VVS-installation med mässingsventil och kopparrör mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte där? Har rensat där tidigare och då var det fräscht
 
F
J juanxxx skrev:
Jag har en Autoterm 300 bergvärmepump. För tillfället producerar denna mest varmvatten och när jag sitter hemma och jobbar så verkar det vara ett intervall på ungefär 1 timme (egentligen utan att vattnet används).

Alltså pumpen producerar varmvatten 1 gång i timmen oavsett användning (såklart oftare om varmvatten används mycket). Den kör kanske ett par till 5 minuter innan den stänger av igen. Pumpen jobbar mellan 41,5-47 grader tror jag.

Skulle ni säga att detta är normalt? Försöker lära mig mer om mitt system och vilka åtgärder jag kan/bör vidta.[/QUO

Det är inte så illa att du har ett varmvatten-rör som står o
J juanxxx skrev:
Tack för tips. Men jag har höjt den 2 grader tidigare vid ett tillfälle då fick jag alltid Pressostat hög larm. Vid larm går den istället på elpatron…
Det är inte så illa att har ett läckande varmvatten-rör någonstans? Stäng av pumpen och lyssna efter susande ljud i vattenrören vid pannan. Råkade själv ut för detta, hade ett läckande rör i den gjutna sulan i badrummet. ( det blev till att bila upp allt och renovera hela badrummet kr
 
J juanxxx skrev:
[bild] Är det inte där? Har rensat där tidigare och då var det fräscht
Hur menar du fräscht.är filtret svart så är det dags att rengöra.Din starttemperatur 41.5 köpet jag men från 44.5?Borde stå 54.5 för det blir för lite diff mellan start och stopp.
 
Redigerat:
Kan inte ha den tempen, då blir det larm hela tiden. Fabriksinställning är 45 grad och 5 i differens.

Och filtret är ju väl bara en liten sil?
 
Redigerat:
Ändrade till VV 44 grad och diff 5 grad. Verkar inte vara någon skillnad. Då stannar den på 46,5 och fortsätter till 48,5. VV går ned till 41,5 grad efter ca 45 min.

Ska se till att få växelventilen kollad. Vet inte hur jag kan göra själv…
Närbild av en LK Armatur EMV110-motorventil med inställningsratt och ledningsanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att det inte är något fel alls på VP.
Med så litet delta mellan start/stopp VV så är det inte alls konstigt att den startar en gång i timmen.
Nu kan jag inte kolla hur ofta min VP går då displayen är kass. Men vad jag vill minnas är det i alla fall inte flera timmar mellan att den värmer VV-beredaren.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
J juanxxx skrev:
Kan inte ha den tempen, då blir det larm hela tiden. Fabriksinställning är 45 grad och 5 i differens.

Och filtret är ju väl bara en liten sil?
Men är det inte så att du har ställt ner varmvattentemperaturen så lågt bara för att den larmar?Då måste du underöka varför och spelar ingen roll hur stort filtret är utan är det skitigt så får du flödesproblem och pumpen stannar på hysteresen.Flödesproblemet kan beropå att växelventilen kärvar så du får flödesproblem där med så börja spola rent smutsfiltret och lufta systemet.

Vad står det för inställning på varmvattendrift för du borde ha starttemp=42 grader stopptemp=53 grader.
 
Redigerat:
Ok! Jag är för okunnig för att göra detta själv och ska be en servicetekniker komma hit.

Det går inte att ställa start- och stoppvillkor direkt. Utan man ställer VV-temp (nu ställd till 44 graderC) sen ställer man en VV-differens (5 graderC). Ställde om dessa värden igår (innan 43 resp 3). Pumpen startar igen när temp når ner till 41,5 graderC.

Tidigare så kyldes tempen ner fr 46,5 till 41,5 på 45 min. Nu går tempen upp till 48,5 men kyls ned till 41,5 på ungefär lika kort tid.

eftersom nedkylningen går så fort kan jag tro det är något med växelventilen, eller? Alltså att VV läcker ut till radiator-vattnet? Känns orimligt att en VVB 165l ska tappa 7 grader på 45 min - eller?
 
Fabriksinställning säger VV temp 45 och diff 5. Tabell över fabriksinställningar för värmesystem med inställningsvärden och fabriksvärden i en manual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
GoC GoC skrev:
Det är inte temperaturen på varmvattnet som VP mäter. Det är temperaturen längst ner i manteln på Varmvattenberdaren.
Du kan väl börja med att fabriksåtertälla alla inställningar i VP.
Har du inte manualen så är den här.
[länk]
Då blir jag av med de kurvknäckningar jag kämpat in så väl :O

Men det kanske är en idé…
 
J juanxxx skrev:
Då blir jag av med de kurvknäckningar jag kämpat in så väl :O

Men det kanske är en idé…
Kollar man på inställningar på din pump står det 42 starttemp och stopp temp 53 grader.Det är inte kopplingsdiffen på värmevatten temp 5grader för att el-patronen ska hoppa in som du är inne och ändrar på?
 
Redigerat:
V växelventil skrev:
Kollar man på inställningar på din pump står det 42 starttemp och stopp temp 53 grader.Det är inte kopplingsdiffen på värmevatten temp 5grader för att el-patronen ska hoppa in som du är inne och ändrar på?
Hur vet du dessa temperaturer?

Det är endast de två jag kan ändra VV temp och VV diff.
 
Jag har dessa varmvatteninställningar

Display på en varmvattenberedare med texten "intervall för varmvattnets 2.2" och ikoner för justeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varmvattenberedarens kontrollpanel med displayen visande texten "Antal timmar för extra varmvatten 2.1".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostat med visning av varmvattentemperaturen inställd på 23 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display på en varmvattenberedare visar "Inställning av utilifferens 2,4" med kontrollikoner runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J juanxxx skrev:
Hur vet du dessa temperaturer?

Det är endast de två jag kan ändra VV temp och VV diff.
sida 14 i manualen.Har du koll på så du inte har extra varmvatten i drift igång?
2.2 är när du ändrar när den ska köra legionella med el-patron
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.