Värmekälla pålagen

  • Antal röster
    1 188
  • Omröstningen stängd .
Ligger mellan 21-22 grader, ställt jvp:s vinterläge på 6 grader under 4h eller 5grader direkt start men än så länge har den inte startat. Fick nya kaminen besiktad igår så blir det för ruggigt får man tända en brasa.
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Svar nej.
Bor i södra Skåne så vi har typ 20 grader ute.
 
Mugmaz Mugmaz skrev:
Bor i södra Skåne så vi har typ 20 grader ute.
I mitt södra Skåne (mellan Ystad och Malmö) är det kallare, särskilt nattetid.

Temperaturöversikt visar lägsta och högsta temperaturer över tid i södra Skåne, Sverige.
 
D Dilato skrev:
I mitt södra Skåne (mellan Ystad och Malmö) är det kallare, särskilt nattetid.

[bild]
Ja nu menar jag mitt på dagen.
Tillräckligt varmt för att huset ska bli uppvärmt.
 
galento
H hablam skrev:
Många gillar kyla ser jag, tycker det blir så t äckligt klimat inne när det blir runt 18 och neråt. Känns oftast så fuktigt och rått. Får se hur "kallt" det blir i huset i vinter, under 20 grader går jag inte. Då får det kosta istället.
Ja tycker likadant , vill inte ha för kallt inomhus då blir det att sätta på llvp och
element om inte vedvärmen räcker men
vi har som tur är bundet pris se3.
 
Har sänkt bergvärmepumpens start till när graderna går under 4° utomhus. Har inte nått dit ännu så det börjar bli lite rått inomhus nu. Pendlar mellan 17-19° om dagarna, beror på vädret. Nu är det 14° ute, mulet och lite blåsigt.

Värre är det för dottern som bor i källaren och där är det någon grad lägre.

Sen 1 sep har vi helt förändrat våra dusch/badrutiner. Korta duschar och knappt bad alls. Hittills i september har vi ca 40% lägre förbrukning än motsvarande period förra året.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Kör du timmätt så kan du lyxa till det med 20grader på morgonen o ändå spara på totalen...
Rörligt månadspris :cry:
 
Min LVVP i nordvästra Skåne kör helt på automatik så den har så smått börjat skicka ut lite värme på natten. På dagen sjunker differensen mellan framledning och retur under 2 grader så huset drar inget i alla fall. Solen värmer och solcellerna orkar fortfarande över dryga 8kW på dagen. Allt nyluftat, det var förvånande mycket luft i själva pannan, kan vara värt att hålla koll på. Avluftade genom övertrycksventilen.
 
Pga diverse haverier och bekymmer går värmepumpen på elpatron nu och värmer lite på nätterna. Har bundet pris, så det är värt extrakostnaden att inte frysa. Har varit igång två veckor kanske i Östergötland.

Hare vi haft eldstäder i fungerande skick hade jag använt dom nu i övergångsperioden. Behövs inte mycket för att hålla temperaturen stången på morgonkvisten innan solen värmt upp huset.
 
B
Håller 21-22 inne, så värmen är på. Men det är ved som värmekälla. Ved som köps in på stock, så det är väl runt 200-250kr/månad som årsmedel ungefär för vedens kostnad.

Man får svettas lite mer på vedbacken för att hålla varmt, men jag har ingen lust att småfrysa inomhus hela vintrarna.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Kör med Tibber och kör LLVP på nätterna mellan 00-06 då det brukar va lågt pris. Kör den på 25 grader och hög fläkt.
Brukar hålla värmen resten av dygnet över 20 grader.
Enplanshus på ca 130m²
 
Timpris på el, låter BVP jobba några timmar på natten när det är billigare, både uppvärmning och varmvatten. Nu när solen skiner i Göteborg är det 23c inne, har även öppet alla fönster för vädring för det blir för varmt annars. Gammalt hus från 50 talet. Lyckats sänka förbrukning med 25% och kostnad med 50% senaste månaden (y)
 
S Stefan1972 skrev:
Ingen värme alls här .....jo ena dottern har tröttnat och har ett elelement. Brukar försöka härda ut till oktober. Det lär väl dock bli nå brasor i kaminen kanske men förbruka nå pengar gör jag inte nå gärna.
Har ni inte mer effektiv uppvärmning är direktverkande el? Min dotter frös också januari-februari 2021 och fick ett elelement. Det blev dyrt. Nu har vi fixat till radiatorsystemet; dragit lite nya rör, justerat ventiler mm så att uppvärmningen av hennes och andra rum fungerar bättre.
 
Tvingades kasta in handduken i går kväll och sätta på bergvärmepumpen. Det gick inte längre. :(
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Allt går, folk har överlevt utan bergvärmepump många tusen år
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.