Hur mycket golvbruk (heter det så eller finns det fler namn på det?) respektive flytspackel ska jag köpa till ett 9 kvm badrum med 2 golvbrunnar?

Ska jag armera golvbruket något?
 
Jag inser att jag tänkte lite fel här, golvbruk (snabbslipsats heter det också) kan inte läggas direkt mot spånet, utan då får man göra en flytande konstruktion där bruket läggs på två lager plast, och minst 45 mm tjockt. Om du bara använder flytspackel så kan du köra direkt på spånet (med en armeringsmatta under slangarna), men det blir ju ganska mycket spackel som ska till. Täckskiktet ovanför slangarna behöver normalt vara minst 20 mm, alltså utan tätskikt, fix och plattor.

Jag undrar om det kanske inte vore bäst att göra som du tänkt från början, med glespanel på spånet, golvgips (jag hade lagt två lag, det första skruvat och det andra hellimmat) och sedan spackel, om nu redan spånet ligger där vill säga. Annars tycker jag att det är bättre att lägga slingorna under spånskivan och sedan bara spackla minst 12 mm.
 
Iofs om jag ställer kostnaden för golvvärmeplåtar, brädor till glespanelen och lim till golvgipset jämtemot flytspackel på hela ytan så kanske det inte skiljer så mycket i pris.
Räknade på 3,5 cm tjock och tänkte använda Casco Termoplan, kostar 199:- på K-rauta för 25 Kg. Räknade ca 600 kg på det och hamnar på drygt 4700 :-, vilket verkar överkomligt iaf.

Bra att gjuta det i 2 kakor iaf eller vad tror du om det hela?
 
35 mm är i och för sig lite lågt räknat, du får ju betänka att det är bara där det är som tunnast, sedan blir det tjockare på grund av fallet på golvet. Det kan nog vara vettigt att köra två vändor om man är lite ovan, och om spacklets maximala bygghöjd överstigs. Låt spacklet brinna något dygn, prima och låt torka, och kör sedan på en vända till där fallet åstadkoms.
 
Låter bra det, bara låta första lagret täcka golvrören eller? De är 16mm, första kakan lagom på ca 20 mm då? Termoplan, är det en bra lösning eller finns det nån mer prisvärd, som sagt 199 :- för 25 kg?
Har flytspackel något mer namn? Flytfix tror jag såg nån kalla det.
Måste jag fortsätta att använda samma tillverkare i hela badrummet nu när det gäller tätskit o.s.v. eller gäller det bara kombinationen tätskitk kontra fix?
 
20 mm kan vara lämpligt i första vändan, ja. Du kanske måste skrapa ur lite runt brunnen när spacklet är så hårt att du kan gå på det, annars blir det andra skiktet för tunt där, spacklen klarar i regel inte att gå till noll, så att säga. Gör så att det andra skiktet blir kanske fem millimeter vid brunnen.

Det heter flytspackel eller avjämningsmassa. Flytfix är någonting helt annat.

Det är bara eventuell primer under tätskiktet, själva tätskiktet och fixet som behöver vara samma. Spackel kan du köra annat.
 
Nu är det fler badrumsfunderingar här. Har försökt söka både i forumet och på andra ställen efter info om vad som gäller för fönster i badrum. Vill ha ett lite större "vanligt" fönster utan insynskydd ut mot skogen. Hur ska man få det tätt runt fönstert nu när man inte får använda gips och finns det ngn lägsta nivå det får gå ner till golvet el. mått på hur långt det måste vara från vatten. Måste väl måla med ngt våtrumssystem men det verkar ju vara lite krångel med färg och regler oxå.
 
Det är väl ingen skillnad att få tätt mot fönstret om du har fibercementskivor istället för gips? I båda fallen ansluter man tätskiktet mot fönstret.

Jag känner inte till några regler kring var man får placera fönster i våtrum, BBV går inte in på detta. Men sunt förnuft säger att man inte placerar det där det kommer utsättas för vattenbegjutning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.