J Jonaswe36 skrev:
igår så pumpades de i spritblandning så att trycket gick upp till ca 1,2 bar. Men nu har den sjunkit till ca 0,9
Det där är ett expansionskärl som i huvudsak används till värmebärarsidan.
Du har väl inte etanol där?
Eller har hu 10 m högläge på köldbärarsidan och brine trycksatt till 1 bar?
Känns som du kanske ska ringa en VVS-tekniker.
 
H Hallerudsbo skrev:
Bytte mitt kärl för 2 månader sedan.
1400 kr.
Då var det en firma som bytte.
okej de låter ju rimligt!
 
M MagHam skrev:
Det där är ett expansionskärl som i huvudsak används till värmebärarsidan.
Du har väl inte etanol där?
Eller har hu 10 m högläge på köldbärarsidan och brine trycksatt till 1 bar?
Känns som du kanske ska ringa en VVS-tekniker.
Har väldigt dålig koll på de här med bergvärme så därför ställer jag alla frågor här men jag kan inte svara på de du frågar men de har alltid varit olika VVS-firmor som har fyllt på systemet. Det är ett slutet system och jag har ett till expansionskärl som är till för radiatorerna i huset som aldrig har fyllts på utan de luftas ju bara ibland.
 
Jag bytte själv..ett kärl på Bauhaus ca 800:- spänn. När du fyller, går det snabbt att få tryck eller tar det en liten stund? Det ger en indikation om den är trasig att trycket går snabbt upp…
 
J Jonaswe36 skrev:
Har väldigt dålig koll på de här med bergvärme så därför ställer jag alla frågor här men jag kan inte svara på de du frågar men de har alltid varit olika VVS-firmor som har fyllt på systemet. Det är ett slutet system och jag har ett till expansionskärl som är till för radiatorerna i huset som aldrig har fyllts på utan de luftas ju bara ibland.
Är det brinekretsen så kan du sluta bekymra dig. Det gör inget om du får lägre tryck i den kretsen, egentligen helt onödigt med stort övertryck Så strunta i att kolla på mätaren och bekymra dig.
 
T
Sitter kärlet på kb-sidan så kan det vara lämpligt att kolla hur slangarna i maskinen ser ut.
Det är inte helt ovanligt att slangarna rostar sönder eller att någon av muttrarna och spruckit :sweat:
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Jag bytte själv..ett kärl på Bauhaus ca 800:- spänn. När du fyller, går det snabbt att få tryck eller tar det en liten stund? Det ger en indikation om den är trasig att trycket går snabbt upp…
okej, nä trycket gick inte snabbt upp när han handpumpade i vätskan i systemet.
 
T tobbetk skrev:
Sitter kärlet på kb-sidan så kan det vara lämpligt att kolla hur slangarna i maskinen ser ut.
Det är inte helt ovanligt att slangarna rostar sönder eller att någon av muttrarna och spruckit :sweat:
Har tagit bort plåt-sidor för att kontrollera div slangar och jag kan se att de ser ut som rost på en slang.
Känner dock ingen "sprit-doft", så säkert bara kondens..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.