Vi är en familj med 3 barn bosatta nere i Skåne. Är det bättre att köra med rörligt eller med timpris? Vi har inget smart värmesystem eller något annat dylikt. Tror ni inte timpriset kommer gå upp rejält till vintern? Duscha kl 02-03 är inte optimalt för oss men fler och fler i vår omkrets går över till timpris.
 
Nej skulle jag säga.

Visst kan man börja köra disken och torka tvätten på natten men samtidigt blir det dyrt att laga mat och ungarna vill nog se på tv också..

För att tjäna på timpris bör man ha elbil eller något annat som slukar el och går att kontrollera.
 
G Greger_08 skrev:
Nej skulle jag säga.

Visst kan man börja köra disken och torka tvätten på natten men samtidigt blir det dyrt att laga mat och ungarna vill nog se på tv också..

För att tjäna på timpris bör man ha elbil eller något annat som slukar el och går att kontrollera.
Njae. För att tjäna på timpris så behöver man bara ha en förbrukningsprofil som slår snittsvensken (eller ja, snittet i ditt elområde)

Kör du disk, tvätt och torktumlare på natten så kommer du nästan säkert tjäna på det (om än ganska lite).
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
M
Också nyfiken nu när vi fått elmätare som kan hantera timpris. Det som är mest intressant är hur det skiljer sig om man kör på som vanligt. Blir det dyrare med timpris isf.? Det känns som att det är därifrån man får börja räkna. Känns ju olönt om man börjar tvätta på nätterna och det ändå jämnar ut sig med matlagningen på kvällarna om man går över till timpris.
 
Sen kostar det väl några ören extra per kwh med timpris. Vet ej varför då datorerna som räknar ut totalbeloppet knappast behöver jobba så många extra mikrosekunder för att lägga ihop lite siffror. Men elbolagen behöver väl sällan bra argument för att ta ut lite högre pris.

Största problemet med timpris lär nog bli alla skilsmässor som kommer att följa i spåren av det då det lär vara ovanligt att alla personer i ett hushåll är lika dedikerade i frågan.
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Vi har gått över till timpris just nu. Jag tog alla SE3 timpris från förra året och lade till vår timförbrukning för att räkna ut vår elräkning om vi hade timpris förra året.

Utan någon förändring hade fakturan varit 0,7 % högre. Om vi hade flyttat större delen av vår konsumtion till natten hade vi kunnat spara upp till 40 %. Detta är bara en indikation eftersom det baseras på förra årets timpris/förbrukning, men jag har lagt till timers till våra varmvattenberedare etc för att ändra vår förbrukningsprofil utan en märkbar effekt i "verkliga livet".

Kalkylblad som jämför elkostnader med olika timpriser och konsumtionsmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nora. skrev:
Vi är en familj med 3 barn bosatta nere i Skåne. Är det bättre att köra med rörligt eller med timpris? Vi har inget smart värmesystem eller något annat dylikt. Tror ni inte timpriset kommer gå upp rejält till vintern? Duscha kl 02-03 är inte optimalt för oss men fler och fler i vår omkrets går över till timpris.
Om du kan förflytta förbrukning utanför spetslast kan du tjäna på det. Det behöver inte va så dramatisk som att stiga upp klockan 2 på natten för att duscha barnen. Men; Barn trivs med rutiner, fasta tider mv. (Mat klockan x, dusch klockan y, läggdags klockan z) så många barnfamiljer kommer nog inte att tjäna så mycket på timpris - inte utan smarta lösningar för uppvärmning och varmvatten iaf. Vissa kommer nog att förlora på det helt enkelt, för att dom *MÅSTE* göra saker på specifika tider.

Diagram som visar elpriser per timme med höga spetsar på morgon och kväll markerade med cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr så är det så att många (inkl. jag) just nu flyttar till timavtal för att vi har bra förutsättningar för att justera förbrukning - och dom som bliver kvar på rörliga avtal är dom som inte har den möjligheten. Det kommer (imho) leda till att elhandelsbolagen justerar sina viktade beräkningar, så spetslastperioder (morgon/eftermiddag) kommer vikta tyngre i beräkningen för månadens rörliga elpris än låglastperioder. Återstår att se hur mycket. Mitt rörliga elpris va typisk c:a 1.2 - 1.3 * nordpool's genomsnittliga spotpris för perioden. Inte orimligt att anta att det går upp till 1.5 eller högre.

Facit för er känner vi tyvärr först nästa vår. Det är en väldigt ovanlig situation, och svårt att sia om vad som kommer hända nu. Men vi är många som killgissar. ;-)

Testa eventuelt @JanneJanne123 's skitbra verktyg på https://timpriskollen.se/kalkylator - där kan du se om du historisk sett skulle tjänat på timpris.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Bara en tidsfråga innan fler gör samma sak och "timpris" spelar ut sin roll. Att ha timers på saker och ting eller att man är tvungen att anpassa sysslor efter särskilda tider, låter allt annat än smidigt. Vem vill leva som en dräng?
 
  • Gilla
ovenystas
  • Laddar…
S Stakka Bo skrev:
Bara en tidsfråga innan fler gör samma sak och "timpris" spelar ut sin roll. Att ha timers på saker och ting eller att man är tvungen att anpassa sysslor efter särskilda tider, låter allt annat än smidigt. Vem vill leva som en dräng?
Timpris kommer inte att spela ut sin roll. Men månadsmedel kommer sannolikt att försvinna som avtalsform ganska snart efter att alla mätare är bytta.
 
S Stakka Bo skrev:
Bara en tidsfråga innan fler gör samma sak och "timpris" spelar ut sin roll. Att ha timers på saker och ting eller att man är tvungen att anpassa sysslor efter särskilda tider, låter allt annat än smidigt. Vem vill leva som en dräng?
Skönt att man kan strunta i det då och används elen när man vill. Är ju bara att betala, så man slipper leva som en dräng.
 
B
S Stakka Bo skrev:
Bara en tidsfråga innan fler gör samma sak och "timpris" spelar ut sin roll. Att ha timers på saker och ting eller att man är tvungen att anpassa sysslor efter särskilda tider, låter allt annat än smidigt. Vem vill leva som en dräng?
Den som inte vill betala för mycket. Man behöver inte anpassa sig alltför mycket för att slå snittet. Tror jag sämsta månaden hade 13 öre/kWh lägre på timpris än rörligt pris, alla andra månader har det varit större skillnad.

Fixa vvb är en engångsgrej, tvättmaskin och diskmaskin på timer tar ca 3sek extra per gång man startar den. Värmepumpen kan ganska enkelt fixas till i efterhand. Eller nästa gång man köper en ny (så köper man en smart). Största skillnaden för min del är nog att hänga tvätten på morgonen istället för på kvällen. Man behöver inte gå all in och laga mat nattetid...

Tror snarare att rörligt månadspris är på dekis, och att alltfler kommer nog dra sig för att teckna fastprisavtal i takt med att elhandlarna viktat upp sina riskkalkyler, och därmed tar ganska bra betalt för de fasta elavtalen.
 
A And3rs007 skrev:
Vi har gått över till timpris just nu. Jag tog alla SE3 timpris från förra året och lade till vår timförbrukning för att räkna ut vår elräkning om vi hade timpris förra året.

Utan någon förändring hade fakturan varit 0,7 % högre. Om vi hade flyttat större delen av vår konsumtion till natten hade vi kunnat spara upp till 40 %. Detta är bara en indikation eftersom det baseras på förra årets timpris/förbrukning, men jag har lagt till timers till våra varmvattenberedare etc för att ändra vår förbrukningsprofil utan en märkbar effekt i "verkliga livet".

[bild]
Intressant. Hur fick du tillgång till alla data? Jag har vattenfall och jag verkar bara kunna ladda ned förbrukning per timme för en specifik dag åt gången så mycket jobb.

Hur kunde du ladda ned priset per timme för ett helt år? Jag bor också i S3 så du får gärna skicka det datat till mig om du kan.
 
M
B BSOD skrev:
Fixa vvb är en engångsgrej, tvättmaskin och diskmaskin på timer tar ca 3sek extra per gång man startar den.
Ja senarelagd starttid är väl standard på alla disk och tvätt-maskiner idag. Tänkte på det med VVB. Våran är en enfas-beredare på 1000W och den klarar 4 duschar efter varandra, men hur bra håller den värmen med elen avstängd? Tänkte om man sätter timer så den bara går på nätterna och stängs av på morgonen, fungerar det då att duscha på kvällen om den varit avstängd hela dagen?
 
M Markarbetaren skrev:
Ja senarelagd starttid är väl standard på alla disk och tvätt-maskiner idag. Tänkte på det med VVB. Våran är en enfas-beredare på 1000W och den klarar 4 duschar efter varandra, men hur bra håller den värmen med elen avstängd? Tänkte om man sätter timer så den bara går på nätterna och stängs av på morgonen, fungerar det då att duscha på kvällen om den varit avstängd hela dagen?
Sån timer hade vi hemma när jag var liten, upplevde aldrig kall dusch. Tidstariff användes ju på 80-talet med förbestämda priser dag och natt
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
B
M Markarbetaren skrev:
Ja senarelagd starttid är väl standard på alla disk och tvätt-maskiner idag. Tänkte på det med VVB. Våran är en enfas-beredare på 1000W och den klarar 4 duschar efter varandra, men hur bra håller den värmen med elen avstängd? Tänkte om man sätter timer så den bara går på nätterna och stängs av på morgonen, fungerar det då att duscha på kvällen om den varit avstängd hela dagen?
Beror ju på isoleringen. Men om den håller för 4 duschar efter varandra så kanske den räcker till 3.5 dusch eller ngt liknande om den stått avstängd hela dagen.

1000W innebär väl stickpropp? Lätt att testa med en timer. Schablonmässigt lär ni förbruka runt 10kWh per dygn eller liknande (normal familj) om du bara har 1000W så får du inte vara för snål med antalet timmar tillslag per dygn. Men det märker man ju snabbt, och en timer är lätt att justera...
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.