Igen Igen skrev:
Läkare?
Frågan är var och hur hon upp 19 grader?
Kyla kan faktiskt framkalla kramp såsom ryggskott, och kramp i urinregionerna är också kramp. Det finns läkemedel mot just det och där.
Nej, jag är ingen läkare, bara undrade om dessa problem verkligen visar sig vid en innetemp på 19 grader.
Ja, eller under 20 grader då.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Av ren nyfikenhet - hur lyckas somliga hålla en exakt temperatur i ett helt hus under olika väderförhållanden?
Termostater i varje rum. Håller börvärdet spot-on. Jag kör något varmare framledningstemperatur än rummen behöver för att det ska finnas reglermässigt lite att gasa med. Dvs termostater reglerar rumstemperaturen fullständigt.
Bergvärme.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Upp emot 25 C för äldre och vissa kroniskt sjuka är en optimal temperatur.

Flest nöjda med klimatet är runt 23 C.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Termostater i varje rum. Håller börvärdet spot-on. Jag kör något varmare framledningstemperatur än rummen behöver för att det ska finnas reglermässigt lite att gasa med. Dvs termostater reglerar rumstemperaturen fullständigt.
Bergvärme.
Ja, vi har också termostater i de flesta rum, typ 9-10 st. I tvättstugan har vi strypt värmen helt eftersom det likförb. Blir 2-3 grader varmare där jämt.
 
L lat skrev:
Hej alla ni som har mer än +20⁰C hemma.

Jag läser massor med bra skäl till att JUST NI ska ha det.

Samtidigt läser jag massor av inlägg/trådar, av bla er, om att vi måste, i solidaritetens namn, och för att pressa ner elpriserna som ni inte har råd med, dra ned på vår elkonsumtion.

Kan ni förklara varför ni inte behöver delta i den besparingen?

Jag har definitivt inte lust med att staten betalar ut nån form av kompensation till dem som inte bidrar själva.
Jag har 24 grader just nu och värmepumpen har inte varit igång sedan mars?
 
Hur varmt har du själv hemma @lat
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Verkar vara många frusna själar i denna tråd :)
 
@jocke31 Om ni inte har en arbetstank så rekommenderar jag dig att inte köra termostater med bergvärmepump. Det finns stor risk för knas då.

Om du tycker att dina termostater inte reglerar bra att du får övertemp så finns det rent system-mässigt ett par fallgropar.

Termostaten måste ha värmeauktoritet samt det nominella flödet får inte vara för högt.
Värmeauktoritet kan man enkelt sätta så att rummet blir 1-2 grader varmare än önskat vid nominellt flöde fast då med ökad framledningstemperatur inte öka flödet.

De flesta verkar köra för höga flöden/låga deltan över sina system för att kunna sänka framledningstemperaturen lite för att vinna någon 1/10 dels COP.
Om radiatorerna är beräknat för 55/45 så då kör man så.

Finns inte en chans för termostaten att begränsa effekten när det rusar vatten förbi med de flödena. I värsta fall så blir det oljud.
Allt det här kräver en arbetstank vill jag påstå.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nej, jag är ingen läkare, bara undrade om dessa problem verkligen visar sig vid en innetemp på 19 grader.
Ja, eller under 20 grader då.

Prova att hoppa i sjön när luften är 20 grader.
Ytor och luft är olika saker. Inget att bråka om.
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Skyffel och värmefläktar??? Värmeslingorna håller snön borta på min uppfart. :cool: Hur primitiva är ni egentligen? :geek:
självklart men det syns inte så det är inte så uppenbart provokativt. Man vill ju gärna visa att man både har råd OCH inte bryr sig. Det enda som eventuellt skulle vara effektivare ”signalpolitik” än direktverkande el utomhus skulle vara att elda 500-lappar i oljefat. Värmeslingor i uppfarten…. amatör
 
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nej, jag är ingen läkare, bara undrade om dessa problem verkligen visar sig vid en innetemp på 19 grader.
Ja, eller under 20 grader då.
Vid 18-19 blir de ändå ganska råkallt i vissa hus.

Har du reumatisk värk så är det ett rent helvete med för låg temperatur. 19 är garanterat inte bra för många med ledvärken.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Tycker gott du kan ställa snöskyffeln och bara ställa ut ett par 5kW värmefläktar på garaginfarten när det är snö på ingång.
Ja bra idé! Kanske måste säkra upp till 25A huvudsäkring först bara.
 
F
Lulaua Lulaua skrev:
Ja bra idé! Kanske måste säkra upp till 25A huvudsäkring först bara.
Ingen fara, 5kW värmefläktar är 3-fas. Du kan köra åtminstone 2st på en 20A huvudsäkring. Men kanske lika bra ändå att säkra upp, vid 18-20 minusgrader så drar bubbelpoolen rätt mycket om man skall hålla 38 grader varmt.
 
F fsn skrev:
Ingen fara, 5kW värmefläktar är 3-fas. Du kan köra åtminstone 2st på en 20A huvudsäkring. Men kanske lika bra ändå att säkra upp, vid 18-20 minusgrader så drar bubbelpoolen rätt mycket om man skall hålla 38 grader varmt.
Ah får nog göra det. Drog en huvudsäkring förra vintern när jag försökte maxa förbrukningen för maximal ersättning.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@jocke31 Om ni inte har en arbetstank så rekommenderar jag dig att inte köra termostater med bergvärmepump. Det finns stor risk för knas då.

Om du tycker att dina termostater inte reglerar bra att du får övertemp så finns det rent system-mässigt ett par fallgropar.

Termostaten måste ha värmeauktoritet samt det nominella flödet får inte vara för högt.
Värmeauktoritet kan man enkelt sätta så att rummet blir 1-2 grader varmare än önskat vid nominellt flöde fast då med ökad framledningstemperatur inte öka flödet.

De flesta verkar köra för höga flöden/låga deltan över sina system för att kunna sänka framledningstemperaturen lite för att vinna någon 1/10 dels COP.
Om radiatorerna är beräknat för 55/45 så då kör man så.

Finns inte en chans för termostaten att begränsa effekten när det rusar vatten förbi med de flödena. I värsta fall så blir det oljud.
Allt det här kräver en arbetstank vill jag påstå.
Imponerande kunskaper! Du tappade mig redan vid arbetstank, ungefär. :D
Är rookie på värmepumpar, rent generellt. Men låter också därför bli att pilla på grejerna mer än nödvändigt. Vi koncentrerar oss på att finjustera värmekurvan på pumpen (IVT Greenline) vid olika yttertemperaturer. Har oftast termostaterna (trådbundna Roth) på fullt (utom i tvättstugan där den är neddragen maximalt), men drar ner dem på sommaren.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.