halper halper skrev:
Hade de bara tänkt efter lite före så hade det inte behövt gå så dåligt.
Efterklokhet är en inte så lysande egenskap.

Sen är ditt "de" intressant, du menar att du hade en avvikande åsikt som du starkt propagerade för & försökte påverka politiken om?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
L lat skrev:
Efterklokhet är en inte så lysande egenskap.

Sen är ditt "de" intressant, du menar att du hade en avvikande åsikt som du starkt propagerade för & försökte påverka politiken om?
Jag förstår inte vad du menar med efterklok. När har det någonsin låtit som en bra idé att lägga ner fungerande produktion utan att det finns en icke-fossil planerbar ersättare? Hur länge sedan var det som idén "låt oss öka importen av fossil energi" lät bra (innan 70-talet i alla fall), och när lät idén "låt oss knyta vårt välstånd till Rysslands regerings välvilja" bra? (Ska vi ta en trettio år gammal rubrik från andra sidan världen?)

Ditt sista stycke förstår jag inte riktigt. Bara för att man tycker något måste man väl inte engagera sig politiskt?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Jag kom på en supersmart och billig grej.
Vi har värmemattor för växtodling, små som tangentbord ungefär, drar cirka 20 watt. En sån under handen/musen så håller man sig rejält varm, ungefär som rattvärme i bilen fast för hela handleden. :)
Under musen? :surprised::p:oops:j
 
Själv är jag mest fascinerad av att så många verka lyckas med att ställa in och hålla en exakt temperatur i hela huset. Vi har bergvärme/vattenburen golvvärme i hela huset och har olika temperatur i olika rum beroende på väderstreck, våning m m.

Läser just nu ca 21-22 grader i de flesta rum, tvättstugan är dock några grader varmare. På natten brukar vi vädra för att få ned temperaturen i sovrummen till mer behagliga 18-19 grader.

Å andra sidan hade vi igår ca 1-2 grader svalare i huset - utan att ha åndrat värmepumpens inställning. Det finns en viss tröghet i systemet som gör det i princip omöjligt att bestämma sig för en exakt temperatur, skulle jag vilja hävda.

I solidaritetens namn har vi däremot justerat ned värmekurvan på värmepumpen en smula för att inte ha onödigt varmt. Men det är svårt (skulle vilja säga omöjligt) att bibehålla en jämn temperatur i hela huset oavsett väder.

Av ren nyfikenhet - hur lyckas somliga hålla en exakt temperatur i ett helt hus under olika väderförhållanden?
:cool:

Skärmdump av en smart hem app som visar olika inomhustemperaturer i ett hus, med tidpunkt för senaste uppdatering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en smartenhets app som visar temperatur och fuktighet i olika rum i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av ett smart hem-system som visar olika rumstemperaturer och luftfuktighet i en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Lulaua Lulaua skrev:
Bundet lågt elpris. Kommer ha 24 grader inne och minst 22 i garaget hela vintern. Kanske krämar på lite extra om man som förra året får betalt för elen.
Egoist!
 
  • Gilla
Lulaua
  • Laddar…
F
Lulaua Lulaua skrev:
Bundet lågt elpris. Kommer ha 24 grader inne och minst 22 i garaget hela vintern. Kanske krämar på lite extra om man som förra året får betalt för elen.
Tycker gott du kan ställa snöskyffeln och bara ställa ut ett par 5kW värmefläktar på garaginfarten när det är snö på ingång.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Tycker gott du kan ställa snöskyffeln och bara ställa ut ett par 5kW värmefläktar på garaginfarten när det är snö på ingång.
Och passa på att bjuda ogina avundsjuka människor på en kopp svalkande kaffe.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
ställa snöskyffeln och bara ställa ut ett par 5kW värmefläktar på garaginfarten när det är snö på ingång.
Skyffel och värmefläktar??? Värmeslingorna håller snön borta på min uppfart. :cool: Hur primitiva är ni egentligen? :geek:
 
  • Haha
MrDizzy
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Skyffel och värmefläktar??? Värmeslingorna håller snön borta på min uppfart. :cool: Hur primitiva är ni egentligen? :geek:
Och balkongen snöfri med infravärme!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P Pin skrev:
Och balkongen snöfri med infravärme!
Lillulf betalar.
 
B Boende45 skrev:
Lillulf betalar.
Betalt får vi oavsett vem som styr. Betalar gör vi skattebetalare.
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror att kroppen behöver minst 20 graders inomhustemp, helst 22, för att må bra och kunna slappna av. Är det kallare får jag ryggskott och urinvägsinfektion bl a. Men vi är olika.

Det konstaterar också Folkhälsomyndigheten: [länk]
Begreppet ”inomhustemperatur” är totalt missledande.
Man ska mäta det som heter Operativ temperatur i bostäder och på arbetsplatser.
Det gör man genom att mäta lika många ytor och oytor/platser i luften där man vistas och dra ett snitt utifrån dessa.
Alltså, lägg termometrar på golv, möbler etc och lika många fritt hängande i luften. Addera och dividera.

Jag vet att det kan låta idiotiskt, men betänk att vi alla alltid är i kontakt med ytorna pga gravitationen.
Bortsett från eventuella inbillade jordastronauter som mäter temperatur i luften
 
  • Wow
frasen_36
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Du menar att du får ryggskott och urinvägsinfektion om det är 19 grader inomhus? Det har jag faktiskt aldrig hört innan, nytt för mig.
Läkare?
Frågan är var och hur hon upp 19 grader?
Kyla kan faktiskt framkalla kramp såsom ryggskott, och kramp i urinregionerna är också kramp. Det finns läkemedel mot just det och där.
 
J jocke31 skrev:
Själv är jag mest fascinerad av att så många verka lyckas med att ställa in och hålla en exakt temperatur i hela huset. Vi har bergvärme/vattenburen golvvärme i hela huset och har olika temperatur i olika rum beroende på väderstreck, våning m m.

Läser just nu ca 21-22 grader i de flesta rum, tvättstugan är dock några grader varmare. På natten brukar vi vädra för att få ned temperaturen i sovrummen till mer behagliga 18-19 grader.

Å andra sidan hade vi igår ca 1-2 grader svalare i huset - utan att ha åndrat värmepumpens inställning. Det finns en viss tröghet i systemet som gör det i princip omöjligt att bestämma sig för en exakt temperatur, skulle jag vilja hävda.

Med golvvärme är det nästintill omöjlig men även med andra system är det svårt pga byggandes tröghet. Man behöver mäta det sk är-värdet och regler på det vilket inte alla system gör.
I solidaritetens namn har vi däremot justerat ned värmekurvan på värmepumpen en smula för att inte ha onödigt varmt. Men det är svårt (skulle vilja säga omöjligt) att bibehålla en jämn temperatur i hela huset oavsett väder.

Av ren nyfikenhet - hur lyckas somliga hålla en exakt temperatur i ett helt hus under olika väderförhållanden?
:cool:

[bild]
[bild]
[bild]


Med golvvärme är det nästintill omöjlig men även med andra system är det svårt pga byggandes tröghet. Man behöver mäta det sk är-värdet och regler på det vilket inte alla system gör.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vårt bidrag till elbesparingen!
 
  • Kokkärl på en vedeldad spis med brinnande ved och lågor synliga genom glasluckan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.