Åsa Lund
Viktor.J Viktor.J skrev:
Liten uppdatering, tyvärr (för huset) så försvinner mycket tid under semestern!
[bild]
På altanen ligger 170x34.

[bild]
Börjat måla "kransen" och pelarna med linoljefärg.

[bild]
Mesta av trallen på plats.


[media]

Profilen börjar kanske bli tydligare här. Har rent av kopierat en gjuten altan från ett hus med samma byggnadsår.

[bild]


[bild]
[bild]
[bild]
Smidesräcke på plats. Köpte begagnat från ett hus från 1950. Smed har lappat och lagat, blästrat och lackerat.
Supersnyggt räcke!
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Supersnyggt räcke!
Jätte tack ! vi blev väldigt nöjda, kanske att det är lite "för nytt" just nu. Men det fixar nog ett år av väder och vind :)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Snyggt jobbat med allt än så länge. Kul att följa! Jag kanske missat men hur gjorde du med dräneringsrör vid dräneringen? Ser att huset står på berg och såg bara isodränen på bilden men hade du några dräneringsrör du fick plats med? Fick du spräcka bort berg för det?
 
MekPappa MekPappa skrev:
Snyggt jobbat med allt än så länge. Kul att följa! Jag kanske missat men hur gjorde du med dräneringsrör vid dräneringen? Ser att huset står på berg och såg bara isodränen på bilden men hade du några dräneringsrör du fick plats med? Fick du spräcka bort berg för det?
Tjena,

Berget bakom huset (som sluttar mot) slutade vid markplan ca 1m innan huset, men nere vid sulan så var det tight på vissa ställen. Så de som gjorde dräneringen körde med en Darda (hydraulisk spräckare) för att spräcka bort så man fick plats med ett dräneringsrör. Innan dräneringsrörert så gjöt dom upp ett fall och kletade på asfalt en bit upp...Sedan dubbla lager isodrän sedan markduk. Tror dagvattnet ligger utanför isodränen sedan för det är inte med på bilderna :)
 
  • Gilla
MekPappa
  • Laddar…
PeterFalun
Bra tänkt med det vackra räcket
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tjena,

Berget bakom huset (som sluttar mot) slutade vid markplan ca 1m innan huset, men nere vid sulan så var det tight på vissa ställen. Så de som gjorde dräneringen körde med en Darda (hydraulisk spräckare) för att spräcka bort så man fick plats med ett dräneringsrör. Innan dräneringsrörert så gjöt dom upp ett fall och kletade på asfalt en bit upp...Sedan dubbla lager isodrän sedan markduk. Tror dagvattnet ligger utanför isodränen sedan för det är inte med på bilderna :)
Okej! Tack för svaret
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
Bra tänkt med det vackra räcket
Stort tack !
 
Smidesräcke på plats. Köpte begagnat från ett hus från 1950. Smed har lappat och lagat, blästrat och lackerat.[/QUOTE]

Snyggt räcke! Vi har ett räcke som ska placeras på en nybyggd balkong så tar gärna emot tips om smed. Eftersom vi bor några hundra meter från er så vore det smidigt med lokalt tips!
 
A AnnIng skrev:
Smidesräcke på plats. Köpte begagnat från ett hus från 1950. Smed har lappat och lagat, blästrat och lackerat.
Snyggt räcke! Vi har ett räcke som ska placeras på en nybyggd balkong så tar gärna emot tips om smed. Eftersom vi bor några hundra meter från er så vore det smidigt med lokalt tips![/QUOTE]

Skrivit PM. Jag hade lite svårt att hitta en lokal smed som ville göra jobbet. Men tycker det gick smidigt ändå.
 
Då ska vi se, jag har fortsatt med stödmuren på framsidan. Det kanske inte är super tydligt här men jag har 22 st dubbade 12mm armeringsjärn i berget. Sedan har jag 2 st horisontella 12mm armeringsjärn. Där det blir 30 cm har jag två nivåer. Circa 1 m3 betong blev det, blandade själv med makadam 8-16, sand 0-8 och cement/vatten i en tombola. bra träning....
Grund till en stödmur under konstruktion med armeringsjärn, träformar och nyligen gjuten betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att jag rivit formen så la jag ut första raden av skalblock och försökte få dom nogorlunda jämna.
Grundläggning av stödmur vid natt med synlig armering och första raden lagda skalblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter började jag med att dubba ner 10mm armeringsjärn i sulan och berg. Tror det blev ca 130 hål totalt.
Stödmur under konstruktion med 12mm armeringsjärn, skalblock och makadamgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan horisontel armering 2x10mm och ett nytt varv
Armeringsjärn och hålkärlsblock i förberedelse för gjutning av stödmur på byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stödmur under konstruktion med armeringsjärn, skalblock och byggmaterial omkring på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det bara att gjuta igen allt i schakten i hålstenen. Det var ganska tungt jobb, ca 800l betong blandades. p.g.a. de relatvt smala chakten och all amrering så gick det inte att använda spade eller liknande för att få ner betongen. Utan det var bara att kasta ner det med murarslev... 2 ton.... :) Använde sedan en vibratorstav för att få det att flyta ut fint i alla håligheterna. Men det var kännsligt, det blev ganska stora krafter så några blok flyttade sig lite. Framförallt hörnblocken som trycker mot den gamla stömuren. Så de åkte ut några mm.
Nybyggd stödmur framför hus med armeringsjärn, skalblock och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd stödmur av skalblock med armering och delvis återfylld med makadam, plastskydd på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan gjöt jag hålkärl för baksidan av muren.
Nybyggd stödmur av betong med armeringsjärn och markduk under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu håller jag på att återfylla med Makadam 8-16 . Platonmatta mot muren, N2 markduk mellan jord och makadam.
Stödmur under konstruktion med armeringsjärn, plastfolie, makadam och Platonmatta vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stefanss och 8 till
  • Laddar…
Jag funderade länge och hårt på hur jag skulle lösa dräneringen av muren. Problemet är att jag inte kan få bort vattnet som ligger under marknivå som lök på laxen har jag dagvattenkassetterna nära i anslutning så det kommer en del vatten därifrån också.

Jag testade att ösa vatten i dagvattensystemet och med mättat jord för att se vad som händer. Det bildas en pöl på lägsta punkten men den försvinner efter ett tag. Orsaken tror jag är att den lägsta punkten så står muren på makadam och vattnet försvinner sedan därifrån. Så jag hoppas det inte sak bli ett problem, jag övervägde pump och pumpbrunn men det var dyrt och lång leveranstid. Så jag satte ett avloppsrör med markduk i ena änden, så jag kan öppna och titta då och då och se hur nivån är. Det "enda" jag är rädd för är att det blir stora volymer vatten ståendes och att det skjuter på muren när det fryser.

Avloppsrör och dräneringsarbete vid en mur med markduk, grus och säckar med cement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Successivt börjat återfylla.... Fy fan vad tradigt, skottkärra och spade!
Nybyggd grå stödmur med dräneringsmaterial framför, hus och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat plantera Syrén häcken och så lite jordhögar
Ett pågående trädgårdsarbete med synlig dränering och nyplanterade syrener vid ett hus med en veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävd dräneringsdike intill uppfart med synliga dagvattenkassetter och markduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har lagt ner en hel del tid på att handgräva upp ett stort hål för ett kommande äppelträd. När vi grävde om tomten så la vi massa sten är som uppfyllnad, så nu fick jag vackert gräva upp den. Vissa stenar var för stora så då var det fram med borrhammaren och spräckkilar. Hålet är ca 2m i diameter och 1m djupt. Sedan återfyllde vi med gammaljord, ny jord, kogödsel, biokol. Om någon reagerar på skyddet runt om så, ja vi har väldigt mycket rådjur på tomten :)
Ett stort grävt hål i jord med en spade, nära en asfalterad yta och några små gröna växter upptill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nysatt äppelträd skyddat med nät i en trädgård med höstgula buskar och röda hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har också spenderat ganska mycket tid på att hämta, klyva, bygga och stapla ett vedskjul. strax över 3 m3 staplat
Ett välstaplat vedskjul fyllt med vedklabbar på en träaltan med verktyg och en stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Utesäsongen börjar tillslut lida mot sin ända. Vilket känns skönt. Jag har bara jobbat ute sedan april så nu börjar jag bli trött på det :) Dessutom så är det svårt att hitta motivation när temperaturen gör att inget växer. Så nu är det fokus på att städa av tomten och fixxa till lite här och där inför vintern.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Inför vintersäsongen så var tanken att jag skulle ta mig an ett "litet projekt".... Det har vuxit....
Tanken var att installera en LVVP och därför tänkte jag fixa till det som ska bli tvättstuga. P.g.a dåliga golv och behov av avlopp så tänkte jag att jag bilar upp golvet och gör om. Men då visade det sig att därunder fanns mycket sand, sten och lera och allt var fuktigt. Så jag började gräva vidare och hittade mängder med vatten. Efter mycket eftersök så visar det sig att huset som står på berg har en ganska hög grundvattennivå.

Rummet innan "start"..
Ett tomt, slitet källarrum med betongväggar, skadad puts, och en lampförsedd takbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här hittade jag lite vatten, sanden är dyngsur som man ser.
En grävd grop i en byggnad med blottat fundament, stenar, spade, hink och stående vatten. Renovering eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilat bort det mesta av golvet och grävt ur det mesta "löst".
Rivnings- eller renoveringsprojekt, rörledningar exponerade, betonggolv delvis borttaget, väggar med fuktskador och erosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilade bort och grävde ur en del av intilliggande rum för att kunna dra avlopp samt för att se vart vattnet kom ifrån. Här v ar det också vatten.
Arbetare gräver i öppnat golv, murbrukshinkar, rör, avskalade väggar, renovering eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering, uppriven golv, rörledningar synliga, badrumsarbete, grävning inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började spräcka bort högpunkter av berget för att få plats med isolering.
Oren, rörig källare under renovering eller reparation med synliga rör och kablar, och vattensamling på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter mycket tankar och funderingar så bestämde jag mig för att förstärka upp grundmuren. Skälen kanske inte är jätte starka men grundmuren verkar vara gjord av ganska dålig betong, den är ganska porös och det är inga problem att borra i alls. Dessutom så står den på lera och sten, tidigare så fanns det också jord på andra sidan som höll emot, men med tanke på inflödet av vatten och att det nu kommer isolering så är jag lite nojig för underminering och jordkrafter. framförallt kombinerat med att betongen är dålig. Så jag började med att dubba 10mm armering i grundmur och i berget
Byggplats med blottade armeringsjärn, rör och grävd grop vid en betongvägg, troligen förberedelse för gjutning eller installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan 2 st 12mm armeringsjärn horisontellt (ej med på bilderna ovan).
Blev ganska bra.
Källarrum under konstruktion eller reparation med blöt mark, betongblock och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsatt i ny etapp ut ifrån "hörnet". Samma armeringe här, men 3 horisontella p.g.a. högre höjd (ca 40cm) och att jag hade lite över :)
Grundläggning med armeringsjärn, träformar, jord och betongkonstruktion under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En rörig byggarbetsplats inomhus med utsatta rör, grus och byggmaterial i en ofärdig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Grundläggning eller utgrävning nära en betongvägg med synlig armering och vattenansamling på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk, gammal källare med träpanel, rörstöd, jord, och betongvägg. Renoveringsarbete verkar pågående.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 14 till
  • Laddar…
Vilket Jobb! Ska bli spännande att se hur det slutar
 
Gjutit den andra delen av "klacken"
Källarrum under renovering, gjutet fundament, borr, rör, träbitar och byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sveriges fulaste gjutform för undergjutning. Ville ha lite mera stöd till väggen innan jag börjar borra och såga under den
Ostabil träkonstruktion, sten, möjlig kollaps, rörligt ljus, otydlig inomhusmiljö, byggnad eller grotta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trästöd stabiliserar stora stenblock i en grotta eller underjordisk miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P.g.a att det ar figursågning i både över och underkant så fick jag köra med fogskum för att täta för expanderbetongen.
Trähögar och skumisolering i oordning intill en betongvägg och smutsig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innerväggarna har jag börjat "gjuta igen för hand" här vill jag mest säkerställa att sten och jord inte kan flytta på sig och riskera att underminera väggarna när "bara" isolering håller emot (innan var det jord och sten). Dessutom vill jag att det ska vara rent vatten som transporteras under golvet och att det inte ska dra med sig skit och sätta igen rör som ska kunna leda ut vattnet så småningom.


1-2 lager
Fuktig källare med synlig rörledning, sladdar på vått golv, mögelskador och avfällande puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sliten källarvägg, rör, genomfuktig grund. Mögel och fuktskador synliga. Renovering eller sanering kan behövas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3 lager. Blir nog totalt 4 lager, man kan inte lägga på för mycket på en gång.
Vägg utsatt för fukt, mögel och erosion med synlig skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktig källarvägg med mögel, spackel och vattenskada, synliga rörsystem, spackelspad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men framförallt så har jag spräckt en hel del berg och skalat av mellan 5-20 cm. Det tar väldigt lång tid att "skala" av lite på berget jämför med att spräcka stenar eller spräcka "höga" delar av berg. Jag har lite golv kvar vid ingången, men jag tror och hoppas att ca 98% av allt spräckande är färdigt.
Ett översvämmat rum med kablar och ledningar på vått golv, belysningsproblem, skadad infrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
mattetvilling och 8 till
  • Laddar…
M
Hur har projektet fortskridit? Spännande att se fortsättningen på denna tråd! (y):D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.