Jag avskyr thuja och hade behållt häcken som den är. Jag hade bara gått med på att klippa ned den om grannen tagit ned sin thuja helt. En illa skött thuja kan vara det fulaste som finns. Jag hade gått långt för att slippa se det. Jag hade också varit extremt tydlig med grannen vad jag anser om thuja och skötsel av den häcken.
 
  • Gilla
Ulltand och 12 till
  • Laddar…
Alltså nu är det preskriberat så jag kan lika gärna erkänna mina synder och vad jag anser om knäppa grannar och deras häckar.

När jag bodde i radhus med minimal tomt, uppskattningsvis max 100 kvm tomt på baksidan satte min granne en pelartuja i tomtgränsen utan att prata med oss först.
Jag påpekade försiktigt och sedan lite mindre försiktigt att de blir GIGANTISKA som inte passar för så små tomter. Att det inte var ok.
Grannen envisades med sin j*a pelartuja.

Jag köpte roundup i pelletsform och hällde ut 10ggr dosen.
Den dog. Pelartujan alltså.
Han försökte året efter med ny pelartuja.
Den dog den också.
Ytterligare ett nytt försök men konstigt nog dog den med.
Moahahaha :rofl::crysmile:

Nu är det här 20 år sedan jag flyttade därifrån men jag åkte förbi härom året. Det fanns ingen pelartuja i tomtgränsen däremot var den där grannens baksida OCH ännu mer minimalistiska framsida full med olika former av gigantiska tujor.

Är rätt glad att jag flyttade därifrån.


Så vad tycker jag att du ska göra i brist på roundup i pelletsform?
Sköta din häck och få den som du vill ha den och säga till kommunen att grannen får ta bort det av din häck som sticker över tomtgränsen.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Arg
  • Älska
Mimmi13 och 28 till
  • Laddar…
Unikt namn
S Sweetme skrev:
hindrar sikt och solljus och förstör deras plantage och skapat en generell deprimerande och instängd miljö sett från deras sida......
Förstår inte.
Är detta inte precis anledningen att man sätter en ful thujahäck. Att man vill ha en bygglovsbefriad berlinmur mot grannen? :thinking:
 
  • Gilla
Mimmi13 och 26 till
  • Laddar…
T
S Sweetme skrev:
Men tycker du det för att jag ska vara nöjd med min häck och att den hålls fin framförallt från min sida eller tycker du det för att jag ska vara en god granne..?
Grannen verkar knappast försöka vara ”en god granne”, utan verkar snarare vilja styra och ställa. Jag hade inte försökt hålla god grannsämja när grannen beter sig sådär, speciellt med tanke på dessa tramsiga tillsynsärenden.

Hade jag varit dig hade jag gått över och förklarat att hans anmälningar inte kommer leda någonstans, och om HAN vill ha en god grannsämja och att du håller efter häcken så kan han vara lite trevligare i sitt beteende.

Du har ingen skyldighet moraliskt att hålla god grannsämja när han bussar kommunen på dig, han har redan bränt sina skepp.
 
  • Gilla
c-n och 9 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Förstår inte.
Är detta inte precis anledningen att man sätter en ful thujahäck. Att man vill ha en bygglovsbefriad berlinmur mot grannen? :thinking:
Min tanke också men jag tror att det enda de vill är att jag ska göra jobbet dvs finputsa på deras sida och hålla avenboken så den inte är högre än deras thuja...
De har försökt att få mig att tro att det är jag som ska ta hand om vägen som tillhör min fastighet men som de har servitut på och använder...

Skulle tänka mig att kommunen kommer bli lika fundersamma när de kommer på tillsynsbesök :thinking:
 
  • Bild saknas eller kan inte laddas.
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Sweetme skrev:
Min tanke också men jag tror att det enda de vill är att jag ska göra jobbet dvs finputsa på deras sida och hålla avenboken så den inte är högre än deras thuja...
De har försökt att få mig att tro att det är jag som ska ta hand om vägen som tillhör min fastighet men som de har servitut på och använder...

Skulle tänka mig att kommunen kommer bli lika fundersamma när de kommer på tillsynsbesök :thinking:
Det är en klassisk typ av fräcka grannar helt enkelt. De tycker att alla andra ska tjäna och serva dem och att de inte har något eget ansvar. Att de är någon sorts chefer. De brukar automatiskt hamna i den lokala frysboxen och bli rätt ensamma. Inga att lägga tid på, låt dem leva sitt liv separat från oss andra.
 
  • Gilla
Jenpet och 14 till
  • Laddar…
P
R rolflidvall skrev:
Jag hade flyttat in den åtminstone till 1 meter innanför fastighetsgränsen, det är ju helt värdelöst att ha en häck i gränsen. För 17 år sedan planterade jag en prakthäggmispelhäck just 1 meter innanför gränsen för att kunna sköta den inom min egen fastighet och det är jag otroligt glad för idag.
Du har uppenbarligen ingen aning om vad du skriver om!
Skrivit av en som manuellt tagit bort en avenbokshäck för bygge av friggebod.
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De brukar automatiskt hamna i den lokala frysboxen
Sker det bokstavligen är problemet naturligtvis löst för gott;)
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
mikethebik mikethebik skrev:
Sker det bokstavligen är problemet naturligtvis löst för gott;)
Ser @mikethebik med älgstudsaren i trädgården...
 
  • Haha
  • Gilla
Falckkjelle och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är en klassisk typ av fräcka grannar helt enkelt. De tycker att alla andra ska tjäna och serva dem och att de inte har något eget ansvar. Att de är någon sorts chefer. De brukar automatiskt hamna i den lokala frysboxen och bli rätt ensamma. Inga att lägga tid på, låt dem leva sitt liv separat från oss andra.
Ja det är min känsla också. Därför struntade jag i att beskära avenboken på höjden i år av ren trots och sen kommer jag strunta i deras sida för jag vill inte vara på deras tomt o leka obetald trädgårdsmästare, däremot kommer jag hålla min egen sida fin.

Angående att bli rätt ensam så finns det en granne till och de har också en hög avenbokshäck mot nämnda jobbiga grannar...
 
  • Gilla
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
R
P Peter787 skrev:
Du har uppenbarligen ingen aning om vad du skriver om!
Skrivit av en som manuellt tagit bort en avenbokshäck för bygge av friggebod.
 
  • Gul och svart minigrävare av märket CAT med en skopa, på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kent Åström1
  • Laddar…
M mimblewimble skrev:
Alltså nu är det preskriberat så jag kan lika gärna erkänna mina synder och vad jag anser om knäppa grannar och deras häckar.

När jag bodde i radhus med minimal tomt, uppskattningsvis max 100 kvm tomt på baksidan satte min granne en pelartuja i tomtgränsen utan att prata med oss först.
Jag påpekade försiktigt och sedan lite mindre försiktigt att de blir GIGANTISKA som inte passar för så små tomter. Att det inte var ok.
Grannen envisades med sin j*a pelartuja.

Jag köpte roundup i pelletsform och hällde ut 10ggr dosen.
Den dog. Pelartujan alltså.
Han försökte året efter med ny pelartuja.
Den dog den också.
Ytterligare ett nytt försök men konstigt nog dog den med.
Moahahaha :rofl::crysmile:

Nu är det här 20 år sedan jag flyttade därifrån men jag åkte förbi härom året. Det fanns ingen pelartuja i tomtgränsen däremot var den där grannens baksida OCH ännu mer minimalistiska framsida full med olika former av gigantiska tujor.

Är rätt glad att jag flyttade därifrån.


Så vad tycker jag att du ska göra i brist på roundup i pelletsform?
Sköta din häck och få den som du vill ha den och säga till kommunen att grannen får ta bort det av din häck som sticker över tomtgränsen.
För att vara ärlig så låter det mer som att du är den knäppa grannen. Så grannen plantera växter på sin egna tomt som du år efter år dödar? Tur att man inte har sådana grannar.
 
  • Gilla
Jaggatagga och 12 till
  • Laddar…
P
Går inte att kommentera bilder utan text...
Hade kostat en förmögenhet att lyfta in en grävare.
 
  • Gilla
Jjjonas5420 och 1 till
  • Laddar…
Som sagts, sköt häcken så mycket som du tycker är bra/lämpligt för din egen skull. Försök att inte eskalera problemet med grannen.Eskalering kan bli väldigt jobbigt på alla möjliga sätt.
 
  • Gilla
lidholmen och 7 till
  • Laddar…
SamiHus SamiHus skrev:
För att vara ärlig så låter det mer som att du är den knäppa grannen. Så grannen plantera växter på sin egna tomt som du år efter år dödar? Tur att man inte har sådana grannar.
Men enligt texten så planterade grannen i tomtgränsen och inte på sin tomt...
 
  • Gilla
TSkoogh och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.