Nej, jag är ingen läkare, bara undrade om dessa problem verkligen visar sig vid en innetemp på 19 grader.Igen skrev:
Ja, eller under 20 grader då.
Termostater i varje rum. Håller börvärdet spot-on. Jag kör något varmare framledningstemperatur än rummen behöver för att det ska finnas reglermässigt lite att gasa med. Dvs termostater reglerar rumstemperaturen fullständigt.J jocke31 skrev:
Bergvärme.
Ja, vi har också termostater i de flesta rum, typ 9-10 st. I tvättstugan har vi strypt värmen helt eftersom det likförb. Blir 2-3 grader varmare där jämt.TotalControl skrev:
Jag har 24 grader just nu och värmepumpen har inte varit igång sedan mars?L lat skrev:Hej alla ni som har mer än +20⁰C hemma.
Jag läser massor med bra skäl till att JUST NI ska ha det.
Samtidigt läser jag massor av inlägg/trådar, av bla er, om att vi måste, i solidaritetens namn, och för att pressa ner elpriserna som ni inte har råd med, dra ned på vår elkonsumtion.
Kan ni förklara varför ni inte behöver delta i den besparingen?
Jag har definitivt inte lust med att staten betalar ut nån form av kompensation till dem som inte bidrar själva.
@jocke31 Om ni inte har en arbetstank så rekommenderar jag dig att inte köra termostater med bergvärmepump. Det finns stor risk för knas då.
Om du tycker att dina termostater inte reglerar bra att du får övertemp så finns det rent system-mässigt ett par fallgropar.
Termostaten måste ha värmeauktoritet samt det nominella flödet får inte vara för högt.
Värmeauktoritet kan man enkelt sätta så att rummet blir 1-2 grader varmare än önskat vid nominellt flöde fast då med ökad framledningstemperatur inte öka flödet.
De flesta verkar köra för höga flöden/låga deltan över sina system för att kunna sänka framledningstemperaturen lite för att vinna någon 1/10 dels COP.
Om radiatorerna är beräknat för 55/45 så då kör man så.
Finns inte en chans för termostaten att begränsa effekten när det rusar vatten förbi med de flödena. I värsta fall så blir det oljud.
Allt det här kräver en arbetstank vill jag påstå.
Om du tycker att dina termostater inte reglerar bra att du får övertemp så finns det rent system-mässigt ett par fallgropar.
Termostaten måste ha värmeauktoritet samt det nominella flödet får inte vara för högt.
Värmeauktoritet kan man enkelt sätta så att rummet blir 1-2 grader varmare än önskat vid nominellt flöde fast då med ökad framledningstemperatur inte öka flödet.
De flesta verkar köra för höga flöden/låga deltan över sina system för att kunna sänka framledningstemperaturen lite för att vinna någon 1/10 dels COP.
Om radiatorerna är beräknat för 55/45 så då kör man så.
Finns inte en chans för termostaten att begränsa effekten när det rusar vatten förbi med de flödena. I värsta fall så blir det oljud.
Allt det här kräver en arbetstank vill jag påstå.
Redigerat:
självklart men det syns inte så det är inte så uppenbart provokativt. Man vill ju gärna visa att man både har råd OCH inte bryr sig. Det enda som eventuellt skulle vara effektivare ”signalpolitik” än direktverkande el utomhus skulle vara att elda 500-lappar i oljefat. Värmeslingor i uppfarten…. amatörAlfredo skrev:
Vid 18-19 blir de ändå ganska råkallt i vissa hus.Dan1891 skrev:
Har du reumatisk värk så är det ett rent helvete med för låg temperatur. 19 är garanterat inte bra för många med ledvärken.
Ingen fara, 5kW värmefläktar är 3-fas. Du kan köra åtminstone 2st på en 20A huvudsäkring. Men kanske lika bra ändå att säkra upp, vid 18-20 minusgrader så drar bubbelpoolen rätt mycket om man skall hålla 38 grader varmt.Lulaua skrev:
Ah får nog göra det. Drog en huvudsäkring förra vintern när jag försökte maxa förbrukningen för maximal ersättning.F fsn skrev:
Imponerande kunskaper! Du tappade mig redan vid arbetstank, ungefär.TotalControl skrev:@jocke31 Om ni inte har en arbetstank så rekommenderar jag dig att inte köra termostater med bergvärmepump. Det finns stor risk för knas då.
Om du tycker att dina termostater inte reglerar bra att du får övertemp så finns det rent system-mässigt ett par fallgropar.
Termostaten måste ha värmeauktoritet samt det nominella flödet får inte vara för högt.
Värmeauktoritet kan man enkelt sätta så att rummet blir 1-2 grader varmare än önskat vid nominellt flöde fast då med ökad framledningstemperatur inte öka flödet.
De flesta verkar köra för höga flöden/låga deltan över sina system för att kunna sänka framledningstemperaturen lite för att vinna någon 1/10 dels COP.
Om radiatorerna är beräknat för 55/45 så då kör man så.
Finns inte en chans för termostaten att begränsa effekten när det rusar vatten förbi med de flödena. I värsta fall så blir det oljud.
Allt det här kräver en arbetstank vill jag påstå.
Är rookie på värmepumpar, rent generellt. Men låter också därför bli att pilla på grejerna mer än nödvändigt. Vi koncentrerar oss på att finjustera värmekurvan på pumpen (IVT Greenline) vid olika yttertemperaturer. Har oftast termostaterna (trådbundna Roth) på fullt (utom i tvättstugan där den är neddragen maximalt), men drar ner dem på sommaren.