Tänker inte sitta och frysa inomhus, vill jag frysa så går jag ut. Kommer ha den temperatur jag tycker är behaglig som vanligt. Har inte sett att regeringen eller nån annan styrande instans bett oss att spara el.
 
Av alla saker jag skulle kunna spara på så hamnar elen (med temperatur) på sista plats ungefär.
 
F fsn skrev:
skall du fullständigt skita i.
Ja för f.n, men kom inte & gapa om kompensation sen!
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
När jag studerade och hade kallhyra så tyckte jag det var något för kallt när högerhandens fingrar tappade känseln vid datorarbete.
Men att anpassa värmen efter aktivitet avancerat.
Jag kom på en supersmart och billig grej.
Vi har värmemattor för växtodling, små som tangentbord ungefär, drar cirka 20 watt. En sån under handen/musen så håller man sig rejält varm, ungefär som rattvärme i bilen fast för hela handleden. :)
 
  • Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Hej alla ni som har mer än +20⁰C hemma.

Jag läser massor med bra skäl till att JUST NI ska ha det.

Samtidigt läser jag massor av inlägg/trådar, av bla er, om att vi måste, i solidaritetens namn, och för att pressa ner elpriserna som ni inte har råd med, dra ned på vår elkonsumtion.

Kan ni förklara varför ni inte behöver delta i den besparingen?

Jag har definitivt inte lust med att staten betalar ut nån form av kompensation till dem som inte bidrar själva.
Och vi som eldar ved har inte heller lust att staten ska kompensera de som inte bidrar..
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Är mer oroad för att halva norra Europa kommer att elda ved som galningar i vinter.

Bor i ett villaområde från 60-talet där de flesta hus har öppen spis och redan nu kan man knappt vara utomhus utan att känna röklukt...

Dessutom
Vedeldning är en av de största källorna till hälsofarliga luftföroreningar i Sverige. ...

Utsläppen från vedeldning beräknas bidra till att cirka 1 000 personer om året dör i förtid.
https://www.naturvardsverket.se/vag...vedeldning/elda-med-ved-i-kamin-spis-och-ugn/
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
Är mer oroad för att halva norra Europa kommer att elda ved som galningar i vinter.

Bor i ett villaområde från 60-talet där de flesta hus har öppen spis och redan nu kan man knappt vara utomhus utan att känna röklukt...

Dessutom

[länk]

Det är sådant man får leva med i en kris som denna innan kärnkraften är återställd.

Finns bra andningsskydd annars och luftrenare inomhus som är riktigt bra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
F
L lat skrev:
Ja för f.n, men kom inte & gapa om kompensation sen!
Jasså, varför inte det?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F
T tompaah7503 skrev:
Jag kom på en supersmart och billig grej.
Vi har värmemattor för växtodling, små som tangentbord ungefär, drar cirka 20 watt. En sån under handen/musen så håller man sig rejält varm, ungefär som rattvärme i bilen fast för hela handleden. :)
Tack för tipset men jag är man och saknar mus men jag skall tipsa frun. Tror du att det är ok att man som man tejpar upp den under pungen istället?
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är sådant man får leva med i en kris som denna innan kärnkraften är återställd.

Finns bra andningsskydd annars och luftrenare inomhus som är riktigt bra.
Är medveten om att det knappt kommer att bli ett "hack i kurvan" av all extra vedeldning.

Det som stör mig är att folk som vanligt inte tänker längre än sin egna plånbok när det väl kommer till kritan
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Tack för tipset men jag är man och saknar mus men jag skall tipsa frun. Tror du att det är ok att man som man tejpar upp den under pungen istället?
För män rekommenderar jag kanthaltråd istället.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F
T tompaah7503 skrev:
För män rekommenderar jag kanthaltråd istället.
Det är också ett alternativ
 
J
+22,5 i skrivande stund.
 
Magnus E K
Och när veden är slut finns ofta massor av onödiga delar av takstolar på vinden att såga bort och elda upp.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Och när veden är slut finns ofta massor av onödiga delar av takstolar på vinden att såga bort och elda upp.
Det var väl ett dåligt råd när det finns Hauptbyråer att elda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.