLIPPA betala del av en utgift någon ådragit sig, dvs EXAKT samma sak som övriga bidrag. Låter kanske bara "trevligare" i högeröron..
I ena fallet har man via tjänster och produkter skapat ett värde man får betalt för och sedan betalar en vidrig mängd skatt på. Avdraget gör att man får behålla en liten, liten mängd.

Med bidrag får du pengar i handen genom att ligga på sofflocket.

Det är intressant varför vänsterblivna alltid tänker som du. Jag gissar att det beror på den perverterade synen att alla pengar tillhör staten och om medborgaren sköter sig kan denna få liten del av pengarna. Vi borgare tänker tvärt om. Alla pengar är våra och om staten sköter sig kan den få lite av kakan.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
K
Trodde man tänkte att pengarna är mamma och pappas och att jag kan Jag få en lägenhet och pengar av dem
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I ena fallet har man via tjänster och produkter skapat ett värde man får betalt för och sedan betalar en vidrig mängd skatt på. Avdraget gör att man får behålla en liten, liten mängd.

Med bidrag får du pengar i handen genom att ligga på sofflocket.

Det är intressant varför vänsterblivna alltid tänker som du. Jag gissar att det beror på den perverterade synen att alla pengar tillhör staten och om medborgaren sköter sig kan denna få liten del av pengarna. Vi borgare tänker tvärt om. Alla pengar är våra och om staten sköter sig kan den få lite av kakan.
:crysmile::crysmile: Har du "skapat ett värde" genom att skuldsätta dig..dvs köpa nåt du egentligen inte hade råd med..? Dvs staten alltså andra skattebetalare får subventionera dig och ditt bidrag.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
genom att skuldsätta dig..dvs köpa nåt du egentligen inte hade råd med..?
Bara för man lånar för köp behöver inte mena att man inte har råd med det, vad det nu må vara.

Det har varit fördelaktigt att låna pengar i flera års tid istället för att använda sparkapital mm.
Jag menar låna på 5 år med en ränta <2% är ju sjukt bra.

De med riktigt mycket pengar lånar ju för det mesta till all större köp/konsumtion.
En strategi likt Buy,Borrow,die.
 
Redigerat:
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju du och dina gelikar i tråden som fört tråden mot denna ton.
Jag anser att det är du som har gjort det. Du börjar redan i inlägg 10 med att börja diskutera personen tommib och i inlägg 11 uttrycker du dig nedvärderade mot honom.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F frasen_36 skrev:
Dessutom ska det generella barnbidraget bort och i stället vara inkomsprövat.
Fast det finns ju flera utredningar som visar att det blir dyrare och troligen är det väl därför som de borgerliga regeringarna inte har gjort den förändringen, för annars hade det nog varit en av de många besparingsåtgärderna som infördes under början av 90-talet.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag anser att det är du som har gjort det. Du börjar redan i inlägg 10 med att börja diskutera personen tommib och i inlägg 11 uttrycker du dig nedvärderade mot honom.
Nej det är faktist tommib som kallar min korkad och därifrån tar det fart. Det enda jag säger är att han (kanske) är dålig på att visa framfötterna, det är inget personangrepp.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det enda jag säger är att han (kanske) är dålig på att visa framfötterna, det är inget personangrepp.
Det är det ju, att påstå att någon (kanske) är dålig på visa framfötterna är just att diskutera någons person i stället för själva sakfrågan.
Ad hominem-argument eller argumentum ad hominem (latin "argument mot personen"), innebär att en debattör fokuserar på den person han eller hon debatterar med, bland annat meningsmotståndarens karaktär, förmåga eller avsikter i stället för själva sakfrågan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Personangrepp
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är det ju, att påstå att någon (kanske) är dålig på visa framfötterna är just att diskutera någons person i stället för själva sakfrågan.
[länk]
Jag pratar dessutom generella termer inte om Tommy specifikt.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag pratar dessutom generella termer inte om Tommy specifikt.
Att använda ordet du tre gånger och ordet man eller liknande ingen gång gör ju att det verkligen låter som att det handlar om tommib och ingen annan. Tommib försöker föra över diskussionen till att det är olika för olika människor beroende på t.ex. bransch, som i inlägg #12 men du tar då till ett personangrepp igen i inlägg 13. Det verkar ju då som att du verkligen inte vill diskutera sakfrågan utan bara hålla på med personangrepp.

Där har vi det här med ditt problem med namn igen.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej det är faktist tommib som kallar min korkad och därifrån tar det fart.
Nej, tommib skriver i inlägg 12 att han anser att du inte är korkad.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att använda ordet du tre gånger och ordet man eller liknande ingen gång gör ju att det verkligen låter som att det handlar om tommib och ingen annan. Tommib försöker föra över diskussionen till att det är olika för olika människor beroende på t.ex. bransch, som i inlägg #12 men du tar då till ett personangrepp igen i inlägg 13. Det verkar ju då som att du verkligen inte vill diskutera sakfrågan utan bara hålla på med personangrepp.

Där har vi det här med ditt problem med namn igen.

Nej, tommib skriver i inlägg 12 att han anser att du inte är korkad.
Du som personen. Inte du som den jag citerar. Titta på detta inlägg där använder jag också du

Facket är en försäkran om lägre lön/förmåner än du själv kan förhandla
Om vi tittar på vilken sida som haft flest personangrepp i denna tråd så vinner vänstern flera gånger om. Kolla bara på vad nybyggarn, BirgitS och fribyggarn skriver om mig på de olika sidorna.

Men nu måste jag faktiskt ut och jogga, ska på en brunch om 30
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Rätt svårt diskutera varför fackförbund är skit utan att det blir politiskt
Det är faktiskt väldigt enkelt.
Du kan välja att vara medlem liksom i andra stora medlemsorganisationer som Centerpartiet eller Svenska kyrkan.
Med detta kommer vissa förmåner, gratis vigselakt eller begravningsakt i kyrkan, eller i det fackliga fallet inkomstförsäkring o.d.

Att det sedan fort blir politiskt i volabulären beror på att somliga politiker har svårt att kalla försäkringsersättning vid dess rätta namn beroende på förskringsgivaren.
"Bidrag" kan man knappast kalla ersättning från bilförsäkring och hemförsäkring, men det är tydligen accepterat språkbruk för ersättning från A-kassans arbetslöshetsförsäkring och den allmänna sjukförsäkringen.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Det är faktiskt väldigt enkelt.
Du kan välja att vara medlem liksom i andra stora medlemsorganisationer som Centerpartiet eller Svenska kyrkan.
Med detta kommer vissa förmåner, gratis vigselakt eller begravningsakt i kyrkan, eller i det fackliga fallet inkomstförsäkring o.d.

Att det sedan fort blir politiskt i volabulären beror på att somliga politiker har svårt att kalla försäkringsersättning vid dess rätta namn beroende på förskringsgivaren.
"Bidrag" kan man knappast kalla ersättning från bilförsäkring och hemförsäkring, men det är tydligen accepterat språkbruk för ersättning från A-kassans arbetslöshetsförsäkring och den allmänna sjukförsäkringen.
A kassan är till 95 procent finansierat med skatt, det är inte hemförsäkringen. Så ja, A kassa är ett bidrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.