Borde startat den här tråden för länge sedan, men bättre sent än aldrig. Bor i en halvstor by 1,5 mil utanför Umeå. Köpte huset 2013, och även om vi har väl tilltagna ytor (185kvm +95kvm källare) så har jag alltid saknat ett garage.

Jag går på föräldraledighet med andra barnet 1 april, och planen har väl varit att jag ska dra igång ett garageprojekt då, men vi har aldrig riktigt kommit till skott med att börja planera för det, men i början på februari när jag och resten av familjen låg hemma med covid så laddade jag ner till slut ner Fusion 360 och började kladda. Började väl om 10 gånger, men till slut blev jag tillräckligt nöjd för att lämna in bygglovsansökan den sista februari!

Arkitektoniska ritningar av en fristående garagebyggnad med måttangivelser och fasadbeskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser så blir det en hyfsat väl tilltagen enkel-carport med plats för cyklar och diverse rat, ett lagom stort garage och ett varmförråd.
Ritning av enkel-carport med garage och förråd, samt sektion A-A visande taklutningen.
Tanken är att garaget skall placeras i vinkel mot bostadshuset, med parkeringsytor på båda sidor. De två streckade linjerna parallellt med, längst bort från garaget är byvägen, sedan är det en smal remsa mellan min fastighet och vägen, oklart varför, men det var väl någon lantmätare som ritade snett vid en avstyckning för 30 år sedan.


Situationsplan med mått för planerat garage, carport, bostadshus, lekstuga och gårdsbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har väntat tålmodigt de snart 3 veckor kommunen har på sig att begära in kompletteringar, och till min förvåning så damp svaret ner idag med flera dagar till godo :seenoevil:

Föga förvånande så krävdes det kompletteringar:

Situationsplan med garage och bostadshus runt ett gårdsutrymme, med anvisningar för bygglovsansökan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första punkten är enbart trams i mina ögon, först och främst finns det inga fastigheter längs vår väg som är byggda som de beskriver, faktum är att de tre närmaste komplementbyggnaderna är med långsidan längs vägen. Sedan innebär "gårdstun" som jag förstått det mer eller mindre "innergård", och inget krav på att byggnader skall placeras mitt emot varandra. Till saken hör att vi övervägde att placera garaget ungefär som bilden först, men vi har en gårdsbrunn och lekstuga (som jag numera ritat in i situationsplanen, de fanns inte med i första revisionen) som innebär att garaget behöver placeras på tok för långt från huset, med åtskilliga kubikmeter mer snö som behöver skottas varje vinter...

De övriga punkterna är mest småsaker, som är åtgärdade/inritade i bilderna ovan.

Imorgon ska jag försöka få tag i bygglovshandläggaren och resonera kring gårdstunet samt försöka stämma av att de övriga ändringarna är tillräckliga!

To be continued!
 
  • Arkitektoniska ritningar av ett planerat garage med fyra fasadvyer, dimensioner och materialbeskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kingen101 och 5 till
  • Laddar…
Hej och hå!

En del saker har hänt sedan sist, först och främst har jag köpt en hjullastare, rotationslaser och markvibrator för att underlätta när själva bygget tar vid.

Sedan så har jag fått bygglovet ansett som komplett, det har skickats för granneyttrande samt remiss till, Umeå Energi (elbolaget), Vakin (VA-bolaget), Miljö och Hälsoskydd samt Västerbottens Museum! Umeå Energi och Miljö och Hälsoskydd hade inget att anmärka, Vakin tyckte jag skulle flytta garaget 1 meter västerut för att hamna längre från deras VA...och sedan har vi museet :seenoevil:

Vi borde inte ha vita knutar etc, för det är inte tidstypiskt (alla andra röda hus/garage längs vägen, ja hela byn, har vita knutar)
Vi borde inte ha röd plåt i tegelimitation, för det är inte tidstypiskt, vi borde ha pannplåt eller papptak (?). Tiden de hänvisar till är 1850-1900 så jag gissar att spån- eller eternittak är mer tidstypiskt isåfall...
Sedan skriver de att det finns en ladugård byggd på 30-talet på vår fastighet, den revs dock på 90-talet...
De skriver vidare att vår bostadsbyggnad står med gaveln mot en väg som finns på en helt annan plats i byn.
Därefter fortsätter de tjata om gårdstun, och att komplementbyggnader borde placeras parallellt med bostaden för att inte inkräkta på gårdstunet...

Bygglovshandläggaren skickade remissvaren idag 17:11, med hälsningen "trevlig helg, vi kan höras till veckan ang remissvaren med synpunkter".

Förhoppningsvis har mitt blodtryck sjunkit tillbaka till hälsosamma nivåer tills dess :dizzy:
 
  • Gilla
  • Wow
kingen101 och 3 till
  • Laddar…
Här var det dött!

Faktum är att all energi tog slut genom att bråka med maktfullkomliga och inkompetenta handläggare och byggnadsantikvarier. För att göra en lång historia kort så flyttade jag garaget och ritade om det för att passa in på den nya platsen, parallellt med huset:

Situationsplan som visar placering av garage och carport vid bostadshus, med höjdsiffror och angränsande byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritningar av ett garage med carport i flera vyer, specificerar mått och material likt huvudbostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flytten gjorde iaf så att handläggaren kunde bortse från muséets krav på pannplåt och ej vita foder.

Nu blir själva garagedelen 7,2x7,2 och carporten 4,8x7,2.

Bygglovet vann laga kraft en bit in i juli men jag prioriterade ledigt istället för bygge. Nu har jag dock börjat lite smått iaf, har grävt ur för garage och parkering och börjat fylla med 0-32

En grävmaskin på en gruslagd tomt vid förberedelsearbeten för garagetillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har beställt och/eller fått hem det mesta som behövs till plattan, målet är väl att ha gjutit innan september är slut.
 
  • Gilla
HuslösaOlle och 4 till
  • Laddar…
Kulvertgraven grävd! Får se om jag får igen den imorrn, den är lite för spännande för vår ettåring :seenoevil:

En lång, grävd kulvertgrav på en trädgård framför ett rött hus med vita knutar, leksaker synliga nära graven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Ungefär 25 meter lång och 1 meter djup för den som undrar)
 
  • Gilla
meckis och 1 till
  • Laddar…
Idag finjusterade jag lite i graven och borrade ett hål i källarväggen. Sedan la jag i markduk, fyllde med ~1dm 4-8, brottade ner kulvertslangen, och fyllde med ytterliggare 4-8 tills slangen var täckt, sedan la jag en isoleringsskiva över.

Grävd ränna i en trädgård med markduk och delvis täckt kulvertslang, i förgrunden för installation under mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kulverten kommer in i matkällaren, kanske inte optimalt, men det är ett senare, lösbart problem.

Kulvertslang som leder in i en matkällare omgiven av olika livsmedelsförpackningar och hushållsföremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målet är att isolera sista biten och börja återfylla imorrn. Kommer återfylla kanske hälften och sedan slänga i tomrör för el etc.
 
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Hann typ vad jag hade hoppats. Slängde i en extra pex under isoleringen just in case.
Grävd ränna framför hus med isoleringsarbete och förberedelse för rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan återfyllde jag med knappa halvmetern kvar.
Grävd grop för installation av rör med synlig PEX-slang och isolering i en trädgård med röd husbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målet för morgondagen blir att få till ett skapligt fall och lägga ner rör för dagvattnet samt rör för elen, samt återfylla lite till.
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Trädgård under ombyggnad med utmärkt mark, äppelträd och byggmaterial, framför villa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Igengrävt! Ser ut som ett bombnedslag men hoppas snön döljer det snart :seenoevil:

Rörig byggarbetsplats med grävmaskin, högar av grus, och utspridda byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har börjat styra ut 4-8 inför formbygge. Kommer kanske en bit med det imorgon!
 
  • Gilla
joakimbrodd och 5 till
  • Laddar…
Det var inte helt lätt att få en jämn yta över dryga 7x7 meter, men jag gjorde ett gäng referenspunkter med marksten som jag mha sambon drog mot med en rätskiva. Det blev iaf skapligt, och det rör ju ändå på sig när man går i det så man får ju raka lite efterhand.

Läste att makadam inte komprimeras speciellt mycket, jag gjorde ett test som bekräftade det, det enda som hände när jag gick över med rundpaddan var att jag pressade det åt sidorna, så det gav jag upp ganska snabbt. Det handlar ju bara om ~1dm som ligger på välpackad 0-32 dessutom.

Det har regnat mest hela veckan, men idag var det lite uppehåll så då gick jag ut och bökade lite med kantelementen. Jag hade fått till nivån skapligt enligt snöret, så det gick ganska snabbt att ställa ut.
Däremot upptäckte jag att elementen inte är helt rätvinkliga, ställer man ihop dem kant i kant så blir formen ganska konvex. Nu blir det istället en liten glipa in mot mitten, men det får man väl leva med.

Hann ställa dit knappt två tredjedelar sedan kom det en ny skur, men jag ställde ut allt lite provisoriskt för att se ungefär hur slutresultatet blir:
Byggarbetsplats med grusyta, kantelement, rätskiva, hjullastare och röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ska eventuellt bli uppehåll imorrn, med lite flyt lyckas jag få till resten då.
 
  • Gilla
joakimbrodd och 6 till
  • Laddar…
Pissväder idag. Smet ut mellan skurarna och fick kanske nån timme effektiv arbetstid. Har gjort de värsta håltagningarna i kantelementen och lagt ut lite cellplast. Främre raden är fortfarande bara ditkastad.

Byggarbetsplats med håltagningar i betongkantelement och utspridd cellplast, på en grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zeke_Varg och 2 till
  • Laddar…
Hann lite till igår. Bara en halv skiva kvar på undre lagret. Nästa steg är att kryssmäta och dubbekolla allt innan jag trycker i fästbläcken i elementen, lägger andra lagret och fogskummar alla glipor. Överväger att gjuta med SKB så det är viktigt att allt blir tätt.

Byggplats med nästan komplett första lager av isolering och förberedd betonggjutning, traktor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har två huvudbryn just nu:

Porten kommer ligga till höger på bilden ovan, och 2 meter in kommer jag ha en markränna som samlar upp ev smältvatten. Har dragit rör för avlopp men det är bara om det skulle behövas i framtiden, tanken är att jag pluggar det. Jag tänker att borde lyckas få ett svagt fall även med SKB om jag väntar tills den brunnit lite och skrapar bort betong närmast rännan, eller är jag för optimistisk? Det är ju inte supernoga, huvudsaken det inte lutar från rännan.

Det andra är hur jag ska göra vid porten. Jag har ju läst att man jackar ur elementen och ersätter med en brädform (och ev kantjärn) och att man sedan gör ett fall ut mot öppningen så att vatten inte rinner in.
Eftersom jag kommer ha 5 meter carport framför porten så känns det ju ytterst osannolikt att vatten ska kunna leta sig in hela vägen till porten. Därför klurar jag på att bara ta bort 5-6cm av isoleringen (men lämna fibercementskivan) på kantelementet, lägga ett extra armeringsjärn längs portens öppning och gjuta utan fall. Det borde väl duga?
 
Nu har jag aldrig gjutit själv. Men tycker det låter smart att få till fallet mot markrännan direkt. Ska carporten upp samtidigt som garagebyggnaden så hade jag nog också kunnat tänka mig att skippa fall mot porten. Men samtidigt kan det va riktigt skönt om man vill få ut skurvatten / smältvatten enkelt den vägen i väntan på att markrännan tas i bruk. Skulle minst få kantjärnet i jämnhöjd med övriga plattan iaf. Drygt att sopa ut skräp om det är en liten kant som sticker upp.
 
A Anderscurl skrev:
Nu har jag aldrig gjutit själv. Men tycker det låter smart att få till fallet mot markrännan direkt. Ska carporten upp samtidigt som garagebyggnaden så hade jag nog också kunnat tänka mig att skippa fall mot porten. Men samtidigt kan det va riktigt skönt om man vill få ut skurvatten / smältvatten enkelt den vägen i väntan på att markrännan tas i bruk. Skulle minst få kantjärnet i jämnhöjd med övriga plattan iaf. Drygt att sopa ut skräp om det är en liten kant som sticker upp.
Jag hade nog tänkt att skippa kantjärn, men jag skulle iofs kunna ta vinkelslipen och ta bort lite av fibercementskivan, för att vara säker på att det åtminstone inte blir en kant som du säger.

Rännan kommer ”tas i bruk” omgående, men jag tror det kommer bli så små vattenmängder att det räcker att använda den som avdunstningsränna och suga upp med grovdammsugaren vid behov.
 
Kör kantjärn i porten. Blir tung belastning när man kör in bil eller drar saker med palldragare mm.
 
  • Gilla
AG A och 3 till
  • Laddar…
E
Kantjärn är väldigt bra. Fiberskivan är klen och även om du har betong ända ut så kommer fiberskivan bli sprucken och ful om du kör något över den. Det är väl färdigt svårt att gå fall med skb. Ett sätt är att köra flex dagen efter gjutning för att skapa ett litet fall.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
E epw skrev:
Kantjärn är väldigt bra. Fiberskivan är klen och även om du har betong ända ut så kommer fiberskivan bli sprucken och ful om du kör något över den. Det är väl färdigt svårt att gå fall med skb. Ett sätt är att köra flex dagen efter gjutning för att skapa ett litet fall.
Ok, får överväga kantjärn då.

Jo, det är ju såklart svårare att få till fall med SKB eftersom den är så rinnande, men jag gjöt SKB i källaren för några år sedan och då lyckades betongaren slafsa till ett fullt godkänt fall till två golvbrunnar bara med murarsleven, så det borde ju gå. Men som du säger så kan man ju gå över med vinkelslip med diamantskiva dagen efter om det behövs.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.