V Vortex skrev:
Så länge 60-öringen finns så tjänar man väl nästan alltid på att sälja elen än att ladda batteriet och använda senare (om priset är detsamma eller lägre).

Om priset är konstant 1kr över hela dagen:
Sälja 1kWh = 80öre (det är väl exkl moms?) + 60 öringen + lite nätnytta mm = drygt 1,50kr
eller
Ladda 1kWh och använda senare så sparar du: 1kr + 30 öre (elnät) + 45 öre (energiskatt) = 1,75kr

Visst, du tjänar 25 öre per kWh men det täcker inte ens slitaget på batteriet.

Men försvinner 60-öringen så är det ju 85öre/kWh istället vilket väl ungefär är breakeven för batterietslitagekostnaden.
Du glömde verkningsgraden i Ladda-scenariot. I den bästa av världar hamnar denna på 90%, dvs:
1,75*0,9 = 1,575, så 7,5 öre hamnar det på. Täcker säkert inte alls slitaget.
 
T Tonka skrev:
Lite input som jag gärna tar kommentarer på:
Verkar som att batterier är helt värdelösa (även om jag i mitt fall kan få ett 10 kWh batteri för 24000 om jag köper samtidigt som resten av anläggningen). Orsaker:
* Bättre att sälja dyrt än att lagra för egenproduktion
* Batterier har (än så länge) begränsad livslängd på 10-15 år OCH lär tappa både kapacitet och verkningsgrad under hela tiden
* Verkningsgraden är INTE 100%, dvs om du producerar 1 kWh och lagrar den, kan du aldrig få tillbaka 1 kWh. Vet inte vad det handlar om, men kanske 10-20% tapp i hela kedjan (el=>batteri=>el)

Batterier KAN vara bra OM:
* Man kör köp-tim, sälj-tim och laddar på natten och förbrukar/säljer på dagen (köper billigt, säljer dyrt). Kräver dock en del pill med inställningarna och sannolikt stora påfrestningar (slitage) på både batteri och växelriktare.

Slutsats: Om man bara vill installera anläggningen och sedan inte bry sig är inte batterier ekonomiskt försvarbara
Om du kan få 10kwh batteri för 24.000 kr så har du tjänat in det på ett eller två år utan att du behöver göra ett jota.
Kan du köpa ut ett till mig? :)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
G gnilrub skrev:
Jag har inte heller bestämt mig riktigt om jag ska köpa batteri eller inte. Jag har räknat på det fram och tillbaka. Problemet är ju att framtida elpriser är helt avgörande för om det är lönsamt med batteri eller inte. Utan att veta vad elpriserna är om några år så vet man ju inte ens om det är lönsamt över huvut taget med solceller.

I en av mina offerter har jag ett 15 kwh batteri. Det kommer på sommaren laddas av solcellerna så att jag kan använda den elen på kvällen och natten när solen gått ner. På vintern kommer det laddas upp av elnätet på natten och sen använder jag den strömmen på dagen när elen är dyrare. Om vi tänker oss en laddning/urladdning om dagen i 10 år och att jag kan tjäna 1 krona per kwh varje gång så blir det 15 kr om dagen i 10 år, alltså 54750 kr. Det täcker kostnaden för batteriet men det blir kanske inte så mycket pengar över. Skulle det däremot fortsätta som nu med upp mot 4-5 kr i skillnad på nattpris mot dagpris så kommer det ju löna sig ganska rejält. Dessutom kommer jag att ha ström vid strömavbrott (om inte batteriet råkar vara urladdat just då).
Njea, du kommer ju inte automatiskt ha ström vid strömavbrott, krävs ju en del anpassningar för ö-drift.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K krill7 skrev:
Om du kan få 10kwh batteri för 24.000 kr så har du tjänat in det på ett eller två år utan att du behöver göra ett jota.
Kan du köpa ut ett till mig? :)
Just nu är det bättre att sälja elen än att lagra den i ett batteri, man betalar alltså 24.000 extra för att minska intäkten. Inte vettigt.
 
T Tonka skrev:
Just nu är det bättre att sälja elen än att lagra den i ett batteri, man betalar alltså 24.000 extra för att minska intäkten. Inte vettigt.
Å andra sidan: Om man har ö-drift så kanske man kan ha el även om det blir ett scenario med rullande black-outs i vissa delar av Sverige i vinter :(
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
K krill7 skrev:
Njea, du kommer ju inte automatiskt ha ström vid strömavbrott, krävs ju en del anpassningar för ö-drift.
Generellt är det ju så men i just mitt fall med den lösning jag har blivit erbjuden så har jag ö-drift. Jordspett och nätfrånskiljare etc.
 
  • Gilla
krill7 och 2 till
  • Laddar…
G gnilrub skrev:
Generellt är det ju så men i just mitt fall med den lösning jag har blivit erbjuden så har jag ö-drift. Jordspett och nätfrånskiljare etc.
Då är ju batteri värt det alla dar i veckan, bara känslan att klara sig över ett strömavbrott är ju värt 24000
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
T Tonka skrev:
Just nu är det bättre att sälja elen än att lagra den i ett batteri, man betalar alltså 24.000 extra för att minska intäkten. Inte vettigt.
Så är det säkert, för mig är batteriet främst intressant för vintern när inte solpanelerna ger något.
 
T Tonka skrev:
Då är ju batteri värt det alla dar i veckan, bara känslan att klara sig över ett strömavbrott är ju värt 24000
Ja det känns ganska lockande men om det är det bästa ekonomiskt vet jag faktiskt inte. Alternativet är väl att satsa alla pengar på fler paneler. Jag har stort tak på en lada på tomten.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
G gnilrub skrev:
Så är det säkert, för mig är batteriet främst intressant för vintern när inte solpanelerna ger något.
Japp, verkar vara det jag också kommit fram till efter att ha följt några trådar och grupper under dagen. Om man, som mig, vill ha solcellerna installerade och sedan helt glömma att de sitter där är batteri inte ekonomiskt försvarbart. Det kräver lite pyssel (även om intresset finns så finns inte tiden)
 
Använd 50% avdraget till att köpa ut ett teslabatteri till bilen. Hävda att det är till systemet vilket det är på ett sätt?
Fast med maxtaket kanske det inte blir så mycket rabatt.

Har du ingen elbil kan du sälja batteriet
 
L lobbin skrev:
Fick precis mina första offerter på anläggning med batteri. Jag tyckte tidigare det lät smart att kunna få 50% på växelriktaren och batteri.

Nu efter offerterna är jag inte lika säker. Behöver vi verkligen lägga dessa pengar på ett batteri? 10kWh känns väldigt lite.

Vi har idag uppvärmning via jordvärme. Däremot har vi pool med uppvärmning via luftvärmepump och elbil. Årlig förbrukning på drygt 20-22kWh.
Du tjärnar mer på att sälja din el på dagen när solen skiner för att sedan köpa på natten (undantaget är väl 19-21 tiden på kvällen), trots nätavgift. Jag har svårt att se ett batteri som försvarbart. lägg pengarna på fler eller bättre solceller, alternativ satsa på att nästa elbil blir en som du kan köra elen bakvägen med och driva huset på.
Diagram som visar elproduktionspris i SEK/kWh över en dag, med högre pris markerat under dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Tonka skrev:
Just nu är det bättre att sälja elen än att lagra den i ett batteri, man betalar alltså 24.000 extra för att minska intäkten. Inte vettigt.
T Tonka skrev:
Just nu är det bättre att sälja elen än att lagra den i ett batteri, man betalar alltså 24.000 extra för att minska intäkten. Inte vettigt.
Nej du betalar 24.000 för att kunna slippa köpa dyr el, du tjänar mer på att inte köpa än att sälja.
 
G gnilrub skrev:
Generellt är det ju så men i just mitt fall med den lösning jag har blivit erbjuden så har jag ö-drift. Jordspett och nätfrånskiljare etc.
Jamen dåså :)
 
T Tonka skrev:
Lite input som jag gärna tar kommentarer på:
Verkar som att batterier är helt värdelösa (även om jag i mitt fall kan få ett 10 kWh batteri för 24000 om jag köper samtidigt som resten av anläggningen). Orsaker:
* Bättre att sälja dyrt än att lagra för egenproduktion
* Batterier har (än så länge) begränsad livslängd på 10-15 år OCH lär tappa både kapacitet och verkningsgrad under hela tiden
* Verkningsgraden är INTE 100%, dvs om du producerar 1 kWh och lagrar den, kan du aldrig få tillbaka 1 kWh. Vet inte vad det handlar om, men kanske 10-20% tapp i hela kedjan (el=>batteri=>el)

Batterier KAN vara bra OM:
* Man kör köp-tim, sälj-tim och laddar på natten och förbrukar/säljer på dagen (köper billigt, säljer dyrt). Kräver dock en del pill med inställningarna och sannolikt stora påfrestningar (slitage) på både batteri och växelriktare.

Slutsats: Om man bara vill installera anläggningen och sedan inte bry sig är inte batterier ekonomiskt försvarbara
Vi har ett BYD HVM 16.6 kWh-batteri på ingång och har räknat på saken.

Då jag inte har batteriets pris specifikt i min offert utgår jag från priset på Europe-Solarstore som är ca 132.000 kr, tillkommer merkostnaden av en Fronius Gen24 10 kW istället för en vanlig Fronius 10 kW, cirka 10.000 kr. Alltså är kostnaden för växelriktare och batteri 142.000 kr i uträkningen.

Av detta får man 50 % i grönt teknik-avdrag så det blir 71.000 kr som batteriet måste "tjäna in" för att bli lönsamt. Jag vet att det finns lite andra kostnader här men vi säger så i stora drag.

BYDs egen batterigaranti ger 10 år eller 51 230 kWh, vilket som nu inträffar först. Man garanterar då 60 % av ursprunglig kapacitet. Dock nämns inget om strömstyrkor eller fyllnadsnivåer vilket helt bombsäkert påverkar livslängden. Så deras garanti är i absolut worst case scenario, där folk misshandlar batterier så mycket det går.

Om man, likt alla litiumbaserade batterier, vill skona batteriet så kör man inte full laddning/urladdning på dem. Så jag har räknat att jag nyttjar bara 70 % av kapaciteten eller 12 kWh maximalt varje dygn. Räknar man på en livslängd på 10 år så ger det 43 800 kWh eller på 15 år 65 700 kWh. BYD-garantins 51 230 kWh inträffar ungefär efter 12 år.

Så, vi räknar på att batteriet måste tjäna in 71.000 kr på 12 år eller 51 230 kWh.
Eftersom batteriet kan användas till att kapa topplaster kan vi gå ned från en säkringsstorlek på 20 A till 16 A, detta sparar vi 2123 kr/år med våra nuvarande nätpriser, vilket på 12 år ger 25 500 kr. Återstår då 45 500 kr som batterilösningen måste spara oss.

45 500 kr utspridda på 51 230 kWh blir 89 öre / kWh.
Avgår förluster i konverteringen, tester visar på 95 % verkningsgrad i processen från input->lagring->output hos Fronius och BYD. Då ligger vi på 94 öre / kWh för break-even.

Den stora frågan, som vi nu alltså slagit vad om, är ifall elpriserna i snitt kommer ha en 94 öres skillnad mellan natt och dag under de närmaste 12 åren. Eftersom ekonomin i denna lösning finns i att fylla batteriet när elen är billig (oftast nätter) och sälja/ersätta köpt el när elen är dyr (oftast dagar).

Jag tror ju det. Det är därför jag satsat på denna lösning. Kan redan se att folk som kör timdebitering och batterilösning lyckades under augusti 2022 i SE3 nå hiskeliga skillnader som 88 öre / kWh / inköpt och 383 öre / kWh / såld el. Alltså nära 3 gånger den skillnad som krävs för att batterikalkylen ska nå break-even. Även om inte alla månader är så, krävs det flera månader med lägre skillnader för att de här bra månaderna ska vägas upp. Även om priserna skulle stabilisera sig på månadsmedel 500 öre, krävs det alltså fortfarande bara 94 öres skillnad mellan olika tider på dygnet för att nå break-even.

Med andra ord en vinstmaskin.

Om en batterilösning blir lönsam för dig eller inte avgörs av:
  • Vilket elområde du bor i
  • Om elområdena meckas om radikalt (troligen på gång)
  • Om du kan använda den till peak shaving
  • Hur elprisets utveckling, framför allt skillnaden låg/högtaxa blir i framtiden
  • Om politikerna börjar manipulera priset artificiellt för köpa väljare
En bubblare är om man kan bistå Svenska Kraftnät med stabiliseringstjänster, något som kan ge stora inkomster, men det lär sätta begränsningar i användningen istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.