Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
För att inte tala om nyttan med inkomstförsäkring som funkar även vid uppsägning p.g.a. sjukdom.
Facken har otvetydigt de mest prisvärda inkomstförsäkringarna.
Jag betalar 70 kronor eller liknande för min sjukförsäkring. (Och det betalas av företaget så ingen löneskatt)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[bild]
Helt felaktig definition av marginalskatt, typist tendentiösa websidor av typ skattebetalarnas förening.
Det handlar om arbetsgivarens marginalkostnader vs. arbetstagarens nettolön. Visserligen relaterade för egenföretagaren, men i det fallet måste man räkna med ökningen av utdelningsutrymme också. 500kr utdelningsutrymme till 20% skatt ger alltså ett tillskott på 400kr netto, vilket avsevärt sänker marginaleffekten, både för arbetsgivare och aktieägare.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Helt felaktig definition av marginalskatt, typist tendentiösa websidor av typ skattebetalarnas förening.
Det handlar om arbetsgivarens marginalkostnader vs. arbetstagarens nettolön. Visserligen relaterade för egenföretagaren, men i det fallet måste man räkna med ökningen av utdelningsutrymme också. 500kr utdelningsutrymme till 20% skatt ger alltså ett tillskott på 400kr netto, vilket avsevärt sänker marginaleffekten, både för arbetsgivare och aktieägare.
Du betalar fortfarande 66 procent skatt på varje tusenlapp över 55k. Då marginalskatten definierar hur mycket mer du betalar på en löneökning, så helt korrekt.

Det är klart att aga är mer transparent för mig. Men det är egentligen ingen skillnad för en anställd det är skatt direkt kopplat till din lön. Pengar du kunde löneförhandlat dig till om aga sänktes eller togs bort
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag betalar 70 kronor eller liknande för min sjukförsäkring. (Och det betalas av företaget så ingen löneskatt)
Sjukförsäkring ger vanligen ersättning upp till begränsat belopp mellan sjukdag 30-90.
Fackets inkomstförskring ger 80% av lönen arbetslöshetsdag 1-120 om det inte föreligger karens enlig a-kasseregler.
Två helt skilda försäkringslösningar.
Som kollektivavtalsansluten ingår sjukförsäkring dag 30-90.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du betalar fortfarande 66 procent skatt på varje tusenlapp över 55k. Då marginalskatten definierar hur mycket mer du betalar på en löneökning, så helt korrekt.

Det är klart att aga är mer transparent för mig. Men det är egentligen ingen skillnad för en anställd det är skatt direkt kopplat till din lön. Pengar du kunde löneförhandlat dig till om aga sänktes eller togs bort
Du har alltså inte lärt dig att skilja på vad arbetsgivaren betalar och vad du som löntagare får för marginalskatt. *facepalm*
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Sjukförsäkring ger vanligen ersättning upp till begränsat belopp mellan sjukdag 30-90.
Fackets inkomstförskring ger 80% av lönen arbetslöshetsdag 1-120 om det inte föreligger karens enlig a-kasseregler.
Två helt skilda försäkringslösningar.
Som kollektivavtalsansluten ingår sjukförsäkring dag 30-90.
Jag får 90 procent av löne. Mins dock inte när den kickar in. Får kolla. Men jag har ju buffert i bolaget.

Tex när jag var pappaledig tog jag ut full lön samtidigt som jag lyfte föräldrapenning
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Du har alltså inte lärt dig att skilja på vad arbetsgivaren betalar och vad du som löntagare får för marginalskatt. *facepalm*
Aga är ett påhitt av S för att dölja skatt på arbete. Facepalm right back at you

Edit: när jag var anställd var bolaget icke anslutet samt skrev ut lönen inkl aga så de anställda kunde se totala lönekostnaden. Så borde alla bolag göra
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Varför ska jag ha empati för lata som inte gjort ett handtag i livet som att skaffa sig en utbildning.
Jag har för mig att du hävdade att förmåga att studera med bra resultat berodde på gener. Har du ändrat dig nu?

Dyslektiker har absolut inte svårigheter att läsa och skriva för att de är lata. De med ADHD är inte lata men överaktiva så det är omöjligt att sitta still långa stunder. Du verkar ha dålig verklighetsförankring och verkar inte kunna tänka utanför din lilla bubbla.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag får 90 procent av löne. Mins dock inte när den kickar in. Får kolla. Men jag har ju buffert i bolaget.

Tex när jag var pappaledig tog jag ut full lön samtidigt som jag lyfte föräldrapenning
Ironin när man vet att M vill sätta åt bidragsfuskarna =)
 
  • Haha
Krille4
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Ironin när man vet att M vill sätta åt bidragsfuskarna =)
Du har ingen koll på reglerna. Du får inte jobba. Du får ta ut lön
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Aga är ett påhitt av S för att dölja skatt på arbete.
Arbetsgivaravgifter förekommer i många länder inkl. USA. I andra länder får arbetstagaren tvingad att betala motsv. sociala avgifter själv utan att arbetsgivaren är involverad. Alltså verkligen inte ett påhitt av S.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Aga är ett påhitt av S för att dölja skatt på arbete. Facepalm right back at you

Edit: när jag var anställd var bolaget icke anslutet samt skrev ut lönen inkl aga så de anställda kunde se totala lönekostnaden. Så borde alla bolag göra
Så du anser att sjukförsäkringsavgift och pensionsavgift är skatt på arbete, när det de facto är försäkringsavgifter.
Men jag kan hålla med dig rörande den allmänna löneskatten på 11%.
Det kan vara läge att öka kunskapen om vilka komponenter som ingår i dessa 31,42%.

Att arbetsgivare anger total lönekostnad är inte alls ovanligt, det är t.o.m. bra.
Fackföreningar är ofta duktiga på att förklara vad medlemsavgiften används till, ett föregångsexempel i jämförelse.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Arbetsgivaravgifter förekommer i många länder inkl. USA. I andra länder får arbetstagaren tvingad att betala motsv. sociala avgifter själv utan att arbetsgivaren är involverad. Alltså verkligen inte ett påhitt av S.
Sverige införde aga under de mörka åren 60 till tidigt 90. Det är sant andra länder har det. Men mycket lägre kostnad. I Sverige var det iallafall sossarna som införde det.
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Så du anser att sjukförsäkringsavgift och pensionsavgift är skatt på arbete, när det de facto är försäkringsavgifter.
Men jag kan hålla med dig rörande den allmänna löneskatten på 11%.
Det kan vara läge att öka kunskapen om vilka komponenter som ingår i dessa 31,42%.

Att arbetsgivare anger total lönekostnad är inte alls ovanligt, det är t.o.m. bra.
Fackföreningar är ofta duktiga på att förklara vad medlemsavgiften används till, ett föregångsexempel i jämförelse.
Absolut är det en skatt eftersom du inte direkt kan styra över hur pengarna används. Sedan är det tak på precis all välfärd så efter statlig inkomstskatt går absolut ingenting till individen.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du betalar fortfarande 66 procent skatt på varje tusenlapp över 55k. Då marginalskatten definierar hur mycket mer du betalar på en löneökning, så helt korrekt.

Det är klart att aga är mer transparent för mig. Men det är egentligen ingen skillnad för en anställd det är skatt direkt kopplat till din lön. Pengar du kunde löneförhandlat dig till om aga sänktes eller togs bort
Nej, det är inte jag som betalar arbetsgivargiften, be betalas från arbetsgivarens konto och om de inte betalas drivs skulden in från arbetsgivarens konto.
Om arbetsgivarenninte betalar in min preliminärskatt så blir jag betalningsskyldig.
Om ditt timpris som konsult ökar från 1200 till 1500, är det då en ökning med 25% eller räknar du ökningen på belopp inkl. moms?
Arbetgivarens marginalkostnad är inte samma sak som löntagarens marginalskatt, helt enkelt för att arbetsgivaravgiften aldrig tillhör löntagaren rent juridiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.