Status
Tråden går ej att kommentera.
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, det är en felaktig analys. Även med flera paralyserade kärnkraftverk lyckas Sverige exportera el. Att Karlshamnsverken gick in och körde oljekraft i somras var bara för att exportpriserna var så höga att det lönade sig ekonomiskt. Inte för att täcka svenskt behov.

Fel, hade vi kunnat mätta kapaciteten på exporten med annan baskraft som vatten och kärnkraft hade aldrig Karlshamn startat
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Märkligt och vilja stödrösta in antikärnkraft i riksdagen. Den mest inbitna kärnkraftsmotståndaren måste ju nu fatta att mindre kärnkraft betyder mer olja
S m.fl. på vänstersidan visste att utan MP inne skulle det vara helt kört för fortsatt vänsterstyre. Sedan har ett antal "kändisar" propagerat för att lägga sin röst på MP. Sedan kan man ju undra som låter sig påverkas vad av en samling "kändisar" tycker och anser men några är det säkert. Tyvärr!
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
S m.fl. på vänstersidan visste att utan MP inne skulle det vara helt kört för fortsatt vänsterstyre.
Problemet är bara att vissa genuina sossar har svårare för Mp än för olika delar av högern. Så när Södermalmssossar propagerar för stödröster på Mp går lika många sossar i Knäckebrödhult till Sd.

Att se hur många som röstar på S och C i kommunalvalet mot i riksdagsvalet i glesbygd och småstäder är ögonöppnande. Vi pratar inte längre om proteströster på udda småpartier lokalt, utan lokalt röstar man enligt första preferensen, men i riksdagsvalet måste man byta eftersom att partierna där är för långt från sina kärnväljare.

Det kan mycket väl bli ett limbo till slut: kan inte vinna med dem, men inte heller bli av med dem.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
N
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Problemet är bara att vissa genuina sossar har svårare för Mp än för olika delar av högern. Så när Södermalmssossar propagerar för stödröster på Mp går lika många sossar i Knäckebrödhult till Sd.

Att se hur många som röstar på S och C i kommunalvalet mot i riksdagsvalet i glesbygd och småstäder är ögonöppnande. Vi pratar inte längre om proteströster på udda småpartier lokalt, utan lokalt röstar man enligt första preferensen, men i riksdagsvalet måste man byta eftersom att partierna där är för långt från sina kärnväljare.

Det kan mycket väl bli ett limbo till slut: kan inte vinna med dem, men inte heller bli av med dem.
Att många partiledningar och inte minst den i C är helt ur takt med vad många av sympatisörerna tycker visade sig tydligt i valet.
Men men nu är valet över och tiden för efterklokhet är här.
Man kan bara hoppas de analyser som skall göras görs på ett seriöst, djuplodande och inte minst självkritiskt sätt istället för överslätande och bortförklarande dito.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
M
T Thomas_Blekinge skrev:
Det nya moderna. Såg en film nyligen där två var på restaurang och han belade notan kontant och hon tyckte det var så sexy att betala med riktiga pengar.
De enda som hanterar kontanter idag är knarklangare och folk som går på soc och behöver dölja sina inkomster, väldigt sexigt, var hon blond?
 
N Nalleman64 skrev:
Man kan bara hoppas de analyser som skall göras görs på ett seriöst, djuplodande och inte minst självkritiskt sätt istället för överslätande och bortförklarande dito.
Ja, men det är nog inte helt lätt. Om S går framåt men tappar LO-väljarna, har de lyckats eller misslyckats då? Som arbetarrörelsens politiska gren, är det viktigast att ha dess stöd eller mandat att kunna göra det man anser är bäst för dessa? En marxist ger nog ett annat svar än andra. Vilket svar ger S?

Samma sak för C, de var helt utraderade i Stockholm för 20 år sedan, men ligger nu över rikssnittet här. Är då rätt väg att åter bli ett landsbygdsparti i rikspolitiken? Hur länge finns man kvar då?

Om man inte håller med om det svar som väljs att lyftas fram, vare sig det är röstmaximerande eller ideologisk renhet, klarar man då av att tycka att det är en seriös analys som lyfts fram även om man står på internoppositionens sida? Och tror man att det är bäst att göra den analysen offentligt med all den öppna cynism som krävs, eller görs den bäst internt, medan de skrivna analyserna blir tvättade till att visa fördelarna med den valda linjen.

Jag tror inte det finns några rätta svar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men det är nog inte helt lätt. Om S går framåt men tappar LO-väljarna, har de lyckats eller misslyckats då? Som arbetarrörelsens politiska gren, är det viktigast att ha dess stöd eller mandat att kunna göra det man anser är bäst för dessa? En marxist ger nog ett annat svar än andra. Vilket svar ger S?

Samma sak för C, de var helt utraderade i Stockholm för 20 år sedan, men ligger nu över rikssnittet här. Är då rätt väg att åter bli ett landsbygdsparti i rikspolitiken? Hur länge finns man kvar då?

Om man inte håller med om det svar som väljs att lyftas fram, vare sig det är röstmaximerande eller ideologisk renhet, klarar man då av att tycka att det är en seriös analys som lyfts fram även om man står på internoppositionens sida? Och tror man att det är bäst att göra den analysen offentligt med all den öppna cynism som krävs, eller görs den bäst internt, medan de skrivna analyserna blir tvättade till att visa fördelarna med den valda linjen.

Jag tror inte det finns några rätta svar.
De flesta LO medlemmar har väl redan lämnat skeppet för SD :crysmile:
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker politiken ska bygga på ideologi och inte att maximera antalet röster inom eller utanför nuvarande anhängare.

Nu har tex flertalet partier närmat sig SD för att få röster. Det går naturligtvis inte att ”vinna” över SD i frågor om migration och kriminalitet. Bättre vore att flytta fokus till andra frågor. Eftersom S fortfarande är störst skulle alla partier köra S politik för att maximera rösterna.
 
BirgitS
Appendix Appendix skrev:
Nu blir nog BirgitS kränkt.
Jag håller i princip aldrig med Anders. Men här har han rätt.
Du borde läsa på bättre innan du håller med Anders eftersom jag skrev ett inlägg med tre länkar till sidor som handlade om valfusk från högerkanten.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Stockholmsmoderaterna gör sitt sämsta riksdagsval sedan 1973 med 19,1 procent.
Även på blåaste Östermalm tar socialdemokraterna borgarröster. I distriktet vid Nybroplan får S drygt sju procent av rösterna, lika många som M tappar.
Den politiskt aktive moderaten Per Rosencrantz har blivit intervjuad:
– Jag har träffat många på Östermalm som bytt sida och för första gången röstat på S på grund av SD. Antipatierna mot SD är större i Stockholm än övriga landet. Då kan man till och med som borgerlig väljare tänka sig att byta sida, säger han.
Peter Esaiasson, professor i statsvetenskap, håller med:
– Stockholmarna har gjort ett antirasistiskt val. Om man tycker att SD är ett rasistiskt parti, vilket väldigt många tycker, då får man välja vilken dimension som är viktigast, även om man är allmänborgerlig som stockholmare ofta är. Då väljer stockholmarna uppenbarligen den antirasistiska dimensionen framför vänster- höger- dimensionen.
https://www.dn.se/sverige/statsvetare-stockholm-har-rostat-antirasistiskt/
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Unikt namn
Nog är det fler som röstat emot snarare än för. Jag känner själv att jag blivit en.
Idioterna i toppen vill ju inte längre prata om sina idéer, bara vad och vem de är emot.

Det är provocerande att se hur politiken blivit någon individuell popularitetstävling, där politiker ska värna om och tävla med sina olika varumärken i sociala medier.

Ideologin är död.

Att man överhuvudtaget orkade dra sig till ett valbås, där man dessutom fastnade i kö, måste ju kvala in som självskadebeteende. Det kan vara dags att tänka om.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M mnils skrev:
Och här har vi ett fantastiskt distrikt med inte mindre är 108% valdeltagande, och naturligtvis så är det antalet sosseröster som är orimligt högt:
[länk]

Fusk eller misstag? Man skall ju som bekant hata slumpen...
Jag skulle gissa på misstag.
Om det är antalet sosseröster som är orimligt högt 26,7% eller om det är Tullingepartiets 46,7% som är orimligt högt eller något annat vet jag inte, men jag gissar att man har fått röster från angränsande distrikt, hur nu det är möjligt. Det är iallafall en fråga för valfunktionärerna.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
N
M mnils skrev:
De enda som hanterar kontanter idag är knarklangare och folk som går på soc och behöver dölja sina inkomster, väldigt sexigt, var hon blond?
Oj jag som precis varit och handlat och betalade med kontanter precis som jag brukar göra utan att tillhöra någon av de uppräknade kategorierna.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De flesta LO medlemmar har väl redan lämnat skeppet för SD
Det tror jag inte. På Reinfeldts tid var moderaterna starka bland LO-män, så det är nog inte främst en SD-fråga, utan helt enkelt så att färre LO-medlemmar, särskilt bland männen, röstar utifrån ett klassintresse.

Om de därmed är individualister eller egoister får man väl tycka som man vill om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.