halper halper skrev:
Man kan ju också vända på det. Man undrar varför jag ska bry mig. Inte mitt fel att Europa har valt att förlita sig på rysk gas, att det inte funnits något att rösta på de senaste … ja alla valen, och att man valt att göra som man gjort med elmarknaden.

Elen är en vara som alla andra. Har man gjort sig beroende av stora mängder av den så är det ju ens eget val. Vi har bergvärme, och det visste vi ju när vi köpte huset. Inte någon annans fel att det kostar mer att värma i vinter.

Ska jag vara "solidarisk" när priset på mattor, böcker, soffkuddar eller toapapper går upp? Kan inte minnas om "solidaritet" när virkespriserna gick upp. "Ska du bygga altan NU? Var solidarisk!"
Inte f.n behöver du vara solidarisk, men du kan ju kanske tänka att det i slutändan handlar om att besegra Putin?
Men visst, det är inte heller ditt problem...
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Inte f.n behöver du vara solidarisk, men du kan ju kanske tänka att det i slutändan handlar om att besegra Putin?
Men visst, det är inte heller ditt problem...
Då är det tur att Europa köper mindre gas från Ryssland. Det är jag glad för. Hade de bara tänkt efter lite före så hade det inte behövt gå så dåligt.

Om du gräver i min historik ser du att jag varit pigg på att spara på min atom-el långt innan det var på modet att bry sig om elpriserna, så personligen sparar jag på el. Tycker dock fortfarande att folk ska få ha så varmt de vill. Det är annars minst lika osolidariskt att köpa en stekpanna: går åt rätt mycket energi för att smälta metall. Dessutom borde du köra mindre bil så att oljepriset går ner, för det påverkar också elpriserna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Hur menar du nu? Medellivslängden var 71-74 år på 50-talet ja, det betyder inte att människor dog vid den åldern.
Det betyder väl att typ hälften av befolkningen blev 71-78 år så nog dog en hel del vid den åldern...

2012 såg det ut så här

kvinnor-lever-langre-an-man.png
 
S
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror att kroppen behöver minst 20 graders inomhustemp, helst 22, för att må bra och kunna slappna av. Är det kallare får jag ryggskott och urinvägsinfektion bl a. Men vi är olika.

Det konstaterar också Folkhälsomyndigheten: [länk]
Min mammas mormor lämnade efter sig en bok om spädbarnsvård och i den står det att man ska tvätta spädbarn i ett varmt rum, gärna 17-18 grader. :rofl:;)
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 8 till
  • Laddar…
I morse hade jag 17,5C vid mitt skrivbord på hemmakontoret... Nu är det 17,4C. Vi har ett stort gammalt 1860-talshus och slår bara på värmen när vi öppnar kylskåpet för att få det varmt...

Jag tror att svenskarna har blivit svaga mesar...
 
  • Gilla
  • Haha
lat och 2 till
  • Laddar…
Vilken värme som man trivs i är ganska individuellt. Alla som jobbar på kontor vet att det finns alltid en frusen j----el som ägnar varenda arbetsplatsträff till att klaga på ventilation och värme.

Det går säkert att lära sig att trivas i andra temperaturer. En del verkar ha att göra med kroppens kondition. Svag, dålig cirkulation, dålig rörlighet ger högre känslighet mot lägre temperaturer. Alltså, kanske kan man förbättra sin tolerans mot lägre temperaturer genom att försöka komma i bättre form.

Vad man gör hemma spelar också stor roll. Rör man på sig hela tiden så räcker 16 grader väldigt långt. Sitter man still är det betydligt högre. Jag som jobbar hemma har märkt en smärtgräns på 19 grader vid stillasittande datorarbete, men annars är runt 15 inget problem om jag städar, lagar mat eller håller på med renovering.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi har just nu 19,8 grader inomhus. Lite varmare är det på skithuset för där är ett element igång och något kallare är det i sovrummet.

Det är emellertid inte av nån sorts "solidaritet" jag ännu inte startat värmen utan bara vanlig snålhet.

Värmen sätter jag för övrigt på precis när jag vill. Utan att be någon om lov.

#harinteelskam
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
S
T tompaah7503 skrev:
Vilken värme som man trivs i är ganska individuellt. Alla som jobbar på kontor vet att det finns alltid en frusen j----el som ägnar varenda arbetsplatsträff till att klaga på ventilation och värme.

Det går säkert att lära sig att trivas i andra temperaturer. En del verkar ha att göra med kroppens kondition. Svag, dålig cirkulation, dålig rörlighet ger högre känslighet mot lägre temperaturer. Alltså, kanske kan man förbättra sin tolerans mot lägre temperaturer genom att försöka komma i bättre form.

Vad man gör hemma spelar också stor roll. Rör man på sig hela tiden så räcker 16 grader väldigt långt. Sitter man still är det betydligt högre. Jag som jobbar hemma har märkt en smärtgräns på 19 grader vid stillasittande datorarbete, men annars är runt 15 inget problem om jag städar, lagar mat eller håller på med renovering.
När jag studerade och hade kallhyra så tyckte jag det var något för kallt när högerhandens fingrar tappade känseln vid datorarbete.
Men att anpassa värmen efter aktivitet avancerat.
 
Hmmm, men Farmanbar sa att man inte behövde ransonera sin el...? Menar ni att han snackade gojja? :thinking:
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tänkte att omgivande ytor som väggar i ett normalisolerat hus blir i princip 18 grader när allt har stabiliserat sig. Sitter man när ett stort fönster håller naturligtvis inte detta resonemang, det inser jag.
Jag mäter sådant professionellt ibland och det är ovanligt att den operativa temperaturen avviker annat än marginellt i vanliga bostäder.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
En viktig kunskap är att äldre behöver högre temperatur. I högre åldrar kan 25 C vara ett minimum för att undvika hälsoolägenheter.
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Thos Thos skrev:
I morse hade jag 17,5C vid mitt skrivbord på hemmakontoret... Nu är det 17,4C. Vi har ett stort gammalt 1860-talshus och slår bara på värmen när vi öppnar kylskåpet för att få det varmt...

Jag tror att svenskarna har blivit svaga mesar...
Eller bo mindre och må bra! Ganska skönt både för plånboken och komforten. Men så har vi inte heller en massa tomma rum för eventuella gäster.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
L lat skrev:
Inte f.n behöver du vara solidarisk, men du kan ju kanske tänka att det i slutändan handlar om att besegra Putin?
Men visst, det är inte heller ditt problem...
Det handlar lite om hälsa med. Folk ska inte bli sjuka och 22 grader är inte så värst mycket.
Vi har 16 själva, men vi eldar med.

Mina föräldrar har oftast 27-28 grader på vintern. Och gör garanterat av med knappt en tredjedel i ström än dig ;) Jag brukar öppna fönster när de är minusgrader för de går inte vara där.
 
F
L lat skrev:
Om det nu finns nån som vill vara lite seriös, så fanns det faktiskt en tanke bakom.

Ni som eldar med ved behöver ju inte känna sig träffade, utan som kanske framgick så handlar det om el....
Eller var det också otydligt?

Det är inte helt ovanligt att läsa här på forumet om folk som har både 23⁰ och mer inomhus, men som samtidigt anser att "elbristen" är nån annans fel & att staten bör kompensera ALLA för det höga elpriserna.

Samtidigt så säger ett enigt EU och svenska myndigheter att om vi minskar elförbrukningen med 5% så bör elpriserna hamna på liknande nivå som förra vintern.

Och som kanske är bekant står värmen för den största delen av elförbrukningen i hus som på nåt sätt värms med el. Och som kanske också är bekant så är det enklaste sättet att dra ned på förbrukningen att sänka värmen med någon grad.
jag har alltid värmen på 24 grader på vintern, jag drar eventuellt ner till 23 i år om elen blir dyr och att jag har över 20 grader skall du fullständigt skita i.
 
N
Finns inget jag avskyr så mycket som att sitta inomhus och frysa. 21-22 grader vill jag ha.
Kör med luftvärmepump och har en total elförbrukning på runt 6800 kWh/år.
Kör 400 mil om året med en bil som drar 0,5 l/mil. Sammantaget tycker jag nog att jag kan betraktas som "energieffektiv" och inte behöver skämmas för min energiförbrukning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.