Vår Husqvarna Automover inköptes förra våren. I somras slutade den plötsligt fungera och det blev en tur till reparationsverkstaden för garantiärende.
Det visade sig att det kommit in insekter i laddstationen och detta täcktes inte av garantin. Ett par tusenlappar ville de ha för byte av styrkortet.

Ska man acceptera att den robotklippare som är gjord för utomhusbruk inte klarar en sådan självklar sak som insekter? Installationen är gjord enligt instruktionerna.
Tycker detta är aningen pinsamt för en så dyr maskin, eller är det något man få ta?
 
F
Det verkar ju rätt dåligt att de inte tar den skadan.
Hur lång garanti är det på varan?
Garanti – vad gäller?
  • Det är frivilligt för företaget att erbjuda garanti.
  • Du ska få skriftlig information om vad garantin innebär.
  • Du har enligt lag alltid rätt att reklamera, alltså att klaga på fel i varan eller tjänsten. Reklamationsrätten gäller minst i tre år och har ingen koppling till garanti.
Om de inte tar det på garanti så tycker jag att det bör hamna på reklamationsrätten.
Man tycker att de borde skydda kretskorten i apparater som ska vara utomhus från myror, regn mm.

Här kan du läsa mer om reklamationsrätt och garanti. och https://www.hallakonsument.se/omrade/reklamationsratt-och-garanti/

När garantin inte gäller


För att företaget ska slippa stå för garantin måste de bevisa att det är du som ansvarar för felet på varan eller tjänsten. Du är till exempel ansvarig för fel på varan eller tjänsten om:

  • det har skett en olycka efter att du har fått varan
  • du har vanvårdat varan eller använt den på ett onormalt sätt
  • du har struntat i skötsel- och serviceanvisningar
  • felet beror på normalt slitage.
Vad är skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt?
Garanti och reklamationsrätt är två olika saker som ibland blandas ihop. Garanti är frivilligt för företag att lämna men du har alltid rätt att reklamera enligt konsumentlagstiftningen. Rätten att reklamera en felaktig vara finns i tre års tid, oavsett om du har garanti på din vara eller inte. Har du köpt en tjänst har du rätt att reklamera i tre eller tio år, beroende på vilken typ av tjänst du har köpt.

Om du till exempel har en garanti på en vara i två år och varan går sönder efter det kan du reklamera varan i ett år till, eftersom du har lagstadgad reklamationsrätt i tre år från inköpsdatumet.

Läs mer om att reklamera
 
Redigerat:
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Precis som ovan.

"Vår garanti täcker inte <xxx>." är inte relevant så länge du är inom reklamationstid.
I det här fallet så är varan uppenbart inte anpassad för ändamålet.

KKL skrev:
3. ha den mängd och de egenskaper och andra särdrag i fråga om hållbarhet, funktionalitet, kompatibilitet, säkerhet och särdrag i övrigt, som är normalt förekommande för varor av samma slag och som konsumenten med fog kan förutsätta med hänsyn till varans art,
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det får bli anmälan till konsumentverket
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Kortet i laddstationen är lackat och brukar stå pall för jord och myror.
 
  • Gilla
Poen
  • Laddar…
Ja, det borde det göra, men enligt serviceverkstaden hade det blivit kortslutet. Det är ju inte så enkelt att bevisa som lekman, men garantin borde ju gälla för en sådan sak.
 
Inte ovanligt att verkstaden hör med Husqvarna om en sådan här sak ska gå på "goodwill"
Gjordes inte detta?

Vill du anmäla så bör du göra det till ARN.
 
H
J Joggin skrev:
Vår Husqvarna Automover inköptes förra våren. I somras slutade den plötsligt fungera och det blev en tur till reparationsverkstaden för garantiärende.
Det visade sig att det kommit in insekter i laddstationen och detta täcktes inte av garantin. Ett par tusenlappar ville de ha för byte av styrkortet.

Ska man acceptera att den robotklippare som är gjord för utomhusbruk inte klarar en sådan självklar sak som insekter? Installationen är gjord enligt instruktionerna.
Tycker detta är aningen pinsamt för en så dyr maskin, eller är det något man få ta?
Ring Husqvarna och prata med dem, verkar helt fel att inte garantin gäller för det. Måste vara ett fabriksfel, måste vara anpassad för utomhusbruk, man kan inte förvänta sig att man skall ha laddstationen inomhus.
 
E etompau skrev:
Inte ovanligt att verkstaden hör med Husqvarna om en sådan här sak ska gå på "goodwill"
Gjordes inte detta?

Vill du anmäla så bör du göra det till ARN.
Nej, det var aldrig tal om något garantiärende. De ansåg att de var mitt fel.
 
H HEM2121 skrev:
Ring Husqvarna och prata med dem, verkar helt fel att inte garantin gäller för det. Måste vara ett fabriksfel, måste vara anpassad för utomhusbruk, man kan inte förvänta sig att man skall ha laddstationen inomhus.
Jag har varit i kontakt med dem. Det är de som sagt att det inte innefattar garanti. Mailade dem tre gånger, fick två svar, båda lika kortfattade.
Trist med ett företag man trodde stod för kvalité.
 
F
Ifall de inte tar det på garanti så kan du alltid testa reklamationsrätten.
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-rattigheter/reklamera-fel-pa-vara-eller-tjanst/
Reklamera felaktig vara

Välj detta alternativ om du har köpt en vara som är felaktig. Det kan till exempel handla om att:
  • varan är bristfällig, fungerar dåligt eller är trasig
  • varan inte stämmer överens med informationen du har fått
  • varan är inte anpassad efter ändamålet.
Till information om att reklamera felaktig vara
Varan inte anpassad efter ändamålet.

Läs mer informationen på denna sidan
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-vara/

Sedan hävdar du inte att det är garantin utan att du vill använda reklamationsrätten på varan som inte verkar vara utformad för ändamålet.
När man söker på Google så finns det flera som har haft problem med att småkryp har orsakat att kort behövts bytas ut.
Det finns mall att använda på sidan
Läs på lite mer om reklamationsrätten och kolla om den kan passa bättre. Garantin är ju frivillig att lämna för företag.
 
F fac skrev:
Ifall de inte tar det på garanti så kan du alltid testa reklamationsrätten.
[länk]

Varan inte anpassad efter ändamålet.

Läs mer informationen på denna sidan
[länk]

Sedan hävdar du inte att det är garantin utan att du vill använda reklamationsrätten på varan som inte verkar vara utformad för ändamålet.
När man söker på Google så finns det flera som har haft problem med att småkryp har orsakat att kort behövts bytas ut.
Det finns mall att använda på sidan
Läs på lite mer om reklamationsrätten och kolla om den kan passa bättre. Garantin är ju frivillig att lämna för företag.
Det var ett riktigt bra tips. Stort tack. Ska testa detta.
 
Det gav inte så mycket. Husqvarna svarade mig att reklamationer ska tas med återförsäljaren.
Återförsäljaren hänvisar till Husqvarna och deras garanti, vilken inte gäller för insektsangrepp.
Vill jag reklamera, ska det göras mot verkstaden som gjorde reparationen, men en vild gissning är att de hänvisar till Husqvarna eller återförsäljaren.

Känns som ingen vill ta ansvar?
 
F
men enligt serviceverkstaden hade det blivit kortslutet. Det är ju inte så enkelt att bevisa som lekman, men garantin borde ju gälla för en sådan sak.
Om nu kortet är kortslutet pga myror så brukar det ofta bli bränt och det kan eventuellt ses om man öppnar enheten.
Men serviceverkstaden har alltså konstaterat kortslutning. Och detta pga insekter.
Detta gäller ju inte Husqvarnas garanti. Utan du vill använda dig av reklamationsrätten.

Läste detta som gäller för företag som säljer
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/

De första två åren,
är för köp gjorda efter maj 2022.
Före maj 2022 var den tiden 6 månader.

Efter 6 månader så är det kunden som ska bevisa att det är fel på produkten. Och det är vad som kan vara svårt ibland.
En del tillverkare brukar ta ansvaret när man kontaktar dem direkt.
Men i detta fall så verkar ingen vilja ta ansvar.
Se till att ha sakerna skriftligt (mejl) eller inspelat på mobilen.

Om nu inte garantin ens gäller för insektsangrepp så bör de kanske inte sälja produkten.
För insekter brukar det finnas rätt mycket av i en vanlig trädgård.
Står det i manualen att man ska skydda enheten för insekter?
Om inte så bör ju garantin räcka om den är 2 år.

Kanske du ska fråga en konsumentvägledare i din kommun.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-vara/
Kolla under punken 5 "Behöver du vägledning?"
Där finns kontaktinformation så du kan fråga de som är mer insatta på konsumenträtt.
 
F
Vill jag reklamera, ska det göras mot verkstaden som gjorde reparationen, men en vild gissning är att de hänvisar till Husqvarna eller återförsäljaren.
Du har väl gjort köpet av en återförsäljare så det är dem i första hand som du ska ta det med.
Vad jag kan läsa så ska du inte behöva ta det mot Husqvarna direkt.

https://lawline.se/answers/11666
Hej! Konsumentköplagen säger att reklamationen ska ske till säljaren. Eftersom att lagen är tvingande enligt 3 § så kan inte Elgiganten i det här fallet tvinga dig att göra reklamationen hos tillverkaren. I vissa fall kan det vara smidigare för konsumenten att reklamera direkt hos tillverkaren om de hänvisar dig dit, så kan fallet vara om de har större kunskap eller dylikt. Men detta är ett val du har som konsument, Elgiganten kan inte tvinga dig att göra det. Här finner du konsumentköplagen: [länk] Vänligen,
https://lawline.se/answers/ratt-att-hanvisa-till-tillverkaren
Har företaget rätt att hänvisa kunden till tillverkaren?

Enligt 3§ KKL är denna lag tvingande till konsumentens fördel. Reklamationen ska ske till säljaren (23§ KKL) och vid fel i vara kan påföljder så som avhjälpande bli aktuellt (22§ KKL). Företaget har alltid en rätt att hänvisa en eventuell reparation till tillverkaren, då det kan vara så att tillverkaren har de resurser som krävs för att reparera en vara. Som köpare ska man alltså kunna reklamera hos säljaren, utan att bli hänvisad vidare. En tolkning av detta kan resultera i att det i sådana fall är säljaren som ska kontakta tillverkaren, om inte konsumenten själv vill göra det såklart. I och med att en enligt lag ska reklamera hos sin säljare, ska det räcka.
https://www.radron.se/vardagskunskap/guide-sa-klagar-du-nar-kopet-gar-snett-/
å reklamera du om det är fel på varan
Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera en felaktig vara i upp till tre år efter köp. Reklamera så snart som du upptäcker felet och senast inom två månader. Vänd dig till butiken eller där du köpt varan.

Det ska gälla ett så kallat ursprungligt fel och inte något som du själv har orsakat. Under det första halvåret efter köpet har säljaren bevisbördan, sedan är det du som har det.
Hoppas detta klarar upp saken lite mer om ansvarsfrågan.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.