Status
Tråden går ej att kommentera.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jodå, fast de röstar sosse som sina föräldrar istället för M
Vi kanske kan släppa det här tramset men det är lite intressant att du verkar tro att barn i de flesta fall röstar som sina föräldrar. Min erfarenhet är att de snarare oftast röstar tvärtemot sina föräldrar.

Jag tror ingen av oss har vettiga källor för sina tyckanden så vi kanske kan enas om att man kan tycka olika i denna fråga.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jodå, fast de röstar sosse som sina föräldrar istället för M
Då kanske vår familj är undantaget? Våra två föräldrar (egenföretagare) röstar någonstans på den blåare planhalvan, medans vi tre barn röstar varierande grader av röd-grönt.

Jag skulle vilja se det som att mina föräldrar gett sina barn förmågan att tänka själva och ta egna beslut istället för att indoktrinera in dem i sitt eget sätt att se på världen!
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vi kanske kan släppa det här tramset men det är lite intressant att du verkar tro att barn i de flesta fall röstar som sina föräldrar. Min erfarenhet är att de snarare oftast röstar tvärtemot sina föräldrar.

Jag tror ingen av oss har vettiga källor för sina tyckanden så vi kanske kan enas om att man kan tycka olika i denna fråga.

Forskare om ungas val: ”Man röstar som mamma och pappa”
https://www.sydsvenskan.se/2022-06-13/forskare-om-ungas-val-man-rostar-som-mamma-och-pappa

Sådär då var det avhandlat.
 
Men nu kan vi sluta metadiskutera.
Jag säger ju att det är fel. Bara det att när officiella sossar gör det är det så mycket värre
 
  • Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[länk]

Sådär då var det avhandlat.
Så hur kommer det sig att så många röstar på SD när deras föräldrar uppenbarligen inte kunde göra det när de var 14 år?
Och varifrån kommer alla de där som hoppar mellan partier, både när det gäller olika år och olika sorters val?
Du skrev väl att dina tre valsedlar var för två olika partier.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så hur kommer det sig att så många röstar på SD när deras föräldrar uppenbarligen inte kunde göra det när de var 14 år?
Och varifrån kommer alla de där som hoppar mellan partier, både när det gäller olika år och olika sorters val?
Du skrev väl att dina tre valsedlar var för två olika partier.
Det är ju unga som gamla sossar som röstar på dem. Titta bara på LO alla röstar SD.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så hur kommer det sig att så många röstar på SD när deras föräldrar uppenbarligen inte kunde göra det när de var 14 år?
Och varifrån kommer alla de där som hoppar mellan partier, både när det gäller olika år och olika sorters val?
Du skrev väl att dina tre valsedlar var för två olika partier.
Jag röstade på MED i region och kommun. Är ju inte direkt att byta ideologi eller vad säger du.
Igen självklart ska man inte rösta åt sina föräldrar annat än vad de själva tycker. Vi får hoppas @Jumos röstar blått åt sina föräldrar när de själva inte kan.

Men åter igen. Det går inte jämföra när sossar i officiell kapacitet röstar åt andra
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju unga som gamla sossar som röstar på dem. Titta bara på LO alla röstar SD.
Nej, du har tydligen dålig koll på hur valströmmarna har gått eftersom kring 14 % av de som röstade på SD nu röstade på M förra valet enligt vallokalsundersökningen (fler än som röstade på S förra valet).
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju synd du ska ta ett steg tillbaka bara från dina föräldrar. Det är ju MPs fel i Sverige och Tyskland att vi har energikris.
Jag och mina föräldrar har olika sätt att se på världen och på samhället, delvis eftersom att de är företagare och jag har valt att vara löntagare istället. Sedan har vi också olika personligheter och erfarenheter. Konstigare än så är det inte.

Vad de däremot starkt poängterade genom hela vår uppväxt var att respektera allas rätt till sin egen åsikt, och allas rätt att uttrycka denna åsikt - oavsett hur illa man själv tycker om den.

Och nej, jag skulle aldrig försöka fuska i kommande val genom att förändra deras röst när de blir gamla. Bara tanken på att göra det är osmaklig.

(Gällande MP har jag inte mycket till övers för dem, men det är en helt annan fråga. Det betet kommer jag inte att hugga på.)
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Jumos Jumos skrev:
Det får stå för dig om du väljer att vara oförskämd.
Det gamla ordspråket säger: När argumenten tryter tar nävarna vid. I "internetdebatter" kan det nog moderniseras till: När argumenten tryter tar invektiven vid. :)
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men åter igen. Det går inte jämföra när sossar i officiell kapacitet röstar åt andra
Men du vet ju inte om det förekommer numera och du vet inte i vilken utsträckning det sker i så fall. Du vet inte heller om moderater i officiell ställning röstar åt andra.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, du har tydligen dålig koll på hur valströmmarna har gått eftersom kring 14 % av de som röstade på SD nu röstade på M förra valet enligt vallokalsundersökningen (fler än som röstade på S förra valet).
Jo detta valet är det så. Men inte historiskt. Det är fler gamla sossar i partiet än vad det är M.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men du vet ju inte om det förekommer numera och du vet inte i vilken utsträckning det sker i så fall. Du vet inte heller om moderater i officiell ställning röstar åt andra.
Moderaterna har aldrig haft mer än 50 procent av rösterna som S har. De är inte lika förblindade i sin maktfullkomlighet.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo detta valet är det så. Men inte historiskt. Det är fler gamla sossar i partiet än vad det är M.
- De två senaste valen 2014 och 2018 har numerärt klart fler väljare vunnits från M än från S, och det handlar huvudsakligen om småföretagare och anställda i små företag. Denna ström glöms ofta bort, liksom strömmen från gruppen icke-röstare, där SD vunnit rejält med nya väljare genom åren.
https://expo.se/2020/05/vem-röstar-på-sverige­demokraterna

Men visst har SD störst andel bland män, i mindre städer och med kort utbildning. Men det betyder inte att det bara är bland dem.
 
Jumos Jumos skrev:
Jag och mina föräldrar har olika sätt att se på världen och på samhället, delvis eftersom att de är företagare och jag har valt att vara löntagare istället. Sedan har vi också olika personligheter och erfarenheter. Konstigare än så är det inte.

Vad de däremot starkt poängterade genom hela vår uppväxt var att respektera allas rätt till sin egen åsikt, och allas rätt att uttrycka denna åsikt - oavsett hur illa man själv tycker om den.

Och nej, jag skulle aldrig försöka fuska i kommande val genom att förändra deras röst när de blir gamla. Bara tanken på att göra det är osmaklig.

(Gällande MP har jag inte mycket till övers för dem, men det är en helt annan fråga. Det betet kommer jag inte att hugga på.)
Du skriver rödgrön så märkligt du inte har mycket till övers. Oh well. Bra du inte skulle påverka dem rösta på Maggan och clownerna. Man ska respektera sina gamlingars vilja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.