Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Det var du som skrev att du inte har hört talas om att en moderat hjälper gamlingar att rösta, inte jag. Det var inte heller jag som skrev att det är vanligare när det gäller S.

Nu känner jag ju till fall i släkten där mellangenerationen inte har röstat som vare sig sina föräldrar eller som sina barn. Så det förekommer och det kan gå åt olika håll beroende på folks erfarenheter och yrkesliv t.ex.

Hade en släkting i 90-årsåldern som inte längre orkade följa med i vad partierna tyckte utan ansåg att det gick bra att rösta på den partiledare som hen ansåg vara mest välklädd. Mycket kan förändras när folk blir gamla.
En moderat är inte samma sak som en som röstar på moderaterna. Jag skiter i fullständigt om ett sossebarn hjälper sin sossepappa rösta vänster. Chansen han var en högerväljare är slim.

Problemet är när socialdemokrat i officiel kapacitet valfuskar.
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Undersökningen ni baserar er fakta på var också baserad på vad folk tror om Sveriges korruptionanivå
Undersökningen ni baserar er fakta på? Du svarar nog fel person nu.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En moderat är inte samma sak som en som röstar på moderaterna. Jag skiter i fullständigt om ett sossebarn hjälper sin sossepappa rösta vänster. Chansen han var en högerväljare är slim.

Problemet är när socialdemokrat i officiel kapacitet valfuskar.
Som sagt det behöver inte alls vara så att barn och föräldrar röstar lika eller ens inom samma block. Har du aldrig hört talas om klassresor?

Det är ett fall för 20 år sen som har tagits upp i tråden och där de blev påkomna. Du har ju inte det minsta fakta för att det skulle vara vanligare på ena eller andra sidan. Det är nämligen lika mycket ett problem när en moderat i officiell ställning valfuskar. Eller hur?

Men du inser väl att om 100 personer av en eller annan anledning inte röstar på det som de egentligen vill så är det inget som har betydelse för valutgången eftersom det troligen förekommer felräkningar och liknande som är större än så (trots att man gör allt man kan för att det inte ska inträffa).
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt det behöver inte alls vara så att barn och föräldrar röstar lika eller ens inom samma block. Har du aldrig hört talas om klassresor?

Det är ett fall för 20 år sen som har tagits upp i tråden och där de blev påkomna. Du har ju inte det minsta fakta för att det skulle vara vanligare på ena eller andra sidan. Det är nämligen lika mycket ett problem när en moderat i officiell ställning valfuskar. Eller hur?

Men du inser väl att om 100 personer av en eller annan anledning inte röstar på det som de egentligen vill så är det inget som har betydelse för valutgången eftersom det troligen förekommer felräkningar och liknande som är större än så (trots att man gör allt man kan för att det inte ska inträffa).
Att du inte tycker det är ca tusen gånger värre att officiella socialdemokrater påverkar gamlingar ute på våra äldreboenden (antsligen tusentals inte 100 tals som du säger) än att familjemedlemmar påverkar sina gamlingar säger rätt mycket om din unkna syn på demokrati. Och tyvärr väldigt vanligt bland du och dina socialdemokratiska vänner.
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att du inte tycker det är ca tusen gånger värre att officiella socialdemokrater påverkar gamlingar ute på våra äldreboenden (antsligen tusentals inte 100 tals som du säger) än att familjemedlemmar påverkar sina gamlingar säger rätt mycket om din unkna syn på demokrati. Och tyvärr väldigt vanligt bland du och dina socialdemokratiska vänner.
Jag anser att alla sorters påverkan är fel och oavsett vilket parti som gynnas av det. Att tycka att viss påverkan är mer okej än annan påverkan är väl just att ha en unken syn på demokrati. Har man klivit över gränsen att vissa sorters påverkan är okej så befinner man sig på det sluttande planet.

Du är uppenbarligen inte intresserad av seriös diskussion utan går hela tiden över till att vara nedvärderande och påstå att folk tycker saker som de inte tycker samt håller på och gissar som nu att det skulle vara tusentals. Dina gissningar är inte fakta utan rena påhitt utan verklighetsbakgrund.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag anser att alla sorters påverkan är fel och oavsett vilket parti som gynnas av det. Att tycka att viss påverkan är mer okej än annan påverkan är väl just att ha en unken syn på demokrati. Har man klivit över gränsen att vissa sorters påverkan är okej så befinner man sig på det sluttande planet.

Du är uppenbarligen inte intresserad av seriös diskussion utan går hela tiden över till att vara nedvärderande och påstå att folk tycker saker som de inte tycker samt håller på och gissar som nu att det skulle vara tusentals. Dina gissningar är inte fakta utan rena påhitt utan verklighetsbakgrund.
Men det är ju ett väldigt litet problem i jämförelse. De allra flesta familjer tycker likadant. Och även om det inte vore så är det inte på samma skala som att socialdemokratiska valarbetare åker runt och "hjälper" gamlingar rösta.

Egentligen borde man ta bort rösträtten för de som inte längre kan tänka själv, senildementa osv. Det är bara den lilla detaljen vem ska avgöra det.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
officiella socialdemokrater påverkar gamlingar ute på våra äldreboenden
Detta är naturligtvis helt förkastligt! Helt enig med dig här.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
att familjemedlemmar påverkar sina gamlingar
Men varför skulle detta vara OK, eller nästan OK vilket du antyder. Det är väl också helt förkastligt!

Är gamlingarna "klara" ska de väl rösta som de vill. Är de inte "klara" ska de inte rösta alls eller i varje fall inte efter påverkan av sina barn, då de i så fall ger barnen dubbla röster, vilket jag tycker är rätt unket och inte förenligt med en rättvis demokrati.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De allra flesta familjer tycker likadant.
Källa på det eller är det bara rena gissningar?
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Detta är naturligtvis helt förkastligt! Helt enig med dig här.

Men varför skulle detta vara OK, eller nästan OK vilket du antyder. Det är väl också helt förkastligt!

Är gamlingarna "klara" ska de väl rösta som de vill. Är de inte "klara" ska de inte rösta alls eller i varje fall inte efter påverkan av sina barn, då de i så fall ger barnen dubbla röster, vilket jag tycker är rätt unket och inte förenligt med en rättvis demokrati.
Håller helt med. De borde som sagt förlora sin rösträtt. Men det är inte på samma skala som när officiella för ett parti påverkar hur andra röstar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Källa på det eller är det bara rena gissningar?
Du kan forska på det.

Edit: Där jag är uppväxt var alla barn som vuxna moderater iallafall
 
  • Haha
oobum
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kan forska på det
Det kan jag men då du uppenbarligen redan tagit del av relevant forskning inom området kanske du kan redovisa dessa källor.
 
  • Gilla
oobum och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan jag men då du uppenbarligen redan tagit del av relevant forskning inom området kanske du kan redovisa dessa källor.
Jag har iofs en god vän var föräldrar är läkare och sossar (alla läkare är sossar) och han röstade faktiskt moderat när han själv fick rösträtt. Så visst händer det.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Edit: Där jag är uppväxt var alla barn som vuxna moderater iallafall
Utan större forskning kan jag informera dig att det finns enstaka delar av Sverige där det inte riktigt ser ut som hemma på din gata i stan. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Utan större forskning kan jag informera dig att det finns enstaka delar av Sverige där det inte riktigt ser ut som hemma på din gata i stan. ;)
Jodå, fast de röstar sosse som sina föräldrar istället för M
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men det är ju ett väldigt litet problem i jämförelse. De allra flesta familjer tycker likadant. Och även om det inte vore så är det inte på samma skala som att socialdemokratiska valarbetare åker runt och "hjälper" gamlingar rösta.
Hur vet du vad som är vanligast?
Du vet ju inte ens vad som har förekommit under detta val.
Du tar händelser som ligger långt tillbaka i tiden och tror att allt är oförändrat sen dess. Men lagar och bestämmelser ändras när man upptäcker oegentligheter.

Det är rätt omständligt att ta bort personers alla rättigheter och sätta dem under förvaltarskap, det som tidigare kallades att omyndigförklara någon, och görs av tingsrätten. Detta för att förhindra att det görs när det inte behövs.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.